بازدید 1758

خانواده رهبران کشمیری تحت نظارت شدید دهلی‌نو

خانواده رهبران استقلال‌طلب در کشمیر هند همزمان با تشدید سرکوب این جنبش که پس از بمبگذاری اوایل امسال بالا گرفته است، مورد آزار و اذیت مقام‌های هندی قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۸۹۴۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ 27 April 2019

خانواده رهبران استقلال‌طلب در کشمیر هند همزمان با تشدید سرکوب این جنبش که پس از بمبگذاری اوایل امسال بالا گرفته است، مورد آزار و اذیت مقام‌های هندی قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، آژانس تحقیقات ملی هند (ان‌آی‌ای) انیس شاه، نوه سید علی شاه گیلانی، رهبر سیاسی برجسته در منطقهٔ جامو و کشمیر  را برای بازجویی احضار کرده‌ است. او در مرکز کنفرانس کشمیر مشغول به کار است و  پدرش الفت احمد شاه، تقریبا از دو سال پیش در زندان طهار دهلی‌نو محبوس شده است.

انیس شاه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: پدربزرگم در سیاست است. پدرم فعالیت‌های سیاسی دارد اما من هرگز به صورت فعال وارد سیاست نشدم و دولت هند هم نمی تواند با زندانی کردن شیرازه خانواده مرا از هم جدا کند.

پدر او و هزاران تن از دیگر رهبران جنبش استقلال‌طلب در پرونده مربوط به سال ۲۰۱۷ زندانی شدند؛ اتهام آنها جمع‌آوری پول از طریق ابزارهای غیر قانونی متعدد و با هدف فعالیت‌ علیه هند در کشمیر بوده است.

انیس شاه می‌گوید: سرویس اطلاعاتی هند به خانه ما حمله کرد، تمامی اسناد را برد و در نهایت چیزی در آنجا پیدا نکرد. پرونده‌ پدر من بی‌اساس است اما هدف آنها تنها آزار و اذیت ما و تضعیف اراده خانواده من است. آژانس تحقیقات ملی هند عموهایم را نیز احضار کرده بود و اکنون نوبت نوه‌هاست.

دختر شبیر شاه، از دیگر رهبران محبوس کشمیر هم از طرف آژانس اطلاعات اقتصادی هند در پرونده پولشویی و دارایی‌های نامتناسب احضار شده است. این نهاد ماه گذشته منزل شبیر شاه را که به نام همسرش بود، توقیف کرد و حق فروش این ملک را به دست آورد. همسر این رهبر استقلال‌طلب می‌گوید: خانه ما در ۲۰۰۵ ساخته شد. آن موقع دخترم ۵ سال بیشتر نداشت. او از کجا بداند ما این خانه را چگونه ساختیم یا پولش را از کجا آوردیم؟ زمین این خانه هدیه پدری است و برای ساخت آن وام گرفتم.  

او افزود: هر کسی به حقیقت پرده پی می‌برد، باور نمی‌کند که همسرم دو سال برای آن زندانی شده باشد. اما ما می‌دانیم که چرا او در زندان است. به خاطر سیاست. من شکایتی از حبس او ندارم زیرا او کاری را کرد که باید می‌کرد و دولت هند هم او را به خاطر تفکرات سیاستی‌اش زندانی کرده است. اما محدودیت‌هایی هم وجود دارد. حتی زندانیان هم حق و حقوق دارند. دولت هند من، خواهرانم و دختر ۱۹ ساله مرا هم بازجویی کرده است. این نشان می‌دهد دولت هند چقدر در سرکوب جنبش کشمیر برای حق تعیین سرنوشت ناتوان است. اطمینان دارم که آنها برای دختر ۱۶ ساله من هم احضاریه می‌فرستند.   

دولت هند تاکید دارد این حملات و بازداشت‌ها بخشی از تحقیقات مرتبط با پرونده تامین مالی تروریستی است. آژانس تحقیقات ملی هند (ان‌آی‌ای) جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های ما حین جستجو به اسناد مجرمانه‌ای از اسناد ملک، رسید تراکنش‌های مالی و جزئیاتی از حساب‌های بانکی به دست آمد. حین این جستجوها، تمام وسایل الکترونیک شامل لپ‌تاپ، تبلیت، گوشی‌های همراه و غیره توقیف شد. مهمتر اینکه سربرگ‌هایی از سازمان‌های تروریستی متفاوت و همچنین اسنادی مرتبط با توصیه صدور ویزا برای پذیرش در نهادهای آموزشی پاکستان پیدا شد.

سرکوب‌ها در کشمیر تحت کنترل هند به دنبال انفجار انتحاری ماه فوریه که جان دست‌کم ۴۰ تن از نیروهای هندی در کشمیر را گرفت، شدت یافت. کشمیر منطقه‌ای با جمعیت اکثرا مسلمان‌نشین است که هند و پاکستان روی کل آن ادعا دارند. کنترل بخش کوچکی از کشمیر هم در اختیار چین است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست