بازدید 4391

منتظری: نزدیک به ۱۱ هزار قاضی داریم

کد خبر: ۸۹۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱ 24 April 2019
دادستان کل کشور خطاب به گفت: از من و شما انتظار است در چنین شرایطی با اقتدار و بدون کوچکترین خطایی با فساد مقابله کنیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا حجت الاسلام و المسلمین منتظری عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته دوره ۳۲ دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری اظهار کرد: اعیاد پربرکت و خجسته‌ای را پشت سر گذاشتیم و آماده ورود به ماه ضیافت الله هستیم. در این وقت محدود به شما همواران که آماده ورود به دستگاه قضا هستید نکاتی را بیان می‌کنم. حتما استحضار دارید که قضاوت شغل نیست. هرگز به قضاوت از منظر شغل نگاه نکنید. قضاوت یک مسئولیت بزرگ است که خداوند این مسئولیت را خاصه اولیاء و پیامبران خود قرار داد. جایگاه حضرت داوود به عنوان پیام آور در روز زمین خطاب به همه پیامبران بوده است. زمانی که نبوت به خاتم الانبیاء ختم شد این منصب به اولیاء خدا و ائمه معضومین واگذار شد.

دادستان کل کشور، عنوان کرد: پیامبر شغلش قضاوت نبود مسئولیت و جایگاه قضاوت داشت. فارغ التحصیلان عزیز مبادا ورود شما به این مسند دلیلی باشد بر اینکه بگویید شغلی دارید و منبع درآمدی دارید. اگر به این امر وارد شدید بدانید که در لغزش گاهی هستید که شما را به جهنم سوق خواهد داد. چرا در اسلام گفته شده است قاضی را ادادستانابع بیت المال باید در حدی در اختیارش قرار داد که زندگی اش تامین شود؟ این حکم اسلام است. چرا نگفتند به قاضی هم مانند کارگر مزدی داده شود؟ منظر اسلام و دیدگاه قرآن به قضاوت و شغل نیست و همچنین به لحاظ اهمیت کار در بین مشاغل در مقررات قانونی به یک واژه‌ای تحت عنوان مشاغل یخت و زیان آور برخورد می‌کنید.

وی خاطرنشان کرد: مشاغل سخت شغلی است که شاغل آن در معرض خطر است، اما قضاوت شغل سخت و زیان آور تعریف نشده، زیرا این تعریف کوتاه‌تر از آن است که بخواهد قاضی را در بر بگیرد. قضاوت مسئولیتی خطیر و الهی است و ابتدا به پیامبران و اولیاء الله اجازه شده در این مسند قرار گیرند. شما در قضاوت با جان، مال، آبروی مردم در ارتباط هستید. یک پزشک در ابتدا با جان بیمار در ارتباط است. یک کارگر در ارتباط با سموم و اشعه خطرناک است که جسمش را در معرض خطر قرار می‌دهد، اما وقتی پشت میز قضاوت هستید که با آبرو و حیثیت یک انسان طرف هستید.

منتظری بیان کرد: همه سرمایه یک انسان با یک نیش قلم قاضی دگرگون می‌شود. در راهی قدم می‌گذارید که این راه بسیار خطرناک، لغزنده و در معرض جهنم قرار گرفتن انسان است. البته به همین میزان که کار سخت و خطیر است کاری بسیار با ارزش نیز هست. بهترین نمونه عدالت این است که انسان بتواند از یک مظلوم حمایت کند. خستگی کار قاضی آنجایی برطرف می‌شود که بین خود و خدا بگوید که آن روز توانسته جان چند مظلوم را از چنگال ظالم و ستمگری نجات دهد. شما در نظامی در منصب قضاوت می‌نشینید که بنا بر معارف دین و احکام اسلام و روایات مسلم این اذن با دو واسطه از خدا به شما داده شده است.

دادستان کل کشور ادامه داد: سایر قضات جهان این امتیاز را ندارند. قضات منصوب از طاغوت‌ها هر حکمی بدهند پذیرفته نیست حتی اگر در جوامع اسلامی باشد. خدا به پیامبر، پیامبر به امام معصوم و امام معصوم در زمان غیبت به، ولی فقیه این اجازه را داده است. اعتقاد ما به ولایت فقیه اینگونه است که شما امروز با سه واسطه نماینده خدا هستید. رییس قوه قضاییه مستقیما باید قاضی را منصوب یا معذول کند. در نظام اسلامی خداوند، حضرت حجة، ولی فقیه و رییس قوه قضاییه از شما خواسته‌اند عادلانه در مسند قضاوت بنشینید بدون اینکه تحت تاثیر توصیه‌ها و واسطه و رشوه‌ها قرار بگیرید. باید فقط خود و خدا را ببینید و لا غیر. اگر به این ابزار مجهز نشدید بدانید که بدون تعارف آغاز فلاکت و بدبختی است.

وی تصریح کرد: عنوان کفر، ظلم و فسق را خداوند به کسی داده که در مسند قضاوت بنشیند و به غیر آنچه خدا حکم داده و نازل کرده حکم بدهند. بسیار باید مراقبت کرد و این را بدانید وقتی در منصب قضاوت می‌نشینید تفاوتی ندارد دادیار، دادرسی، رییس دادگاه بدوی یا تجدید نظر باشید اصحاب دعوا وقتی مراجعه می‌کنند وسوسه‌ها شروع می‌شود و برخی از کسانی که خود آلوده هستند به دنبال آلوده کردن محیط مقدس دادگاه بر می‌آیند و به دنبال به دام انداختن قاضی هستند.

منتظری گفت: سه خطر شما را در مقام قضاوت تهدید می‌کند. یکی خطر پول است. دومین خطری که قاضی را تهدید می‌کند خطر مسائل جنسی است. ما متاسفانه دیده‌ایم قاضی به دلیل ضعف نفسانی گرفتار مسائل نفسانی عجیبی می‌شود. خطر سومی که قاضی را تهدید می‌کند توصیه‌هایی است که از باب دوستی و رفاقت، همکار و ... گرفتار می‌کند. قاضی ممکن است رشوه نگیرد پای مسائل جنسی هم نیست، اما یک توصیه، رفاقت و آشنایی قلم قاضی را از مسیر عدالت منحرف می‌کند. نکته قابل توجه دیگر این است که قاضی امروز به لحاظ گستردگی عناوین کیفری جرایمی یا عناوین حقوقی با پیشرفت روزانه علوم مواجه هستیم توصیه من این است که بخشی از اوقات خود را یا به صورت روزانه یا هفتگی به مطالعه و بالابردن سطح علم و دانش و مباحث با همکار اختصاص دهید. سعی کنید امروزتان شبیه دیروز خود نباشد.

دادستان کل کشور، افزود: سعی کنید خود را هر روز بر معارف دینی، علوم، آشنایی با فقه به روز کنید. فقه در مباحث دینی ما به قدری موسع است که دامنه دار باید به دنبال آن بروید و این گونه نیست که انتهایی داشته باشد. انسان هرچه بیشتر بداند خود را از افتادن به چاه جهل و نادانی نجات داده است. قاضی نباید به معلومات حافظه خود اکتفا کند. توصیه اکید من این است که برای اینکه به یک نتیجه حکم برسید وقتی برای شما موضوع را مطرح کردند ابعاد موضوع را در پرونده و در اظهارات طرفین یافتید اکتفا نکنید به دانش خود در آن موضوع با مراجعه به علوم، فق‌ها و مراجع بیافزایید تا از قرار گرفتن در انحراف مبرا شوید.

وی تاکید کرد: شما با یک واسطه منصوب، ولی فقیه هستید. به خواسته‌های رهبری و، ولی فقیه از دستگاه قضایی و قضات مراجعه کنید. در دانشگاهی که متعلق به قوه قضاییه است آیا مجموعه‌ای تهیه شده که خواسته های، ولی فقیه که به اذن او مجاز به قضاوت هستید بیان شده باشد؟ مهندس و متخصص رشته برق و ساختمان و ... به اذن، ولی فقیه نیاز ندارد. اما شما به عنوان قاضی بدون اذن، ولی فقیه مجاز به قضاوت نیستید و در پیشگاه خداوند مسئول هستید. آقای شریعت باقری این کار را کردند؟ جزوه یا درس و واحدی برای فارغ التحصیلانی که وارد کار قضایی می‌شوند لحاظ شده است؟ این قضات باید با مبانی انقلاب و خواسته‌های، ولی فقیه که اذن قضاوت به شما داده است آشنایی داشته باشید.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولین قضایی به تاکید بر انقلابی بودن دستگاه قضایی، اظهار کرد: وقتی، ولی فقیه از شما می‌خواهد ۱۰۰ درصد انقلابی باشید اگر ۵۰ درصد آن را واجد باشید آیا به فرمایش ناصب که، ولی فقیه هستند عمل کرده ایم؟ ما متاسفانه شاهد این نقص در دستگاه قضایی هستیم. قاضی که به منصب قضاوت می‌نشیند باید به مبانی دین، نظام و انقلاب معتقد باشد. در بخشی از دستگاه قضایی این سبقه انقلابی را ضعیف می‌بینیم. انتظار از دستگاه قضایی این است که هر جا قدم می‌گذارد این انقلابی بودن، پرکاری، جهاد در کار، تلاش برای رفع ظلم، پایبندی به انقلاب در همه جای دستگاه قضیی باید دیده شود. نزدیک به ۱۱ هزار قاضی داریم. تعدادی به علت آلودگی به رشوه و مسائل اخلاقی تحت تعقیب قرار گرفتند منفصل شدند و عده‌ای در حال تحمل کیفر هستند.

منتظری، خاطرنشان کرد: ما مسئل مبارزه با فساد هستیم. مسئول مبارزه با فساد باید در درون خود جوری خود را تربیت کند که هرگز دامنش به فساد آلوده نشود با دستمال آلوده نمی‌توان شیشه آلوده را تمیز کرد. ما امروز نمی‌گوییم فساد گسترده یا سازمان یافته، اما فسادی که سزاوار جامعه ما نیست در ادارات و جامعه ما دیده می‌شود. دستگاه قضایی باید به گونه‌ای از فساد مبرا باشد که با فساد با قدرت مقابله کند. هر جایی که می‌روم بیشترین خواسته‌ای که از افراد مختلف می‌شنوم این است که عامه مردم بحث فساد را مطرح می‌کنند.

دادستان کل کشور، افزود: ابتدای امسال موفق شدم به عتبات بروم. هرجایی که رفتم و فرصتی فراهم می‌شد این مساله خواسته عامه مردم بود. چه کسی باید این خواسته را جز دستگاه قضایی اجرا کند؟ البته سایر دستگاه‌ها هم مسئول هستند. آن‌ها وظیفه دارند منشاء گناه و فساد و خلاف را در ادارات تحت مدیریت خود کنترل کنند. اگر این کار در دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شد و مدیران دولتی جلوی بروز مفاسد را می‌گرفتند امروز شاهد پرونده‌های این چنینی نبودیم. اگر نگوییم برخی در شدت مفاسد، منفعت دارند در رشد این مزبله‌ها نقش دارند. در یک پرونده می‌بینیم مدیران متعدد در رده‌های مختلف یکدیگر را فاسد می‌کنند و فساد ریشه می‌دواند. از من و شما انتظار است در چنین شرایطی با اقتدار و بدون کوچکترین خطایی با فساد مقابله کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی