بازدید 12141
«المانیتور» عنوان کرد؛

طرح ترکیه برای پیاده سازی الگوی حزب الله در شمال سوریه!

ادلب آخرین قلعه و دژ شورشیان و گروه‌های تروریستی در سوریه است که عمدتا تحت کنترل هیأت تحریرالشام قرار دارد. دمشق وعده داده که به زودی کنترل این منطقه را به دست خواهد گرفت. ترکیه در پی ادغام هیأت تحریرالشام در درون ارتش آزاد (FSA) است. اما برخلاف نظر آنکارا، هیأت تحریرالشام تاکنون حاضر به انجام چنین کاری نشده است.
کد خبر: ۸۹۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۴ 29 April 2019

ترکیه در سالیان اخیر طرح های زیادی برای حفظ نفوذ خود در سوریه طراحی و اجرا کرده است؛ طرح هایی که علاوه بر نقض آشکار حاکمیت سوریه، پیامدهایی برای سیاست خارجی ترکیه نیز به همراه داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ هم اکنون ترکیه نفوذ خود در بخش هایی از سوریه را حفظ کرده که استان ادلب در شمال غرب سوریه مهم ترین آن است. استانی که هم اکنون محل تجمع بزرگترین گروه های تروریستی از جمله هیأت تحریرالشام است و از سوی آنکارا حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک می شوند.

در همین زمینه، وبگاه آمریکایی المانیتور با اشاره به حمله احتمالی ارتش سوریه به ادلب و کشمکش میان ارتش سوریه و ترکیه در این منطقه، در مطلبی آورده است: توافق میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سپتامبر 2018 در سوچی، منجر به از بین رفتن درگیری میان ارتش سوریه و هیات تحریرالشام (HTS) نشد.

آنکارا به شدت از عملیات همه جانبه روسیه و نیروهای تحت حمایت ایران برای اعاده کنترل ارتش سوریه بر این منطقه نگران است. انتظار می رود این موضوع در نشست این هفته آستانه در قزاقستان، با حضور ایران، روسیه و ترکیه، مورد بحث قرار گیرد.

آنکارا بر این باور است که ارتش سوریه توافق سوچی میان ترکیه و روسیه در ادلب را بارها نقض و حملات زیادی را در این استان علیه گروه های مسلح راه اندازی کرده است.

روسیه و دمشق بارها با اشاره به حضور مداوم هیأت تحریرالشام در ادلب، از ترکیه خواسته اند بر پایه توافق سوچی، هیأت تحریرالشام و سایر گروه های وابسته به آن باید سلاح های سنگین خود را کنار بگذارند. با این حال، ترکیه هنوز موفق به انجام این کار نشده است.

طرح ترکیه برای پیاده سازی الگوی حزب الله در شمال سوریه!

با وجود این، تاکنون مسکو و آنکارا به دلیل روابط رو به گسترششان، در رابطه با انتقاد از اقدامات یکدیگر در ادلب، احتیاط به خرج داده اند.

اما ایران رویکرد متفاوتی دارد و همان طور که در اظهارات اخیر محمد جواد ظریف در آنکارا ملاحظه شد، به دنبال آن است تا گروه های مورد حمایت ترکیه در ادلب کامل ریشه کن شوند.

طرح ترکیه برای پیاده سازی الگوی حزب الله در شمال سوریه!

ادلب آخرین قلعه و دژ شورشیان و گروه های تروریستی در سوریه است که عمدتا تحت کنترل هیأت تحریرالشام قرار دارد. دمشق وعده داده که به زودی کنترل این منطقه را به دست خواهد گرفت.

ترکیه در پی ادغام هیأت تحریرالشام در درون ارتش آزاد (FSA ) است؛ اما بر خلاف نظر آنکارا، هیأت تحریرالشام تاکنون حاضر به انجام چنین کاری نشده است.

تحریرالشام از حضور نظامی ترکیه در ادلب خرسند است، چون آن ها را از حملات ارتش سوریه مصون نگه می دارد. در همین رابطه، به نظر می رسد هیأت تحریرالشام با پشتیبانی ترکیه به دنبال حضور پایدار و طولانی مدت در شمال سوریه به مانند حضور حزب الله در لبنان است. در واقع، آن ها به دنبال پیاده کردن الگوی حزب الله در شمال سوریه هستند.

گویا اگر ترکیه موفق به ادغام تحریرالشام در ارتش آزاد شود، می تواند گام مهمی برای کسب مشروعیت بین المللی برای این گروه ها به عنوان اپوزیسیون اسد بردارد.

یک دیپلمات غربی در گفت وگو با المانیتور عنوان کرد، اگر ترکیه چنین طرحی را دنبال کند، قطعا با مخالفت ایران، روسیه و دمشق روبه رو خواهد شد، چون هیچ یک از آن ها هیأت تحریرالشام را به عنوان یک گروه مشروع به رسمیت نخواهند شناخت.

در این رابطه، ذکر چند نکته ضروری است؛

نخست: پیاده سازی الگوی حزب الله در شمال سوریه از سوی ترکیه با حضور گروه های تروریستی همچون تحریرالشامکه می تواند در بلندمدت به یک تهدید امنیتی جدی برای خود ترکیه تبدیل شود. به این جهت که ایدئولوژی گروهی همچون تحریرالشام( سلفی گری) با گفتمان حاکم بر ترکیه (اخوانی گری) تعارض آشکار دارد و این گروه در صورت تثبیت در مرزهای ترکیه می تواند بازتابی ضد امنیتی برای خود ترکیه به همراه داشته باشد.

دوم: حزب الله و نیروهای آن بخشی از ملت و کشور لبنان بوده اند و این حزب رفتاری خارج از جامعه و مردم لبنان ندارد. این در حالی است که تحریرالشام متشکل از نیروهای متعدد خارجی است که در سوریه فعالیت می کنند. در واقع، سوریه نه وطن آنهاست و نه خود را بخشی از مردم سوریه می دانند.

سوم: حزب الله یک حزب سیاسی است که بیشترین کرسی ها را در پارلمان لبنان در اختیار دارد؛ این در حالی است که تحریرالشام، یک گروه مسلح تروریستی است که اعتقادی به راه حل ها و ابتکارات سیاسی ندارد و تنها رسالت خود را مبارزه و به زعم خودشان «جهاد» می دانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲
یک طرح شکست خورده از قبل و بدون رضایت مردم ترکیه

شک نکنید جنگ جهانی سوم که جنگ آخر بشر هست از خاورمیانه شروع میشه
با اندوه فراوان میگم ترکیه باهوش ترین کشور منطقه در سیاست خارجی است.
چرا اندوه؟چون ایران فرصت های بیشماری رو از دست داده.
ترکیه انعطاف داره.
در ضمن بنده فارس هستم.باید حق رو گفت.
ترکیه هم تو باتلاق سوریه خواهد افتاد

چه فرد ناکارامدی است بشار اسد . چند کشور را درگیر هیچ و پوچ کرده
حزب الله رقیب دولت لبنانه
طرح ترکیه نیست طرح روسیه است که با تولید گروههای شبه نظامی در خاورمیانه آتش افروزی می کند تا منافعش تامین شود قدیم شوروی خودش هزینه هایشان را می داد اکنون کشورهای دیگر هزینه این گروههای شبه نظامی را می دهند!!!!
اردوغان دیکتاتور تاریخ است
اردوغان فاشیست هم یکی دیگر از مهره های ایجاد نا امنی است .
تنها نیروی مردمی و معتدل شمال سوریه کوردها هستن و دولت اسد باید با کمک کردها مناطق شمال سوریه را پس بگیرد
به مرورزمان همین گروه هم دارای کرسی پارلمانی وجلب نظر مردم سوریه را بدست خواهد .چون مثل حزب الله توسط کشور دیگری راه اندازی خواهد شد
البته طبق گفته حسن البنا بنیان گذار اخوان المسلمین، تفکر اخوانی ترکیبی از صوفی گری و سلفی گری است.
منتها سلفی های وهابی از نوع سلفی های معتقد به تکفیر و جهاد هستند اما سلفی اخوانی از تکفیر پرهیز کرده و پارلمان و روش های مسالمت آمیز سیاسی را برای تصاحب قدرت انتخاب کرده است.
البته گروه های متاخر اخوانی تحت تاثیر سید قطب مصری رو به جهاد و تکفیر هم آوردند.
بهتر از تحلیل هایتان دقیق تر شود
ایران و روسیه و سوریه دنبال کوتاه کردن دست آمریکا و امالش از جمله( تروریستها و عربستان و دیگر کشورهای مرتجع) از سوریه هستن،ولی ترکیه متاسفانه ملعبه دست آمریکا شده و طمع برش داشته که در آینده و بعد از پیروزی جبهه مقاومت ضربش رو خواهد خورد انشاءالله
تنها مشکل سوریه گروههای تروریستی کورد هستش که آمریکا و فرانسه رو به منطقه کشونده و در جهات کشتار و ترور مردم شمال سوریه هست و مردم عرب رو غز خانه ایشان بزور اخراج میکنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار