بازدید 4518

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) در مورد دفن میت

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله) در مورد دفن میت
کد خبر: ۸۹۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 10 April 2019

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)
دفن
سؤال: هر گاه نقل جنازه مسلمان به یک کشور اسلامیهزینه زیادیلازم داشته باشد آیا میتوان او را در گورستان غیر مسلمان از پیروان ادیان آسمانی به خاک سپرد؟

جواب: دفن کردن مسلمان در گورستان کافران، جایز نیست مگر آن که گورستان منحصر به آن باشد و ضرورتیکه تکلیف را بر طرف کند پیش بیاید.

سؤال: کدام بهتر است، دفن مسلمان در یک گورستان اسلامی واقع در یک کشور غیر اسلامی که در آنجا، مرده است و یا نقل جنازه او به یک کشور اسلامی که هزینه سنگینی را لازم دارد؟

جواب: اگر کسی هزینه انتقال جنازه را احسان کند و بپردازد اعم از ورثه و یا دیگران و یا اگر ثلث مال و دارایی میت برای این کار کفایت کند به ویژه اگر وصیّت برای احسان و نیکوکاری کرده باشد، با فضیلت تر آن است که او را به یکی از مشاهد مشرّفه و اماکن مستحبی ببرند و خدا داناست.

سؤال: اگر مسلمانی در کشور غیر اسلامی بمیرد و در آنجا گورستان ویژه مسلمین وجود نداشته باشد و از سویی، انتقال او به یک کشور اسلامی مستلزم زحمت فوق العاده و هزینه سنگینی باشد آیا همین معنی، مجوز آن می شود که میت را در گورستان کفار دفن کنند؟

جواب: کفایت نمی کند.

سؤال: در برخی کشورهای غربی و غیر اسلامی متداول است که مرده را در صندوقی می نهند و همانطور دفن می کنند، چه باید کرد؟

جواب: نهادن مرده در صندوق چوبی به هنگام دفن اشکالی ندارد به شرط آنکه آداب شرعی دفن مراعات شود از جمله آن است که او را بر طرف راست رو به قبله بخوابانند.

سؤال: میتی که جنازه اش بعد از آنکه مدتی در بیابان افتاده بوده و شدیدا بو گرفته ومتلاشی شده بدست آمده و قابلیت غسل و تیمم ندارد چه باید کرد و ثانیا کفن کامل برای او لازم است ؟

جواب: یک بار آن تیمم دهند و بر او نماز خوانده شود و مثل دیگران کفن گردد .

سؤال: لطفا بیان بفرمایید اگر میتی دارای دوسر باشد وهمچنین هر سری دارای مغز مجزا وبا توجه به اینکه روی میت باید به سمت قبله باشد چه باید کرد وهمچنین هر کدام از سرها را که روقبله قرار دهیم سر دیگر پشت به قبله قرار می گیرد؟

جواب: آن سری را روبه قبله بگذارید که وقتی صورت آن روبه قبله باشد جلوی بدن هم روبه قبله خواهد شد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان