بازدید 4241

رسانه‌های مجازی و هنجارهای مواجهه با رخداد سیل

دکتر حسین گودرزی
کد خبر: ۸۹۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۹ 09 April 2019

سیل اخیر از جهات مختلفی پدیده ای بی سابقه در کشور عزیزمان ایران است و درس ها و تجربه های بزرگی را هم رقم زده است که پرداختن به هر یک از آنها در جای خود اهمیت دارد.

در این میان فرصت تبدیل گوشی تلفن همراه به رسانه ای نوشتاری، تصویری و صوتی برای انتقال و دریافت اخبار و تحلیل مسائل مرتبط با سیل یکی از موضوع های بدیع مرتبط با این موضوع است.

بی گمان ملت و دولت ایران با پشت سرنهادن تجربه های بزرگ تاریخی و در دوره معاصر آزمون اداره مردمی جنگ تحمیلی یکی از پرتجربه ترین و پایدارترین دولت ملتهای حال حاضر جهانند و به نحو بی نظیری از وفاق و همدلی برآمده از سابقه 3000 سال زیست مشترک (تاریخ، فرهنگ، نژاد و... مشترک) در اینگونه حوادث بهره می برند و بسرعت در کنار همدیگر قرار می گیرند که اینک نمونه های آن در لرستان،خوزستان و گلستان در جریان است.

اما در این میان رسانه های نوپدید مجازی می توانند فرصت و سرمایه ای کم نظیر در ارتقاء مشارکت پذیری، مسئولیت پذیری و تقویت وفاق ملی در این رخدادها باشند؛ مشروط به آنکه علاوه بر بالا بردن دانش رسانه ای در انتقال اخبار و تحلیل ها؛ از آبشخور ارزش ها و هنجارهای فرهنگ ملی( ایرانی، اسلامی) در استفاده از این ابزار در مواقع خطر و بحران استفاده کنند.

به عبارت دیگر هر یک از صاحبان رسانه های مجازی برای ایفای نقش سازنده خود در رخداد سیل از سرمایه های فرهنگ بومی در چنین مواقعی بهره ببرند.

از آن جمله در فرهنگ ملی و محلی ما ارزش ها و هنجارهای ایجابی و سلبی برای مواجهه با بلایا و حوادث مرسوم گردیده که رسانه ها می توانند از آنها استفاده کنند:
سنتهایی مانند دعوت به خویشتن داری و صبر بر بلایا؛
امید دادن به آینده و گذرا بودن سختی ها؛
آگاهی و توجه دادن به نگاه کاسبکارانه بیگانگان و فرصت طلبی آنان؛
توجه به فرهنگ تسلی و آرامش دادن به مصیبت دیدگان بجای نمایش صحنه های دلخراش برای ایجاد دلهره و مشتعل کردن احساسات آنها؛
توجه دادن به دعا و توسل و باور به عنایت الهی و دهها نمونه از این روش های ایجابی و تجربه شده دیگر که فرهنگ ملی ما در مواجهه با بلایا و حوادث به ارزش و هنجار تبدیل کرده است

در عین حال نمونه های زیادی از روش های سلبی مانند عدم موآخده و سرزنش همدیگر در موقع وقوع حادثه، ترک مجادله و منازعه متقابل ، متهم کردن دیگران، سوء استفاده از موقعیت، مصادره به مطلوب، تصفیه حساب های گذشته، گروکشی و ... نمونه های مهمی هستند که رسانه ها می توانند از آنها به عنوان اصول کلی و مفروض خود در پرداختن به حوادث و بلایای طبیعی استفاده کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار