بازدید 2958
اقتصاد در گذر زمان

از قحطی در تبریز تا سهم ۳۸ درصدی دو استان تهران و خوزستان از میزان تولید ناخالص داخلی کشور

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۳۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 23 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۳ اردیبهشت ۱۲۸۸، قحطی در تبریز حتی کنسول و اتباع آن‌ها را تهدید می‌کند. در نتیجه جنگ بین نیرو‌های دولتی و مشروطه خواهان، تمام دروازه‌های شهر مسدود شده و نزدیک سه ماه است که هیچ گونه مواد غذایی به شهر وارد نشده است.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۱۳، برای اولین بار با نصب تلمبه بر خروجی آب قناتها، استفاده از آب بهداشتی در تهران آغاز شد.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۱۵، عمارت تازه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی افتتاح شد. سرتیپ امیر خسروی، مدیرکل بانک از مدعوین پذیرایی کرد. سرتیپ خسروی همان سرهنگ رضا قلی خان است که در سال ۱۳۰۵ به ریاست بانک پهلوی انتخاب شده بود.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۲۲، وزارت خواربار ۲۵ هزار تن گندم از شوروی خرید.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۳۰، پنج هفته پس از اعلام رسمی ملی شدن صنعت نفت در ایران، دو پالایشگاه نفت انگلیس به دلیل نرسیدن نفت ایران تعطیل شدند.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۴۶، قائم مقام نخست وزیر رومانی برای مذاکرات اقتصادی وارد تهران شد.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۴۷، ایران چهل میلیون مارک اعتبار از آلمان گرفت.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۵۲، سفارت امریکا در تهران، میزبان یک کنفرانس سری با حضور دیپلمات‌های امریکایی در کشور‌های خاورمیانه بود. هدف از این کنفرانس بررسی تهدید کشور‌های اسلامی مبنی بر قطع صدور نفت به غرب اعلام شد.

۳ اردیبهشت ۱۳۶۳، رژیم عراق با هواپیما‌های فرانسوی سوپرا تاندار جنگ نفتکش‌ها را با حمله به نفتکش حامل نفت ایران در اطراف جزیره خارک آغاز کرد.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، نمایندگان مجلس به دو فوریت طرحی رای دادند که برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین سقف تعیین می‌کرد. این تصمیم مجلس، در پی آن اتخاذ شد که برخی گمانه زنی‌ها از قصد دولت برای رساندن قیمت بنزین به نرخی معادل فوب خلیج فارس در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و سال جاری حکایت می‌کرد. مجلس نیز برای تدریجی کردن افزایش قیمت بنزین و نیز محدود کردن سقف آن، طرحی را در دستور کار قرار داد که حداکثر قیمت حامل‌های انرژی مصرف داخل را معادل نرخ فوب خلیج فارس تعیین می‌کرد.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت آمار قطعی ثبت نام‌کنندگان برای دریافت یارانه را ارائه کرد و از تمایل ۹۲ درصدی جمعیت ایران به دریافت یارانه گفت.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار همکاری قوه قضائیه برای برچیده شدن موسسات مالی غیرمجاز و بی انضباط شد و گفت: این موسسه‌ها با اعطای سود‌های چشمگیر به سپرده‌های مردم باعث از رونق افتادن تولید و ترویج فضای دلالی و واسطه‌گری می‌شوند.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، بعد از گذشت حدود یک سال از انتشار خبر تعطیلی کارخانه تولید لوازم خانگی ارج با بیش از ۸ دهه فعالیت، عباس هاشمی، مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از احتمال واگذاری این کارخانه ظرف یک ماه آینده به یک سرمایه‌گذار ایرانی خبر داد.
 
۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، اطلاعات تولید ناخالص داخلی برای استان‌های کشور به روز شد. براساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، شکاف نسبتا عمیقی در بین استان‌های کشور از نظر تولید شکل گرفته است. به طوری‌که در سال ۱۳۹۴، میزان تولید در دو استان تهران و خوزستان، معادل ۳۸ درصد از کل کشور بوده است. همچنین گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که سرانه تولید ناخالص داخلی استان بوشهر در جایگاه اول و سرانه تولید ناخالص داخلی استان سیستان و بلوچستان در رتبه آخر در بین استان‌های کشور قرار دارد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل