بازدید 2420

پوکی استحوان یک بیماری خاموش در بدن

کد خبر: ۸۸۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳ 08 April 2019

یک متخصص تغذیه گفت: پوکی استخوان در بدن هیچ علائمی ندارد بنابراین باید مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم را در سبد غذایی خانوار رعایت کرده تا از ابتلا به آن جلوگیری شود.

به گزارش میزان، زهرا صادقیان در خصوص پوکی استخوان گفت: پوکی استخوان از جمله بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد جامعه از سن ۴۰ سال به بالا به آن مبتلا هستند. در این بیماری به دنبال کاهش تراکم استخوان، قدرت و استحکام استخوان کم شده و احتمال ایجاد شکستگی افزایش می‌یابد. این در حالی است که پوکی استخوان هیچ علامتی نداشته و تا زمان ایجاد صدمه و بروز شکستگی، در افراد قابلیت تشخیص ندارد.

وی افزود: پوکی استخوان می‌تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود، ولی احتمال بروز آن در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده‌ها بیش از نقاط دیگر بدن است.

متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: کلسیم از جمله مواد معدنی است که تأثیر بسیاری در حفظ سلامت استخوان ها، تنظیم فشار خون، حفظ عروق خونی سالم در بدن، و حتی پیشگیری از ابتلا به دیابت دارد؛ بنابراین به منظور کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان باید مصرف مواد غذایی سرشار از کلسیم مانند شیر، ماست، پنیر، سبزیجاتٰ، غذا‌های دریایی، حبوبات و میوه را افزایش داد.

وی عنوان کرد: رعایت رژیم غذایی و مصرف خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی و استفاده روزانه از گریپ فروت نیز در کاهش امکان ابتلا به پوکی استخوان موثر است. لازم به ذکر است علاوه بر نوع تغذیه، ورزش نکردن و استعمال دخانیات از جمله سیگار می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد.

صادقیان در ادامه گفت: مصرف خودسرانه برخی دارو‌ها منجر به تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شود براین اساس توصیه می‌شود حتما قبل از مصرف هر دارویی از عوارض آن آگاهی یافته و برطبق دستور پزشک و متخصصین مصرف شود.

وی گفت:در برنامه غذایی خانوار باید به مصرف ویتامین دی توجه شود چرا که این ویتامین منجربه استحکام استخوان‌های بدن شده و پوکی استخوان را کاهش می‌دهد؛ بنابراین بهره مندی از آفتاب می‌تواند تا حد زیادی این ویتامین را تأمین کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار