بازدید 2575

بازداشت ده‌ها تن در هشتمین تظاهرات جمعه الجزایر/ مخالفت قضات با نظارت بر انتخابات

پلیس الجزایر اعلام کرد، در اعتراضات روز جمعه به دنبال درگیری‌ها با کسانی که آنها را "نفوذی" خواند، ۱۰۸ تن بازداشت و ۲۷ پلیس زخمی شدند. "انجمن قضات آزاده" نیز از نظارت بر انتخاباتی که قرار است به دستور رئیس جمهور موقت اجرایی شود، امتناع کردند.
کد خبر: ۸۹۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷ 13 April 2019

پلیس الجزایر اعلام کرد، در اعتراضات روز جمعه به دنبال درگیری‌ها با کسانی که آنها را "نفوذی" خواند، ۱۰۸ تن بازداشت و ۲۷ پلیس زخمی شدند. "انجمن قضات آزاده" نیز از نظارت بر انتخاباتی که قرار است به دستور رئیس جمهور موقت اجرایی شود، امتناع کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، "انجمن قضات آزاده" الجزایر در بیانیه‌ای اعلام کرد، بازنگری فوق‌العاده لیست‌های انتخاباتی را تحریم می‌کند که عبدالقادر بن صالح، رئیس جمهوری موقت این کشور برگزاری آن در ماه ژوئیه را اعلام کرده است.

این انجمن در این بیانیه‌ گفت: بر این انتخابات که دولت کنونی سازمان‌دهی کرده نظارت نخواهد کرد؛ دولتی که مردم مخالف آن هستند.

پیش از این هم انجمن مذکور از جنبش مردمی صلح ‌آمیز علیه ادامه نظام سیاسی قدیم ابراز حمایت و اعلام کرده بود در کنار آنها قرار دارد.

همچنین پارلمان الجزایر بن صالح را به عنوان رئیس جمهوری موقت به مدت ۹۰ روز تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در چهار ژوئیه منصوب کرد.

پس از نماز جمعه صدها معترض برای هشتمین جمعه متوالی جهت مطالبه رفتن بازمانده‌های سران نظام عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری مستعفی این کشور به خیابان‌های پایتخت رفتند. شاهدان عینی می‌گویند، پلیس ضد شورش برای متفرق کردن این تظاهرکنندگان به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد. تظاهر کنندگان پلاکاردهایی با محتوای "ما خواستار محاکمه همه شخصیت‌های فاسد هستیم" و "نه به باند و گروه" در دست داشته و اشخاص دیگر نیز پرچم الجزایر را به همراه داشتند. تلویزیون رسمی این کشور هم از ادامه راهپیمایی‌های مشابه در اکثر شهرهای الجزایر خبر داد.

تظاهرات روز جمعه در واقع نخستین واکنش تند معترضان علیه بن صالح بود و معترضان به رغم محدودیت‌هایی که نیروهای امنیتی از شب پنجشنبه از طریق بستن راه‌ها برای ممانعت از ورود تظاهرکنندگان به پایتخت اعمال کردند، به صورت متحد حضور داشتند. آنها از صبح روز جمعه در میدان البرید المرکزی تجمع کرده و پس از اقامه نماز جمعه تعداد آنها افزایش یافت. معترضان شعارهایی سر داده و خواستار استعفای بن صالح و اعضای لیست "باها" (اشاره به شخصتی‌های نظام سابق که اول اسامی‌شان "ب" است) شدند که شامل الطیب بلعیز، رئیس شورای قانون اساسی و نورالدین بدوی، نخست وزیر هستند. آنها همچنین خواستار محاکمه مسؤولان فاسد و تحت پیگرد قرار گرفتن اعضای "باند و گروه" شدند.

به دنبال این تظاهرات و اعتراض‌ها و استفاده پلیس از گاز اشک آور چندین تن از غیرنظامیان مصدوم شدند که برخی از آنها در همان مکان درمان و برخی دیگر به بیمارستان منتقل شدند.

پلیس روز جمعه تلاش کرد، میدان البرید را که طی هفته‌های اخیر به مرکز تجمع معترضان تبدیل شده، تخلیه کند اما ناکام ماند و برای اولین بار طی هشت هفته گذشته، پلیس الجزایر با کلاهخود و سپر از صبح روز جمعه برای ممانعت از ورود معترضان به این میدان مستقر شده و نیز برای نخستین بار از زمان آغاز اعتراضات که در کل صلح آمیز بود، خودروهای پلیس روز پنجشنبه میدان البرید را محاصره کرده و مانع از ورود تظاهرکنندگان شدند.

از سوی دیگر، بخش امنیتی الجزایر از بازداشت یک گروه تروریستی مسلح خبر داد که برای مورد هدف قرار دادن مردم این کشور و سوءاستفاده از تظاهرات برای انجام اقدامات جنایتی برنامه‌ریزی می‌کردند.

در بیانیه این بخش امنیتی آمده است، سلاح‌هایی در حوزه این گروه تروریستی پیدا کردند که در جنایت‌های ترور نیروهای منافع امنیتی الجزایر طی "۱۰ روز سیاه" مورد استفاده قرار گرفته بود و این باند تروریستی که خارجی‌ها هم بخش از اعضای آن را تشکیل می‌دهند برای شعله ور کردن تنش‌ها برنامه‌ریزی می‌کرده‌اند.

بخش منافع امنیتی الجزایر نسبت به گفت‌وگوهای ملی با هدف سوءاستفاده از کاربران شبکه‌های اجتماعی جهت جذب شبکه‌های تروریستی فراملی و تلاش برای به خدمت گرفتن نیروهای جدید از طریق سوءاستفاده از موارد نارضایتی اجتماعی به بهانه انجام اقدامات افراط گرا هشدار داد.

پایتخت الجزایر در هشتمین جمعه جنبش مردمی شاهد تشدید تدابیر امنیتی بی‌سابقه بوده و این منطقه از طریق ایجاد ایست‌های بازرسی در همه ورودی‌های آن، محاصره شده است. پلیس به اتوبوس‌هایی که از شهرهای مجاور قصد ورود به پایتخت را دارند، اجازه ورود نمی‌دهد اما با این وجود هزاران معترض در مرکز پایتخت و به ویژه در میدان البرید تجمع کرده و خواستار برکناری سران رژیم بوتفلیقه هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی