بازدید 1753

اخبار ضدونقیض درباره تسلط دو طرف درگیر بر فرودگاه طرابلس / غرب نگران تاسیسات نفت لیبی

پس از درگیری‌های شدید نیروهای دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در غرب) با نیروهای موسوم به "ارتش ملی" (مستقر در شرق این کشور) در جنوب طرابلس، نیروهای دولت وفاق حمله نیروهای حفتر را دفع کردند. در این میان اخبار متناقضی از کنترل دولت وفاق و نیروهای حفتر بر فرودگاه شهر طرابلس منتشر شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ 07 April 2019

پس از درگیری‌های شدید نیروهای دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در غرب) با نیروهای موسوم به "ارتش ملی" (مستقر در شرق این کشور) در جنوب طرابلس، نیروهای دولت وفاق حمله نیروهای حفتر را دفع کردند. در این میان اخبار متناقضی از کنترل دولت وفاق و نیروهای حفتر بر فرودگاه شهر طرابلس منتشر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، گزارش‌ها حاکی از اینست که دو طرف درگیر روز شنبه در اطراف فرودگاه قدیمی و تعطیل طرابلس، منطقه قصر بن غشیر و وادی الربیع به شدت با یکدیگر درگیر شدند.

جنگنده‌های دولت وفاق ملی لیبی مناطق تجمع نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر در منطقه "مزده" در جنوب شهر غریان را هدف قرار دادند. همزمان گروهی از گردان ویژه نیروهای بازدارنده دولت وفاق وارد محورهای درگیری در جنوب طرابلس شدند.

شبکه اسکای نیوز گزارش داد که یک جنگنده دولت توافق ملی پایگاه "ارتش ملی" وابسته به خلیفه حفتر در جنوب طرابلس را هدف قرار داد.

همچنین تجهیزات نظامی گردان ۱۶۶ عملیات "البنیان المرصوص" برای پشتیبانی از نیروهای دولت وفاق به این منطقه رسیدند.

پس از پیشروی نیروهای وفاق، درگیری‌ها منجر به عقب‌نشینی نیروهای حفتر شدند.

همچنین اسماعیل شکری، عضو اتاق عملیات نظامی مرکزی وابسته به ستاد مشترک وابسته به دولت وفاق از به اسارت درآمدن خواهرزاده خلیفه حفتر در درگیری‌های رخ داده در جنوب شهر العزیزیه خبر داد.

تیپ چهار منطقه نظامی غربی نیز در مرزهای غریان با نیروهای حفتر درگیر شدند.

عماد الطرابلسی، فرمانده پایگاه‌های امنیتی نیروهای دولت وفاق اعلام کرد که این نیروها کنترل منطقه العزیزیه در جنوب غرب طرابلس را به دست گرفتند و نیروهای حفتر نیز به سمت اطراف شهر غریان عقب‌نشینی کردند.

پیشتر فتحی باشاغا، وزیر کشور دولت وفاق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای "لیبیا الاحرار" گفته بود که این نیروها دوباره کنترل فرودگاه قدیمی شهر طرابلس را پس از کنترل چند ساعته نیروهای حفتر بر آن به دست گرفتند.

در مقابل احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر ضمن اعتراف به کشته شدن ۱۵ تن از این نیروها از زمان آغاز درگیری‌ها در پنج‌شنبه گذشته، اینکه نیروهای حفتر کنترل فرودگاه قدیمی طرابلس را از دست داده باشند را تکذیب کرد.

المسماری گفت: به یگان هوایی وابسته به حفتر دستور داده شد هر جنگنده‌ای بر فراز منطقه عملیات در طرابلس و اطراف آن و فرودگاهی که از آنجا به پرواز درآمدند را هدف قرار بدهند.

غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی پیشتر گفته بود که کنفرانس ملی جامع برای حل بحران لیبی در تاریخ خود برگزار خواهد شد مگر اینکه شرایط ما را مجبور کند آن را به تاخیر بیندازیم.

سلامه تاکید کرد: سازمان ملل به دنبال برگزاری کنفرانس ملی درباره انتخابات احتمالی لیبی در تاریخ مقرر آن است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز شنبه گفت‌وگوی تلفنی درباره وضعیت لیبی داشتند.

طبق بیانیه یاد شده ماکرون و گوترش در این تماس بر اهمیت حل سیاسی بحران فعلی لیبی طبق قوانین حقوق بشری و قطعنامه شورای امنیت تاکید کردند.

در این بیانیه تاکید شد، فرانسه به حمایت خود از میانجیگری سازمان ملل در لیبی ادامه خواهد داد.

در همین راستا گروه هفت کشور بزرگ صنعتی غرب با انتشار بیانیه‌ای به گروه‌های درگیر در لیبی نسبت به  سوء استفاده از تاسیسات نفتی در درگیری‌ها هشدار داده و تاکید کردند، این تاسیسات، تولیدات و درآمدهای نفتی لیبی متعلق به مردم این کشور است و هیچ گروهی حق ندارد از آنها در راستای تحقق منافع سیاسی خود استفاده کند.

وزرای خارجه این گروه به خلیفه حفتر در مورد ادامه عملیاتش علیه طرابلس و تهدید دولت وفاق هشدار داده و از او خواستند به این حمله پایان دهد، در غیر این صورت با اقدامی بین‌المللی مواجه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار