بازدید 2169

تنظیم فعالیت‌ پژوهشی طلاب براساس نیاز جامعه

کد خبر: ۸۹۵۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸ 29 April 2019

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت:فعالیت‌های علمی و پژوهشی طلاب باید براساس نیاز کنونی جامعه ترسیم و تنظیم شود.

به گزارش مهر، حجت الاسلام علی‌اکبر حصاری امروز در مراسم افتتاحیه مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه که در مدرسه علمیه حضرت خدیجه (س) برگزار شد، اظهار داشت: راه اندازی مراکز علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه خواهران حاصل تلاش‌های چندین ساله همکاران و حرکت جهادی آنان در فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای تولید علم دینی بوده تا از این طریق نیازهای جامعه را پاسخگو باشند.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه دومین مرکز پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران تهران است که امروز افتتاح می‌شود، افزود: خوشبختانه امروز مدارس علمیه خواهران وارد مرحله کارکردی و نتیجه دهی خود شده است.

حجت الاسلام حصاری با بیان اینکه مهمترین رسالت اساسی حوزه‌های علمیه تنها تربیت طلبه نیست بلکه تربیت طلبه مقدمه‌ای برای ایفای رسالت در امر تبلیغ، تعلیم و ترویج دین است، عنوان کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی طلاب باید براساس نیاز کنونی جامعه ترسیم و تنظیم شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک اتفاق مبارک در جهان معاصر بود، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی دین بخصوص مکتب اهل بیت (ع) وارد میدان محرکه نزاع‌های ایدئولوژی شده است، حوزه‌های قبل از انقلاب اسلامی بخش‌های بسیاری از فقه را تدریس نمی‌کردند چون کسی از آنان در این زمینه درخواست نمی‌کرد.

وی سبک زندگی را به عنوان یک ابر پروژه تحقیقی بیان کرد و گفت: مراد از ابرپروژه بودن سبک زندگی آن است که صدها کلان پروژه در نهاد آن نهفته شده و می‌طلبد حوزه‌های علمیه با ورود به این موضوع نیازهای جامعه را پاسخ دهند تا دیگران که آبشخورشان ایدئولوژی‌های دیگر هستند این نیاز را پاسخ ندهند.

وی ادامه داد: هیچ نهاد دیگری غیر از حوزه صلاحیت پاسخ به نیازهای سبک زندگی انسان را ندارد این حوزه است که می‌تواند با رجوع به منابع دینی نیازهای اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی جامعه را استخراج کرده و در اختیار مردم قرار دهد.

حجت الاسلام حصاری اضافه کرد: اگر حوزه در این زمینه ورود پیدا نکند این فرصت طلایی که بعد از ۱۴۰۰ سال برای مردم فراهم شده را از دست می‌دهد. اگر رهبر معظم انقلاب در بیانیه دوم تاکید به جامعه و تمدن سازی دارند و سپس هفت توصیه را برای جوانان مطرح می‌کنند در اصل آن هفت محور ارکان اصلی تمدن است یعنی اگر به آنان پرداخته شود تمدن سازی اتفاق می‌افتد بنابراین اگر حوزه‌های علمیه سوالات مطرح شده در این زمینه را استخراج کند در آن زمان می‌تواند تمدن اسلامی را بنا نهد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه پژوهش دینی یکی از بزرگ‌ترین ضرورت‌های مکتب، انقلاب، نظام و جامعه کنونی است، گفت: اگر ما جامعه را از دست بدهیم نظام را از دست خواهیم داد و اگر نظام را از دست بدهیم مکتب در محاق خواهد رفت.

وی تأسیس مرکز پژوهشی و مطالعات تخصصی نهج البلاغه را بسیار ارزشمند دانست و گفت: کتاب شریف نهج البلاغه نازله وجود نورانی امام علی (ع) است طلاب و محققین باید بدانند که وجود مقدس امام علی (ع) تنها در کتاب شریف نهج البلاغه خلاصه نمی‌شود بر این اساس نباید از واکاوی سایر امامان معصوم غفلت کرد و در یک امر محصور شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی