بازدید 4306
مدیر صندوق بین‌المللی پول:

بانک مرکزی ترکیه باید استقلال داشته باشد

بیش از یک سال است که تغییرات اقتصادی و سیاسی در ترکیه سرمایه‌گذاران را نگران کرده است،‌ مدیر بخش اروپای صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: بانک مرکزی ترکیه باید استقلال کامل داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱ 16 April 2019

به گزارش فارس به نقل CNBC، پل تامسون مدیر بخش اروپای صندوق بین‌المللی پول طی مصاحبه‌ای در واشنگتن گفت: یکی از مهمترین نیازهای کنونی ترکیه استقلال کامل بانک مرکزی این کشور است.

بیش از یک سال است تغییرات اقتصادی و سیاسی در ترکیه سرمایه‌گذاران در این کشور را نگران کرده است.

تامسون معتقد است: اگر ترکیه می‌خواهد شرایط خود را بهبود بخشد یکی از اصلی‌ترین نیازهای آن مستقل بودن کامل بانک مرکزی این کشور است.

وی که در دوران رکود اقتصادی بزرگ در حل بحران مالی یونان، پرتغال، ایسلند و اوکراین حضور داشته است، می‌گوید هم اکنون ترکیه با چند چالش روبروست که یکی از آنها لزوم مستقل شدن کامل بانک مرکزی این کشور است تا این بانک بتواند با نگاه به آینده و سیاست‌های مالی خود را بر اساس تغییر شرایط تعیین کند.

تامسون البته با ابراز رضایت نسبت به افزایش نرخ بهره طی 6-7 ماه گذشته در ترکیه گفت اما اجازه دادن به بانک مرکزی این کشور برای مستقل بودن کامل و ارزیابی فارغ از سیاست‌های دولتی درباره سیاست‌های پولی در کنار روبرو شدن با برخی چالش‌های مالی و بالا رفتن شفافیت برای ترکیه بسیار مهم خواهد بود.

هم اکنون اقتصاد ترکیه در رکود است که دلیل اصلی آن اقدام دولت برای مداخله در سیاست‌های بانک مرکزی این کشور است، البته سیاست‌های نادرست بانکی در کنار حجم بالای کسری حساب جاری و همچنین بحران سیاسی با آمریکا در ورود اقتصاد ترکیه  به رکود تاثیرگذار بوده اند و سرمایه‌گذاران در این کشور را به عقب‌نشینی واداشته‌ است.

تنها در سال گذشته شاهد کاهش 36 درصدی ارزش لیر ترکیه در بازار بوده‌ایم.

یکی از مصادیق دخالت دولت در سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی ترکیه فشار به این بانک برای پایین نگه داشتن نرخ بهره علیرغم بالا رفتن شدید تورم و رسیدن آن به 19 درصد است.

سرمایه‌گذاران نگران هستند وی به مداخلات خود در سیاست‌های بانک مرکزی این کشور با هدف جلب توجه مردم ادامه  دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر