حمله با مشت به «خط قرمز» وزیر و تجویز نسخه همیشگی!
برای بررسی این موضوع میشود از واکنش مشاور مدیرکل آموزش و پرورش به رویداد اخیر شروع کرد: آنجایی که به جای اظهار نظر درباره رفتار معلم، بر نوع رابطه سازمانی وی با آموزش و پرورش تاکید شده و عامل وارد آمدن آسیب به چشم دانش آموز، «نیروی شرکتی» نامیده شده است. ترکیبی عجیب و غریب که جایگزین «معلم» شده است.
به گزارش «تابناک»، این جملهای است که یکی دو ماه پیش بطحایی، وزیر آموزش و پرورش بر زبان آورد تا تاکید کند که مخالف تنبیه در مدارس است. رویدادی که در هر سال تحصیلی نمونههای پرشماری از آن در رسانهها بازتاب مییابد و به سرعت به فراموشی سپرده میشود.
اتفاقی تکراری که امروز نسخه جدید آن کلید خورد. نسخه جدیدی که خبرش را روزنامه ایران درج کرده و از این قرار است که دانش آموزی در یکی از دبیرستانهای تهران بر اثر مشت معلم روانه بیمارستان شده و بخشی از بینایی اش را از دست داده است.
رویدادی که پدر این دانش آموز دلیل وقوعش را ضربه مشت معلم به صورت و عینک پسرش ذکر کرده که ظاهرا نتوانسته به سوالی که معلم از وی پرسیده بود پاسخ بگوید و معلم را به این باور رسانده که حواسش به درس نبوده است. مشتی که فرم و شیشه عینک را در چشم دانش آموز فرو برده و به شبکیه، قرنیه و صلبیه چشم آسیب زده است.
اتفاقی شوم که به گفته مشاور مدیرکل آموزش و پرورش تهران، عامل رقم زدن آن «نیروی شرکتی» بوده است. توصیفی عجیب از معلمی که ترجیح داده به جای رجوع به قوانین تنبیهی در مدارس، خود شخصا دست به کار شده و دانش آموز خاطی را تنبیه نماید و نتیجه، آسیب بینایی به دانش آموز بوده است.

اکنون اگر به این نکات، ممنوع شدن ورود این «نیروی شرکتی» به همه مدارس و همچنین ارجاع پرونده مدیر مدرسه به هیات تخلفات اداری را اضافه کنیم، داستان تکمیل میشود. داستانی که طی چند روز به غایت داغ میشود و اوج میگیرد و در نهایت به همین سرعت که مطرح میشود، از یادها میرود و فراموش میشود تا وزیر به سادگی بگوید «تنبیه خط قرمز است» و «همه را زیر سوال نبرید»!
کدام خط قرمز؟ خط قرمزی که مدام زیر پا گذاشته میشود و هر بار رد شود، میشود تاکید کرد که یک مورد است و نباید به همه تعمیمش داد؟ مواردی که ظاهرا به باور امثال وزیر میبایست بر آنها چشم بست چراکه ممکن است همه زیر سوال بروند. اما کدام همه؟ شاید قابل تاملترین نکته ماجرا همین باشد؛ این که منظور وزیر از همه کیست و چه کسی از چشم بستن بر این موارد منتفع میشود؟
برای بررسی این موضوع میشود از واکنش مشاور مدیرکل آموزش و پرورش به رویداد اخیر شروع کرد: آنجایی که به جای اظهار نظر درباره رفتار معلم، بر نوع رابطه سازمانی وی با آموزش و پرورش تاکید شده و عامل وارد آمدن آسیب به چشم دانش آموز، «نیروی شرکتی» نامیده شده است. ترکیبی عجیب و غریب که جایگزین «معلم» شده است.
دستکاری کوچکی در ماجرا که میتواند ماجرای رخ داده را خاص کرده و از طرح این سوال جلوگیری به عمل آورد که چرا معلم ترجیح داده تنبیه دانش آموز را شخصا تعیین کرده و اجرایی نماید و به سراغ قوانین و مقررات ویژه تنبیه نرود؛ نادید گرفتن فصل ششم آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۹ که به استناد ماده ۵ قانون تاسیس این شورای عالی در مجلس شورای اسلامی، معتبر و لازم الاجراست و در ماده ۷۷ آن تاکید شده که هرگونه تنبیه غیر از موارد مندرج در ماده ۷۶ ممنوع است.
آییننامهای که در ماده ۷۶ آن تاکید شده تنبیههای مجاز از این قرار هستند: «۱- تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی، ۲- تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانشآموزان کلاس مربوطه، ۳- تغییر کلاس در صورت وجود کلاسهای متعدد در پایه، با اطلاع اولیای دانشآموز، ۴- اخطار کتبی و اطلاع به، ولی دانشآموز، ۵- اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی، ولی دانشآموز حداکثر برای سه روز، ۶- انتقال به مدرسه دیگر»
تنبیههایی که به باور بسیاری، کارایی لازم را ندارند و زمینه ساز بسیاری از حوادثی هستند که در مدارس رخ میدهند. حوادثی که راه جلوگیری از بروزشان، کارآمد کردن قوانین تنبیهی است که کار کارشناسی و طی کردن پروسهای سخت را میطلبد و ظاهرا ترجیح مسئولان به جای آن، استثنا خواندن حوادث و سکوت در قبال آنهاست. اینکه جوری رفتار کنند که نه معلمها رنجیده خاطر گردند و نه دانش آموزان مقصر جلوه داده شوند.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۵
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
ناشناس
| ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
ناشناس
| ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
سوء مدیریت در آموزش و پرورش بیداد میکنه و یکی از دلایل این مشکلات عدم پرورش صحیح افراد در آموزش و پرورش است
ولی باید منصف بود از حدود 18 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم این تعداد برخورد در مدرسه، به این موارد می تواند شرایط کاری بد و سوئ مدیریت مسئولین رو هم اضافه کرد
محمد
| ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
این رانگفتم تا کار زشت وغیرمنطقی این معلم که سراپا غیرمعقول است راتوجیه کنم ورسیدگی این موضوع با محاکم قانونی است.
ولی مطمئنا یکی ازدلائل اینچنین حرکات درکل سازمانهای دولتی، بدلیل تبعیض بین نیروهای شرکتی ودولتی میباشد وسازمانهایی که به آموزش وپرورش وبهداشت ودرمان ....سرویس میدهند وهرسازمانی که بانیروی انسانی سروکاردارد باید نیروهایی باسلامت روانی وازلحاظ اقتصادی تامین وازلحاظ درون سازمانی بین شرکتی ودولتی تبعیضی نباشد تا این فشارهای روحی روانی که گاها حتی منجر به برخوردهای فیزکی بین خدمت دهنده وخدمت گیرنده میشود تکرارنگردد. دولت به هیچ عنوان نمیتواند مسئوایت اینچنین موضوعات رابدلیل شرکتی بود نیرو ها ازگردن خودساقط نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
ناشناس
| ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
1- معلم باید دغدغه معیشتی نداشته باشد.
2- دانش آموز باید مشکل تربیتی ناشی از مشکلات خانوادگی نداشته باشد.
3- کتاب ها از نظر حجم و محتوا استاندارد باشند.
4- فضای کلاس از نظر اندازه ، نور ، سر و صدای مزاحم و ... در حد قابل قبول باشد.
5- تعداد دانش آموزان از حد استاندارد تجاوز نکند.
6- جامعه باید از هر نظر ، مخصوصاً مسائل تنش زا در حد ایمن باشد.
و...
اینها آرزوهای دست یافتنی نیستند. خلاصه اگر اینجور نباشد. تنبیه که باید حذف شود نخواهد شد و همچنین متاسفانه شاهد پرخاشگری دانش آموزان نیز خواهیم شد.
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
معلم به شدت تحت فشار کار میکنه. حقوق ناچیز و محیط کار بسیار استرس زا. کلاس های چهل نفره و...
مدیران و کادر ستادی هم فقط به دنبال راضی کردن اولیا و دانش اموزان هستند. اون هم به دلیل پولهایی هست که از دانش اموز میگیرند.
معلم به شدت تحقیر شده و شان اجتماعیش پایین آورده شده.
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
ناشناس
| ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
ناشناس
| ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
ناشناس
| ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
ناشناس
| ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
ناشناس
| ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
پاسخ ها
ناشناس
| ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟









