بازدید 4201
۱
پیش بینی نرخ تورم ۵۰ درصدی توسط یک مقام صندوق بین المللی پول

آیا نرخ تورم ایران رکورد ۷۶ ساله را خواهد شکست؟

طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در فرودین ماه ۱۳۹۸ نرخ تورم با رشدی ۳.۷ درصدی نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۳۰.۶ درصد رسیده است. به تازگی جهاد آزعور، یکی از مقامات صندوق بین المللی پول و رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی این صندوق نیز پیش بینی نموده است که با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نرخ تورم به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. آخرین باری که نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد گزارش شده، سال ۱۳۲۲ بوده است.
کد خبر: ۸۹۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶ 30 April 2019
تابناک اقتصادیطبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در فرودین ماه ۱۳۹۸ نرخ تورم با رشدی ۳.۷ درصدی نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۳۰.۶ درصد رسیده است. به تازگی جهاد آزعور، یکی از مقامات صندوق بین المللی پول و رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی این صندوق نیز پیش بینی نموده است که با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نرخ تورم به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. آخرین باری که نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد گزارش شده، سال ۱۳۲۲ بوده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، با آغاز به کار دولت یازدهم، مسئولین اقتصادی دولت تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم به کار گرفتند چرا که نرخ تورم اولا سیاسی‌ترین شاخص اقتصادی محسوب می‌شد و ثانیا افزایش این نرخ راه را بر سایر اصلاحات اقتصادی می‌بست. تیم اقتصادی دولت توانست در ابتدا رشد نرخ تورم را کنترل کند و سپس این نرخ تورم را در مسیر کاهشی قرار دهد.
 
به هر حال با آغاز به کار دولت دوازدهم اندکی اوضاع نرخ تورم و رشد آن تغییر کرد و در مسیر صعودی قرار گرفت. این موضوع بر خلاف آنچه بود که در مورخه ۷ آذر ماه ۱۳۹۶ رئیس جمهور حسن روحانی آن را وعده داده بود.
 
در این تاریخ رئیس جمهور که برای گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم به صدا و سیما رفته بود پیرامون نرخ تورم و هدف دولت در این زمینه، عنوان نمود: ما در دولت یازدهم قول دادیم تورم را تک رقمی کنیم که همین برنامه را ادامه می‌دهیم. هدف ما باقی ماندن تورم تک رقمی است.
 
طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در فرودین ماه ۱۳۹۸ نرخ تورم با رشدی ۳.۷ درصدی نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۷ به ۳۰.۶ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه نیز وارد محدوده ۵۰ درصدی شده و به ۵۱.۴ درصد رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد که تورم ماهانه فروردین ماه معادل با ۴ درصد بوده است.
 
همان گونه که ملاحظه می‌گردد نرخ تورم بر روند صعودی قرار گرفته و وعده رئیس جمهور در ۷ آذر ماه ۱۳۹۶ عملی نشده است. به تازگی جهاد آزعور، یکی از مقامات صندوق بین المللی پول و رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی این صندوق نیز پیش بینی نموده است که با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نرخ تورم به بیش از ۵۰ درصد خواهد رسید. وی در همین رابطه عنوان نموده است: "با عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیش بینی می‌شود که نرخ تورم در ایران در سال جاری میلادی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد. این موضوع به معنای افزایش هزینه‌های زندگی در ایران و افزایش قیمت کالا‌های مصرفی خواهد بود. "
 
این مقام صندوق بین المللی پول افزوده است: "تا امروز هم ریال به میزان دو سوم ارزش خود را از دست داده است. انتظار می‌رود که ایران دومین سال رکود اقتصادی شدید را تجربه کند. همچنین، انتظار می‌رود که قیمت کالا‌ها در آن کشور افزایش یابند. "
 
اگر پیش بینی این مقام صندوق بین المللی پول محقق شود، می‌توان گفت: طبق آمار‌های بانک مرکزی رکورد نرخ تورم در سال ۱۳۷۴ خواهد شکست. در این سال، نرخ تورم ایران توسط بانک مرکزی ۴۹.۴ درصد گزارش شده بود. طبق گزارش‌های بانک مرکزی در مورد نرخ تورم، بعد از سال ۱۳۲۲ که نرخ تورم ۱۱۰.۵ درصد گزارش شده بود و با چشم پوشی از نرخ تورم در سال ۱۳۷۴ می‌توان گفت: در هیچ سال دیگری نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد نبوده است. حتی در دوره تحریم‌های سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نرخ تورم به ترتیب ۲۱.۵ درصد و ۳۰.۵ درصد گزارش شده است.
 
با این وضعیت، حالا باید منتظر ماند و دید که آیا جلوی این افزایش نرخ تورم توسط دولت گرفته خواهد شد یا اینکه پیش بینی این مقام صندوق بین المللی پول در مورد نرخ تورم ایران محقق خواهد شد و رکود ۷۶ ساله نرخ تورم در ایران خواهد شکست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ما رکورد میزنیم همیشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار