بازدید 3626
اقتصاد در گذر زمان

از تعطیلی چند سفارتخانه به دلیل کسری بودجه تا قطعی شدن محکومیت خاوری

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۹۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵ 12 April 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.


۲۳ فروردین ۱۳۰۱، وزارت امور خارجه، به دلیل کسری بودجه، سفارتخانه‌های ایران در چند کشور اروپایی را تعطیل کرد.

۲۳ فروردین ۱۳۳۷، کلیه رانندگان تاکسی و سواری‌های کرایه اعتصاب کردند. علت اعتصاب آن‌ها عدم توجه دولت به افزایش کرایه بود. سرانجام دولت با پنج ریال اضافه کردن رضایت آن‌ها را جلب کرد.

۲۳ فروردین ۱۳۵۴، قرارداد صدور گاز طبیعی ایران از راه شوروی به جمهوری فدرال آلمان در مسکو به امضای سه کشور رسید.

۲۳ فروردین ۱۳۵۷، قرارداد خرید و فروش گاز طبیعی بین ایران و چند شرکت از شوروی امضا شد.

۲۳ فروردین ۱۳۵۸، اسوشیتدپرس گزارش داد در پی قطع صادرات نفت ایران به اسرائیل، دولت امریکا، انگلستان را زیر فشار قرار داده تا نفت دریای شمال را به اسرائیل بفروشد.

۲۳ فروردین ۱۳۶۲، عملیات والفجر یک در منطقه شمال فکه آغاز شد و منجر به آزادی حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک ایران گردید.

۲۳ فروردین ۱۳۸۴، سد دوستی در مرز مشترک ایران و ترکمنستان و با حضور رؤسای جمهور دو کشور افتتاح شد. این سد روی رودخانه هریرود و با هزینه‌ای معادل ۱۶۸ میلیون دلار احداث شد. هزینه و آب حاصل از این سد به طور مساوی بین دو کشور تقسیم شد.

۲۳ فروردین ۱۳۸۹، بسته سیاستی بانک مرکزی که شامل مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی است، رسما پس از تائید ریاست جمهوری به نظام بانکی کشور ابلاغ شد؛ از ویژگی‌های مهم این بسته سیاستی، افزایش نرخ سود عقود مبادله‌ای برای تسهیلات با سررسید بیش از ۲ سال و کاهش نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری بود؛ همچنین در این بسته پولی، نرخ سپرده قانونی بانک‌ها برای سپرده‌های بلندمدت کاهش یافته و عقد خرید دین برای تنزیل اسناد بدهی بنگاه‌های اقتصادی به رسمیت شناخته شده بود.

۲۳ فروردین ۱۳۹۰، نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استاندار تهران با بیان اینکه تا پایان سال گذشته، ۷ هزار کارمند به طور قطعی از تهران خارج شدند، گفت: تا پایان فروردین ماه آمار خروج قطعی از تهران به ۱۰ هزار کارمند می‌رسد.

۲۳ فروردین ۱۳۹۱، شرکت کشتیرانی چاینا اوشن بزرگترین شرکت حمل و نقل دریایی چین اعلام کرد شرکت بیمه دولتی چین پوشش بیمه‌ای مورد نیاز محموله‌های نفتی ایران را تامین خواهد کرد.

۲۳ فروردین ۱۳۹۴، اصلاح قانون بیمه ثالث در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت.

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، محکومیت محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی که از متهمان پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیاردی به شمار می‌رود و از کشور متواری شده، قطعی شد. غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران با اعلام این خبر گفت: پرونده برای اجرای حکم به دادسرا ارسال شده تا از طریق شناسایی و توقیف اموال وی در داخل ایران، بخشی از حکم که مربوط به رد مال و جزای نقدی است، اجرا شود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی