بازدید 18323
۴

لرستان باز هم سیلابی می‌شود/ ورود سامانه جدید بارشی از فردا به غرب کشور/ یازده استان درگیر سیل و آبگرفتگی/ بازگشایی محور معمولان به پلدختر

در شرایطی که امروز بارش باران بهاری، موجب مطبوع شدن هوا در مناطق وسیعی از شمال غرب کشورمان می‌شود، از فردا پنجشنبه ۲۹ فروردین 98 سایه خطر بار دیگر بر سر مناطق سیل زده غرب و جنوب غرب کشور گسترده خواهد شد. این را پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشورمان نشان می‌دهد که بر اساس آنها، از فردا موج بارشی جدیدی در غرب کشورمان فعال خواهد شد؛ بارش‌هایی که با توجه به وضعیت حاکم بر مناطق غربی کشورمان، احتمالا به وقوع سیلاب‌های جدید منجر خواهند شد.
کد خبر: ۸۹۲۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹ 17 April 2019
تابناک اجتماعی -
در شرایطی که امروز بارش باران بهاری، موجب مطبوع شدن هوا در مناطق وسیعی از شمال غرب کشورمان می‌شود، از فردا سایه خطر بار دیگر بر سر مناطق سیل زده غرب و جنوب غرب کشور گسترده خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، این را پیش بینی‌های سازمان هواشناسی کشورمان نشان می‌دهد که بر اساس آنها، از فردا موج بارشی جدیدی در غرب کشورمان فعال خواهد شد. بارش‌هایی که با توجه به وضعیت حاکم بر مناطق غربی کشورمان، احتمالا به وقوع سیلاب‌های جدید منجر خواهند شد.

وضعیتی که از هفته قبل در خوزستان تلاشی وسیع و همه جانبه برای مهار آثار ناشی از آن شکل گرفته و امید می‌رود در سایه این تدابیر، موج بارشی جدید به وخیم‌تر شدن اوضاع در این استان منجر نگردد؛ اوضاع استانی که مدتی است بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های آن کم و بیش در محاصره آب قرار دارند و خسارات زیادی به کشت و زرع در آن‌ها وارد آمده است.

لرستان باز هم سیلابی می‌شود
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۶:۳۳

محمد ناصر هاشمی عصر امروز در جمع خبرنگاران این شهرستان در رابطه با وضعیت آب و هوای استان طی ساعات و روز‌های آینده اظهارداشت: بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی امروز وزش باد شدید پدیده غالب آسمان استان لرستان است و در برخی از نقاط به ویژه غرب و مرکز استان شاهد بارش خفیف و پراکنده هستیم.

وی افزود: از اوایل صبح روز پنجشنبه بیست و نهم فروردین ماه به تدریج شروع بارندگی به صورت رگبار باران، رعد و برق، احتمال صاعقه و ریزش تگرگ و گاهی وزش باد قابل ملاحظه تا نسبتاً شدید در سطح استان داریم.

مدیرکل هواشناسی استان لرستان عنوان کرد: از فردا شب و تا ظهر روز جمعه در همه نقاط به ویژه در نیمه شمالی و غربی بارش‌ها از شدت و میزان بیشتری برخوردار خواهد بود که طی این مدت آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل‌ها و نیز رواناب‌های سطحی را به همراه دارد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی پرهیز از بستن داربست با توجه به وزش باد شدید، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز و مکان‌های مستعد برخورد صاعقه توصیه می‌شود.

خسارت ۸۹۰ میلیارد ریالی سیل به روستا‌های فارس
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۶:۰۱

سید کمال پاک فطرت مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس گفت: بر اساس برآورد‌های انجام شده، به دنبال بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل در نقاط مختلف استان، ۸۹۰ میلیارد ریال به مناطق روستایی و عشایری خسارت وارد شده است. شبکه آب روستایی، تاسیسات روستایی، راه‌های روستایی و عشایری، بخش کشاورزی، افزون بر هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی و ۱۷۴ واحد تجاری و صنعتی از جمله بخش‌هایی است که در جریان سیل اخیر آسیب دیده اند.

پاک فطرت ادامه داد: سیل به شبکه‌های آبرسانی روستا‌های فارس ۲۱۱ میلیارد و ۷۳ میلیون ریال و به راه‌های عشایری استان ۵۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خسارت وارد کرده است. همچنین در جریان سیل اخیر، به بخش کشاورزی فارس اعم از زراعی، دامی، آبزیان پرورشی و منابع آبی در تمام شهرستان‌های این استان ۳۳۵ میلیارد و ۵۴۱ میلیون ریال خسارت وارد شده است. در جریان سیل اخیر بخش قابل توجهی از منازل روستایی دچار آبگرفتگی و خسارت جزیی و کلی شد که در کنار کمک‌های دولتی، با استفاده از کمک‌های مردمی و با همت دهیاران، تعدادی از از این منازل ترمیم شده است.

رئیس قوه قضائیه به خوزستان می‌آید
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۴:۴۹

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه صبح فردا به منظور بازدید از مناطق سیل زده خوزستان به اهواز سفر می‌کند. دیدار با سران عشایر، اقوام و طوایف عرب، بختیاری و لر استان خوزستان، دیدار با خانواده معظم شهدا، دیدار با اعضای شورای قضایی و قضات دستگاه قضایی از برنامه‌های پیش بینی شده در سفر رئیس قوه قضاییه است.

گفتنی است: حضور در نشست شورای مدیریت بحران از دیگر برنامه رئیس قوه قضائیه در سفر به خوزستان است تا از آخرین وضعیت استان اطلاع پیدا کند.

تلاش برای ساخت محور خرم‌آباد- پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۴:۰۷

موسی خادمی، استاندار لرستان گفت: طراحی ساخت جاده خرم‌آباد- پل‌دختر در حال انجام است، اصل جاده باقی می‌ماند و ممکن است چندین تونل در مسیر ایجاد شود. هم‌اکنون نیز نیرو‌های استان همدان در چندین نقطه استان حضور دارند و کار‌هایی که به آن‌ها واگذارشده به نحو احسن انجام داده‌اند.

وی افزود: چندین مأموریت جدید به‌اتفاق یکدیگر برای فعالیت ماشین‌آلات آن‌ها تعریف شد و ممکن است این ماشین‌آلات متناسب با نیاز افزایش یابند؛ امیدوارم با این حس نوع‌دوستی همراه احساس مسئولیت مدیران، بتوانیم کار بازسازی را در استان سرعت دهیم. در ابتدای وقوع سیل تمامی ارتباطات قطع بود بنابراین خدمات‌رسانی تقریباً غیرممکن شد، اکنون عمده فعالیت ما معطوف به رساندن وضعیت به حالت عادی است تا بتوانیم کار خدمات‌رسانی و شروع پروژه‌ها، همچنین فعالیت‌های اقتصادی مردم را آغاز کنیم.

خادمی به جاده قدیم خرم‌آباد- پل‌دختر اشاره کرد گفت: طراحی آن در حال انجام است، اصل جاده باقی خواهد ماند، اما نقاطی که عبور از محل قبلی آن ممکن نیست با ترسیم واریانت جدید ممکن است چندین تونل در مسیر ایجاد شود و روستائیانی که در حاشیه این جاده قرار دارند نباید نگرانی در مورد راه داشته باشند.

بازگشایی جاده نورآباد- نهاوند تا لحظاتی دیگر
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۳:۵۳

سعید شاهرخی،استاندار همدان گفت: جاده نورآباد به نهاوند در مسیر گامسیاب دچار رانش شدید شده که هم‌اکنون عملیات بازسازی در حال انجام است و تا عصر امروز بازگشایی می‌شود. علی‌رغم اینکه بارش‌های سنگین و آب‌گرفتگی معابر و جاده در شهرستان‌های استان همدان نیز وجود داشت، نیرو‌های امدادی و هلال‌احمر به لرستان اعزام شدند.

وی افزود: تیمی متشکل از دستگاه‌های اجرایی ستاد بحران همدان به لرستان اعزام شدند تا به صلاح استاندار لرستان در مناطق سیل‌زده فعالیت کنند. هم‌اکنون نیرو‌های خدمات شهری در شهرستان چگنی مستقر شدند و کار پاک‌سازی تا فردا به اتمام می‌رسد. کمک‌های استان همدان توسط تیم‌های مردمی در مناطق سیل‌زده لرستان در حال توزیع بوده و هم‌اکنون نیز مقدار زیادی از آن‌ها در انبار‌های لرستان ذخیره‌شده است.

وی تصریح کرد: قطعه‌ای از مسیر ویسیان به پل‌دختر نیز توسط دستگاه‌های اجرایی استان همدان بازسازی می‌شود؛ نیرو‌های خدمات شهرداری ما و دستگاه‌های امدادی در شهرستان پل‌دختر برای پاک‌سازی معابر مستقر می‌شوند. جاده نورآباد به نهاوند در مسیر گامسیاب دچار رانش شدید شده که هم‌اکنون عملیات بازسازی آن در حال انجام است و تا عصر امروز بازگشایی می‌شود.

بافقی‌ها در پلدختر مدسه می‌سازند
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۳:۵۲

محمد زاده رحمانی فرماندار بافق گفت: با استفاده از خیران و سرمایه اجتماعی شهرستان یک مدرسه ۶کلاسه در شهرستان پلدختر استان لرستان به نام بافق احداث می‌شود. به دلیل بارش های اخیر و سیل ۵۵مدرسه در این منطقه تخریب شده است.

فرماندار بافق تصریح کرد: هنوز اعتباری برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته نشده است. زاده رحمانی در پایان از رسانه‌های شهرستان خواست تا آغاز و بهره برداری از این پروژه را پیگیری کنند. هفته گذشته گروهی در قالب فعالیت‌های تخصصی مانند آشپز و کمک آشپز، راننده پایه یک، برقکار و لوله کش، خبرنگار و امدادگر به پلدختر سفر کرده اند.

بارش‌های فروردین ماه ۹۸ باعث وقوع سیلاب در برخی استان‌ها و بروز خسارت در برخی شهر‌های استان گلستان، فارس و لرستان از جمله پلدختر شد و شرایط بحرانی ایجاد کرد. در این مدت مردم و دستگاه‌های مختلف از استان یزد به مردم سیل زده کمک کرده اند که این کمک رسانی همچنان ادامه دارد.

تردد در محور اهواز – آبادان کماکان ممنوع است
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۳:۴۳

سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس راه خوزستان بیان داشت: ۳ کیلومتر از کیلومتر ۴۰ محور اهواز – آبادان دچار آبگرفتگی است و همچنان تردد در این محور ممنوع است چرا که شدت عبور آب از این جاده بسیار زیاد است و احتمال حادثه وجود دارد. محور اهواز – خرمشهر مسیر جایگزین معرفی شده تعیین شده که اکنون مشکلی ندارد و تردد در آن روان است وبه محض اینکه سطح آب پایین بیاید، این بخش از محور اهواز – آبادان بازگشایی می‌شود.

سرهنگ دولتشاهی تصریح کرد: کسانی که می‌خواهند از آبادان به شادگان بروند می‌توانند از این مسیر تردد کنند، اما از شادگان تا اهواز اجازه تردد داده نمی‌شود. برخی رانندگان و اهالی روستا‌های اطراف محور اهواز – آبادان اصرار بر تردد از این مسیر دارند، اما طبق بازدید‌های روزانه تردد از این مسیر امکان پذیر نیست. همچنین هنوز مشخص نیست وضعیت آب چطور خواهد بود تا در این زمینه تصمیم گیری شود. مردم از سفر غیر ضروری خودداری کنندو مسیر اهواز – اندیمشک بازگشایی شده است هر چند حدود ۲۰ کیلومتر از یک لاین آن مسدود است. اکنون ترافیک در محور‌های ورودی و خروجی خوزستان پرحجم است، زیرا خودرو‌های امدادی و خدماتی بسیاری در محور‌ها تردد می‌کنند.

صدور رایگان اوراق هویتی سیل‌زدگان پلدختر در خرم‌آباد
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۳:۳۹

مصطفی امانی پور ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای کسانی که اوراق هویتی خود را در سیل از دست داده‌اند، شناسنامه صادر می‌کنیم و هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، اظهار داشت: در پلدختر فیبر نوری اداره ثبت احوال قطع است و ‬دسترسی به سامانه ثبت احوال و چاپ اسناد نداریم. در این راستا اداره ثبت احوال خرم آباد را معین پلدختر قلمداد کرده‌ایم.

مدیرکل ثبت احوال لرستان ادامه داد: همکاران ما در پلدختر همه درخواست‌ها از جمله شناسنامه نوزاد، درخواست تعویض شناسنامه، گواهی فوت و… را اخذ می‌کنند و روزانه سرویس از خرم آباد به پلدختر می ِآید و درخواست‌ها را تحویل می‌گیرد و چاپ می‌شود و سپس در پلدختر تحویل افراد داده می‌شود.

حضور گروه های عملیاتی شرکت برق در مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۳:۱۲

۱۸۰ گروه عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق اهواز در امر کنترل ایمنی شبکه برق مناطق سیل زده، اصلاح و احداث شبکه آسیب دیده، تامین برق و روشنایی اردوگاه‌ها و کمپ‌های موقت اسکان سیل زدگان، تامین برق بیمارستان سیار ۵۰ تختخواب، تامین روشنایی سیار جهت گروه‌های جهادی بسیج مردم، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، اکیپ‌های لجستیکی وابسته به دستگاه‌های دولتی در سراسر کلانشهر اهواز جهت احداث سیل بند، از جمله اقداماتی است در راستای خدمت به مردم اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، الهایی و روستا‌ها تابعه متاثر از سیل در بحران سیلاب است.

آغاز عملیات ساخت واحد‌های مسکونی در دلفان
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۵۶

عملیات آواربرداری و نوسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده از سیل در دلفان آغاز شد. بهمنی، فرماندار دلفان در حاشیه آیین کلنگ زنی ساخت اولین واحد مسکونی در روستای رضاویس گفت: بنیاد مسکن استان معین بازسازی دلفان انتخاب شده که تا کنون بیش از ۵ هزار روستا را ارزیابی کرده است.

بهمنی گفت:با کلنگ زنی ساخت اولین واحد مسکونی در روستای را ویس عملیات بازسازی واحد‌های مسکونی در دلفان رسما آغاز شد.

بالا بودن احتمال شیوع بیماری‌هایی بعد از وقوع سیل
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۵۵

شاهرخ یارویسی سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به واکسیناسیون حدود ۵۳ هزار راس دام علیه بیماری شاربن در شهرستان‌های دچار سیلاب و آبگرفتگی استان کرمانشاه گفت : این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که فوق العاده مهلک و کشنده است و در برنامه داریم که کار واکسیناسیون دام را تا حدود ۳۰۰ هزار راس دام برای ایجاد مصونیت در برابر شیوع احتمالی این بیماری ادامه دهیم.

وی گفت : همچنین از ابتدای وقوع سیلاب‌ها در سطح استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۴۳۵۰ راس دام سنگین استان علیه تب برفکی واکسینه شده اند. ضمن اینکه ۱۱۹ هزار و ۲۰۰ راس دام سبک هم علیه آنتروتوکسمی واکسینه شده اند.  با استفاده از ۸۰۰ لیتر سم ۱۴ هزار و ۵۸۱ متر مربع از جایگاه‌های دام استان در شهرستان‌هایی که دچار سیلاب شده اند، ضدعفونی شده است.

وی افزود: همچنین بدن ۴۷ هزار و ۵۰۰ راس دام و ۱۲۵ هزار مترمربع از جایگاه‌های دامی استان در مناطقی که دچار آبگرفتگی و سیلاب شده اند سمپاشی شده است. همچنین کار‌های درمانی روی ۲۱۵۱ راس دام سبک و ۱۶۹ راس دام سنگین نیز در شهرستان‌های دچار سیلاب استان انجام گرفته است.

سرپرست معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تلف شدن ۵۷۴ راس دام سبک و ۲۰ راس دام سنگین در سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های شدید رخ داده در استان کرمانشاه، افزود: همه این دام‌ها دفن بهداشتی شده اند.

 

شکستگی سیل بند روستای مشاع
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۵۱

سیل بند روستای مشاع که در ۳۰ کیلومتری غرب کارون خرمشهر، در مجاورت جاده امام صادق واقع شده، دچار شکستگی شد. هم اکنون مسئولان ستاد بحران توسط ماشین آلات مستقر در این مکان، در حال ترمیم سیل بند، هستند.

به گفته مسئولان این سیل بند در واقع زهکشی بوده که کشاورزان منطقه برای جلوگیری از ورود آب آن را به سیل بند تبدیل کردند. این سیل بند استحکام لازم برای مقابله با آب را ندارد و بدون نظارت و اطلاع رسانی کشاورزان به ستاد بحران ساخته شده است.

بازگشایی جاده معمولان به پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۴۲

جاده معمولان به پلدختر تا ساعاتی دیگر به همت نیروی زمینی سپاه و با حضور سردار پاکپور بازگشایی می‌شود. کار احداث و بازگشایی این جاده توسط گروه ۴۳ مهندسی نیروی زمینی سپاه صورت گرفته است.

خسارت سیل به ۳۰۰ محور ارتباطی ایلام
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۲:۳۷

قاسم سلیمانی دشتکی در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در سیل اخیر حجم عمده‌ای از راه‌های دسترسی استان آسیب دید که بهسازی و مرمت یا احداث راه‌های مواصلاتی نیازمند ماشین آلات نو است. یکی از مشکلات استان برای امدادرسانی وجود راه ارتباطی روستا‌های سیل زده است که این مهم کار امداد رسانی را دشوار می‌کند.

استاندار ایلام با اشاره به خسارت‌های وارد شده به واحد‌های مسکونی در سیل اخیر، اضافه کرد: بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی دچار خسارت شد که از این تعداد ۲ هزار واحد نیاز به بازسازی کامل دارند.

کانکس‌های مناطق زلزله‌زده کرمانشاه جمع‌آوری می‌شود
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۱:۰۹

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: با همکاری مردم کانکس تمام خسارت دیدگان زلزله که واحد نوسازی شده آن‌ها به بهره برداری رسیده جمع آوری می‌شود. به منظور ساماندهی محیط، معبر و منظر شهری و فضای محیطی، به مرور و متناسب با تکمیل و آمده سازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده، کانکس‌ها جمع آوری می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه عنوان کرد: این اقدام در راستای عادی سازی محیط شهری از آثار زلزله ابتدا برای تمام واحد‌های تعمیری که تسهیلات خود را دریافت و حسب اعلام بنیاد مسکن استان واحد مسکونی آن‌ها تکمیل و به بهره برداری رسیده است اجرایی می‌شود. این روند متناسب با تکمیل و بهره برداری سایر واحد‌های آسیب دیده تا زمان جمع آوری کلیه کانکس‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. با مشارکت و همراهی مردم امکان بازسازی معابر عمومی فضای سبز و پارک‌های محلی پس از جمع آوری کانکس‌ها به سرعت فراهم شود.

مدارس روستا‌های ظهیری و چم شیر تخلیه شدند
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۱:۰۷

رستم زاد مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: روستا‌های ظهیری و چم شیر از توابع شهرستان سیروان به دلیل آب گرفتگی فراوان ناشی از سیل تخلیه شدند. دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می‌کنند هم اکنون به مدارس لومار و روستا‌های اطراف منتقل شده اند.

رستم زاد بیان کرد: سعی بر این است که آسیب‌های وارد شده به این مدارس تا آخر وقت امروز بازسازی شوند تا دانش آموزان این مدارس بتوانند از فردا در مدارس خود مشغول به تحصیل شوند. گفتنی است در روستا‌های ظهیری و چم شیر هر کدام یک مدرسه وجود دارد.

اصلاح آبروهای زیرزمینی مسیرجاده آبادان - ماهشهر
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۰:۴۵

سید زین العابدین موسوی فرماندار ویژه شهرستان آبادان گفت: تاکنون چندیدن آبروی زیرزمینی (کالورت) اصلاح و بازگشایی شدند و به نظر می‌رسد با اصلاح اصولی تمامی آبروهای زیرزمینی نیازی به مسدود کردن جاده و یا تعبیه پل‌های جدید در جاده آبادان- ماهشهر نباشد. پیش بینی می‌شود قریب به ٢٠٠ متر مکعب بر ثانیه از حدود ٣٠ کالورت تا کیلومتر ٣٠ جاده آبادان- ماهشهر از تالاب خارج شود.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان افزود: ظرفیت ۱۰۰ در صدی خروج آب از آبروهای زیرزمینی به شرط تراکم بالای آب حدود ٥٠٠ متر مکعب بر ثانیه است. برای کنترل اوضاع تالاب شادگان مقرر شد با استفاده از پهپاد نیروی انتظامی از ورودی، مخزن و خروجی آب تالاب تا دهانه‌های خلیج فارس فیلمبرداری و سپس تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شود. به گفته وی با باز شدن مسیرهای خروجی تالاب و ورود روان آب‌ها به خورها هیچ تهدید احتمالی وجود ندارد.

وی افزود: سیل بندهای ١٢ باضافه ٤ کیلومتری مسیر قفاص مانع بزرگی برای تهدید بدنه بهمنشیر هستند. برای پایداری وضعیت سفید آبادان، به صورت شبانه روز در اطراف آبادان خواهیم ماند و مردم مطمئن باشند روان آب‌ها و سیلاب‌ها راهی جز ورود به خلیج فارس نخواهند داشت.

آب آشامیدنی همه ۷۹۶ روستای سیل زده لرستان وصل شد
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۰:۴۰

مراد پور ، معاون امور عمرانی استاندار با بیان اینکه آب آشامیدنی همه ۷۹۶ روستای سیل زده لرستان وصل شده او در ادامه گفت: در شانزدهمین روز سیل آب آشامیدنی ۳ روستای باقی مانده سیل زده هم وصل شده است. کار بازسازی ۲ هزار واحد مسکونی در شهرستان چگنی با کمک بنیاد مسکن استان مرکزی انجام خواهد شد.

ارسال کمک‌های انسان دوستانه از اقصی نقاط کشور برای مناطق سیل زده لرستان همچنان ادامه دارد و آخرین این کمک‌ها مربوط به مردم استان مرکزی بود که دیروز با ۵۰ کامیون وارد لرستان شد.

قطع راه ارتباطی به روستای عطیش در توابع شهرستان کارون
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : 128
لایروبی نکردن دلیل اصلی جاری شدن سیل دروازه قرآن است
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۰:۱۵

ابراهیم خداشناس که حدود ۳ سال شهردار منطقه ۳ شیراز (منطقه دروازه قرآن و...) بوده با تشریح دلایل جاری شدت سیل در دروازه قرآن، گفت: لایروبی نکردن به‌موقع و پیش از بارندگی در کانال انتقال آب دروازه قرآن، دلیل اصلی جاری شدن سیل در این منطقه بود. در طول ۳۰ سال گذشته باران‌های شدیدی در سطح شهر شیراز بارید، اما حادثه اخیر دروازه قرآن اتفاق نیفتاد لذا بارش و میزان بارندگی چند روز گذشته نمی‌تواند دلیلی قانع‌کننده برای جاری سیل باشد.

خداشناس ادامه داد: یکی از مسائلی که جلوی حوادث را می‌گیرد، آماده‌باش شهرداری‌ها در وضعیت‌های بحرانی همچون سیل است که قبل از آن لایروبی کانال‌ها و مجرا‌های آب باید به‌دقت و به‌صورت متناوب در طول سال صورت گیرد چراکه در فصولی که بارندگی نیست، خس و خاشاک و نخاله‌ها جلوی کانال و مسیل‌ها جمع می‌شود که نیاز به پاک‌سازی دارد. حتی زیرگذر‌ها نیز نیاز به بازبینی، نگهداری و پاک‌سازی و چاله پمپ‌های درون آن‌ها نیاز به لایروبی دارد تا در بارندگی‌های شدید دچار آب‌گرفتگی نشود.

شهردار سابق منطقه ۳ شیراز با بیان اینکه علم مهندسی امروز آن‌قدر پیشرفت کرده که بتوان جلوی سیلاب‌ها را در شهر گرفت، افزود: برخی در سیل اخیر، اشکال را کشش کم کانال دروازه قرآن معرفی کردند که در پاسخ به آن‌ها باید گفت این سخن به‌هیچ‌عنوان علمی نیست.

خداشناس گفت: قطر لوله به کار گرفته‌شده در حوزه آبریز دروازه قرآن ۲ متر و ۸۰ سانتی‌متر است که در مدخل ورودی کانال دروازه قرآن قرارگرفته و به دلیل حرکت‌های گردابی، کشش لوله در هنگام ورود آب ۱۰۰ برابر می‌شود؛ بنابراین کسانی که می‌گویند کشش لوله کم است، سخنشان کارشناسی نیست.

وی با بیان اینکه علت سیل شیراز با یک استعلام ساده قابل‌تشخیص خواهد بود، افزود: گاهی دیده می‌شود که برخی حرکت‌های عمرانی انجام‌شده درگذشته را زیر سؤال می‌برند که باید از آنان سؤال کرد آیا ما سال ۹۲ باران شدید نداشتیم؟ چرا آن موقع سیل جاری نشد؟

خداشناس به سیل منطقه سعدیه نیز اشاره کرد و گفت: در شهرک سعدی نیز یک کانال است که زباله‌ها جلوی دهنه آن را گرفته بود و آن نیز اگر لایروبی می‌شد، سیلی اتفاق نمی‌افتاد.

۱۱ استان درگیر سیل و آبگرفتگی
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۰:۰۰

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات در تشریح عملیات سیل و آبگرفتگی از ٢٤ لغایت ٢٧ فروردین ۹۸، به مهر گفت: ١١ استان ایلام، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، گلستان، هرمزگان و یزد، درگیر سیل و آبگرفتگی هستند.

وی افزود: در ١٠٥ شهر و روستا عملیات امداد و نجات انجام شده و به ١٤١٠٢ نفر امدادرسانی شده و همچنین برای ٢٨٨٩ نفر اسکان اضطراری ایجاد شده و ۱۴۳ نفر را به مناطق امن انتقال داده اند. علاوه بر اینها از ۴۰۲ منزل مسکونی تخلیه آب انجام شده و ۱۶ دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رها شدند.

سلیمی در پایان گفت: امدادرسانی در خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان همچنان ادامه دارد.

تخریب ۹۸۰ کیلومتر جاده بین مزارع در خراسان شمالی
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۹:۵۴

عبدالله یوسفی رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این که جاده‌های بین مزارع استان خاکی هستند که بر اثر بارندگی‌های شدید و بروز سیلاب‌ها در ماه جاری ۹۸۰ کیلومتر از این جاده‌ها در استان آسیب دیده و تخریب شدند. بر اثر بارندگی‌ها و بروز سیلاب‌ها ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت در استان به بخش کشاورزی وارد شده است.

یوسفی گفت: به همین علت تردد به مزارع و باغات همچنین انتقال نهاده‌ها از جمله بذر، کود و سم به مزارع و باغات دچار مشکل شدند. اختصاص اعتبار برای جبران خسارت ها، ترمیم این جاده‌ها در اولویت برنامه‌های بازسازی‌های استان است.

سیلاب در گلستان یک قربانی دیگر گرفت
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۸:۵۹

الیاس هیوه چی فرماندار شهرستان بندرترکمن گفت: فرد جان باخته با هویت جلال ایری بر اثر سقوط در کانال آب هدایت کننده سیلاب‌های روستای پیخی حاجی این شهرستان که ساعاتی پیش رخ داد؛ فوت کرد. پیکر فرد جان باخته در حوالی روستای پیخی حاجی کشف شد و بر اساس اطلاعات اولیه؛ متوفی اهل سیمین شهر از توابع شهرستان گمیشان است.

وی گفت: پیکر متوفی به بیمارستان امام خمینی بندرترکمن منتقل شده تا پس از طی مراحل اداری پزشکی قانونی، قضایی و اداری تحویل خانواده متوفی شود.

زیبا و هراس آور
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۸:۰۰

غروب در روستای عطیش (شهرستان کارون) و مزارع فرو رفته در آب؛ تصویری زیبا و در عین حال ترسناک. ترسناک از این رو که مزارع و کشت و زرع مردم در آستانه موسم برداشت زیر آب رفته و نابود شده است.

ورود سامانه جدید بارشی از فردا
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۷:۴۴

امیر سرکرده، کارشناس سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت شرایط جوی کشور به میزان گفت: بارش‌ها طی امروز به صورت بهاری و پراکنده در شمال غرب کشور، آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، دامنه جنوبی البرز، زاگرس مرکزی، البرز قزوین، زنجان و تهران رخ می‌دهد. البته این موج شامل دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی نیز خواهد شد، یعنی در شمال استان‌های البرز، قزوین، زنجان و شمال تهران نیز بارش به صورت موقتی و پراکنده رخ خواهد داد، ضمن اینکه در چهارمحال و بختیاری، لرستان و کردستان نیز بارش‌های موقتی و پراکنده و خیلی خفیف رخ می‌دهد.

وی افزود: وزش باد نسبتاً شدید در نواحی شمال غرب استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و گیلان رخ می‌دهد که در استان‌های زنجان، همدان و کرمانشاه وزش باد از جا‌های دیگر شدیدتر است به طوری که سرعت وزش باد ۷۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی شده است.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: برای پنجشنبه باید منتظر ورود یک سامانه بارشی جدید باشیم که از نواحی غربی وارد کشور می‌شود و برای پنجشنبه شب در نیمه غربی فعال خواهد بود و روز جمعه به تدریج به شمال شرق کشور خواهد رسید.

بازگشایی مدارس برای دوازدهمی‌ها در پلدختر
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۰۷:۳۰

رضا مددی نماینده تام‌الاختیار وزیر آموزش‌وپرورش در استان‌های سیل‌زده به تسنیم گفت: تلاش آموزش‌وپرورش، بازگرداندن شرایط عادی به مدارس در استان‌های سیل‌زده است و تلاش می‌کنیم سال تحصیلی به قوت خود باقی باشد، وظیفه اصلی ما و محور تلاش‌ها این است که جریان آموزش ادامه داشته باشد و اقدامات جبرانی برای عقب‌ماندگی درسی دانش‌آموزان طراحی شود.

وی افزود: برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم که امتحان نهایی دارند، تسهیلاتی در نظر گرفتیم که علاوه بر امتحانات خرداد یا شهریور می‌توانند یکبار دیگر در امتحاناتی که تیر یا مرداد برگزار خواهد شد، شرکت کنند و نمره هر یک از این مراحل به جای نمره خرداد ثبت می‌شود برای امتحانات داخلی نیز از اول خرداد تا پایان تیرماه فرصت تعیین کرده‌ایم و هر میزان از کتاب‌های درسی که تدریس شده باشد، امتحان گرفته می‌شود. آموزش‌های جبرانی را به صورت برگزاری اردوهای آموزشی برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم داریم و از شنبه این هفته در پلدختر دانش‌آموزان پایه دوازدهم به مدارس رفتند.

مددی گفت: در استان‌های سیل‌زده، مدارسی که آسیب ندیده‌اند در اختیار نیروهای امدادی هستند و به این لحاظ برای شروع فعالیت مجدد مشکلاتی داریم البته به ما قول داده‌اند با خروج نیروهای امدادی از مدارس شروع به کار آنها را داشته باشیم همچنین مدارس استان خوزستان دراختیار خانواده‌های سیل‌زده قرار دارد. دانش‌آموزانی که مدارسشان تخریب شده است در مدارسی که سالم هستند، ساماندهی می‌شوند به گونه‌ای که جمعیت کلاس‌های درس را افزایش می‌دهیم یا شیفت دوم برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه درباره وضعیت آسیب مدارس بر اثر سیل گفت: مدارس دو دسته‌اند برخی تخریب شده‌اند که باید از نو ساخته شوند و سازمان نوسازی مدارس پیگیر تخریب و ساخت مجدد آنهاست و فعلاً برای جبران فضای این مدارس، کانکس به مناطق ارسال کرده‌ایم؛ دسته دوم مدارسی هستند که دچار آب‌گرفتگی شدند که با تمیز کردن، آنها را به چرخه آموزش برمی‌گردانیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قابل توجه مسولین غافل گیر نشوند
دوباره بگویند بی سابقه بوده و ....
سیل از یک طرف ،،،، زلزله از یه طرف ،،، حمله ملخ ها از یه طرف ،،،،،،،
خب قراره این راهها تا کی اینوضع رو داشته باشن؟؟؟؟؟!!!!!!!!!...
خب لامصبا.....7ماهه که سد پلدختر رو درست نکردین......خب معلومه سیل فروردین دووباره تکرار میشه و آب میبرتمون...متاسفانه اگر آب هم بیاد دیگه راه فراری نیست، آب همه جا رو میگیره .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان