بازدید 25613
دکتر جواد بداق جمالی، متخصص هواشناسی کاربردی در گفت وگو با «تابناک»؛

سیل‌های اخیر دو منشأ متفاوت دارند/ شایعاتی که درباره دستکاری در اقلیم ایران مطرح می‌شوند، از سر ناآگاهی و ساده سازی هستند/ ارائه دو پیشنهاد برای تحقق فرمایش رهبری

آیا بارش‌های اخیر که در بسیاری از مناطق کشورمان سیلابی شده، خسارات‌ فراوانی به بار آورده و از همه مهم تر، جان شماری از هم وطنانمان را ربوده است، پشت پرده‌ای از جنس دشمنی دارد؟! این پرسشی است که طی روز‌های اخیر، ذهن برخی را به خود مشغول کرده است؛ پرسشی که یک متخصص کارکشته، پاسخ‌های قابل تأملی به آن داده و از آن فراتر، می‌کوشد راهکاری ویژه برای پایان دادن به این مباحث در آینده ارائه دهد.
کد خبر: ۸۸۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶ 04 April 2019

آیا بارش‌های اخیر که در بسیاری از مناطق کشورمان سیلابی شده، خسارات‌ فراوانی به بار آورده و از همه مهم تر، جان شماری از هم وطنانمان را ربوده است، پشت پرده‌ای از جنس دشمنی دارد؟!

به گزارش «تابناک»، این پرسشی است که طی روز‌های اخیر، ذهن برخی از ایرانیان را به خود مشغول کرده است؛ پرسشی که انتشار گزارشی در یکی از خبرگزاری‌ها و مطرح کردن گزاره «جنگ اقلیم» و نام بردن از رژیم صهیونیستی به عنوان عامل این جنگ با کشورمان، پررنگ‌تر هم شده است.

گزارشی که بر اساس آن، آنچه بر سر لرستان آمده و چشم انتظار مناطق وسیعی از خوزستان است و از آن مهم تر، در شیراز و گلستان مصیبت آفریده، احتمال دارد، عمد و از سر دشمنی باشد. درست مانند احتمالی که بعد از وقوع زلزله‌های مخرب و مرگبار توسط برخی مطرح می‌شود و عامل آن هارپ معرفی می‌شود.

اما این گزاره‌ها و احتمالا چقدر صحیح هستند و نظر کارشناسان درباره شان چیست؟

برای بررسی این موضوع بهتر دیدیم سراغ یکی از متخصصین حوزه علوم جو و هواشناسی برویم. دکتر جواد بداق جمالی، عضو هیأت علمی دانشکده محیط زیست و دبیر کل انجمن علمی هواشناسی ایران که دوره پسادکتری را در رشته هواشناسی کاربردی در ژاپن گذرانده و سوابق مدیریت و پژوهشی فراوانی در این حوزه دارد.

 
سیل های اخیر دو منشا متفاوت دارند/ شایعاتی که درباره دستکاری در اقلیم ایران مطرح می شوند، از سر ناآگاهی و ساده سازی هستند/ ارائه دو پیشنهاد برای تحقق فرمایش رهبری

استاد دانشگاهی که شروع سخنانش با یادآوری این نکته مهم است که «شرایط جوی و اقلیمی، مبحث پیچیده‌ای است که تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله محلی و تمام کره قرار دارد و نتیجه بر هم کنش‌های غیر خطی از جو-اقیانوس-خشکی است.» مقدمه‌ای که در ادامه آن نکات مفصلی مورد اشاره وی قرار می‌گیرد که هرچند شاید برای عموم چندان قابل فهم نباشد، به جهت حساسیت موضوع، بهتر است عینا نقل شود و قضاوت بر عهده شما قرار گیرد.

«گاهی نوسانات دمایی روی اقیانوس آرام (پدیده نوسان جنوبی ال نینو یا انسو) می‌تواند در فاصله چند هزار کیلومتر دورتر روی خشکسالی و بارش یک کشور تأثیر بگذارد. لازم به ذکر است که انسو پدید‌های جوی- اقیانوسی است که شکل گیری فاز‌های مختلف آن مستلزم نوسان دمای آب در سطح و اعماق اقیانوس آرام استوایی است که با تحول در جریان‌های بزرگ مقیاس جوی همبستگی دارد.

فاز گرم این پدیده با افزایش دمای سطح آب اقیانوس آرام استوایی همراه است که به نام «ال نینو» شناخته می‌شود و فاز سرد آن «لانینا» نام دارد و عملکرد آن عکس پدیده ال نینو است. انسو دارای سه حالت النینو، خنثی و لانینا بوده و با تأثیر روی امواج بزرگ مقیاس جوی، الگو‌های بارش در بسیاری از مناطق کره زمین به ویژه مناطق حاره‌ای و جنب حاره‌ای را تغییر می‌دهد و به همین علت، پدیده دورپیوندی شناخته می‌شود.

گاهی هم شاخص (فشار جو) نوسانات اطلس شمالی (NAO: North Atlantic Oscillation) می‌تواند رخداد بارش در مناطق مختلف را تحت تاثیر خود قرار دهد. شاخص نوسانات شمالی بر پایه اختلاف فشار نرمال شده سطح دریا (P) بین منطقه حاره (آزور)، و کم فشار جنب قطبی (ایسلند) بنا نهاده شده است. نوسان اطلس شمالی در واقع نماینده تغییرات باد‌های غربی روی اطلس شمالی در فاصله مدار ۴۰ تا ۶۰ درجه است.

ساختار اقلیمی NAO طی ماه‌های سال تغییر چندانی پیدا نمی‎کند و از یک ساختار دو هسته‎ای شمالی ـ جنوبی برخوردار است. یکی از این هسته‎ها روی گرینلند و دیگری با علامت مخالف روی عرض‌های میانه اقیانوس اطلس شمالی بین مدار ۳۵ تا ۴۰ درجه قرار می‎گیرد؛ بنابراین، رفتار جوی متأثر از کل سیستم کره زمین است. در نتیجه وقتی می‌خواهیم درباره اقلیم و شرایط جوی اظهارنظر کنیم، باید تمام ابعاد سیستم کره زمین را کامل بشناسیم و تعاملات بخش‌های مختلف مانند خشکی، اقیانوس و لایه‌های مختلف جو را بر اساس اصول علمی و مدل ریاضی منطبق بر قوانین فیزیک تحلیل کنیم.

یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی که به عنوان علت بارش‌های حدی اخیر ـ که در دوره آماری صد ساله بی سابقه است ـ در کشور مطرح است، تغییرات جت استریم‌ها (رودبادها) است؛ رودباد‌هایی که در ارتفاعات جو جریان دارند و می‌توان آن‌ها را یک تونل باد پر سرعت در ارتفاعات بالا دانست که این رخداد معمولاً در ارتفاعات حدود ۱۱ هزار متر بالای سطح زمین دیده می‌شود و طی سال‌های اخیر در عرض‌های میانی کمی جابه جا شده اند که علت این جابه جایی، آب شدن یخ‌های قطبی، در نتیجه تغییر اقلیم است.

این احتمال علمی که جابه جایی جت استریم‌ها روی پدیده‌های حدی (تغییرات غیرطبیعی بارش) تاثیر می‌گذارد چند سالی است که مطرح شده و در مراکز علمی مورد بررسی قرار گرفته و اخیرا شواهدی هم در تأیید آن به دست آمده است.

در سال‌های گذشته تأثیر پدیده هایی چون ال نینو، انسو و نائو در تغییرات بارش تأیید شده و حالا موضوع جابه جایی جت استریم‌ها به عنوان عامل اصلی بارش‌های شدید ماه گذشته در خاورمیانه مطرح است. اینکه نهایتا کدام پدیده را عامل بارش‌ها بدانیم، بر اساس دانسته‌های علمی و معادلات ریاضی استوار است و به سادگی و بدون در نظر گرفتن اصول علمی نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد.

گفتنی است، سیل‌های سال جاری در کشور به دو دسته با منشأ طبیعی و انسانی تقسیم می‌شود؛ منشأ سیل شیراز، کاملا انسانی است و حاصل ساخت و ساز‌های کارشناسی نشده است. سیل شیراز، سیل طبیعی نبود؛ حجم بارش آنقدر زیاد نبود که به چنین حادثه‌ای منجر شود، به علاوه سیل، مدتی پس از پایان باران اتفاق افتاد. سیل شیراز، تنها در نتیجه ایجاد آب بندی است که طی سال‌های گذشته در نزدیکی دروازه قرآن احداث شده و از انتقال آب به رودخانه جلوگیری می‌کند.

سیل آق قلا هم ماحصل ساخت و ساز‌های کارشناسی نشده در طبیعت گلستان است. سیل کرخه و کارون، طبیعی است و منشاء انسانی ندارد. بارش شدید باران سبب شد حجم قابل توجهی از آب از بالادست جاری شود که بر اساس پیش بینی‌ها و هشدار‌های بموقع سازمان هواشناسی، وزارت نیرو به موقع واکنش نشان داد و توانست آب را با باز کردن دریچه‌های سد‌ها مدیریت کند و مانع از رخداد یک فاجعه انسانی در خوزستان شد.

در پاسخ به شایعاتی که دستکاری سایر کشور‌ها در اقلیم ایران را عامل سیل‌های اخیر معرفی می‌کنند، باید بگویم دلیل طرح چنین شایعاتی، ناآگاهی از اصول علمی و تلاش برای یافتن پاسخی ساده است؛ شایعاتی که در حد احتمال هم نیست و حاصلی به جز انحراف افکار عمومی از حقیقت ندارد.

بر اساس تجربیات بنده، این دو پیشنهاد را برای تحقق هر چه بیشتر و دقیق‌تر فرمایشات مقام معظم رهبری در پیشگیری از مخاطرات مشابه و کاهش میزان خسارات ارائه می‌شود؛

۱- تأسیس مرکز ملی هشدار مخاطرات جوی و اقلیمی مجهز به پیشرفته‌ترین سوپر کامپیوتر‌ها و سامانه‌های نرم افزاری هشدار به هنگام جفت شده برای انواع مخاطرات
۲- تاسیس مرکز ملی علوم و فناوری جوی، اقلیمی و گرمایش زمین مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات برای پایش و سنجش تمامی لایه‌های جو زمین»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۸
بالاخره یک چیز درست حسابی علمی خوندیم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
خلاصه اینکه خرابی ها و فلاکتها و دردهای این سیل نتیجه اداره کشور با روش بی حساب و کتاب و ناکارآمد بوده است
وقتی هیچ کسی در سر جای خودش نباشد و تخصص و وطن دوستی و دلسوزی و کار علمی در سایه مدیریت اکثرا
متعهد و اخلاقی در ظاهر
مشخص است که نتیجه ای بهتر از این نباید داشته باشد
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
این سیستم مثبلت منفی تابناک کاملا غلط کار میکند

در برخی کامنتها با یکبار کلیک 2 تا مثبت می آید و در برخی بالعکس

در برخی کامنت ها هر چقدر روی مثبت کلیک میکنیم اصلا تغییر نمی کند

ظاهرا شما صداقت ندارید
ناشناس
| China |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
متأسفانه در مملکت ما مدیریت و مسئولیت یعنی درآمد بالا، زندگی مرفه، احترام، چرا؟؟؟ چون دستگاههایی که باید مسئولین و مدیران را جوابگو کنند یا وجود ندارند و یا خود آنها هم زیر بار مسئولیت جواب کشی نمیروند، اگر مانند بقیه کشورها مدیران و مسئولان در بی کفایتیشان جوابگو و تنیه زندان و حتی اعدام وجود داشت، هر نالایقی جرأت نمی‌کرد برای رسیدن به پستهای مدیریتی و مسئولیت دار هر کاری بکنه تا به آن برسه و الان اینهمه بدبختی در مملکت نداشتیم
ناشناس
| Thailand |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
پیشنهاد برای مهار قدرتمند سیل و بهره گیری از آن


چرا ما از ظرفیت خالی سفره های زیر زمینی و قنات ها هم برای مهار و جلوگیری از وقوع سیل و هم برای پُر کردن سفره های زمینی و قنات ها که سالها در حسرت آن بودیم بهره نمی گیریم !؟


یک مسیل در واقع یک کانال افقی سیل است، یک حلقه چاه هم میتواند یک مسیل و کانال عمودی سیل باشد.


اگر سدهای استانهای سیل خیز پُر است، سفره زیر زمینی که خالیست! چرا آنها را پر نمی کنیم !؟ چرا ما این آبهای ارزشمند را که سالها حسرت آن را می کشیدیم روانه سفره های خالی شده زیر زمینی و قناتهای خالی نمی کنیم !؟


همانطور که سد، یک مخزن آب است، سفره زیر زمینی هم یک مخزن آب است، تنها تفاوت شان روی زمین و زیر زمین بودن آنهاست علاوه بر این ما نیاز مبرم داریم سفره ها، قنات ها و سدها را پُر کنیم پس چرا آنها را ضمن صدمه و قربانی شدن مردم در مسیر سرازیر کردن آبهای سیل آسا به خیلج فارس این آبهای ارزشمند را حیف و نابود می کنیم؟


بدین منظور ما میتوانیم بسترهای تجمع آب را که از آنجا تبدیل به سیل ميشوند یافته و با طراحی و ساخت مسیلی کوتاه آبهای روان سیل گون را به نواحی مورد نظر هدایت کرده و در آنجا با حفر چاههای دهانه وسیع (دهانه قطور) به تعداد و فراخور پیش بینی و نیاز یا تونل هایی با شیب زیاد بسوی سفره ها زیر زمینی و قناتها روان کنیم.


اگر از اينکار اباع دارید لااقل در مسیر سیل بنیان کن چاه های دهانه قطور بزنید به سفره ها و قناتهای مذکور برود.


اگر فکر می کنید دهانه وسیع چاه هم برای این حجم وسیع سیل جاری کم است، خیل خوب میتواند در مسیر سیل وسیع و حجیم ده تا یا بیست حلقه چاه دهانه وسیع حفر کنید که هر کدام بخشی از این روان آب ها را هورت، هورت بکشند پائین. 


سد یکی از راههای نگهداری و تلانبار آب است، راه دوم تل انبار و نگهداری آب در سفره های زیر زمینی و قناتها است که اتفاقاً بسیار خالی و تشنه پُر شدن هستند.


با طراحی و ساخت چاههای دهانه وسیع و هدایت آبهای سیل آسا از طریق این چاهها به سفره های زیر زمینی و قنات ها جان، مال، احشام و زمین های کشاورزی مردم به بهترین وجه حفظ می شود، برای عبور آبهای سر ریز سدها و بارانهای سیل آسا نه تنها نیاز به صدمه زدن به مزارع مردم نیست بلکه با این راهکار سفره ها و قناتهای تشنه و خالی سرشار از آب میشوند.


نگید که ما موشک بالستیک و شهرک نظامی، پانصد متر زیر زمین میتوانیم بسازیم، نفت را از اعماق چند کیلومتری زمین میتوانیم گلوپ، گلوپ بالا بکشیم و فورت، فورت انبار نفتکش ها را پُر بکنیم اما متأسفم، چاه یا تونل شیب دار بسوی قنات و سفره های زیر زمینی برای در امان ماندن مردم و بهره گیری از نعمت آب را نمیتوانیم بسازیم!


لطفا اقدام منتج از حس احساس مسئولیت بکنید. 
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
با سلام
به آقای دکتر اطلاع دهید که در اینترنت این عبارت را بزند " مستند ممکن و ناممکن" و نبرد آب و هوا را ملاحظه نماید. بعد به فکر چاره باشد. تست کنند با روش علمی نه اینکه همه چیز را زیر سوال ببرند. اگر از هارپ استفاده شده یا نشده می توان با آزمایش مشخص کرد. ببینید امواجی که در این فیلم اشاره می کند را می توانید رصد کنید و دریافت کنید؟ اگر امواجی در کار بود در مسیر انتقال جت استریم به ایران، پس کار هارپ است اگر نبود که هیچ. با حدش و گمان نمی شود کار کرد.
آقا نمیشه هر حادثه را به دشمنان ربط داد.اینقدر در طبیعت دست بردیم.جنگلها را ازبین بردیم .کوهها را با خاک صاف کردیم رودها خشکاندیم .معلومه یا سیل داریم یا خشکسالی.خاک راهم صادر میکنیم .طمع آز وزیاده خواهی است .طبیعت هم سهم خودش را میگیرد.با سیل طوفان خشکسالی ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
بزرگترین دشمنان ما اکثرا در صندلی های مدیریت ها نشسته اند و فقط بفکر خود و خانواده و جناح خود هستند
و اصلا و ابدا علاقه ای به کشور و مردم ندارند و فقط بفکر دلار و یورو و فرار از کشور هستند
و نه کاری بلد هستند و نه اجازه میدهند تا نیروهای دلسوز و کاربلد و متخصص کار بکنند
داستان آن چوپان حقه باز است ( که ۴۰ سال آب ریخت در شیر و به مردم به جای شیر غالب کرد و بالاخره روزی همان آبها شدند سیلی و تمام گوسفندان و خودش و خانواده اش
( را نابود کرد
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
با یک کلیک 2 منفی اضافه شد
بسیار از توضیح روشن آقای دکتر جمالی سپاسگزارم. همچنین از سایت تابناک. ایکاش در سال نو بیشتر بسراغ متخصصین هر رشته بروید و بجای گفتگو هی متعدد با مدعیان کم دانش و سیاسی، از اساتید بنام در هر رشته نظیر ایشان استفاده کنید تا سطح اطلاعات عمومی جامعه بالاتر برود. ضمن اینکه با احترام به محققان نشان می دهیم که قدر زحمات ایشان را می دانیم و از راهنمایی ایشان بهره می بریم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
هرچقدر روی منفی کلیک میکنیم تغییری نمیکند همچنان منفی ها صفر است؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
مثبت هم عمل نمی کند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
علت این سیلاب ها ساخت شهر ها در مسیر آبراهه ها و حذف ظاهری آنها است اما سیل حافظه دارد و همیشه از مسیر سابق خود عبور می کند وچاره ای جز خرابی ندارد.
خسته نباشین با این طرح خیلط عالیتون فقط نفرمودین این پیشرفته ترین سوپر کامپیوتر ها و تجهیزات پایش رو که فقط دست یکی دو نفر دو دنیاست رو چطور تهیه کنیم اونن با بودجه ۱۰ میلیاردی ستاد بحران ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
این از بی سوادی و یا کمبود اطلاعات شماست که نمیدونی در مملکتمان تاکنون چند سوپر کامپیوتر ساخته شده، بهتره اول تحقیق کنی و بعد نظر بدی
برداشتن نزدیک دریا خونه ساختن میخوان سیل نیاد امیدوارم دیگه خشک سالی تمام شده باشه و ایران عزیز هر روز سرسبز تر بشه حداقل برای خورد خوراک محتاج هیچ کشوری نباشیم
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
ازلحاظ خوردوخوراک محتاج هیچ کشوری نیستیم
فقط عده ای شکم سیره سودجو،خوردوخوراک مردم راصادرمیکنه
هشدار به چه دردی می خورد ؟همینطور هم با ابزار ساده مثلا یک بلندگو هشدار دادند. نتیجه ویرانی استان لرستان شد.چه راهکار هایی برای به حداقل رساندن خسارات و تلفات انسانی دارید.
ممکن است شرایط آب و هوایی با علم شما قابل دستکاری نباشد ولی شرایط اقلیمی که شامل ساخت غلط سد و راه است را که انجام داده آید. سد ساخته اید و با پیمانکار حال کرده آید کانالهایی انتقال آب را نسا خته آید. خط راه آهن کشیده اید ولی پلهای انتقال آب از این طرف به آن طرف زیر ریل را احداث نکرده آید و بعد راه را منفجر می کنید . همینطور توی مجنون شهید دادیم چون سنگر نساخته بودیم . اجنبی ها می گویند علم اندک خطر نام است . ما قرآن مبنایی علم را داریم بگویید کدامیک از شما روزی یک آیه می خوانید .
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
چرا توضیحات دکتر را دقیق نخوندی، دقت کن که دکتر گفت منشأ این سیلها بعضی انسانی یعنی اشتباهات انسان در طراحی مدیریت و ساخت ، و بعضی هم طبیعی است که طبیعی را نمیشه کاریش کرد اما بیمه منازل بهمین درد میخوره که باید خسارات را بیمه جبران کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
آقای دلال بیمه ، آدم اول فکر می کنه که کارش به شما بیمه ای ها نیافته. پول بیمه که از هوا نمی آید، سرمایه ملی است . این دکتر شما هم که فکر ماهیگیری و ایجاد انستیتو برای خودش است .
جناب آقای دکتر جواد بداق جمالی، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست و دبیر کل انجمن علمی هواشناسی ایران، دام الاقباله.
شما حق دارید زمانیکه میگویید برای پیش بینی رسیدن ابرهای باران ساز باید حرکت حلزونی ابرها را از قطب شمال ... با محاسبات پیچیده با چند ساعت و یا حتی نیم روز محاسبه کرد. کاری که ما در ایران و آلمان... در رسانه ها شاهد آنیم.
ولی بحث آقای سردار سلامی در باره ابری که در مکانی مشخص که استعداد زیادی برای ایجاد باران سنگین دارد درحال گذار را میتوان با تخلیه های الکتریکی و یا شیمیایی از آن باران بوجود آورد چیزدیگری است.
این امکان‌پذیر بوده مثلا در آلمان جزو کارهای شق القمری نیست.
بلی ابرهایی که از ناحیه غربی وارد ایران میگردند را میتوان زمانش را باکمی تقریب محاسبه و پیش بینی کرد و میتوان ابری که از شرق کشور خارج میشود را در داخل ایران کم یا زیاد باران زا کرد. منتها برای اینکار بایستی ابتدا چنین ابرهایی موجود باشند و سپس باید شرایط جوی مساعدی بوجود آید تا بارندگی آغاز گردد. تا اینجا کاملا یک پدیده طبیعی میباشد. ولی شما اگر شرایط تخلیه را بتوانید مهیا کند که خود یک فن مانند همه فنون دیگر باید فرا گرفت میتوانید با این فن ابرهای موجود را در نقطه ای باران ساز نمایید.
این را من شخصا چندین بار که هواپیماهای شکاری کشور آلمان که در بعضی از روزها که زمین از خود مه تولیدمیکند، بمحض عبور این هواپیماها و خط سپیدی که بصورت نمایشی تولید میکنند(دود یا بخار ؟؟) پس از ساعتی بیکدیگر تنیده و مهی که توسط زمین تولید میشود را بخود جذب کرده و بخش بزرگی از آسمان را ابری کرده و خورشید دیگر سایه ای از خود در ناحیه بزرگی ندارد. بخصوص روزهای سرد باهوای صافِ پیشا بهاری!
همانطور که علتهای سیل را بیان کرده‌اید در آلمان هر چند سالی یکبار بارندگی زیاد از سویس تا اواسط آلمان رودخانه راین را به طغیان وا می‌دارد که تاکنون خسارت های زیادی در شهر کلن، دوسلدرف... بوجود آورده است. علتش را هم از بین بردن پیچ و خم ها و آبگیرهای«AU» رودخانه راین و ساخت ساز غلط شرکت های بزرگ و سیاستا توانمند دانستند که در برطرف کردن آن میکوشند و مصنوعا مکان های بزرگ با دریچه بوجود آورده‌اند و زمانیکه باران زیاد می‌آید آب را به این مکان ها هدایت میکنند تا سطح آب پایین بماند.
مراکز پیشنهادی شما برای جلب متخصصین رده بالا با حقوق های آنچنانی خیلی خوب هستند ولی فعلاً باید جلوی سیلاب فساد در اقتصاد که خود را در لواسان ها برملا میسازند گرفت!
هر کس بفکر خویشه ...
ارادتمند علی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
نظر شما کاملا درست است

در چند ساله اخیر تغییرات غیر طبیعی ذر بارش مناطق همجوار مشاهده میشود

برای مثال در حالیکه مقدار بارش در مناطق همجوار مثل مناطق شمالغرب و غرب کشور عادی یا حتی بیش از نرمال است

بارشها در استانهای شمالی گیلان و مازندران بشدت کم شده

در چند سال گذشته برخی مواقع ، گرمای بی سابقه ای در زمستان و اوایل بهار در سواحل خزر بوجود آمد که حتی برخی مواقع حتی به 37 و 38 درجه هم رسید
اینها طبیعی هستند ؟

یقینا همانطور که گفتید رطوبت ابرها و توده های هوا که از غرب و شمالغرب وارد میشوند ، قبل از رسیدن به سواحل خزر ، بطور مصنوعی با مواد شیمیایی یا الکتریکی تخلیه می شوند
Henrik Svensmark
| United States of America |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
این دانشمند دانمارکی عقیده دارد ذرات و پرتوهای باردار کیهانی مهمترین نقش را در تشکیل هسته های اولیه ابرها دارند

فکر نمیکنید در سیل اخیر با همین الگو سعی شده با ارسال پرتوهای باردار ، فرایند تشکیل ابر از توده های هوا تسریع شود
آنگاه با استفاده از مواد شیمیایی تخلیه زودهنگام رطوبت ابرهایی که بدین طریق تشکیل شدند صورت بگیرد
چون قاعدتا مسیر طبیعی این توده های هوا سواحل جنوبی خزر بخصوص گیلان بوده ،ولی بارش قابل ملاحظه ای آنجا رخ نداد
و در ادامه این توده هوا باید از مسیر دریای خزر به قزاقستان میرسید
البته هدف این کار افزایش بارش روی کوهها بوده ، که
ناخواسته منجر به سیل شده ،
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
لطفا به کامنت های با عنوان تغییرات اقلیمی ... هم توجه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
اگر این کشورها میتونستند توی اقیلم اینگونه که توهمات شماست دست بردارند باید الان کالیفرنیا خشک نمیشد و هرسال طوفان کلی به آمریکا خسارت نمیزد اینقدر این مطالب توهمی باعث شده ما کار علمی نکنیم
ناشناس
| China |
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
خدا شفات بده، از روی معده صحبت کردن اونهم مثلاً با ادعای احمقانه علمی که از خواندن دوتا گزارش اینترنتی سرچشمه گرفته کاری نداره، حالا برو تو توهمات خودت غلط بزن.
در مورد کامنت ناشناس 02:18 مورخ 98/01/16
| United States of America |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
اولا این کامنت بی ادبانه است

ثانیا تغییرات اقلیمی مصنوعی اصلا راندمان بالایی
، ندارند

فقط باعث ایجاد تغییرات ناچیز و مقطعی در بارندگی و درصدهای کم در افزایش بارش حداکثر حدود 15 درصد
، میشوند

درمقابل این در صدهای ناچیز افزایش در بارش مناطقی که ظاهرا بنفع آنها این تغییرات مصنوعی آب
، و هوایی صورت گرفته

دهها برابرکاهش در بارندگی مناطقی که ابرها و رطوبت هوا از آنجا ها به سمت مناطق مقابل انتقال داده
شده ایجاد میشود ، و خشکسالی های وخیم و
،گسترده در این مناطق ایجاد میشود

مثل همین چیزی که در شمال کشور در چند سال گذشته روی داده و بر اثر خشکسالی های غیر
، طبیعی
، ناشی از کاهش زیاد و غیر طبیعی در بارندگی

طبیعت آنجا ، جنگلها ، منابع آب زیرزمینی آنجا وغیره
، رو به اضمحلال رفته

البته اینها فقط گوشه کوچکی از عواقب این تغییرات
، مصنوعی مخرب است

پس حالا باید مشخص شده باشد چرا در مناطقی
، مثل کالیفرنیا از این روش استفاده نمی شود

در مورد جلوگیری از طوفان ها هم که این کار با این
، شیوه امکان پذیر نیست
چون اینگونه تغییرات اقلیمی خود باعث ایجاد طوفان هستند ، نه جلوگیری کننده از آن
بنبنددر مورد سیل اخیر با چندین راننده تاکسی گفتگو و مصاحبه داشتم در این تحقیق دقیق میدانی که حدود ده هزار نفرساعت بود 63 درصد رانندگان تاکسی ها اذعان داشتند که بحران سیل کار خودشونه
و ازطرفی دیگر 67 درصد هم اعلام کردند کار کارِ انگلیسه
2.53 درصد باقی هم گفتند چیزی نمیدانند که مشکوک بود و من شماره آنها را برداشته و تحویل دستگاه قذایی دادم
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
تو رو خدا نعمت! اسماشونو نده به دستگاه قذایی!! بده به دستگاه غذایی!!!! اگرنه تحویلت میدم به دستگاه قضایی س
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
نعمت غلط نکنم
تو یه کاره ای هستی
خودتو زدی به اون راه
ناشناس
| France |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
اینا که 168درصد کلا
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
آهای نعمت

من بخاتر ازهارات اوام فریبانه تو

خیلی اسبانی ام
نعمت
| France |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
به امریکا بگویید از دست ما عصبانی باش مهم نیست
ناشناس
| Sweden |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
با مزه ای نعمت جان
البته اگر بستر رودخانه ها و مصب آنها در دریا لایروبی شده بودند و حریم رودخانه ها و کانال کشی فاضلاب شهری و خیلی کارهای دیگر فنی و استاندارد رعایت میشد ند ، قطعا این حجم خرابی را شاهد نبودیم
متاسفانه اکثر انرژی و بودجه کشور صرف نابودی اسرائیل و زدن مشت محکم به دهان ترامپ و اروپا و هر کسی که چون ما فکر نمی کند شده است
و هیچ کسی در جای خودش نیست .
و حتما اینطور بلایا و بدبختی ها بارها تکرار خواهد شد و کسی جوابگو نخواهد بود
قانع کننده نبود....اگه اینطوریه پس چرا اطراف کشور چنین چیزی رخ نداده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
جنابعالی قرص لازم تری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
چرا اتفاق افتاده در عراق و افغتنستان با تعداد کشته های خیلی بیشتر
به نظرمن سیل اخیر غیر طبیعی است.
1-چرا فقط داخل فضای ایران رادربرگرفت نه همسایگان شمالی نه جنوبی ونه شرقی را
2-ایا بارش سیل اسای اخیر کنترل شده جهت ایران نبود؟
3-امروزه اقلیم قابل کنترل است ویک نمونه از ان تغییر اب و هوایی در مدت یکماه در المپیک مسکو بود که با تکنولوژی ان زمان حتی یک قطره هم در قسمت وسیعی از مسکو و اطراف مسکو بارش نیامد چون خود روسها قول چنین وضعیتی را داده بودند!!!

به نظرمن جواب اقای دکتر در حد مبانی هواشناسی وکلی بوده نه موضوعی سیل اخیر ایران!!!
ماکه حتی یک درصد هم شده قانع نشدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
عراق هم بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
درست بخون وقتی میگه سیل شیراز و گلستان کار انسانی است چرا باید همسایه شمالی ما اینکونه بشه ولی سیل خوزستان کار طبیعته که عراق هم سیل آمد
ناشناس
| China |
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
عراق، عربستان، افغانستان هم دچار سیل شدید شدند منتهی از آنجا که یوتیوپ را فیلتر کرده اند امثال شما ظاهراً بی‌خبر هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
- توطئه اصلی خودمونیم!-توهم توطئه
جغرافی دان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
افغانستان هم بود
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
بله درست است
البته تناقضات در بارش در مورد کشور ما و همسایگان
، فقط منحصر به سیل اخیر نیست
ودر خشکسالی های چند سال گذشته هم این تناقض ، بالعکس وجود داشت و بارندگی در اکثر
، همسایگان عادی بوده

از سوی دیگر بحث در مورد قواعد فیزیکی آب و هوا و اقلیم بیشتر بر عهده
، دانشمندان فیزیک است تا هوا شناسی

دانش هواشناسی وظیفه اش بیشتر بررسی تحولات
، عادی و روتین اقلیمی
پیش بینی های جوی بر اساس اطلاعات و داده های
، دریافتی و اطلاع رسانی ،
و کاربرد فرمول هایی است که خود آن فرمول ها را کشف نمی کند بلکه دانشمندان رشته های دیگر آن فرمول
، ها را کشف میکنند
سیل اخیر و خشکسالی های چند ساله گذشته ایران حتما باید علاوه بر هواشناسان ، توسط
،متخصصین رشته های مرتبط فیزیک بررسی شود

بهتر است این متخصصین داخلی نباشند تا بیطرفی
،داشته و علایق استانی نداشته باشند

چون کاملا مشخص است متخصصین و مسئولین داخلی علائق شدید به استان و زادگاه خود دارند ،
و در تصمیمات ملی خود ، بشدت این علائق استانی
، خود را دخالت میدهند

مانند همین موضوع و موضوع انتقال آب بین حوضه ای
، که مدیرانی اهل مناطق مرکزی کشور
علی رغم مخالفت تمامی کارشناسان ، با عزم بسیار در صدد انتقال آب بین
،حوضه ای ، به استانهای متبوع خود بوده و هستند

!!!!!!!!!!!!!!!!حتی از دریاچه بسته خزر

و دیدیم این انتقال آب بین حوضه ای در چندین سال
،گذشته چه بر سر خوزستان آورد ،
و حالا قرار است
برسر شمال و سواحل جنوبی خزر بیاورد ؟
1- اظهار نظر ویلیام کوهن وزیر دفاع وقت آمریکا در دهه نود میلادی:

ویلیام کوهن در اواخر دهه نود گفت ، که بوسیله امواج الکترومغناطیسی امکان ایجاد تغییرات مصنوعی آب و هوایی ، سیل ، آتش فشان ، وجود دارد

2- اظهار نظر معاون وقت محیط زیست ایران در سال 1389:
در سال 1389 آقای محمد یزدی معاون وقت سازمان محیط زیست ، خبر دستیابی ایران به امواج الکترومغناطیسی هارپ را اعلام کرد که از کاربردهای آن حرکت دادن ابرها ، ازبین برده سکون خوا و ایجاد باد و .... ایجاد لرزش در زمین است

همان طور که میبینیم یک مسئول بلند پایه ، یعنی معاون وقت سازمان محیط زیست ، با وضوح کامل ، امکان حرکت دادن ابرها بوسیله امواج الکترومغناطیسی را که یکی از بارز ترین مثال های تغییرات اقلیمی مصنوعی است تایید کرده ، که یکی از بارزترین نمادهای تغییرات مصنوعی آب و هوایی است حال چطور آقای بداقی این امکان را انکار میکنند
پاسخ ها
هارپ Haarp
| United States of America |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
:هارپ

نام اختصاری و حروف اول تاسیساتی در آمریکا ، که بتدریج تاسیسات و فناوری مشابه در سایر نقاط دنیا هم به همین نام نامیده شده است.

در این تاسیسات امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا و شدت میدان قوی ازروی فرستنده هایی ارسال میشوند ، وبه لایه یونوسفر برخورد میکنند ،

در آنجا در طی فرایندی بنام مدولاسیون حرارتی ، امواج فوق به سمت زمین بازتابش میشوند ، اما بافرکانس کم ، ولی همچنان با شدت میدان بالا


دلیل استفاده از فرایند فوق این است که درصورت ارسال مستقیم امواج الکترومغناطیسی دارای فرکانس خیلی کم ، به فرستنده هایی با ابعاد بسیاربزرگ و غول پیکر ، مثلا به اندازه یک زمین فوتبال ویا بزرگتر احتیاج خواهد بود ، که ساخت چنین ابعادی
از لحاظ عملی ممکن نیست .

از کاربردهای امواج مغناطیسی با فرکانس کم ، ارتباطات خاص مخابراتی مثل ارتباطات زیردریایی ها و سایر کاربردهایی است ، که تعدادی از آنها در بالا ذکر شده است

تغییرات مصنوعی آب و هوایی هم مهمترین کاربرد آن
هارپ یک پروژه تحقیقاتی است نه عملیاتی
| United States of America |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
هارپ در همه جای دنیا پروژه ای تحقیقاتی است

ولی متاسفانه در ایران بصورت کاربردی و عملیاتی انجام میشود
سیستم جت استریم عامل بارندگی های شدید اخیر ایران
| United States of America |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
جت استریم یک توده هوای پرفشار خشک و با ارتفاع بالاست ، که از آمریکا و اقیانوس اطلس سرچشمه میگیرد

این توده هوا با عبور از آفریقا به دریای مدیترانه میرسد
و از آنجا توده های هوای مرطوب مدیترانه ای را به سمت ایران ، بخصوص سواحل جنوبی خزر و قزاقستان میبرد

آنچه غیر طبیعی است میزان بارش در نواحی غرب ایران بر اثر این سیستم است که تقریبا زیاد بوده
درحالیکه عمده بارش ها میبایست در سواحل جنوبی
البته در مازندران بارش ها زیاد بوده ولی در گیلان خیر خزر باشد
ارتباط باروری ابرها و انتقال ابرها و انتقال ریزگردها
| United States of America |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
باروری ابرها در مناطق مرکزی کشور و احتمال انتقال مصنوعی ابرها از زاگرس به مناطق مرکزی و ارتباط آن
:با ریزگردها

از اواسط دهه 70 شمسی باروری ابرها بطور گسترده در نواحی مرکزی کشور مانند یزد انجام میشود

با توجه به اینکه مناطق مرکزی مانند یزد ، مناطقی بسیار خشک هستند و فاقد ابر کافی ، حتی ابرهای غیر بارانزا هستند ،
این امکان وجود دارد که برای تامین ابر موردنیاز برای بارورسازی ، ابرها از کوههای زاگرس بطور مصنوعی به مناطق مرکزی مانند یزد انتقال داده شده باشند ،
تا در آنجا فرایند باروری ابرها روی آنها اتجام شود
.
از سوی دیگر بتدریج و از اواسط دهه 80 شمسی ، بیابانهای سرچشمه های ریزگردها در کشورهای همسایه و در داخل خود کشور ما توسعه یافتند.

حال اگر فرض کنیم در این زمان هم انتقال مصنوعی ابرها از کوههای زاگرس به سمت مناطق مرکزی با امواج الکترومغناطیسی صورت می گرفته،

آنگاه این میدانهای مغناطیسی می توانسته ، با جذب ذرات خاک از بیابانهای کشورهای مجاور و بیابانهای داخلی ، نقش عمده ای در انتقال ریزگردها داشته باشد
توضیح مهم : طبق بررسی های انجام شده ، جنس ریزگردها از عناصر با خواص مغناطیسی و الکتریکی مثل آهن ، کوارتز ، فلزاتی مثل آلومینیوم است که به دیگر عناصر خاک چسبیده اند . و به خاطر خواص مغناطیسی و الکتریکی این ذرات خاک بسیادگی در میدانهای مصنوعی مغناطیسی ذکر شده شناور می شوند
درست مانند حالتی که در یک اتاق بطور همزمان جارو برقی و تاویزیون روشن باشند ، بعد از مدتی گرد و خاک روی صفحه تلویزیون روشن جمع میشود ،

در این مثال صفحه تلویزیون روشن مانند یک قطب مغناطیسی ، ذرات خاک را که دارای خواص مغناطیسی و الکتریکی هستند به طرف خود جذب میکند
عواقب تغییرات مصنوعی اقلیمی - 1- زلزله
| United States of America |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
اگر دقت کرده باشید تمامی زلزله های اخیر ، از زلزله کرمانشاه تا زلزله های اخیر ، همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود توده های هوای بارانزا به کشور رخ داده است

توجیه احتمالی این قضیه و ارتباط آن با امواج الکترومغناطیسی که برای جابجایی ابرها و توده های هوا بکار میروند به شرح ذیل است

طبق تحقیقات دانشمندان ، همیشه هنگام وقوع زلزله ، ناهنجاری ها و تغییرات مغناطیسی در درون زمین و در اتمسفر ، بخصوص لایه یونوسفر رخ میدهد

حال اگر زلزله میتواند باعث ناهنجاری مغناطیسی شود
در مقابل ناهنجاری های مغناطیسی هم میتوانند موجب زلزله شوند
ازجمله این ناهنجاری های مغناطیسی ، میتوان به امواج الکترومغناطیسی هارپ اشاره کرد ، که همزمان یا بافاصله زمانی کم از ورود توده های هوای بارشزا برای جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوا ارسال میشوند
این امواج فوق قوی ، پس از باز تابش از یونوسفر با برخورد به زمین به عمق زمین نفوذ میکنند ، و مواد و عناصر دارای خواص مغناطیسی و الکتریکی زمین مثل آهن را به لرزش در می آورند و موجب زلزله میشوند
عواقب تغییرات مصنوعی آب و هوایی 2- آتش فشان
| United States of America |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
بر اثر زلزله های متعدد ناشی از امواج مغناطیسی فوق الذکر که برای تغییرات مصنوعی اقلیمی بکار میروند

زلزله های خفیف یا ماوسطی رخ میدهند ، یا زلزله های طبیعی موجود شدت می یابند

براثر زلزله های متعدد بتدریج شکاف های متعددی در درون کوههای آتش فشان ایجاد میشود
وگدازه ها و گازهای داغ از راه این شکافها بدرون کوه راه پیدا میکنند و آن را گرم می کنند ، و چه بسا از آن فوران کنند

کما اینکه اخیرا اخبار متعددی دال بر گرم شدن کوه دماوند ، که یک آتش فشان غیرفعال بوده مخابره شده است

کما اینکه در تابستان 97 چند بار سیلاب های غیر طبیعی ناشی از ذوب یخ های دماوند بر اثر گرمابه راه افتاده است
عواقب تغییرات... 3- کاهش سطح آب های زیر زمینی
| United States of America |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
براثر زلزله های متعدد ذکر شده شکافهای متعددی ذر زمین بوجود می آید

که آبهی زیر زمینی از راه این شکافها به اعماق پایین تری از زمین میروند و سطح آنها مرتبا کاهش می یابد

یعنی همین چیزی که ما مرتب در کشور میبینیم
استانهای قربانی تغیرات مصنوعی اقلیمی
| United States of America |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
خوزستان بخاطر ریزگردها

کرمانشاه ، یاسوج بخاطر زلزله

گیلان ، مازندران بخاطر از دست دادن بارندگی طبیعی
، امکان آتنشفشان ، آتش سوزی جنگلها و هزاران مورد دیگر

سیستان و بلوچستان بخاطر طوفان شن

لرستان بخاطر سیل

....

همانطور که میبینید همه جا ضرر کرده بجز استانهای کویری و آذربایجان ها
دلایل مصنوعی سیل های اخیر
| United States of America |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
پاره ای اقدامات مانند
تغییر مسیر مصنوعی ابرها و توده های هوا با میدانهای مغناطیسی و ذرات باردار

و تخلیه مصنوعی رطوبت ابرها در نواحی کوهستانی قبل از رسیدن آنها به مقصد طبیعی آنها
یعنی سواحل جنوب غربی خزر و قزاقستان
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
پروژه هارپ صرفا تحقیقاتی نیست مدتهاست که عملیاتی شده است در این پروزه از ایستگاههای فضایی که دارای اینه های قوی هستند استفاده میشود تا امواج مغناطیسی را جهت هرگونه کاربرد بکار گیرند امواج الکترو مغناطیسی دارای انرژی فراوانی هستند مپلا اگر انرا به یک خط لوله گاز متمرکز کنند باعث افزایش انرژی جنبشی گاز شده و با این کار فشار گاز در داخل لوله یا هر دستگاه یا مخزن تحت تابش بالا میرود اگر فشار از حد تحمل طراحی شده برای مخزن زیاد شود مخزن یا لوله از ضعیف ترین نقطه منفجر میشود. پروزه هارپ برای انجام زلزله هم به همین صورت است ولی در اینجا اوبا انرزی زیادی برای حرکت زمین لازم است ولی این کار با ایجاد فرکانسی که با فرکانس طبیعی زمین در یک نقطه مشخص همسان باشد استفاده میشود همانطور که میدانید اگر هر جسمی با فرکانس طبیعیش لرزانده شود دیگر انرزی زیادی لازم نیست بلکه پدیده تشدید اینکار را انجام میدهد در مورد ایجاد باران هم همینطور است با تاباندن اشعه الکترومنیتیک ابرها که دارای بار خستند به سمت اشعه حرکت میکنند با حرکت اشعه ابر یا حتی گرد و غبار با ان حرکت میکند در محل مورد نظر با ایجاد رعد و برق ابرها تخلیه میشوند! البته این فقط چند کار به صورت کاملا ساده توضیح داده شده است اقای دکتر حالت طبیعی را شرح میدهد این چه ربطی به حالت مصنوعی یک پدیده دارد من شما را به سخنرانی ترامپ در محل ارتش این کشور جلب میکنم ترامپ در این سخنرانی بر علیه روسیه بود عنوان کرد امریکا از روسبه جلوتر است! و ما برای پیشبرد بیشتر برای پروژ هارپ به سرمایه گذاری نیاز داریم که کشورهای عربی که خیلی پولدار هستند سرمایه فوق را در اختیارمان میگذارند چون خیلی پولدارند!!! شما باید بدانید که چین با زدن ماهواره جاسوسی امریکا نشان داد که به تکنولوژی مقابله با این پدیده دست یافته و این در زمان جورج بوش اتفاق افتاد اگر فیلم جاذبه را دیده باشید! به صورت نمادین به این موضوع اشاره میکند البته مثل خیلی از فیلمهای هالیوودی جای مقصر و قهرمان عوض میکنند! پروژه هارپ خیلی استفاده های دیگر دارند در زیر دریاها و حتی کوهها میتوان رصد کرد و ذخایر معدنی را اکتشاف کرد بدون انکه نیازی به ازمایشان زمین شناسی پر هزینه با دقت پایین کرد وقتی یک اشعه به مکان مورد نظر برخورد کند اکر اشعه بازتابی مطالعه شود با تغییر میزان فرکانس بازتابش که به ان کارتیوگرافی میگویند به نوع مواد پی میلرند یک اسکندقیق از اطلاعات میتواند نقشه غارها داخل مقبرها! داخل دریاها و اشیا داخل انها را مشخص کند. روسیه هم این تکنولوزی را دارد و اعلام کرده تا سال 2 ا 2025 به تکنولوزی کامل ایجاد برف و باران و یا خسکسالی دست خواهد یافت ولی واقعیت ان است که چرا پروژه هارپ هنوز رویش کار میشود زیرا رفتار زمین خیلی کنترل شده نیست عوامل بسیاری در ایجاد یک پدیده نقش دارند برای همین انها یعنی عمدتا امریکایی ها این کار را بر روی کشورهای دشمن ازمایش میکنند! دشمن تر از ایران هم که فعلا برای امریکا جز ایران نیست! چرا بر روی کره شمالی انجام نمیشود چون شاید اولا روی گسل قرار ندارد یا همانطور که گفته شد نمیتوانند از ان بر روی کشورهایی که از ان اگاهی دارند و یا زمینه مقابله اش را دارند یا مقابله به مثلش را دارند با متحدی دارند که چنین اجازه ای را به انها نمیدهد استفاده نمیکنند علت دیکر ان هم ان است که رفتار زمین مشخقوص نیست اگر شما بخواهید در یک نقطه ایجاد زلزله کنید زمین دارای مواد مذاب است که تحت این انرزی از خودش واکنش نشان داده و ممکن است در جایی که قصدش را ندارند ایجاد زلزله کنند! مادر زمین هم از خودش مراقبت میکند! بهتر است بجز منابع رسمی محققین ما مطالعات بیشتری کنند اینها هنوز هم جز علوم ممنوعه هستند و به راحتی در اختیار دیگران قرار داده نمیشود ولی تقریبا با اطمینان میتوان گفت کار اسراییل نیست لوبلکه کار امریکا است گرچه اسراییلیان انها را ترغیب و تشویق کرده باشند ه
همزمانمی حوادث ، نقش عامل مشترک
| United States of America |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
همزمان یا با فاصله زمانی کم از بروز سیل در مازندران
و گلستان و فارس و حتی لرستان و سایر مناطق

زلزله هایی خفیف در این مناطق یا مناطق مجاور رخ داد

زلزله های یکی دوساله اخیر هم همیشه همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود توده های هوای بارشزا به محل حادثه و مناطق مجاور رخ داده است
ا

همینطور ریزگردهای دهها ساله کشور نیز همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود توده های هوای بارشزا پراکنده می شوند
و....

در اینجا نقش یک عامل مشترک که عامل بوجود آورنده همه این حوادث است آشکار می شود

و آن عامل مشترک همان میدانهای مغناطیسی است که برای تغییرات اقلیمی مصنوعی و جابجایی مصنوعی ابرها و توده های هوا ، همزمان یا با فاصله زمانی کم از ورود توده های هوای بارشزا بکار میرود
خطاب به خانم یا آقای آفرین
| United States of America |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
با تشکر از نظر شما

بنظر می آید خود شما در جاهایی نظر خودتان را نقض کرده اید

خب اگر نتوان پروژه ای مثل هارپ را به علت عواقب بسیار غیر قابل پیش بینی آن تحت کنترل در آورد پس چگونه این پروژه را میتوان بطور عملیاتی اجرا کرد؟

همانطوری که گفتم احتمالا چنین پروژه هایی در پهن دشت های گسترده سیبری ، فلات گسترده تبت در چین ، گستره های آبی وسیع اقیانوس آرام استفاده میشود

این قبیل نواحی تا چشم کارمیکند وسیع و غیر مسکونی هستند
و اجرای پروژه هایی مانند هارپ آسیبی به محیط طبیعی آنجاها وارد نمیکند

اجرای پروژه هایی مثل هارپ در ایران حتی برای مقاصدی مثل شناسایی معادن و منابع زیرزمینی ، بجز فاجعه هیج نتایجی ندارد


و امواج هارپ حتی اگر به کویر مرکزی ایران
برخورد کنند ، عواقب آنها در مناطق مسکونی و محیط طبیعی آشکارخواهد شد
چون مناطق گسترده و وسیع غیر مسکونی به اندازه سرزمین وسیع سیبری و غیره اصلا در ایران وجود ندارند
خطاب به جناب آفرین
| United States of America |
۰۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
شما خودت میگی روسیه تا سال 2025 یعنی 7 سال دیگر با این فن آوری هارپ امکان تغییرات اقلیمی را
بطور کامل پیدا میکند

پس هنوز بطور کامل کنترل این فناوری را بدست نیاورده

امید وارم سرزمین ما به آزمایشگاهی برای روسها تبدیل نشده باشد تا در این 7 سال این فن آوری را آزمایش کنند ؟؟؟
عواقب تغییرات اقلیمی ...4- افزایش گازهای گلخانه ای
| United States of America |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
در جریان انتقال مصنوعی ابرهاد و توده های هوا و رطوبت ، از نواحی مرطوب بطرف مناطق خشک،

قسمت اعظم رطوبت بجای آنکه به مناطق خشک برسد ،
جذب لایه های فوقانی تر اتمسفر میشود ،
و بخار آب موجود در اتمسفر افزایش می یابد ،
و همه می دانیم بخار آب جزو گازهای گلخانه ای است
عواقب تغییرات اقلیمی ...5- تخریب لایه یونوسفر
| United States of America |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
امواج الکترومغناطیسی که برای تغییرات مصنوعی اقلیمی بکار میروند ،
به لایه یونوسفر برخو.رد میکنند و بخش هایی از آن را گرم میکنند،

برخورد امواج مذکور به یونوسفر ، با توجه به شدت میدان مغناطیسی قوی آنها و فرکانس کم ، ممکن است تغییرات شیمیایی در مواد و گازهای یونیزه
یونوسفر ایجاد کند،

در نظر داشته باشید که هرچقر فرکانس امواج مغناطیسی یا جریان الکتریسیته کمتر باشد ، خاصیت تجزیه کنندگی و ایجاد تغییرات شیمیایی توسط آن بیشتر میشود

در نتیجه یونوسفر و یا بخش هایی از آن ، خاصیت سد کنندگی طبیعی خود خود در برابر اشعه های مضر خورشیدی و کیهانی را از دست میدهد ،

که میتواند منجر به عواقبی مثل بروز سرطان در زمین شود
عواقب تغییرات ...6- حوادث هوایی
| United States of America |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
امواج یاد شده که برای تغییرات مصنوعی اقلیمی بکار میروند
میتوانند بطور ناخواسته سیستم های ناوبری هواپیماها را مختل و منجر به سوانح هوایی شوند
عواقب تغییرات...6- احتمال تاثیرمستقیم روی جانداران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
براثر اشتباهات انسانی و تجهیزاتی و عوامل طبیعی امکان دارد این امواج با انسانها و دیگر جانداران تماس پیداکنند

دامنه آسیب های احتمالی از این لحاظ بسیار گسترده و حتی برخی ناشناحته هستند

برای مثال چون این امواج با فرکانس خیلی کم بازتابش میشوند،
و میدان های مغناطیسی و جریان الکتریکی با فرکانس کم خاصیت تجزیه خون را دارند

پس ازاین لحاظ میتوانند سرطانزا باشد
کوهخواری،جنگل خواری ،زمین خواری و.... باعث شده سیل جاری شود
سیل شیراز و گلستان مقصرش عامل انسانی در دست بردن به قانون بعت است جایی که قبلا رودخانه بوده و پر میشود و جاده ساری میکنند و در جای دیگر نیز عدم ساخت پل هایی برای خارج کردن اب
انتقال مصنوعی ابرها و توده های هوا :

معمولا بدست آوردن خبری دال براینکه این کار در یک منطقه مسکونی از جهان انجام شده یا خیر بسیار مشکل است. آنچه مشخص است قطعا پتانسیل انجام این کار با سطح علم فعلی جهان و حتی علم دهها سال قبل کاملا ممکن است.
و قطعا این کار بطور آزمایشی و تحقیقاتی ، و در سرزمین های بسیار دور دست و خالی از سکنه مثل دشتهای وسیع سیبری ویا پهنه های آبی گسترده اقیانوس آرام و مناطق مشابه انجام شده است ، تا ضمن دستیابی به اهداف پژوهشی ، خللی به زندگی مناطق مسکونی و اکوسیستم آنها وارد نشود

بار الکتریکی و مغناطیسی ابرها :
ابرها بار الکتریکی و مغناطیسی دارند. رعدوبرق که در واقع تبادل بارالکتریکی بین ابرها و زمین است ، یکی از نشانه های وجود این بار الکتریکی است

بارالکتریک و مغناطیسی و وجود گازهای یونیزه در اتمسفر زمین :
در طبقات مختلف اتمسفر زمین بخصوص لایه یونوسفر گازهای یونیزه و دارای بار الکتریکی و مغناطیسی وجود دارد
چگونه میتوان بوسیله بارهای الکتریکی و میادین مغناطیسی مصنوعی ابرهای ثابت را بطور مصنوعی حرکت داد؟

با یک مثال ساده روش انتقال مصنوعی ابرها و توده های هوا با امواج یا میدانهای مغناطیسی مصنوعی را توضیح میدهم:

همه میدانیم که در هوای بارانی و ابری کیفیت تصاویر تلویزیونی و ارتباطات مخابراتی و رادیویی پایین می آید ، چون امواج رادیویی که مسئولیت انتقال سیگنالهای صوتی و تصویری را برعهده دارند ، در برخورد با بار الکتریکی و مغناطیسی ابرها دچار رانش و اعوجاج میشوند در نتیجه کیفیت تصاویر و صدای ارسالی کاهش می یابد.
در این حالت امواج رادیویی ذکر شده دارای شدت میدان ضعیفی هستند.

حال اگر شدت امواج رادیویی بسیار قوی شود و حتی ازشدت میدان مغناطیسی و الکتریکی ابرها هم بیشتر شود ، ، آنگاه در تقابل بین میدان الکتریکی و مغناطیسی ابرها و امواج ذکر شده ، کدامیک دچار اعوجاج و حرکت میشوند ؟ پاسخ مشخص است ابرها

آیا میتوان توده های هوا ی بارانزا را هم مانند مانند ابرهای ثابت بطور مصنوعی حرکت و تغییر جهت داد ؟ احتمالا بله . با مکانیزمی مشابه با آنچه که در مورد انتقال مصنوعی ابرها توضیح دادیم این احتمال وجود دارد. ولی با توجه به اینکه توده های هوا حجم و فشار بسیار بالایی دارند و متحرک هستند ، برای جابجایی مصنوعی آنها به به امواج مغناطیسی بسیار بسیار قویتری نسبت به امواج مورد نظر در جابجایی مصنوعی ابرهای ثابت نیاز است

اظهار نظرهای رسمی در این مورد :
در کامنت قبلی اظهار نظرهای رسمی وزیر دفاع وقت آمریکا و معاون وقت سابق محیط زیست ایران را در این مورد درج کردیم
ایرانی ها از دویست سال پیش اقدام به ثروت اندوزی به هر طریقی می کنند این ثروت اندوزی شدت گرفته و به طرق مختلف از دلالی و خرید و فروش ملک و ویلا تا اجناس و تغییر کاربری اراضی و منابع طبیعی را شامل می شود متاسفانه چون مقامات و پست دارها به همراه پول دارها و دلال ها این کارها را انجام می دهند تاکنون مسئولان در این زمینه و اقتصاد کشور ناکارامد و ناتوان بوده اند
استاد این ابزاری که فرمودید ایران قادر به ساخت آن نیست ،و حتی برنامه های نرم افزاری آنرا هم نمیتواند طراحی و برنامه نویسی نماید و ماهواره های هواشناسی هم مال ایران نیست ؟ بن مایهٔ‌ تفکرات ایرانی ، دزدی ،و اختلاس ،و رانتخواری است ،نمونه بارز آنهم این مثل است که میگویند ، کندن مویی از خرس غنیمت است ،،،،،تا اینگونه تفکر در میان مردم رواج دارد ،هیچ اتفاق مثبتی در کشور رخ نخواهد داد ؟ وقتیکه دولت از مردم خواست داوطلبانه از گرفتن یارانه صرفنظر کنند ؟ حدود ۲٪ مردم انصزاف دادند ؟ این همان تفکر مویی کندن از خرس است ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
لا اقل ضرب‌المثل را درست درک کن.
سیل و زلزله و رانش زمین و خشکسالی به میزان بسیار زیادی خارج از محدوده کنترل است . چیزی که اهمیت دارد کاستن آسیب ناشی از این حوادث با انجام ساخت و سازهای مناسب و فراهم نمودن امکانات برای کاهش صدمات حاصله است . متاسفانه در هردو مورد عملکرد مخرب داشته ایم .
من بانظر اقا یا خانم دانش اموخته موافقم
اقای دکترجمالی ما نه ساده هستیم نه ابله
هیچ عقل سلیمی قبول نمی کند که باران وسیل فقط در ایران رخ دهد
پس چرا در عراق و اذربایجان و ترکمنستان و ترکیه و ... نیامده است
ایا باران کشور به کشور می بارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
اکنون باید منتظر خرابکاری در سدها باشیم! خدا به خیر کند! ترامپ چند روز پیش کفت که ما با انجامبرخی از کارها هزینه های زیادی متوجه ایران کردیمبدون اینکه هزینه ای برای ما ایجاد شود!
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
به کامنت های با عنوان تغییرات اقلیمی ... هم لطفا توجه کنید
وقتی این نظریات را میخوانم به اعجاز قران کریم میرسم. خداوند میفرماید که اگر معجزه ای روشن هم بیاید کافران باور نمیدارند وبهانه میاورند . وقتی خشکسالی میشود میگویند ایرها را برده اند جای دیگر اگر باران بیاید میگویند تغییر اقلیم داده اند . در سوره بقره ایه ایت الکرسی خداوند میفرماید که همه علم نزد اوست و بشر به اذن خداوند رشد علمی پیدا میکند . حال این همه رحمت و برکت خداوند را بایستی شکر گذار باشیم و اگر سیلی امده تقصیر خودمان است که مهندسی اشتباه داشته ایم که ذکر اقلامش و مقصران ان اینجا نمیگنجد. مثل اینکه خداوند به ما روزی فراوان دهد ولی ما انرا اتش بزنیم واقعا که بعضی ها از ظلمت بیرون نمیخواهند بیرون بیایند‌ .
کی به کیه ،این هم بندازیم گردن دشمن
درست است که ما هنوز به تکنولوزی هارپ دست نیافته ایم ولی دستیابی به تکنولوزی های مقابله ای ان چندان مشکل و دور از دسترس نیست. 1- هنگامی که تگفارادی امواج الکترومغناطیسی را در ازمایشگاه خودش تولید کرد با ایجاد قفس فارادی نشست و نشان داد که امواج در او اثری ندارند پس در جاهایی که تاسیسات معم مثل راکتور یا اطاق کنترل شبکه برق سراسری باید برای ایمن بودن از این اشعه ها استفاده کرد 2_ یکبار در اینترنت خواندم که یک شرکت دانش بنیان بر روی دیتکتور اشعه های الکترو مغناطیسی کار میکرد ولی به علت عدم تخصیص بودجه کارشان متوقف شد. اگر امریکایی ها امواج فوق را به بیابان بتابانند که زمین نشست کند و گسل پدیدار شود مشکلی نیست ولی مناطق حساس نظامی صنعتی و تولیدی باید بتوانند در صورت دریافت اشعه الکترومغناطیسی غیر متعارف انرا اعلام کنند اگر این تحقیقات نظیر ان انجام سود میتوان جلو خیلی خرابکاریهای امریکا در نقاط حساس را گرفت 3 اگر شما یک اشعه الکترومغناطیسی قوی را دیتکت کنید و در همان لحظع توسط اینه های بزرگی ان دسته اشعه را بر روی منبع تولیدش در فضا بفرستید احتمالا ماهواره هدایت کننده اگر منفجر نشود امکان خسارت دیدنش حتمی است! این همان کاری است که چین بر روی یک ماهواره جاسوسی امریکایی انجام داد و اخطار داد دیگر در بالای خاک چین عملیات جاسوسی انجام ندهد و باعث شد جورج بوش مثل دیوانه ها عکس العمل نشان دهد و گفت باور نمیکند چین چنین عملی انجام داده باشد! پس میبینید که باید برای این پدیده خرابکارانه جدید که بدون اینکه لشکری بفرستند به کشوری ضربه میزنند باید زاهکار داشت! ضمنا شما مطمین باشید بعد از سیوال مطرح شده در خصوص تناقضات بارش در ایران و همسایگان بعد از این بر عکس چند مورد اخیر اخبارهای نیز در مورد وقوع سیل ثر ترکیه و یلوا عراق و یا اقوفغانستان نقل کند ولی حتم بدانید انها خیلی زرنگ تر از ان هستند که سما تصورش را داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
ظاهرا اطلاعات شما کامل نیست

کامنت های بالا را با دقت بخوانید

به گفته معاون وقت محیط زیست در سال 89 ایران به فن آوری هارپ دست یافته
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
شما چی دارید میگید ؟

مگر امواج الکترومغناطیسی را می توان با آینه ارسال کرد ؟؟ جل الخالق ؟؟؟
جناب دکتر لطفاً فرا فکنی نکنید، ما دست شماها را خوندیم وفقط دنبال بودجه حرام کردن هستید
سیل بخاطر بی حجابی و گناه کردن و خشم خدا بوجود میاد و بودجه باید در اختیار حوزه علمیه و مراکز فرهنگی قرار بگیرد تا حوادثی چون زلزله، سیل، فلج اطفال دست از سر مملکت برداره
پاسخ ها
ناشناسسس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
این چیزیکه گفتی جوک بود دیگه؟؟؟ یا گوشه و کنایه بود

اگر کوشه و کنایه یود که لایک داره
سلام . چند روز پیش تو همین سایت یه خبری بود مبنی بر وجود پرندگان مرده در جاده تکاب بازرگان که طبیعیه بین اخبار سیل دیده نشه . میتونه ربطی داشته باشه ؟ این امواج رو انسانها هم تاثیر داره ؟
سلام خدمت دوستان
من چند تا سوال دارم که جواب این سوالات به آمریکا و تکنولوژی هارپ برمیگرده
1 چرا همه این اتفاقات باید در ایام تعطیلات نوروز بیفته که ادارات کلا تعطیله و مسافرين نوروز در مناطق که در گیر سیل است حضور دارند
2 چرا باید مناطقی رو در بر بگیره که بشترین احتمال خسارت رو داره
3 چرا فقط ایران و همسایگان ایران نه
4 چرا رئیس جمهور باید در وضعیتی که کشور دچار بحران است از سود 2.5 میلیارد دلاری که از بارندگی های اخیر نسیب ایران شده بزند،
5چرا درساعت اولیه زلزله کرمانشاه باید فرمانده کل سپاه و ارتش در منطقه حضور داشته باشند
نظرنویس محترم ۲۳:۵۷، مساله زرنگی نیست. مساله آنست که یانکی ها باید یک بدهی دولتی بیست و یک تریلیون دلاری را برایش اضافه ارزش معادل از جایی چپاول کنند، این تازه از ارقام خیلی خیلی کوچک است. ام.آمریکا بیش از ۳۰۰۰ آری سه هزار تریلیون دلار ظرف ۴۰ ساله گذشته که دلار را به ارز شناور و طلا را بعنوان پشتوانه دلار برداشت بدون پشتوانه چاپ کرده و پخش کر ده است و باید بهرنحوی که شده به سپرده گذاران (طبقات پولدار جهان) که نزد بانکهای آمریکایی دزدی هایشان را سپرده گذاری کرده اند روزی پاسخگو باشد.
نه سیل و نه زلزله و نه راکت و نه کلیه بمب های اتمی اش میتوانند اورا کمک کنند.
من یک بار دیگر هم از جان بلتون شاهد آوردم: «ما قادریم کره زمین را به خاک سوخته تبدیل کنیم ولی بدی آن این است که کسی آنرا قبول ندارد شاهد بمفهوم از جان بلتون»
ام.آمریکا فقط میتواند با جنگ و یا هر وسیله دیگر که شده خرابی بوجود آورد تا برای کارخانه های کمی که هنوز در داخل آن بکارمشغولند بتواند سفارش خرید بگیرد. زیرا تولید سلاح های مدرن که هنوز بهتر از آن ساخته نشده دارای اضافه ارزش هزاران درصدی یعنی چپاولی بزرگ میباشند!
اکنون ترکیه و خرید اف ۳۵…
تازه اکثر این تولیدات هم بصورت (میان تولیدی) توسط سرمایه بین المللی که سرنخ آن در دست وال استریت است و عملاً در خاک کشورهای زیاد دیگری انجام میگردد، میباشد.
خواهید پرسید مگر احمق است. نه اتفاقاً خیلی علمی و حساب شده ظرف ۵۰ ساله آخری بدان مجبور گردیده و همچون از این ستون به اون ستون فرج است راه دیگری جلوی پای سرمایداری استعماری خود ندارد.
مناطق بزرگی از کره زمین را تحت تسلط خود در آورده است و برای حفظ آن باید در سال ۷۵۰ میلیارد دلار رسما بودجه پنتاگونی داشته باشد. (باید معادل همین مبلغ را که بصورت مخفی بنام وزارتخانه های دیگر در راه پنتاگون خرج میشود را بدان اضافه کرد)
اکنون تناسب قرض رسمی و غیر رسمی نسبت به در آمد «خالص» یعنی تولید نعم مادی در ام.آمریکا، شبیه به حواله منار به گنجشگ گردیده است و بخوبی می‌داند که بزودی همه چرخها در این کشور از چرخیدن میایستد. این است که مجبور است دست بچنین اعمال احمقانه‌ای بزند که هیچ کسی در ام.آمریکا نمیتواند از آن چیزی بدست آورد.
این حماقت در تولید را شما در کلیه شؤون مملکتی می بینید، درصد بزرگی درزندان، درصد بزرگی بدون کار، اجبارِ آمریکایی های اصیل قاره به کار مجانی و برده وار در ام.آمریکا، بدتر از همه بهداشت و بیمه ها و بخصوص آموزش و پرورش… این لیست سردرازی دارد.
این افــــــول سرنوشت تمام نیروهای استعماری پرتقال اسپانیا انگلیس ذلیل شده فرانسه هلند دانمارک… بوده و بزودی آمریکا را هم به ساعت صفر میرساند!
فقط آلمان با دوبار از ساعت صفر شروع کردن یک استثناء است(شکست در جنگ اول و دوم).
بطوریکه دیده می‌شود این زرنگی نیست این عجز مطلق است.
خدایا ما چقدر متخصص هارپ داریم تو ایران، آمریکا سگ کیه، البته این متخصصان هارپ ایرانی سنینی بین ۱۵ تا ۳۳ دارند و احتمالا تو عالم توهم سیر میکنند
شما حتما در جریان قطع برق سراسری در ونزویلا که در طولانی مدت باعث قطع اب و ایجاد نارضایتی در ان کشور شد قرار دارید مادورو اعلام کرد این خرابکاری کار امریکا است و چین پیشنهاد داد که قادر است خرابی ها را درست کند! پس الان هم که چین پیشنهاد کمک داده است استقبال کنید و راه مقابله را از انها بگیرید چینی ها اهل معامله اند.
جنگ در میدان نبرد،با عامل انسانی دیگر قدیمی شده
ما در پیش بینی سیل مشکلی نداشتیم که نیاز به آن مراکز پیشرفته داشته باشیم.
سلام. با تأکید بر اهمیت آنچه درباره هارپ و تابش اشعه الکترومغناطیسی گفته اند که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و این بررسی از حیطه تخصص دکتر بداق جمالی خارج است، اما اگر به دو پیشنهاد آخر ایشان هم استناد شود، یعنی:

1- تأسیس مرکز ملی هشدار مخاطرات جوی و اقلیمی مجهز به پیشرفته‌ترین سوپر کامپیوتر‌ها و سامانه‌های نرم افزاری هشدار به هنگام جفت شده برای انواع مخاطرات
۲- تاسیس مرکز ملی علوم و فناوری جوی، اقلیمی و گرمایش زمین مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات برای پایش و سنجش تمامی لایه‌های جو زمین»
لازم می آید که یک نهاد سومی ایجاد شود: 3- نهاد واکنش سریع متشکل از نیروهای نظامی متبحر، ستاد بحران، هلال احمر، اورژانس و نهادهای مدیریتی در کل کشور.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
، دقیقا همینطور است

بحث در باره خواص فیزیکی از قبیل خواص ،
، مغناطیسی اتمسفر و ابرها
، بر عهده دانشمندان و کارشناسان فیزیک ، از قبیل فیزیک الکتریسیته ، فیزیک اتمسفر و نجوم است ، نه
، کارشناسان هواشناسی

هوا شناسی از علوم زیر مجموعه علوم انسانی
، است ، نه علوم ریاضی و فنی

هواشناسی مانند سایر رشته های علوم انسانی چندان در محاسبات و پیچیدگی های علمی ریاضی و فیزیکی
، دقیق نمی شود
و از فرمول های علمی سایر دانشمندان در رشته
،هایی مثل فیزیک استفاده میکند
،نه اینکه خود این فرمول ها را کشف کند

علم هواشناسی چندان در مورد خواص فیزیکی پایه ای آب و هوا و اقلیم و عوامل بوجود آورنده تغییرات
، اقلیمی دقیق نمی شود
و و ظیفه پیش بینی و اطلاع رسانی هواشناسی
، برجنبه علمی صرف آن اولویت دارد

جنبه علمی صرف این قضیه آب و هوا و اقلیم بیشتر برعهده
، دانشمندان فیزیک است


و بحث در باره عواقب تغییرات مصنوعی آب و هوایی هم
بر عهده متخصصین ودانشمندان رشته های فیزیک از
. قبیل ژئوفیزیک است
از احمقهای متوهم همیشه انتظار توهم توطئه میره. این ابرها فقط روی ایران نبودند. اگه به نقشه های هواشناسی نگاه کنید متوجه می شید این ابرها بر فراز خاورمیانه از اسرائیل تا ایران و بعد افغانستان و ترکمنستان و کشورهای اطراف خزر رو پوشش دادند. آیا اگه با ایران دشمنی دارند، با اسرائیل هم همزمان دشمنی دارند؟؟؟
براساس مطالب علمى اندكى كه درمدرسه اموزش داده اند اب با گر ما بخار ميشودو با سرما دوباره تبديل به اب ميشود طبيعى است كه با گرم شدن كره زمين اب بيشترى از اقيانوس ها برداشت شده وتبديل به بخار ميشود اب شدن يخ هاى قطب جنوب وگرم شدن باعث ميشود ابرها گرم كمتر باسرماى قطب جنوب حابجا شوند وازطريق باد تغييرمحل ميدهند ودرجاهايى كه سرما باشد مثلا دركشور ما ارتفاعات البرز وزاگرس تبديل به باران ميشوند وحجم اضافى اب ابرها درصورت سرد شدن باعث باران بيشتر ميشود
با سلام و عرض ادب

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبینید!!!

هر روز دروازه های جدیدی از علم گشوده میشود و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و از اطلاعات یک عده افراد ناکارآمد و بی سواد که مدتی را در کشورهای دیگر به تحصیل گذرانده اند و

خودشان را سرآمد همه علوم میدادند و نصور میکنند علامه دهر هستند و هیچکسی را هم قبول ندارند و صندلی

های مدیریتی کشور را اشغال کردندلهره میگیریم!!!

متن شما فقط میتواند یک نظریه فرضیه باشد و به هیچ عنوان اثبات شده نیست.

جناب آقای دکتررررررر


از جنابعالی که دوره های عالی هواشناسی در دانشگاه های ژاپن را گذرانده اید بنده چند سوال دارم.

1-چرا جنابعالی به عنوان یک متخصص و محقق و دانشمندکه در زمینه مباحث و علوم هواشناسی فعالیت دارید و

انقدر مطمئن دلایل اثبات علمی را عنوان میکنید و از فعل و انفعالات به خوبی مطلع هستید, هشدارهای لازم را از

از طربق رسانه ها به اطلاع مردم ایران نرساندید که از این فاجعه حداقل به میزانی جلوگیری کنید؟؟

پیش بینی این وضعیت به عهده چه کسی بود؟

نمونه این سبلاب ویرانگر در کدام کشور اتفاق افتاده بود که جنابعالی سریع نظریه پردازی میکنید و علتش را توضیخ میدهید؟؟؟

اگر طبق نظریه شما پیش میرفتیم که در حال حاضر به جای موشک نقطه زن باید تیر کمان در دست میگرفتیم!!!!

افرادی نظیر شما روزگاری اعلام میکردند که زمین بیضی است,به شکل تخم مرغ,اما ثابت شد که فرضیه ای بیش نبوده


هر احمقی میداند که دستکاری در لایه های جو باعث ایجاد هارپ و بعد از آن بارش های سیل آسا و سمی میشود.


هر شخص باشعوری میداند که ایران دشمنان قسم خورده بزرگی مثل اسرائیل و آمریکا دارد که در غلوم

محتلف و از جمله هواشناسی یسیار متبحرو پیشرفته هستند و از دانشی استفاده میکنند که در دست هیچ کشور

و دولتی نیست!!!!

تمرکز سیستم بازشی فقط در ایران این موضوع را ثابت میکند که این یک حادثه و فرایند طبیعی به هیچ عنوان نیست!!


لابد تصور کردید که آمریکا با اسرائیل اگر به این سلاح مخرب که از بمب اتم هم ویرانگرتر است دست یافته

باشند,وجود و در دست داشتن چنین دانشی را که فوق سری هم هست که در کل دنیا جار میزنند که در

سطخ بین الملل خود را منزوی و زیر سوال ببرند؟؟؟؟


آیا میدانید چه حسارات جبران ناپذیری به کشور وارد آمده است؟


چندین هزار خانه را سیل ویران کرد.


کشاورزی سال 98 نابود شد.شهرهایی که مقام اول در تولید مجصولات کشاورزی را داشتند همه به زیر آب رفتند و م

معنای آن یعنی کمبود و واردات بیشتر و گرانی وعیره...


زیرساختها همه نابود و نا ایمن گردیذ...

جاده ها و راه ها و خیابانها,پل ها, اماکن عمومی,راه آهن, منازل ؛دامداریها


ده ها تن کشته و مصدوم شدند...

دامها و طیور و باغات و زمینهای کشاورزی نابود شد...

هزاران هزاران میلیارد تومان خسارت به مردم و کشور


بعد شما دلایل علمب برای مردم بلغور میکنید و مسئولین را گمراه کرده و آدرس اشتباه به دلیل بی سوادی خود به دیگران میدهید؟؟؟



دوستان بی شک این سیلاب یک موضوع کاملا غیر طبیعی بوده و به زلزله های سال 96 در شهرهای مختلف کشور

ارتباط مستقیم داشته و با برنامه ریزی قبلی و با آگاهی کامل از نداشتن زیرساختهای لازم برای مقابله با سیلاب و

عدم مدیریت بحران در مواجهه با چنین حوادث هایی هست...



دنیای امروز دنیای تکنولوژی و دانش است و بدست آوردن رازهای علمی بی منتها...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
با سلام

من همان نویسنده کامنت های پرتعدادبالا در مورد
... تغییرات اقلیمی هستم

ظاهرا شما هم مثل من بین جمله ها و پاراگراف ها فاصله میگذارید تا خواناتر باشند

البته نظرات شما تا حد زیادی درست است

ولی لطف کنید با لحنی آرام تر تا برخورنده نباشد

آقای بداق جمالی من از شما عذر خواهی میکنم

متاسفانه تعدادی به طرفداری شما کامنت های توهین آمیز نوشتند این آقا هم ناراحت شده

بهرصورت نباید بحث به اینجاها برسد و باید دوستانه بحث کنیم که راه حلی برای این مشکلات پیدا کنیم
جناب آقاي دكتر بداق جمالي فقط چند جمله در رابطه با ال نينو و نوسانات اطلس شمالي نوشته اند كه از كتاب هاي درسي مقدماتي هواشناسي و اقيانوس شناسي كپي بردراي شده و خيلي مطالب ساده ايي هستند. نظر كارشناسي ايشان در رابطه با سيل هم چند جمله عمومي كه همه مردم آگاهند و مي دانند. و پيشنهادات آخرش هم فقط كلي گويي و حرف مفت و بيهوده ايي است. ايشان چند سال رييس مركز اقليم شناسي در مشهد و همچنيين چند سال رييس پژوهشگاه هواشناسي در تهران بودند بهتر بود كارهاي مفيد خودشان در آن زمان را ذكر مي كردند.
پاسخ ها
تاثیر غیر طبیعی پدیده های ال
| United States of America |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
همینطور است

برای کسانی که اطلاعات هواشناسی ندارند شاید نوشته های ایشان تازگی داشته باشد

مثل همین پدیده ال نینو و لانینا

ولی یکی نیست بپرسد این پدیده ها که از دهها هزار کیلومتر دورتر از اقیانوس آرام سرچشمه میگیرند

چگونه این همه آثار متفاوت روی مناطق همجوار مانند ترکیه ، قفقاز ، شمالغرب و غرب کشور ما در مقابل مناطق مثل سواحل جنوبی خزر می گذارند

برای مثال بارش ها در چند سال گذشته در مناطقی که ذکر کردیم عادی و حتی بیش از نرمال بود

ولی در استانهای ساحلی خزر کاهش بسیار شدید و غیر عادی در بارش ها و جود داشت و در مناطقی از داخل کشور هم همینطور

جتی همین امسال و در سال آبی جاری ، استانهای گیلان و مازندران در رده های پنجم و یازدهم میزان بارش استانها قرار دارند ،
که این برای استانهایی که بطور طبیعی بیشترین میزان بارش را در سطح کشور دارا هستند بسیار غیر طبیعی است
در این چند سال بارش ها در اکثر موارد در این استانها البته بجز بارش های منتهی به سیل ، فقط منحصر میشود به ریزش قطرات ریز آب ، که بیشتر شبیه مه هستند تا باران

در نقشه های هواشناسی هم کاهش غیر طبیعی ابر در سواحل جنوبی خزر بچشم میخورد

و توده های هوای ورودی از سمت غرب و شمالغرب کشور ، بجای عبور از مسیر طبیعی خود یعنی شمال اردبیل و گیلان و مازندران
بیشتر بطرف دامنه های زاگرس ، دامنه های جنوبی البرز و سمنان و برخی نقاط مرکزی و شمالشرق کشور منحرف میشوند

یعنی پدیده هایی مثل ال نینو و لانینا میتوانند چنین اثرات غیر طبیعی بر نقاط مجاور هم بگذارند؟ نه این کاملا غیر طبیعی است
آقای دکتر بداق جمالی دکترای فیزیک حالت جامد دارند . در ژاپن هم مدتی به دلیل خاصی حضور داشتند و برای اینکه سرشان گرم باشد کمی اطلاعات هواشناسی کسب کرده اند و در واقع مبانی هواشناسی و اقیانوس شناسی بلد نیستند. و فقط به فکر اهداف خودش هست خیلی به نظرات ایشان اهمیت ندهید یک حرفی برای سرگرمی خودش زده تا همانطور که در ژاپن خودش مشغول کرده اینجا هم به مشغولیاتش ادامه دهد و حقوقش بگیرد تا باز نشسته گردد. البته وای به حال محیط زبست ما که ایشان در آن مشغواند.
با سلام . این میلیاردهامتر مکعب اب شیرین اضافی در خوزستان و لرستان که قرار است روانه دریای شور گردد و در مسیر خود این همه خسارت به بار بیاورد چرا مسئولین فکری برای انتقال ان به استانهای کم اب اصفهان و فارس و هرمزگان و کرمان و یزد و سیستان نکرده اند ؟ فقط بلدند پر هزینه ترین راه تامین اب یعنی اب شیرین کن آن هم به صورت پمپاژ در سر بالایی با اختلاف ارتفاع زیاد از خلیج فارس و دریای خزر به استانهای مذکور ارسال کنند ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل