بازدید 4079

۶۳ روستای گلستان درمعرض خطر زمین‌لغزش یا سیل

کد خبر: ۸۹۳۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳ 21 April 2019

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: طبق بررسی پژوهشکده سوانح طبیعی ۶۳ روستای گلستان در معرض خطر سیلاب و زمین لغزش قرار دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محمدرضا شاملو، شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: برای بیش از ۳۸ هزار روستای کشور طرح هادی تهیه شده و ۹۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هستند.

وی افزود: با توجه به این که دوره طرح ها ۱۰ ساله است، طرح هادی بیش از هشت هزار و ۷۰۰ روستا مورد بازنگری قرار گرفته و در ۱۸ هزار و ۶۵۰ روستا هم عملیات اجرای طرح و بهسازی محیط روستایی انجام شده است که ۴۵ درصد روستاها را شامل می شود.

شاملو ادامه داد: در اجرای این طرح ها ۲۷ هزار و ۶۸۹ کیلومتر از معابر روستایی در سطحی حدود ۱۵۵ میلیون مترمربع بهسازی شده که شامل آسفالت، سنگ فرش، قطعات بتونی و بتون درجا است.

وی همچنین اضافه کرد: حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب عملیات خاکی، حدود ۵۶ هزار کیلومتر اجرای شبکه جمع آوری و هدایت آب های سطحی و جدول گذاری معابر، هشت هزار و ۹۱۰ مورد احداث بوستان های روستایی، ساماندهی گلزار شهدا در روستاها، ایجاد فضای ورزشی در قالب طرح های هادی انجام شده است.

شاملو بیان کرد: حدود ۵۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر جابجایی شبکه آب شامیدنی یا اصلاح شبکه برق در داخل محدوده روستایی در راستای بهسازی محیط روستا انجام شده است.

مشارکت در ساخت و سازهای عمومی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور گفت: علاوه بر این موارد بنیاد مسکن در ساخت و سازهای عمومی روستاها مانند احداث فضاهای آموزشی، خانه بهداشت، کتابخانه، خانه عالم و غیره مشارکت می کند که طی این سال ها هزار و ۱۲۰ مورد از این اقدامات در روستاها اجرا شده است.

شاملو تصریح کرد: بهسازی و احیا بافت های باارزش روستایی و احیاء بومی روستاها در اجرای طرح های هادی انجام شده و حدود سه میلیون مترمربع جداره سازی معابر و بدنه سازی در روستاها اجرا شده است.

وی اظهار کرد: سنددار کردن املاک روستاها از برنامه پنجم توسعه شروع شده و با همکاری ثبت سازمان اسناد و املاک کشور بیش از سه میلیون و ۴۸۶ هزار واحد مسکونی و تجاری در روستاها و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر سنددار شد.

شاملو تأکید کرد: در سال های اخیر با توجه به فعالیت بنیاد در بهسازی و احیاء بافت های باارزش و گردشگری روستایی، برای ۱۵۰ روستا طرح های ویژه بهسازی و احیاء بافت های گردشگری تهیه شده که در ۱۰۰ روستا این طرح ها به اجرا درآمده است.

وی همچنین از پاسخگویی به دو میلیون و ۴۵۷ استعلام در راستای صدور پروانه در روستاها خبر داد.

اهدای بیش از ۶۲۷ هزار قطعه زمین به افراد نیازمند

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور اظهار کرد: بیش از ۶۲۷ هزار و ۹۰۰ قطعه زمین در مناطق روستایی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون به افراد نیازمند واگذار کردیم.

شاملو افزود: بخش دیگری از فعالیت بنیاد مسکن در خصوص ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت است که این کار با همکاری خیران و مشارکت انجمن خیران مسکن ساز، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی صورت می گیرد و در این راستا در تأمین بیش از ۵۳۵ هزار واحد مسکونی مشارکت داشتیم.

وی ادامه داد: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در قالب مسکن مهر، بیش از ۳۴۸ هزار و ۸۴۰ واحد تعهد بنیاد مسکن بوده که پیشرفت فیزیکی آن حدود ۹۵ درصد است.

شاملو با بیان این که نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی از دیگر فعالیت هایی است که بنیاد مسکن در مناطق روستایی انجام می دهد، گفت: بیش از یک میلیون و ۸۸۳ هزار نفر از این تسهیلات بهره مند شدند.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با همکاری بنیاد مسکن در مناطق آسیب دیده از حوادث، بازسازی شده است.

مشارکت بنیاد مسکن در احداث بیش از چهار هزار واحد مسکونی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان این که ۱۵۸ هزار و ۳۶۰ مورد بازسازی مسکن در مناطق جنگ زده توسط بنیاد صورت گرفته است، گفت: کل ساخت و سازها بنیاد مسکن در شاخه هایی که ذکر شد چهار میلیون و ۳۲۵ هزار و ۶۱۷ مورد است که می توان گفت بنیاد، سالانه در احداث ۱۰۸ هزار مسکونی (یا ۳۰۰ مورد کمک روزانه) مشارکت کرده است.

وی در ادامه با اشاره به این که ۳۹ هزار و ۴۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در سه سال گذشته دولت سهمیه قیری به بنیاد اختصاص داد که از محل آن ۶۰ میلیون مترمربع در مسیری به طول هشت هزارکیلومتر آسفالت اجرا کردیم.

شاملو در خصوص جابجایی برخی از روستاهای در معرض خطر سیلاب و رانش در گلستان گفت: پژوهشکده سوانح طبیعی بررسی های لازم در این زمینه را انجام داده و ۶۳ روستای متأثر از خطر سیلاب و رانش زمین در گلستان شناسایی شد.

وی اضافه کرد: ۳۰ روستا در حریم رودخانه و ۳۳ روستا در معرض لغزش یا ریزش دامنه ای شناسایی شد.

شاملو توضیح داد: در اکثر این روستاها جابجایی موضعی در خود همان روستا اتفاق می افتد و یا زمین مناسبی در مجاورت همان روستا انتخاب و در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی تأکید کرد: تأسیسات روبنایی روستاهای آسیب دیده و بهسازی محیط این روستا در اولویت خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان