بازدید 3147

ساماندهی بازار در گرو افزایش اختیارات ستاد تنظیم بازار است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار باید اختیارات کاملی برای ساماندهی بازار داشته باشد، گفت: تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها در شرایطی که شرکت بازرگانی در اختیار وزیر جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار در اختیار وزارت صنعت است محقق نمی‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲ 15 April 2019

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی در هفته‌های اخیر گفت: ستاد تنظیم بازار زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی مسئول شرکت مادر تخصصی بازرگانی است و این ساختار باعث ایجاد مشکلات بسیار در حوزه قیمت کالاها و تامین نیازهای مردم شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات، زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که حوزه تولید و تنظیم از یکدیگر جدا باشد و این دو حوزه با یکدیگر ارتباطی نداشته باشد ساماندهی بازار و ثبات و تعادل در قیمت‌ها غیرممکن است به طور مثال زمانی که ستاد تنظیم بازار به دنبال تنظیم قیمت پیاز است باید بر تولید اشراف کامل داشته باشد و نحوه تولید و توزیع محصولات را تنظیم (کم یا زیاد) کند.

ورود دیرهنگام وزارت جهاد کشاورزی به موضوع ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار باید توانایی و اختیارات اعمال سیاست‌هایی مانند ممنوعیت صادرات برخی محصولات و واردات برخی دیگر را داشته باشد، اظهار کرد: اقلام کشاورزی مانند سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و... به دلیل اختلاف قیمت نرخ ارز صادر می‌شود در این شرایط مسئولان تنظیم بازار باید به موقع ورود کرده و از صادرات این محصولات جلوگیری کنند این در حالی است که اگرچه وزارت جهاد کشاورزی صادرات محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی را ممنوع اعلام کرد اما این اقدام دیر انجام گرفت.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار باید اختیارات کاملی برای ساماندهی بازار داشته باشد، خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی در اختیار وزیر جهاد کشاورزی است از سوی دیگر ستاد تنظیم بازار در اختیار وزیر صنعت، معدن و تجارت است در این شرایط تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها محقق نمی‌شود.

باید یک وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار، تولید و توزیع محصولات را در اختیار داشته باشد به طور مثال تنظیم اقلام جهاد کشاورزی در بازار، در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد

وی با اشاره به راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار، گفت: باید یک وزارتخانه مسئولیت تنظیم بازار، تولید و توزیع محصولات را در اختیار داشته باشد به طور مثال تنظیم اقلام جهاد کشاورزی در بازار، در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید، صادرات و واردات را به درستی تعیین می‌کند یا شرکت بازرگانی دولتی به وزارت صنعت معدن و تجارت واگذار شود.

ضرورت اصلاح ساختار وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه دوگانگی موجود در ساختار دولت باید اصلاح شود، گفت: ساختار اشتباه موجود در وزارتخانه‌ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند گرانی محصولات کشاورزی و نابسامانی بازار شده است./

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار