بازدید 9935
۱
همه واکنش‌های داخلی به اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران؛

چپ و راست پشت «سپاه» ایستادند/ آمریکا به وحدت مسئولان در ایران کمک کرد!

در کنار این موضوع و در مرحله دوم اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران، طرح سه فوریتی روز گذشته از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به منظور تروریست خواندن نیرو‌های آمریکایی مستقر در منطقه (سنتکام) ارائه شد تا در صورت تأیید تصمیم رئیس جمهور آمریکا از سوی سنا، جمهوری اسلامی ایران نیرو‌های آمریکایی در منطقه که در عمل وظیفه‌ای جز حمایت از گروهک‌های تروریستی و به آشوب کشیدن منطقه ندارند، در لیست گروه‌های تروریستی مد نظر ایران قرار بدهد...
کد خبر: ۸۹۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 10 April 2019

دولت آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور عصر روز دوشنبه در یک اقدام خصمانه و تنش آفرین که به جز افرادی نظیر نتانیاهو و برخی کشورهای عربی، مورد انتقاد بسیاری از کشورها و مقامات بین المللی قرار گرفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی خارجی در نظر گرفته و نام این نیروی رسمی نظامی کشورمان را در لیست این گروه ها قرار داده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از کارشناسان بین المللی، این اقدام آمریکایی ها را ادامه تصمیمات خودسرانه و یکجانبه این کشور در زمان ریاست جمهوری ترامپ خوانده اند که هیچ نوع سازگاری با قوانین و عرف بین المللی ندارد و اثرات آن بسیار مخرب خواهد بود.

دونالد ترامپ در بیانیه‌ای که از سوی کاخ سفید منتشر شد، نوشت: «من رسما اعلام می‌کنم که دولت من قصد دارد بر اساس بند شماره 219 از "قانون مهاجرت و ملیت"، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از جمله سپاه قدس را یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کند.

البته پس از این تصمیم آمریکایی ها ایران در اقدامی به منظور مقابله به مثل با تصمیم یکجانبه این کشور با نامه ای که «محمد جواد ظریف» خطاب به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی نوشت، خواستار انجام اقدامی نظیر آنچه آمریکایی ها انجام داده اند شد. بنابراین، شورای عالی امنیت ملی بیانیه ای صادر کرد که این موضوع را می توان گام نخست جمهوری اسلامی ایران در مقابله به مثل با قرار دادن نام سپاه از سوی آمریکایی ها در لیست گروه های تروریستی دانست.

در کنار این موضوع و در مرحله دوم اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران، طرح سه فوریتی روز گذشته از سوی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به منظور تروریست خواندن نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه (سنتکام) ارائه شد تا در صورت تأیید تصمیم رئیس جمهور آمریکا از سوی سنا، جمهوری اسلامی ایران نیروهای آمریکایی در منطقه که در عمل، وظیفه ای جز حمایت از گروهک های تروریستی و به آشوب کشیدن منطقه ندارند، در لیست گروه های تروریستی مد نظر ایران قرار بدهد.

آنچه در ادامه می خوانید، واکنش مسئولان در بخش ها و سطوح مختلف نظام علیه تصمیم آمریکایی درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛

واکنش رهبر انقلاب به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سپاه را یک دستگاه برجسته و در خط مقدم مواجهه با دشمن در میادین گوناگون برشمردند و گفتند: سپاه هم در میدان عملیاتی و مقابله با دشمن در مرزها و حتی چند هزار کیلومتر دورتر در اطراف حرم حضرت زینب (س) پیشقدم است و هم در میدان مقابله سیاسی با دشمن.

بیشتر بخوانید

رهبر انقلاب اسلامی کینه آمریکایی‌ها از سپاه را ناشی از همین مسأله دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها به خیال خود علیه سپاه و در واقع علیه انقلاب و ایران نقشه می‌کشند و گربه‌رقصانی می‌کنند، البته این خباثت‌ها به جایی نخواهد رسید و با برگشتن کید و فریب آنها به خودشان، دشمنان جمهوری اسلامی مانند ترامپ و احمق‌های دور و بر نظام حاکمه آمریکا در حال حرکت به سمت حضیض هستند.

ایشان چهل سال توطئه علیه جمهوری اسلامی و در عین حال پیشرفت انقلاب را نشانه ناتوانی آمریکایی‌ها در متوقف کردن حرکت ملت ایران دانستند و گفتند: دشمنان ایرانِ عزیز، چهل سال است که انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی فراگیر را علیه ملت اِعمال کردند؛ اما حتی آن روز که جمهوری اسلامی تازه‌کار بود، نتوانستند هیچ غلطی بکنند.

حمایت قاطع رئیس‌جمهور از سپاه پاسداران و محکوم کردن اقدام آمریکا

رئیس جمهور با بیان اینکه شب قدر فقط شب‌های 19، 21 و 23 ماه رمضان نیست، گفت: ما می‌توانیم شب قدری بیافرینیم که از این شب‌های قدر هم بالاتر است؛ هر شبی که تصمیم، اراده و نقشه ما برای رفاه این ملت و توسعه ایران و افزایش قدرت ملت باشد، آن شب از شب‌های قدر باارزش‌تر است.

دکتر روحانی تأکید کرد: سپاه پاسداران و نیروهای فداکار در کشور تا صبح برای راحتی و استراحت مردم نخوابیدند و شب‌های زندگی خود را شب قدر ساختند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با طرح این که سپاه برای چه بوجود آمد، گفت: انقلاب شکوهمندی در ایران به پیروزی رسید و به دنبال آن دشمنان فراوانی در منطقه و جهان می‌خواستند دوران و زمان انقلاب حداکثر چند هفته و چند ماه بیشتر نباشد و برای تحقق هدف خود انواع توطئه‌ها را طراحی کردند که یکی از این توطئه‌ها ترور علیه ملت ایران بود.

دکتر روحانی افزود: دشمنان انقلاب گروهک‌هایی را در دامان خود تربیت کردند، با پول خود آنها را مورد حمایت قرار داده و مواد منفجره و تسهیلات در اختیارشان گذاشتند تا مسئولان کشور ما را به خاک و خون بکشند تا دوباره ایران به دورانی که زیر سلطه آمریکا بود، بازگردد ما در آن مقطع به یک نیروی مؤمن و فداکار نیاز داشتیم که در برابر آمریکا بایستد و امنیت و آرامش را برای ایران به ارمغان آورد و رأس این نیروها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

رئیس جمهور افزود: آن روزی که در خانه‌های تیمی در تهران و دیگر شهرها گروه‌های منافقین و چپ توطئه می‌کردند، چه کسی آنها را دستگیر و به دست عدالت می‌سپرد، چه کسانی فداکاری می‌کردند. تروریست‌ها و توطئه‌گران و دشمنان انقلاب را دستگیر می‌کردند و منافقین را ناکام می‌گذاشتند، در رأس اینها پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

دکتر روحانی همچنین به دوران جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد و گفت: روزی که دشمنان ملت ایران، جنگ را بر ما تحمیل کردند و اعلام می‌کردند که یک هفته بعد در تهران مصاحبه خواهند کرد، چه کسانی در مقابل دشمن تا دندان مسلح فداکاری کردند، ملت ایران، ارتش، بسیج، عشایر، نیروی انتظامی و در رأس این فداکاری‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داشت.

رئیس جمهور یادآور شد: پس شما می‌خواهید با همه این فداکاری‌ها، سپاه مورد کینه و غضب آمریکا و صهیونیست‌ها نباشد.

دکتر روحانی افزود: دشمنان ملت ایران در طول 40 سال گذشته توطئه‌های مختلفی طراحی کردند که همه منجر به شکست شد. همه ملت ایران تمام اقوام، پیروان ادیان مختلف، شیعه و سنی، همه دوشادوش هم ایستادند و در مقابل دشمن مقاومت کردند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همواره در این مقاومت پرچمدار بزرگ بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز استکبار جهانی و آمریکا می‌خواهد کینه و عداوت و شکست‌های خود را از طریق تروریست‌ خواندن یا تروریست نامیدن گروهی که همواره بزرگترین هدف و آرمان، عمل و ایثارش مبارزه با تروریست بوده نشان دهد. این در حالی است که هیچ ملتی در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که بیشتر از ملت ایران قربانی تروریسم بوده؛ تروریست هایی که به دست ابرقدرت‌ها و در رأس آنها آمریکا ساخته شدند و مطیع فرمان آنها بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فداکاری و ایثار، تروریست‌ها را در ایران ریشه‌کن کردند و تعدادی از باقیمانده‌های آنها فرار کرده و به دامان صدام پناه بردند که امروز در دامان آمریکا و صهیونیست‌ها هستند. آیا نباید استکبار از این نهاد انقلابی عصبانی باشد؟ چه کسی بود که ملت‌های منطقه را در برابر تروریست حمایت کرد، جز سپاه پاسداران و نیروهای مسلح ایران بود.

دکتر روحانی افزود: اگر عراق و سوریه از ما درخواست کمک کردند که در مقابله با تروریست ها و داعش به کمک آنها بشتابیم، ما ساعتی درنگ نکردیم و از شبی که اربیل و سلیمانیه در عراق در حال سقوط بود و گروه تروریستی داعش مردم را به خاک و خون می‌کشید، ملت ایران و سپاه لحظه ای برای کمک به عراق و مردم عراق درنگ نکردند. چه کسانی در عراق و سوریه با داعش جنگیدند و سلطه این گروه تروریستی را در منطقه پایان دادند؟ این ملت ایران و در رأس آن سپاه پاسداران بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سپاهی که از روز تأسیس و فعالیتش، یکی از بزرگترین اقداماتش مبارزه با تروریسم بوده و در این راه شهدای فراوانی داده که آخرین آنها نیز در جاده خاش و زاهدان توسط اذناب آمریکا به شهادت رسیدند. امروز از سوی دشمنان ملت ایران به عنوان تروریست خوانده می‌شود.

دکتر روحانی با طرح این پرسش که چه کسانی امروز تروریست‌ها را تشویق و تجهیز می‌کنند و چه کسانی هستند که از داعش حمایت می‌کنند، گفت: آمریکا هنوز هم حاضر نیست با داعش بجنگد، به سران داعش پناه می‌دهد و از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

رئیس جمهور افزود: شما که از گروه‌های تروریستی علیه ملت‌های منطقه استفاده می‌کنید، امروز مدعی مبارزه با تروریست هستید؟ شما خودتان در رأس تروریسم در عالم هستید و در حمایت از تروریست ها همه کار کردید.

رئیس جمهور با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در خصوص سپاه پاسداران، تصریح کرد: شما فکر کردید اگر سپاه را گروه تروریستی بنامید کسی آن را از شما می‌پذیرد. هیأت‌ حاکمه کم‌تجربه آمریکا در دو سال اخیر در کجا موفق بوده است؟ از معاهده آب و هوا خارج شدید، آیا کسی از شما حمایت کرد؟ سیاه‌پوستان و مردم آمریکای لاتین را برای رفت و آمد تحت فشار قرار دادید، آیا کسی آن را تأیید کرد و یا قدس شریف را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردید آیا کسی آن را از شما پذیرفت؟ بدانید قدس برای همیشه پایتخت ملت فلسطین خواهد بود و اقدام و توطئه شما در تاریخ منطقه اثر نخواهد گذاشت. همچنین جولان را متعلق به متجاوزین صهیونیستی اعلام کردید، اما آیا کسی آن را از شما قبول کرد؟

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: موقع اعمال تحریم علیه ملت ایران، اعلام کردید که در تابستان کار ایران تمام است. پس از آن زمان کریسمس و بعد 22 بهمن و سپس آغاز سال جدید را به عنوان پایان کار ایران اعلام کردید. بدانید که همیشه در خطا بودید و باز هم در خطا هستید. شما منافع ملت آمریکا و جهان را به خاطر یک مشت صهیونیست، مورد معامله قرار دادید و این بزرگترین خطا و اشتباهتان است.

رئیس جمهور اظهار داشت: تصور کردید اگر علیه سپاه سخن بگویید در ایران اختلاف ایجاد شده و یا از محبوبیت سپاه کاسته خواهد شد؛ اما بدانید امروز محبوبیت سپاه در قلب ملت ایران و منطقه بیشتر است.

رئیس قوه قضائیه: با اقدام آمریکا علیه سپاه مقابله به مثل شود

رئیس قوه قضاییه نیز یک روز پیش از اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به اقدام احتمالی ایالات متحده آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، این اقدام را مانند سایر شرارت‌های آمریکا محکوم به شکست دانست و خاطرنشان کرد: کشوری که در کارنامه‌اش چیزی جز تسلیح، هدایت و پناه دادن جریان‌های تروریستی وجود ندارد، نیروی مسلح رسمی یک کشور را که همواره در مسیر کمک به مردم و دفاع از نهضت‌های اسلامی پیشگام بوده است، تروریست می‌داند. گرچه این اقدام به‌لحاظ سیاسی و حقوقی هیچ اعتباری نزد دولت‌ها و ملت‌های جهان ندارد؛ اما به ‌فرض که آمریکا به‌عنوان یک حکومت منفور و مسئول جنایات سنگین در منطقه غرب آسیا و سایر نقاط جهان بخواهد چنین اقدامی را دنبال کند، شایسته است که وزارت محترم امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی، مقابله به مثل کنند زیرا طبعاً چنین برخوردی نزد افکار عمومی جهان که از کارنامه خونین آمریکا در حمایت از تروریسم آگاه است، پذیرفته خواهد بود.

پاسخ قاطع رئیس مجلس به اقدام آمریکا علیه سپاه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار ننگین رژیم آمریکا در این روزها که با وقاحت و پُررویی سپاه پاسداران را جزو گروه‌های تروریستی اعلام کرد نشانگر عمق کینه‌ورزی، جهالت و سفاهت این رژیم است.

علی لاریجانی در نطق قبل از دستور جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) با گرامیداشت میلاد حضرت سیدالشهداء امام حسین(ع) و روز پاسدار، اقدام آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را به شدت محکوم کرد.

وی ادامه داد: کیست که نداند سپاه بیشترین ضربه را به تروریسم خطرناک منطقه زده است و کیست که نداند این نیروی زبده و انقلابی در بدو پیروزی انقلاب مستمرا در کنار ملت با گروه‌های تروریستی به مقابله پرداخت، همان تروریست‌هایی که متکی به قدرت بزرگ بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سپاه در دفاع مقدس، در دفاع از سرزمین، در دفاع از ملت ایران و در دفاع از انقلاب اسلامی رکن اصلی مقاومت بود. در جبهه‌ای جانفشانی کرد که همه قدرتهای بزرگ در کنار صدام قرار داشتند. در سال های اخیر که تروریست‌های دست ساخته قدرت ها منطقه را به آتش کشیده بودند، این سپاه بود که در مقابل آنها ایستاد و کمر آنها را شکست. مجاهدت سپاه در مقابل تروریسم چیزی نیست که از چشم ملتها مخفی باشد.

لاریجانی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شد: فراموش کردید که خودتان بارها گفته‌اید «اشکال آمریکا در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی مثل داعش بوده است» مگر وزیر خارجه آمریکا اذعان نکرد که دولت ایالات متحده داعش را به وجود آورد. یا دچار فراموشی هستید یا بیش از حد بی‌پروایید. مگر سخنان نخست‌وزیر فقید پاکستان خانم بی‌نظیر بوتو را به خاطر ندارید که اعلام کرد، «یک ضلع اصلی گروه‌های تروریستی در افغانستان آمریکا بوده است».

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: امروز دولت آمریکا باید پاسخگو باشد که او موسس و حمایتگر گروه‌های تروریستی بوده است نه سپاه پاسداران. وزیر خارجه نادان آمریکا، پاسداران مجاهد را به اخاذی متهم می‌کند، واقعا در تاریخ، چنین دولت بی‌شرمی نمونه نداشته است. آقای ترامپ با وقاحت اخاذی از سعودی و برخی کشورهای منطقه را نقطه قوت خود می‌داند و اعلام و افتخار می‌کند که برای شرکت در اجلاس ریاض بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اخاذی کرده است. شما یک دولت دزد هستید و این مدال را خود به سینه خود نصب کرده‌اید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش خطاب به ترامپ گفت: می‌دانیم چرا به این روز افتاده‌اید چون تصور می‌کردید با خروج از توافق هسته‌ای می‌توانید به ایران ضربه بزنید اما موفق نشدید. تصور می‌کردید در سال گذشته می‌توانید فروش نفت ایران را به صفر برسانید، موفق نشدید. تصور می‌کردید ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید، دیدید که ملت، باشکوه‌تر در پاسداشت انقلاب خویش حضور یافت. تصور می‌کردید می‌توانید با کمک تروریست‌ها در شرق و غرب ایران آشفتگی امنیتی ایجاد کنید و پول و سلاح به تروریست‌ها دادید، مستقیم یا نیابتی برای شما عمل کردند اما موفق نشدید.

وی ادامه داد:‌ همانطور که مسئول خزانه‌داری شما اعلام کرد با همه تمهیدات به میدان آمدید تا مشکلات داخلی برای ایران به وجود آورید و ملت را به ستوه آورید اما ملت مقاوم ایران در مقابل شما ایستاد.

نماینده مردم قم در مجلس قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروههای تروریستی توسط دولت آمریکا را بیش از آنکه قدرت این کشور را مشخص کند نشانگر عجز سیاستمداران فعلی و به ستوه آمدن آنان از جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: بدانید که سپاه که در قلب ملت ایران جای دارد و عامل امنیت ایران است از سوی شما متهم می‌شود، همه ملت ایران مفتخر است که پشتیبان سپاه است. همه ما افتخار می‌کنیم که پاسدار باشیم.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام ننگین سردمداران آمریکا را محکوم می‌کند و پشتیبان همه پاسداران خواهد بود. از نظر ما دولت آمریکا و نیروهای مسلح این کشور نماد تروریسم بین‌المللی در ابعاد نظامی و اقتصادی است.

محسن رضایی: آقای ترامپ به ناوهایت بگو از کنار قایق‌های سپاه عبور نکنند

سرلشکر محسن رضایی در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا نوشت: آقای ترامپ، با این حساب به ناوهایت بگو از کنار قایق‌های سپاه عبور نکنند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی توئیتر خود در واکنش به اقدام خصمانه امریکا در قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی نوشت: آقای ترامپ، با این حساب به ناوهایت بگو از کنار قایق‌های سپاه عبور نکنند.

آیت الله نوری همدانی: این اقدام آمریکا نشانه شکست است

تلاش دشمنان برای تروریست اعلام کردن سپاه نشان از سرخوردگی، شکست و کلافگی دشمنان دارد. اگر کمک نیروهای مسلح ایران به ویژه سپاه نبود، عراق و سوریه نمی توانستند بر توطئه دشمنان در ایجاد و حمایت داعش پیروز شوند.

فرمانده کل سپاه: مقابله به مثل می‌کنیم

فرمانده کل سپاه در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اقدام احتمالی امریکایی ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی تأکید کرد: در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا، دیگرآرامش امروز را نخواهند داشت.

در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر اقدام احتمالی امریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکنش سپاه در قبال این اقدام امریکایی‌ها چه خواهد بود، ‌گفت : اگر امریکایی ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی دیگر ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا از آرامش امروز برخوردار نخواهند بود.

ظریف: آمریکا منافع نتانیاهو را به خود ترجیح می‌دهد

وزیر امور خارجه مان در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه تاکید کرد: آنها که منافع نتانیاهو را به منافع کشورشان ترجیح می دهند و همواره توطئه نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان "سازمان تروریستی خارجی" را دنبال کرده اند، کاملا از عواقب این سیاست برای نیروهای آمریکا در منطقه آگاه اند.

محمد جواد ظریف خطاب به سردمداران آمریکا گفت: آنها به دنبال کشاندن آمریکا به یک باتلاق هستند. ترامپ باید تا فاجعه دیگری برای آمریکا خلق نشده این حقیقت را درک کند.

واکنش ولایتی به اقدام آمریکا علیه سپاه

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌المللی در واکنش به اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران گفت: اقدام ننگین دولت آمریکا نشان از ضعف، ناتوانی و توسل به هر اقدام نابخردانه‌ای در اوج استیصال و بی‌آبرویی در میان جهانیان است.

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: سپاه پر افتخار ایران اسلامی همواره مدافع اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران و عامل شکست توطئه‌ها و خواب‌های شوم دشمنان منطقه و جهان اسلام بوده و هست و این اقدام ننگین دولت آمریکا نشان از ضعف، ناتوانی و توسل به هر اقدام نابخردانه‌ای در اوج استیصال و بی‌آبرویی در میان جهانیان است که البته با واکنش جدی ایران مواجه شده و خواهد شد.

وی افزود: این همان استیصالی است که به دلیل عدم دستیابی به اهداف شوم در منطقه به آن دچار شده‌اند و پیامد شکست‌های پی در پی در سوریه، عراق، یمن، لبنان، فلسطین و افغانستان و دیگر بلاد اسلامی است که همه و همه نتیجه مقاومت سپاه و سپاهیان بزرگ اسلام و فرماندهان و مدافعان حرم است که با تدبیر و پیش‌بینی دقیق مقام معظم رهبری، شکست تروریست‌ها، عاملان بی‌ثباتی منطقه و جهان و مؤسسان و حامیان تروریست‌ها، دست نشانده‌ها و عروسک گردانان جنگ‌های نیابتی و جریانات تکفیری که بارها و بارها هم بر تأسیس، هم بر حمایت و هم بر شکست خود اعتراف کرده‌اند، بوده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: این اقدام در کنار تلاش‌های مذبوحانه دیگر در پرونده رژیم آمریکا به ریاست این فرد نژادپرست خواهد ماند و بی‌تردید همه این تحرکات، نشانه اقتدار ایران اسلامی است که آنان را مجبور نموده برای مقابله با این توان و قدرت، این چنین اقدام مذبوحانه را طراحی و به اجرا درآورند. کسانی که در کاخ شیشه‌ای در واشنگتن نشسته‌اند، اگر عقل سیاسی داشته باشند، به طرف مقابل خود سنگ پرتاب نمی‌کنند. به راستی اگر نبود جان فشانی‌های این بزرگ مردان، امروز باید شاهد به قدرت رسیدن تروریست‌ها در منطقه، بی‌دولت شدن برخی از کشورهای اسلامی نظیر لیبی و به مخاطره افتادن صلح و ثبات جهانی و بین المللی باشیم و البته آزادی خواهان و ملت‌های بیدار بر این رشادت‌ها و ایستادگی‌ها واقف و ناظرند و بی تردید این بلاهت دولت آمریکا نشانه قدرت، توانمندی، اقتدار و درستی مسیری است که آنان را به واکنش در توسل به هر اقدام بی‌شرمانه‌ای وادار نموده است.

دستیار رئیس مجلس: ترامپ دیوانه است و باید معالجه شود

دستیار ویژه رئیس مجلس درامور بین‌الملل در واکنش به اقدام اخیر خصمانه دولت ترامپ گفت: ترامپ دیوانه است و باید معالجه شود. ابن سینا روش مداوا را قرن‌ها پیش به ما آموخته است. ترامپ را وادار به زانو زدن در مقابل ملت ایران خواهیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی ترامپ، اثبات کرد که رئیس جمهور آمریکا کاملاً دیوانه است و باید معالجه شود. ابن سینا طبیب زیرک ایرانی روش مداوا را قرن‌ها پیش به ما آموخته است. با اقتدار و حکمت ایرانی ترامپ را پشیمان و وادار به زانو زدن در مقابل ملت بزرگ ایران خواهیم کرد.»

سردار کوثری: دود این تصمیم به چشم آمریکایی‌ها و نظامیان‌شان می‌رود

فرمانده پیشین لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در عین حال تأکید کرد: البته باید ببینیم، سنای آمریکا که معمولا خیلی نمی تواند روی حرف و تصمیم رئیس جمهور این کشور حرف بزند، سر عقل می آید و جلوی انجام چنین اقدام خطرناک و تحریک آمیزی را می گیرد یا خیر؟

وی ادامه داد: هرچند اگر هم این تصمیم آمریکایی ها به تصویب برسد، هم ما اقدام متقابل انجام می دهیم در خصوص این تصمیم خطرناک مقابله به مثل می کنیم.

سردار کوثری خاطرنشان کرد: در صورت عملی شدن این تصمیم رئیس جمهور آمریکا، حتی اگر آنها برای یکی از سپاهیان جمهوری اسلامی مشکل ساز بشوند، سپاه نیز چندین برابر چنین خطایی، اقدام خواهد کرد و قطعا پشیمان اصلی در این بین آمریکایی ها خواهند بود.

وی در پاسخ به اظهارات گستاخانه «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره سردار «قاسم سلیمانی» و اینکه اقدام آمریکایی ها هشداری به اوست، عنوان کرد: بهتر است پمپئو بداند ما در خصوص چنین موضوعاتی تنها در حد حرف و تئوری نمی مانیم بلکه اقدام می کنیم؛ بنابراین، اگر کوچک ترین اقدامی علیه سپاه از سوی آمریکایی ها صورت بگیرد، این آنها خواهند بود که متضرر می شوند.

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تأکید کرد: جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران توانمندی پاسخگویی به اقدامات آمریکایی ها را ـ چه فردی و چه جمعی ـ دارند و در صورت بروز چنین مشکلاتی که ناشی از این اشتباه بزرگ و استراتژیک آمریکایی ها رخ خواهد داد، قطعا این ترامپ است که باید به مردم آمریکا و نظامیان این کشور پاسخگو باشد.

وی در خصوص سخنرانی و حمایت قاطع امروز «حسن روحانی» رئیس جمهور که در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز ایراد شد، تصریح کرد: رئیس جمهور در مراسم رونمایی از جدیدترین دستاوردهای هسته ای حق مطلب را ادا کرد و از طرفی مجلسی ها هم نشان دادند در مورد خطوط قرمز جمهوری اسلامی در برابر هیچ قدرتی از جمله آمریکایی ها کوتاه نخواهند آمد و مقتدرانه عمل می کنند.

سردار کوثری گفت: وحدت و یکپارچگی که مردم و مسئولان در بخش های مختلف نظام از خود در مقابل تصمیم تحریک آمیز و نامشروع آمریکایی ها نشان دادند، بیانگر این است که دشمن باید بداند که توطئه هایش در مقابل ملت ایران به نتیجه و سرانجام نمی رسد.

سفیر ایران در لندن: این احمقانه‌ترین تصمیم ترامپ بود

حمید بعیدی نژاد نیز در واکنش به این اقدام عنوان کرد: ترامپ با اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی یکی از احمقانه ترین تصمیمات سیاسی خود را اتخاذ کرد.

سفیر ایران در لندن گفت: تعجیل برای اعلام این تصمیم در روزهایی که سپاه با تمامی قوا به مردم سیل زده یاری می رساند، فقط هدیه ای برای نتانیاهو برای کمک به وی در انتخابات اسرائیل می باشد.

رفیق‌دوست: این تصمیم به ضرر آمریکاست

وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس گفت:‌ سپاه پاسداران بخشی از نیروی رسمی نظامی ایران است و قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی به ضرر آمریکا تمام می‌شود.

محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگویی، درباره اعلام مقامات آمریکایی برای قراردادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست نیروهای تروریستی گفت: سپاه بخشی از نیروی نظامی رسمی یک کشور مستقل است لذا اثراتش در منطقه مشخص است.

وی تاکید کرد: سپاه بود که داعش را از بین برد و توطئه‌های آمریکا در منطقه را خنثی کرد. ادعای اینکه سپاه یک نیروی تروریستی است، نه تنها خللی به سپاه وارد نمی‌کند بلکه دست ایران را برای عمل متقابل در منطقه باز می‌کند.

رفیق‌دوست خاطرنشان کرد: دولت آمریکا در هر صورت دشمن ماست و این کار به ضرر آمریکایی‌ها تمام می‌شود.

فلاحت‌پیشه: ارتش آمریکا را در زمره گرو‌های تروریستی قرار می‌دهیم

«حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه گفت: سه فراکسیون سیاسی مجلس طرح دوفوریتی برای حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر تحریم احتمالی توسط آمریکا تدوین کردند.

وی افزود: طبق این طرح ایران نیز ارتش آمریکا را در زمره گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

علی ربیعی: همه پاسدار هستیم

علی ربیعی وزیر سابق تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز با انتشار پیامی روی صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: همه پاسدار هستیم.

وی در واکنش به تصمیم اخیر آمریکایی ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی یادآور شد: «در مقابل جنگ افروزی دولت آمریکا، ما ایرانیان، همه پاسدار هستیم.»

ذوالنور: محبوبیت سپاه افزایش یافت

مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: زمانی که آمریکایی‌ها سپاه را به عنوان مصداق تروریسم مطرح می‌کنند، محبوبیت و جایگاه معنوی سپاه در دنیا ارتقا می‌یابد. آمریکا با این اقدام نمی‌تواند آسیبی به سپاه پاسداران وارد کند، چون منشأ اقتدار و توانمندی سپاه، داخلی است نه بیرونی.

بادامچیان: حرف آمریکا اعتباری ندارد

اسدالله بادامچیان دبیرکل مؤتلفه نیز در این خصوص عنوان کرد: آمریکا خودش حامی تروریست‌ها در سوریه است و به نظرم دوران آمریکا پایان یافته است. وقتی رئیس جمهوری آمریکا ترامپ است، دیگر حرف این آدم آیا ارزشی هم دارد؟ اینکه آمریکا در برجام حاضر می‌شود و بعد زیر حرفش می زند آیا حرف های دیگر مسئولانش اعتباری دارد که بگوید سپاه مقدس پاسداران تروریست است؟

بروجردی: آمریکایی‌ها حق حضور در منطقه ما ندارند

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید کرد: ایران نیز ارتش آمریکا را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته و آن‌ها حق حضور در منطقه را نخواهند داشت، زیرا آن‌ها یک تهدید امنیتی هستند.

فیروزآبادی: اقدام آمریکا اثری بر سپاه ندارد

کمال دهقانی فیروزآبادی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یکی از دلایل مهم شکست آمریکا در منطقه خاورمیانه است، از این رو هم‌اکنون سپاه مانند خاری در چشمان مقامات آمریکا است. اقدام آمریکا اثری بر اقتدار سپاه نخواهد گذاشت، بلکه موجب محبوبیت بیشتر در کشور می‌شود.

تابش: فقط همبستگی ایرانیان افزایش می‌یابد

محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصمیم آمریکا برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت که این اقدام همبستگی ملی را افزایش خواهد دادوی یادآور شد: ما به آمریکا هشدار می‌دهیم که دچار اشتباه مکرر نشوند.

یک استاد دانشگاه: ابهامات موجود در سطح بین‌الملل در پیگیری اقدام آمریکا

یوسف مولایی، استاد حقوق بین‌الملل در گفت و گویی مطرح کرد: تحریم سپاه به معنای نقض حاکمیت ایران است. این اقدام در سطح جهان بی سابقه است؛ امریکا با قرار دادن نیروی سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود، بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و به این حاکمیت تعرض صورت گرفته است. منتها باید دید این اقدام در صورت وقوع با چه مسئولیتی در سطح بین‌الملل مواجه می‌شود یعنی این مسئولیت باید در کدام محکمه بررسی شود و به چه صورت مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در بخش دوم یعنی پیگیری آن در سطح بین‌المللی خیلی ابهام وجود دارد و در این موضوع خلأ داریم. ایران می‌تواند معترض باشد و به شورای امنیت و سازمان ملل اعتراض کند یا از لحاظ سیاسی تبلیغی اقدامی انجام دهد ولی در واقع امر، به لحاظ حقوقی و اجرایی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.در حقوق بین‌الملل درباره اقدامات یکجانبه و خلاف موازین حقوقی کشورها چه راهکارهایی توصیه می‌شود؟راهکاری هم تحت عنوان «اقدام تلافی جویانه» وجود دارد اما وقتی قدرت‌ها برابر نیستند، این ساز و کار هم خیلی جواب نمی‌دهد. فرض کنید ما ارتش امریکا را در لیست تحریم قرار دهیم. این در حالی است که این عمل ایران باید در دنیا شناسایی شود و بازیگران مهم آن را بپذیرند و به آن قدرت اجرایی دهند.

آشنا: آمریکا حساب خسارت‌ها را کرده است؟

مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در مطلبی به اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی واکنش نشان داد.

حسام‌الدین آشنا نوشت: «گفته بود، بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم. حالا که برای ایران شاخ و شانه می‌کشد آیا فکر حسابداری خسارت‌ها را کرده است؟ خسارت چنان خواهد بود که پولی برای سرمایه‌گذاری در کشورتان باقی نخواهد ماند.»

واکاوی دلایل اقدام اخیر ترامپ در قبال سپاه

عبدالله گنجی، سرمقاله مدیر مسئول روزنامه جوان با طرح سوالی مبنی بر «چرا عصبانیت امریکا از سپاه سر ریز شد؟» نوشت: بالاخره همسویی جنگ‌طلبان حاکم بر کاخ سیاه و صهیونیست‌ها موجب شد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی آن‌ها قرار گیرد. این تصمیم امریکایی‌ها را صرفاً نمی‌توان امری شتاب‌زده و احساسی تلقی کرد. آنچه امریکا اعلام کرد نتیجه عقده حقارت و ناکامی چهل ساله‌ای است که دژ استوار سپاه در حفاظت همه‌جانبه از هویت و استقلال ایران و غرب آسیا به ارمغان آورده است. بدون تردید امریکا سپاه را عامل ناکامی همه طراحی‌ها و دسیسه‌های خود در خاورمیانه از یک سو و ماندگاری نظام جمهوری اسلامی از سوی دیگر می‌داند. وقتی رئیس‌جمهور یک ابرقدرت که 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده است با هواپیمای چراغ خاموش و شبانه در یک فرودگاه متروکه در عراق می‌نشیند، می‌توان فهمید که سوزش این درد و حقارت از کجا ناشی می‌شود. اما به‌دور از تعلقات و عواطف ملت ایران نسبت به نهاد مقدس سپاه، واقعاً علت اقدام امریکا چیست؟ در نگاه اول همه بر این باورند که سپاه عامل اخراج امریکا از خاورمیانه و ناکام گذاشتن تروریست‌ها در منطقه اسلامی است، اما این صرفاً بخشی از پازل ناکامی امریکا از سوی سپاه است.

واکنش جامعه مدرسین به تحریم سپاه: پاسخ قاطع می‌دهیم

در بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه‌های مختلف مبارزه و علی‌الخصوص در میدان جنگ علیه تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق، سوریه و...، شکست‌های سهمگینی به طرح‌ها و نقشه‌های آمریکایی ــ صهیونیستی وارد کرده و کینه و عداوت این ابرتروریسم‌های جهان را برانگیخته است.

در این بیانیه تصریح شده است: دولت یاغی آمریکا در پی ایجاد موج جدید تلاش‌ها برای فشار به جمهوری اسلامی ایران در اقدامی خصمانه نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد که این امر اوج حماقت و رذالت هیأت حاکمه آمریکا و ضعف و سردرگمی استکبار در برابر اراده ملت ایران را نمایان می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این ایده و اقدام مذبوحانه در حالی از سوی دولت آمریکا طرح و اجرا می‌شود که ایجاد و تجهیز اکثر گروه‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان با هدایت و فرماندهی دولت مستکبر آمریکا صورت گرفته و افکار عمومی جهان این حقیقت را به‌خوبی می‌داند و در مقابل آن‌ها سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منظر کشورهای منطقه در اوج عزت و اقتدار هستند و این تحرکات کوته‌بینانه مانع از حرکت پویا و قدرتمند آن‌ها نخواهد شد.

بیانیه جامعه روحانیت مبارز در حمایت از سپاه

در سال های انقلاب اسلامی، سپاه مظهر این فرزانگی و سرافرازی بوده است. سپاهیان قهرمان ما به شایستگی تمام در مقابل دشمنان ملت و سپاهیان شیطان جانفشانی ها کردند و ملت ایران را در جایگاه ممتاز منطقه ای و جهانی قرار داده اند.

کینه وخباثت متراکمی که در اقدامات سراسر ظلم وفساد مشاهده می کنیم واظهارات بدترین خلق خدا یعنی ترامپ، نتانیاهو، سفلگان عربستانی وبی سیرتان منافق دلائل روشن و محکم برحقانیت راه نورانی ومستقیم ملت بزرگ ایران است. ابراز سخیف ترین برخوردها در عرف حقوقی و بین المللی با ارکان حاکمیت یک کشور حکایت از عمق دریوزگی و استیصال این قدرت های پوشالی دارد.

زهی افتخار و سربلندی برای سپاه پاسداران انقلاب که بیش از چهل سال حافظ این مسیر حیاتبخش و عزت آفرین شده است.

دراین ایام مبارک همه افتخار می کنیم که پاسداریم واز اسلام، پرچم پیروز حسینی ونظام استوار اسلامی وحاکمیت حق وولایت دفاع می کنیم و با فریاد بلند و برای هزارمین بار تکرار می کنیم : مرگ برآمریکا، مرگ بر صهیونیزم و مرگ بر شیطان صفتان سعودی ومنافق.

جامعه روحانیت مبارز از عکس العمل قاطع وسریع شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی ومواضع روشن وشایسته رئیس جمهور و سایر مسئولین محترم تقدیر نموده و انتظار دارد اقدامات بایسته عملی مکمل این مواضع باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۱
ما شدیم هشتاد ملیون یک سپاه
تا کنیم بنیاد دشمن را تباه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی