بازدید 8903

ترکش‌های کارتخوان در مطب‌ها

کد خبر: ۸۹۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰ 15 April 2019

موضوع استفاده از کارتخوان در مطب ها، که سال گذشته در مقطعی برجسته شد، دوباره با تصمیم یکی از مقام های قضائی در یکی از استان ها، به چالش جدی در حوزه سلامت تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، اقدام دادستان استان ایلام برای استفاده اجباری مطب‌ها از کارتخوان، باعث شد تا پرونده این ماجرا دوباره جنجالی شود. از یک طرف، سازمان نظام پزشکی، متعقد است که هیچ الزامی برای استفاده از کارتخوان در مطب‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر، دستگاه قضائی معتقد است که عدم استفاده از کارتخوان در مطب‌ها، نوعی فرار مالیاتی محسوب می‌شود.

افشار خسروی زاد دادستان استان ایلام، در نامه‌ای به رؤسای دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی ایلام، عنوان کرده است که از فعالیت مراکز درمانی و مطب‌های پزشکانی که بدون دستگاه کارتخوان باشند، ممانعت به عمل می‌آید. این در حالی است که موضوع استفاده از کارتخوان در مطب‌ها، به چالشی در حوزه سلامت تبدیل شده و به نظر می‌رسد که برخی از پزشکان، چنین الزامی را قبول ندارند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه اجباری شدن کارت خوان در مطب‌ها با نظارت قوه قضائیه و سازمان بازرسی امکان پذیر است، گفت: پزشکان با استفاده از کارت خوان در مطب‌ها از قانون تمکین کنند.

وی درباره وضعیت اجرای طرح اجباری شدن کارت خوان در مطب‌ها پزشکی، افزود: اجباری شدن کارت خوان‌های مالی در مطب‌های پزشکی نه تنها یک ضرورت است بلکه برطبق قانون نیز پزشکان موظف هستند، کارت خوان‌ها را در مطب‌ها برای در یافت حق ویزیت از بیماران نصب کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس، تصریح کرد: با اجباری شدن استفاده از کارت خوان در مطب‌ها شفافیت مالیاتی در حوزه بهداشت و درمان پر رنگ تر خواهد شد زیرا برخی اعتقاد دارند که پزشکان درآمدهای میلیاردی دارند، البته امکان دارد این ادعا نیز صحت نداشته باشد.

وی ادامه داد: به طور حتم پزشکان قصد ندارند، چوب لای چرخ کشور بگذارند زیرا طرح اجباری شدن کارت خوان در مطب‌ها بر شفافیت مالی در حوزه درمان و بهداشت تأثیر بسزایی دارد.

محمدجواد حشمتی معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور، با عنوان این مطلب که پزشکان در مطب‌های خود از مردم مطالبه پول نقد می‌کنند، گفته است: این موضوع از سازمان نظام پزشکی پیگیری و اعلام شد که این کار مصداقی از فرار مالیاتی است و چون بیماران و همراهان آنها معمولاً کارت بانکی دارند به لحاظ تسهیل و تسریع در انجام امور، ضروری است که دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان استفاده شود.

وی افزود: علاوه بر این در برخی از درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها دیده شده که از بیماران می‌خواهند تا هزینه درمان را به حساب پزشک واریز کنند و همچنین در مواردی بخشی از مبلغ را به حساب شخص یا اشخاص دیگر که معرفی می‌کنند، واریز شود. یعنی برخی از پزشکان با استفاده از حساب‌های پراکنده فقط می‌خواهند و می‌توانند از پرداخت مالیات خودداری یا فرار کنند.

حشمتی گفته که اگر اینگونه عمل کردن علت دیگری به غیر از فرار مالیاتی دارد، مسئولان سازمان نظام پزشکی توضیح دهند. ما به دنبال آن هستیم تا تکلیف این مسئله روشن شود.

معاون دادستانی کل کشور، عنوان داشته است که کارت‌های عابر بانک در اختیار مردم، برای سهولت در انجام هرگونه پرداخت، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و اسراف و استهلاک اسکناس است. بنابراین منطق و انصاف حکم می‌کند همانگونه که در همه امور و در همه سازمان‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی، کارتخوان کاربرد دارد، توسط سازمان نظام پزشکی و پزشکان هم به رسمیت شناخته شود.

محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در واکنش الزام سازمان نظام پزشکی به اجرای دستورالعمل قوه قضائیه، عنوان داشته وظایف و اختیارات سازمان نظام پزشکی در قانون تشکیل این سازمان بر شمرده شده و قانونگذار عملاً اختیاری برای ایجاد الزامات و امکان دستور و نظارت برای صاحبان حرف پزشکی و وابسته در این مقوله و در مطب‌ها قائل نشده است.

به گفته وی، قوانین جاری کشور به ویژه ماده ۲۷۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در مقام اشاره به جرایم مالیاتی استفاده از دستگاه کارتخوان توسط مشمولین و مودیان را الزام و اجبار و خودداری از آن را بزه قلمداد نکرده است. لذا ابلاغ این امر به عنوان دستور یا تکلیف از طرف سازمان نظام پزشکی محل ایراد است.

ظفرقندی معتقد است؛ با توجه به اینکه دسترسی به حساب‌های بانکی مشمولین مالیاتی در رسیدگی بر درآمد و تعیین مالیات برای وزارت دارایی وجود داشته و اولی بر نقش کارتخوان‌هاست، عدم استفاده از کارتخوان آن هم در شرایطی که وجوه در گردش بسیاری از پزشکان و سایر اعضای سازمان در اقصا نقاط کشور بسیار کم است نمی‌تواند نشانه متقضی بر انتساب فرار مالیاتی به پزشکان باشد.

آن طور که رئیس کل سازمان نظام پزشکی، گفته است؛ تاکنون هیچ‌گونه مطالعه یا بررسی آماری دقیق در خصوص تعداد مؤسسات پزشکی یا پزشکانی که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند صورت نگرفته است. به نظر می‌رسد چنانچه این عده در اقلیت باشند محلی برای مناقشه در این خصوص نخواهد بود، به ویژه که اشتغال هم زمان در چند مطب یا مراکز پزشکی و یا ارائه خدمات به صورت شیفتی در مراکز درمانی نیز باید مورد توجه دقیق قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۲
خیلی از مطب ها کارت نمیکشند و بیمار رو مجبور میکنند برن و پول نقد بیارن .
تعدادی از پزشکان بویی از انسانیت نبردند.
اگر عملکرد نظام بانکی کشور و سیستم مالیاتی صحیح باشد امکان فرار مالیاتی وجود نخواهد داشت. اگر همه ی حسابها رصد شوند و مالیات مربوطه از آنها اخذ شود فرار مالیاتی امکان پذیر نخواهد بود. در شرایطی که هیچ کس به کس دیگر اعتماد ندارد چطور می توان تصور کرد کسی حاضر به واریز درآمد خود به حساب فرد دیگر شود و خطر از دست دادن مال خود را به جان بخرد؟؟؟ حتی نزدیکترین افراد هم ممکن است به مال فرد دست درازی کنند.
پزشک اگر بداند حسابی که پول ویزیت خود را به آن واریز می کند رصد می شود و از آن هم مالیات کسر خواهد شد هرگز دست به خطر نخواهد زد و از حساب غیر استفاده نخواهد کرد.
به یقین اکثریت قابل توجه پزشکان خطر واریز پول خود به حساب دیگران را قبول نمی کنند و از چنین روشی استفاده نمی کنند. این مباحث برای سرگرم کردن مردم و دور کردن ذهن آنان از مشکلات روزمره زندگیست. این ترفند ها قدیمی شد.
سوالی که به دنبال طرح این موارد مسخره در ذهن پدید می آید این که چرا عزیزان این قدر به وجود کارتخوان در سایر مراکز ارائه ی خدمات حساسیت ندارند. جالب این که نصب دستگاه کاتخوان در دفاتر اسناد رسمی تخلف است و در صورت مشاهده با سردفتر برخورد انظباطی به عمل خواهد آمد. سبزی فروش، میوه فروش، فروشگاه لباس و و و و و و همه و همه از مردم پول ذریافت می کنند ولی هیچکدام "ملزم" به استفاده از دستگاه کارتخوان نیستند، چرا فقط پزشکان زیر ذره بین نظام قرار گرفته اند؟؟؟ آیا پزشکان درآمد نجومی خود را به صورت اسکناس در بالش خود نگه می دارند؟؟؟ آیا ایشان این درآمدهای نجومی را در منزل نگه می دارند و برای خرید منزل، ماشین ، جواهرات گرانقیمت پول را با گونی به فروشنده تحویل می دخند و امکان ردیابی در آمد نجومی آنها وجود ندارد؟؟؟


بزرگان!!!!!




التماس تعقل
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
فکر می کنم جنابعالی بر عکس فرموده اید . کلیه دفترخانه ها ملزم به استفاده از کارت خوان متصل به حساب خاص زیر نظر قوه قضاییه هستن. یا لااقل ما در دفترخانه ها این طور دیده ایم . پزشکان هم درآمدهای چند میلیون تومانی خود در روز را زیر بالش نگه نمی دارن . اون رو در همان روز یا روز بعد به دلار و یا سکه تبدیل کرده و آماده رفتن به سفر خارج از کشور در تعطیلات نوروز می شوند . یا لااقل در شهر ما اینطور است . تعدادی زیادی از پزشکان متخصص اهواز تا امروز از تعطیلات بر نگشته اند .
قوانین سفت و سخت و مجازات های سنگین برای فرار مالیاتی وضع بشه ، مثل بقیه کشورها که زندان های طولانی و جریمه های سنگین مالی برای فراریان مالیاتی وضع میکنن ، اونوقت همه چیز درست میشه .. البته دولت هم باید در قبال مالیات هایی که از مردم میگیره پاسخگو باشه و هر سال میزان دریافت مالیات و محل هزینه کرد مالیات مردم را بطور شفاف به مردم ارایه بده تا اعتماد مردم جلب بشه
"به نظر می‌رسد چنانچه این عده در اقلیت باشند محلی برای مناقشه در این خصوص نخواهد بود"
این جمله یعنی چی؟
یعنی اگر یک نفر یا یک عده ای دزدی کردند عیبی نداره؟ فقط اگه تعدادشون زیاد بشه عیب داره؟
الان فقط نقدی کار میکنن.البته بااین قانون جدید مالیاتها کارمندا و گارگران مالیات بیشتری میدن و نیازی نیست پزشکان محترم مالیات بدن ،چون زیر خط فقرن بنده گان خدا.
دوست بنده یک روضه خان است و نه کارت خان دارد و نه دستگاه دیگری و پولش را هم پیشاپیش میگیرد و روضه اش را میخاند و ریالی هم مالیات نمیدهد و جدیدا هم یک شاسی بلند خریده است...
مطب پزشکی که من فرزند خودم رو میبرم کارتخوان داره اما فقط پول نقد دریافت میکنه. اینطوری اگه بازرس هم بیاد کاری نمیتونه بکنه چون کارتخوان موجوده!
آفرین بر دادستان ایلام.... همه کسانی که در آمد دارند باید مالیات بدهند این یک مساله بدیهی است
رءيس نظام پزشكي خود پزشك است و لذا به ضرر خودشون كه عمل نمي كنند بايد اداره ماليات سرسخت روي اين مساله بياستند و اصلا كوتاه نيايند
قوانین غیر عادلانه برای پزشکان در کشور بیش از یکی دو تا است که از ان سو استفاده های بسیار میشود مثلا پزشکان و وکلاحق داشتن و استفاده از شوکر دارند و ان بخاطر این است که امکان حمله به انها توسط بیماران و جنایتگاران باعث عدم امنیت جانی انان تلقی شده است با این بهانه بسیاری از پزشکان دارای ابزار دفاعی شوکر و غیر ان در اتومبیل یا مطبهای خود هستند طنز داستان اینجا است که طبق تبصره ماده 55 قانون شهرداریها همین جماعت میتوانند در اپارتمانهای مسکونی مطب دایر کنند حالا اگر یک اتفاقی در این محلها بیفتد و اهل خانه مسکونی در این میان اسیب ببیند قانون حق را به دکتر یا وکیل میدهد یا تعرفه برق و گاز و اب مشترک اپارتمانهایی که در انها مطب دایر شود با نرخ غیر مسکونی محاسبه میشود من با همین مشکل برخورد کردم و قاضی با کمال تعجب و تاسف رای به پرداخت وجه اضافی توسط اینجانب داد در این میان برای استفاده از این تبصره رضایت سایر مالکان هم مشروط قلمداد نشده حال اگر ساکنین یک مجتمع مسکونی بر اثر تردد بیماران به یک بیماری مزمن یا خطرناک بشوند ره به جایی ندارند فکر میکنم وقت ان رسیده به این موضوع توسط نمایندگان ملت نگاه جدی تری بشود حداقل شرط رضایت سایرین را مد نظر قرار دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
اگه تجاری بشه که به ضرر بیماره. مثل اینکه دلتون میخواد به هر چیزی فقط گیر بدید عقده ایها
هرچند اجبار اصناف از جمله پزشکان به استفاده از روشهای شفاف تر برای ثبت درآمد مهم و الزامی است، اما تنها راه برای تشخیص درآمد واقعی افراد و دریافت مالیات حقه، همان روش کشورهای توسعه یافته، یعنی بررسی حسابهای بانکی و تراکنشهای مالی افراد و تعیین میزان افزایش دارایی خالص سالانه هر فرد و منابع آن درآمدهاست. بدین ترتیب هم مالیات حقه معین می گردد و هم تا حد زیادی جلوی بسیاری از فسادها همانند پولشویی، رشوه گیری و کلاهبرداری و امثالهم گرفته می شود. اصولا الزامات اف ای تی اف هم در این راستاست.
پزشکان یک جامعه دارای فعالیت اقتصادی کوچک هستند
سیستم اقتصادی کشور باید به تدریج به نحوی تصحیح شود که هر فردی که دارای فعالیت اقتصادی است کارتخوان داشته باشد
امروز حتی دستفروش های کنار خیابان دارای کارتخوان هستند
خیلی از مغازه دارها و کسبه هم همینطور
البته از آن ها مالیات اخذ نمی شود - که باید طبق قانون هر فرد دارای فعالیت اقتصادی دارای پرونده مالیاتی باشد و بر اساس درآمد خالص - نه گردش پول -
مالیات پرداخت کند
طبیعتا از افرادی که فرض می شود چون تحصیلکرده اند نظم پذیرترند این انتظار می رود که تن به قانون دهند
اصلا این چه کاریه که می کنید، از هر تراکنشی و هر چکی که وصول می شود، مالیات بگیرید بالاخره می خواهد پولش رو نقد کنه یا نه.
این کار رو نه فقط برای پزشکان که برای همه بخصوصو بازاری های عزیز می شود انجام داد.
نکته جالب داستان این است که پزشکان به عنوان یک طبقه تحصیل کرده حاضر به نصب کارتخوان نبوده و زیر بار مالیات نمی روند!!!!!!!!
نظام پزشکی از هم صنفان خودش دفاع می کند . خدا شاهده به غیر از فرار مالیاتی هیچ قصد دیگری ندارند . چطور وانت های سیار میوه فروشی کارت خوان دارند ولی این قشر روشنفکر که با پول مستضعفین به اینجا رسیده اند از این کار سرباز میزنند . قبل از ورود دادستان محترم ای کاش اداره مالیات این کار را به سرانجام می رساند . در تمام کشورها صندوق وجود دارد و فروش خارج از صندق جرم مالیاتی و پولشویی و پول سیاه محسوب می شود
الان طوری شده که اگه قبل از چند روز برای دکتر نوبت گرفته باشی، یه روز قبل از زمان نوبت از مطب دکتر بهت زنگ میزنن و میگن که نوبتتون فرداست و حتما همراه خودتون پول نقد بیارید.
سازمان مالیاتی هم که راهی ساده تر از گرفتن مالیات از کارمند جماعت نداره!!!
مرداد پارسال من به درد سنگ کلیه شدیدی گرفتار شدم جوری که از درد بیهوش شدم روز جمعه بود در کل شهر کرج یک پزشک متخصص کلیه پیدا نکردم با خونریزی شدید مجاری ادراری امدم تهران به یکی از بیمارستانهای دولتی مراجعه کردم متخصص نداشتند رفتم دو سه بیمارستان خصوصی در غرب تهران همین وضع بود برگشتم کرح با مورفین و شیاف دیفلو فناک دردم کمی ارام شدو به سفارش دوستی به مصرف عرق خارخاسک و قطره سنکل رو اوردم تا ظهر روز شنبه هیچ متخصص کلیه ای در کرج نبود عصر سرو کله یکی از اقایان پیدا شد ضمن صحبت با گوشی همراه خودشان که به طرف مقابل صحبتشان میفرمودند دیگر موهایت را اینطوری رنگ نکن مرا سرسری معاینه کردند و نسخه ازمایش و سونو گرافی بدستم دادند رفتم ازمایشگاه و سونوگرافی فردا ظهر جواب به دست خدمتشان رسیدم گفتند سونوگرافیت نشان میدهد سنگ داری نزدیک بود از خوشحالی این تشخیص عالمانه غش کنم فرمودند ازمایشت مبهم است برو فردا یک ازمایش دیگر بده فردا جواب بدست بعد از سه روز خون ریزی و تحمل درد شدید خدمتشان رسیدم فرمودند حالا این شد یک جواب ازمایش درست حسابی سنگ کلیه داری و کار زیادی برایت نمیشود کرد باید صبر کنی تا دفع شودبعد از دفع سنگ بیا برایت دارو بنویسم نزدیک هشتصد هزار تومان هزینه تا بشنوی برایت کار زیادی نمیشود کرد دو روز بعد سنگ دفع شد و در مثانه گیر کرد خدمتشان رسیدم انتی بیوتیک نوشتند گفتند سنگ که خارج شد بیاور بدهیم ازمایشگاه انتی بیوتیک ها را مصرف کردیم سنگ هم ده روز بعد دفع شد بردیم خدمتشان نسخه نوشتند بردیم ازمایشگاه انجا جواب داد اگزالات کلسیمی است پرسیدم یعنی چی گفتند یک سنگ معمولی یک ماه بعد مجددا کلیه و مثانه و پروستات عفونی شد رسیدیم خدمتشان گفتند مال همان سنگ است انتی بیوتیک دیگری نوشتند دچار مشکل خونریزی روده شدم گفتند به این انتی بیوتیک حساسیت داشتی انرا عوض کردند یک نوع دیگر نوشتند گرفتار اریتمی قلبی شدم .... سرتان را درد نیاورم اب و عرقیات مدر زیاد مصرف کنید تا سنگ کلیه نگیرید والا خبری از درمان وجدانی نیست
پزشکان بی رحم روی آسفالت مالیاتی کارگران بیچاره با ماشینهای شاسی بلند مانور میدن، بی عدالتیبه اوج رسیده و دولت باید کاملا جلوی فرار مالیاتی اینهارو بگیریه
دو مطلب را اول مشخص کنم اولا متاسفانه بسیاری از پزشکان بخاطر مسابقه کسب ثروتی که بین آنها راه افتاده هیچ رحم و مروتی ندارند و ثانیا حتی اگر قرار نباشد مالیاتی گرفته شودباید منبع و میزان درآمدهای همه مردم کاملا مشخص شود که بتوان فساد فراگیر در کشور را تعدیل کرد ولی در مورد مالیات گیری در کشور باید به عرض برسانم به سبک زورگیری صورت میگیرد ویکی از دلایل فرار گسترده مالیاتی عدم وجود منطق در مالیات گیری است و کافی است شما بصورت شفاف عملکردتان را به اداره مالیات اعلام نمایید تا بی چاره تان بکنند کل هزینه هایتان را رد و درآمدابرازیتان را در چند ده ضرب و حاصل را با چند ده درصد جرایم مختلف جمع کرده ونهایتا تمام حسابها و اموالتان را بلوکه و خودتان را ممنوع الخروج میکنند بنظر من یکی از دلایل عملکرد بد سازمان مالیاتی فساد گسترده درآن است که با ایجاد شفافیت امکان آن کاهش مییابد به هر حال مالیاتگیری باید بصورت شفاف و همه گیر صورت بگیرد
به جز موارد استثنایی اکثریت جامعه پزشکان متخصص و مراکز جنبی مانند آزمایشگاهها و مراکز تصویربرداری بویی از انسانیت نبرده اند و گوشت و خون مردم وسیله فربه شدن مالی آنها بدون پرداخت مالیات قانونی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار