بازدید 7471
۶
غوطه در سیلاب ـ برش هشتم؛

هدایت سیل زدگان به مسیر سیلاب‌های بعدی!

با شروع بارندگی‌ها در غرب کشور و پیرو آن بالا آمدن سطح آب رود‌ها در خوزستان و در شرایطی که پیش بینی می‌شد، به زودی بخش‌های وسیعی از جلگه حاصل‌خیز جنوب غربی کشورمان به زیر آب برود و زندگی ساکنان این دیار به خطر افتد، تخلیه بسیاری از مناطق در دستور کار قرار گرفت؛ دستور کاری که به شکل گیری اتفاق عجیبی منجر شد!
کد خبر: ۸۹۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸ 23 April 2019
تابناک اجتماعی -
نه تنها در مدیریت بحران ضعیف عمل می‌کنیم، که به بحران مدیریت مبتلاییم؛ احتمالا این جمله را زیاد شنیده‌اید، اما بعید است مثالی مانند آنچه در ادامه خواهید خواند، برایش سراغ داشته باشید.

به گزارش «تابناک»؛ با شروع بارندگی‌ها در غرب کشور و پیرو آن بالا آمدن سطح آب رود‌ها در خوزستان و در شرایطی که پیش بینی می‌شد، به زودی بخش‌های وسیعی از جلگه حاصل‌خیز جنوب غربی کشورمان به زیر آب برود و زندگی ساکنان این دیار به خطر افتد، تخلیه بسیاری از مناطق در دستور کار قرار گرفت.

رویدادی که بر خلاف انتظارها، منجر به تخلیه سریع مناطق در خطر نشد و با مقاومت شدید مردم همراه شد؛ مردمانی که نگران مزارع و خانه و کاشانه خود بودند و هشدار‌ها و اخطار‌ها را باور نداشتند. شاید از این روی که احساس می‌کردند حرف و سخن مسئولان چندان که باید قابل اعتماد نیست و تدبیرشان برای ترک روستا‌ها ممکن است اشکال آفرین باشد.

بدین ترتیب کشمکشی آغاز شد که به تخلیه نشدن بسیاری از مناطق در معرض خطر انجامید؛ مناطقی که برخی شان زیر آب رفت و نجات مردم از آن‌ها با سختی‌های فراوان صورت گرفت و بعضی شان به کمک اقداماتی مانند ساخت سیل بند‌ها از خطر غرق شدن رهایی یافت و چون جزیره‌ای در میان انبوه آب ماند.

اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم در برخی مناطق، مردم با مسئولان همراه شده و اقدام به تخلیه منازل و روستا‌های خود کردند؛ اما در نهایت اتفاقی عجیب گریبانشان را گرفت. اتفاقی قابل تأمل و تلخ که باید به دقت بررسی شده و علت وقوع آن ریشه یابی شود، هرچند نخستین نمونه از این دست اتفاقات نیست و پیشتر نیز بارها در بحران‌های دیگر رقم خورده و خودنمایی کرده است.

ماجرا از این قرار است که در محدوده الهایی در نزدیکی اهواز، برخی گروه‌هایی که برای نجات مردم از سیلاب پا به میدان گذاشته بودند، ساکنان برخی روستا‌های منطقه را از روستا‌ها تخلیه کرده و در جایی ساکن کردند که مکان یابی درستی نشده بود و ایمنی چندانی نداشت؛ مسأله‌ای که موجب شد یکی دو روز بعد محل اسکان این عده غرق شود!

غرق شدن منطقه‌ای که انتخاب شده بود تا عده‌ای از هموطنانمان تا رفع خطر سیلاب در آن ساکن شوند و خیلی زود مشخص شد تفاوت چندانی با روستا‌های غرق شده‌ی این افراد نداشته است. رویدادی که مسئولان استان نیز بر رقم خوردن آن مهر صحه می‌زنند و بر این باورند که ناشی از ناهماهنگی دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف در مدیریت بحران است.

وضعیتی که از چندین سال قبل، رفع آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته و حتی به تهیه لایحه مدیریت بحران در کشور نیز منجر شده، اما در نهایت راه به جایی نبرده تا یکی از اولین اشکالاتی که در مناطق بحران زده در کشورمان بروز می‌کند، بحران مدیریتی باشد؛ بحرانی که ماجرای فوق نمونه آشکاری از آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
چرا ساختمانهایی که برای راهیان نور ساختند وبلا استفاده هست وامکانات هم دارند را در اختیار مردم قرار ندادند.
سلام
می گفتند میخواستند هبروش خوب کنند چشمش کور کردند.
این حکایت کار در کل کشور مااست چون گوی سبقت بی انگیزه گی را از هم ربوده ایم .
درست قوانین رد نمی نویسیم . درست اجرا نمی کنیم . و اگر لازم به اجرا هم شود با زور انرا تمکین نمی کنیم .
انشا.. همین روش پیش برویم کشور گل و بلبل خواهیم ساخت .
بعد هم میرویم دنیا را مدیریت میکنیم .
سال هاست مردم به مسئولین اعتماد ندارند.دلیل بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولین خود مسئولین و بی کفایتی برخی از آنهاست
شایدقسمتشون سیل بود بندگان خدا !!!!
مکان یابی باید براساس نقشه توپوگرافی منطقه وتوسط کارشناسان آشنا به اصول اولیه نقشه برداری صورت بگیره تا بهترین مکان از نظر ارتفاعاتی انتخاب شوند واین مناطق پس از شناسایی با روش گریدینگ تسطیح وسپس امکانات اسکان تجهیز ونصب شوند----مهندس مصطفی لو کارشناس راه وساختمان از گنبد کاووس
آنها که انتقاد صریح میکنند در معرض تصمیم آنی قرار نگرفتند اینکه بنشینیم و به آزمون و خطای وسط سیل عظیم قهقهه بزنیم یعنی فاجعه را درک نکردیم.در چنین مواقعی بدون هیچ توقعی باید برای تصمیم گیری های اشتباه متاسف شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار