بازدید 3033
اقتصاد در گذر زمان

از تشکیل اولین بانک ایرانی تا آماده شدن اسناد پول‌های کثیف برای ارائه به مجلس

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  
کد خبر: ۸۹۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 21 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.  


۱ اردیبهشت ۱۳۰۴، اولین بانک ایرانی از محل کسور بازنشستگی صاحب منصبان، به نام بانک پهلوی قشون تشکیل شد. ریاست بانک به عهده سرهنگ قلی‌خان، خزانه‌دار کل قشون، محول شد.

۱ اردیبهشت ۱۳۱۵، شرکت سهامی ساختمان ایران با سرمایه سیصد میلیون ریال تشکیل شد.

۱ اردیبهشت ۱۳۱۹، سفارت امریکا در تهران طی یادداشتی از وزارت امور خارجه ایران خواست آخرین نقشه خطوط آهن و راه‌های شوسه مهم کشور را به آن سفارت تحویل دهد.

۱ اردیبهشت ۱۳۲۳، کارخانه‌های اصفهان دچار اختلال شدند و عده زیادی از کارگران دست به اعتصاب زدند.

۱ اردیبهشت ۱۳۲۷، هیات وزیران برای ابنیه و مستغلات و اراضی واقع در حوزه تهران عوارض تعیین کرد.

۱ اردیبهشت ۱۳۳۷، کار لوله کشی آب مشهد آغاز شد.

۱ اردیبهشت ۱۳۴۷، ایران و کنسرسیوم به توافق کامل رسیدند و درآمد نفتی ایران افزایش یافت.

۱ اردیبهشت ۱۳۵۲، سازمان تعاون مصرف شهر و روستا با سرمایه پانصدمیلیون ریال با یازده فروشگاه در تهران و شهرستان‌ها کار خود را آغاز کرد.

۱ اردیبهشت ۱۳۷۹، بازار تهران و چند شهر دیگر مانند تبریز، مشهد، اصفهان و اردبیل در اعتراض به برگزاری «کنفرانس برلین» تعطیل شد.

۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: طبق سیاست‎های فعلی نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش نمی‌یابد.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، طی خبری اعلام شد تولید انواع خودرو طی سال ۹۱ نسبت به سال ماقبل آن با کاهش ۴۴ درصدی مواجه شده است. در این خبر آمده بود: تولید انواع خودرو در سال ۱۳۹۱ به ۹۲۱ هزار و ۳۸۰ دستگاه رسید این در حالی است که در سال ۹۰ یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۵۲۹ دستگاه خودرو تولید شده بود.

۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: همه اسناد و مدارکی را که نشان دهنده ورود پول‌های کثیف در حوزه قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا و بقیه روزنه‌ها در حوزه اقتصادی است، آماده کرده ام تا در مجلس به نمایندگان با برخی مصداق‌ها ارائه دهم.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار