بازدید 9774
افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن، معاملات را به شدت کاهش داد

کم رونق‌ترین فروردین ماه بازار مسکن در دولت تدبیر و امید

به تازگی بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران در فروردین ماه سال جاری را منتشر کرده است. این گزارش حکایت از آن دارد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به ۱۱۲.۷ میلیون ریال و تعداد معاملات مسکن به ۳.۴ هزار واحد مسکونی رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند طی دوره دولت تدبیر و امید، کمترین معاملات و بیشترین قیمت آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در فروردین ماه، به فروردین ماه سال جاری اختصاص یافته است.
کد خبر: ۸۹۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰ 28 April 2019

تابناک اقتصادیبه تازگی بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران در فروردین ماه سال جاری را منتشر کرده است. این گزارش حکایت از آن دارد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به 112.7 میلیون ریال و تعداد معاملات مسکن به 3.4 هزار واحد مسکونی رسیده است. بررسی ها نشان می دهند طی دوره دولت تدبیر و امید، کمترین معاملات و بیشترین قیمت آپارتمان های مسکونی در شهر تهران در فروردین ماه، به فروردین ماه سال جاری اختصاص یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در یک سال اخیر قیمت مسکن نیز به مانند سایر کالاها رشد چشمگیری را داشته است. عده ای از کارشناسان افزایش قیمت مسکن را به ورود سوداگران به این بازار مرتبط می دانند و عده ای دیگر افزایش مصالح ساختمانی را دلیل این موضوع عنوان می کنند. به هر صورت آنچه مشخص است این است که قیمت مسکن دیگر در بازه ای قرار گرفته است که کمتر کسی توان خرید آن را دارد. آخرین گزارش بانک مرکزی ایران پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران که مربوط به فروردین ماه سال جاری می باشد، بیانگر همین موضوع است.

کم رونق‌ترین فروردین ماه بازار مسکن در دولت تدبیر و امید

این گزارش نشان می دهد که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در فروردین ماه 1398، 112.7 میلیون ریال بوده است که این قیمت در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2.1 درصد و 103.9 درصد افزایش داشته است. همین افزایش قیمت باعث شده است تا تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران کاهش یابد و به 3.4 هزار واحد مسکونی برسد که این میزان در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 73.3 درصد و 32.3 درصد کاهش را نشان می دهد.

هر چند کاهش تعداد معاملات مسکن در فروردین ماه هر سال در مقایسه با سایر ماه ها امری طبیعی است اما نمودار زیر نشان می دهد که طی دوره دولت تدبیر و امید، کمترین معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران در فروردین ماه، به فروردین ماه سال جاری اختصاص یافته است. همان گونه که ملاحظه می شود تا پیش از این فروردین ماه 1394 با تعداد معاملات 4884 واحد مسکونی در رتبه اول کمترین تعداد معاملات قرار داشت، اما فروردین ماه سال جاری رکود کم رونق ترین بازار معاملات مسکن را شکست.

کم رونق‌ترین فروردین ماه بازار مسکن در دولت تدبیر و امید

در طی دوره مورد بررسی هر ساله قیمت مسکن افزایش یافته است. متاسفانه آمارهای قیمتی مربوط به فروردین ماه 1393 در دسترس نمی باشد اما وضعیت قیمت مسکن در فروردین ماه های سال های دیگر را در نمودار زیر مشاهده می کنید. همان گونه که ملاحظه می گردد در طی سال های اخیر بیشترین قیمت و رشد قیمت مربوط به فروردین ماه سال جاری می باشد.

کم رونق‌ترین فروردین ماه بازار مسکن در دولت تدبیر و امید

پیش بینی ها حکایت از آن دارد که در ماه های آینده سال جاری نیز افزایش قیمت به صورت ملایم ادامه خواهد داشت. در همین رابطه بیت الله ستاریان اقتصاددان و تحلیلگر بازار مسکن  طی مصاحبه ای با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در ادامه سال 1398 قیمت مسکن با شیب ملایم تری افزایش خواهد یافت و این روند تا شهریور ماه سال 1398 ادامه خواهد داشت و از شهریور ماه سال 1398 اگر تدابیری اندیشیده نشود تقریبا بخش مسکن دچار رکود تورمی خواهد شد. وی افزود: اگر در شهریور ماه سال 1398 بازار مسکن دچار رکود تورمی شود، بعد از گذر از دوران رکود دوباره شاهد یک جهش قیمتی خواهیم بود.  این تحلیلگر بازار مسکن ادامه داد: این افزایش بسیار ملایم قیمت مسکن در شش ماهه اول سال 1398، به دلیل افزایش قیمت هایی است که در مصالح ساختمانی که با ارز در ارتباط بوده اند، خواهد بود.

به هر صورت آنچه مشخص است در حال حاضر بازار مسکن با شرایط بسیار بدی مواجه شده است و قیمت ها در این بازار دیگر به کمتر کسی اجازه خرید را می دهند. دولت و مجلس باید هر چه زودتر چاره ای برای این وضعیت بیاندیشند چرا که علاوه بر اینکه مسکن به عنوان یکی از ضروریات زندگی می باشد، یکی از بخش هایی است که ارتباط قوی با سایر بخش های پسین و پیشین مرتبط با خود دارد و رکود در بخش مسکن موجب رکود در سایر بخش ها نیز می شود و این خود موجبات افزایش جمعیت بیکاران را فراهم خواهد کرد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
تابناک با هدف دامن زدن به قیمت ها گزارشاتی در خصوص مسکن دلار و ماشین تولید می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
استاد گزارش بانک مرکزیه نه گزارش تابناک
گویا دوستان ما هنوز خواب هستن در پایین شهر قیمت آپارتمان متری 10 میلیون می باشد این مخپحاسبات با کدام منطق ریاضی صورت گرفته است وقتی می روی بنگاه می گی هشتصد میلیون تومان پول برای خرید منزل دارم به شما می خندند
بگید دولت بی تدبیری و ناامیدی
یکشنبه ۸ اردیبهشت
یورو ۱۶۱۵۰
دلار۱۴۴۰۰
سکه ۵۱۰۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
تقصیر احمدی نژاده.
دولت پاك دست تدبير و اميد، دستشو تو چيب ملت كرد و نيمي از دارايي ها شون رو درآورد و از بين برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
به رای مردم احترام بگذار. تا مردم خودشان بفهنمد که از ترس دلار 5 تومنی، به افرادی که 4 سال هیچ کاری انجام ندادند رای ندهند.
افزایش جقوق بدی اب وهوا
حقوق به ریال خرج به دلار
خدا بداد ما مستاجرها برسد یا باید بریم حاشیه نشین بشیم یا خواب خونه رو هم نمیتونیم ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
واقعا باید به خدا امیدوار بود اما تا خود انسان ها تلاش نکنند که از ذلت خارج شوند خدا هم هیچ کمکی نخواهد کرد.
علی برکت ا...............................................!!!!
افزايش چي الكي جو ميدين چرا واقعيت رو انتشار نميدين بهترين آپارتمان با لوكس ترين تجهيزات متري 4 تومن در مياد اينايي كه بساز بندازا ميفروشن متري 2 تا 2.5
ضمنا آپارتمان هاي قبلي كه با اين قيمت ساخته نشده اند همش تقصير مافياي مسكن است. تا انها محاكمه و ساماندهي اين بخش صورت نگيرد همينه
البته تهران شهر فرنگ نيست كه قيمت هاش اين باشه قيمت تهران بايد هم پايه دهلي نو يا اسلام آباد باشه
تدبیر و امید!!!! چه امیدی؟؟؟
یکشنبه ۸ اردیبهشت
یورو ۱۶۱۵۰
دلار۱۴۴۰۰
سکه ۵۱۰۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد !!!!!
خدا را شکر که دولت تدبیر و امبده و الا ...
یکشنبه ۸ اردیبهشت
یورو ۱۶۱۵۰
دلار۱۴۴۰۰
سکه ۵۱۰۰۰۰۰
سانتافه یک میلیارد !!!!!
همش تقصیر این دولته و البته قبلی و قبلی و قبلی ....
تو این شرایط خرید مسکن اشتباه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
همیشه همین شرایط حاکم بوده
نخرید مگه مجبورید
مانند کشورهای اروپایی برای کنترل قیمت مسکن لازم است ارزش منطقه ای هر متر مربع توسط کارشناسان وزارت راه و شهرسازی هر شهر بالاخص کالانشهرها استخراج و هرگونه معامله و انتقال سند مالکیت در چارچوب ارزش منطقه ای و پس از تایید کارشناسلن سازمان مهندسی یا کارشناسان دادگستری صورت پذیرد و خرید و فروش بالاتر از قیمت منطقه ای تعیین شده غیر قانونی اعلام و قابل انتقال مالکیت نباشد. به تبع آن نرخ اجاره هم تعدیل می شود. برای سازنده ها هم حاشیه سودی بر اساس قیمت منطقه در نظر بگیرد تا انگیزه ساخت و ساز داشته باشند. بر قانونی نمودن این پیشنهاد می توان مصوبه شورای عالی هماهتگی اقتصادی سران سه قوه را اخذ نمود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار