بازدید 10238

تخریب بنای ثبت ملی در اراک همزمان با سیلاب و به بهانه سیلاب!

فاجعه‌ای که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی درباره آن توضیح عجیب و غریبی داده: «پس از اطلاع، بلافاصله کارشناسان میراث فرهنگی در محل حاضر شدند و اعلام شد، به دلیل بارش‌ها و تخریب بخشی از این بنا و احتمال خطر ناشی از تخریب بیشتر، آواربرداری از این بنا انجام می‌شود، اما پای بیل مکانیکی به این خانه باز شد و بی‌سلیقگی اتفاق افتاد.»
کد خبر: ۸۸۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵ 01 April 2019

در روز‌هایی که سیلاب فکر و ذکر بسیاری از هموطنانمان را به خود مشغول کرده و سیل اخبار بارش‌های شدید در نقاط مختلف کشورمان، مانع از توجه به دیگر اخبار می‌شود، ظاهرا فرصت برای برخی فراهم آمده تا منویاتشان را به اجرا درآورند.

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود از اخباری دریافت که از اراک مخابره می‌شود و حکایت از تخریب یک اثر ثبت ملی در این شهر دارد؛ تخریبی که در نوروز رقم خورده، آن هم همزمان با موج نخست بارندگی‌ها که بسیاری از نقاط کشورمان را ملتهب کرده و ترس به دل بسیاری انداخته بود.

موج بارش‌هایی که در اراک نیز نگرانی‌هایی آفریده بود و موجب شد، تدابیر مفصل و ویژه‌ای برای مقابله با خطرات احتمالی سیلاب در موج بارندگی‌های دوم در این شهر اندیشیده شود؛ تدابیری که ظاهرا توجه همگان را به خود جلب کرده و موجب شده برخی اتفاقات به سادگی هر چه تمام‌تر رقم بخورند؛ اتفاقاتی مانند ورود بیل مکانیکی به بنای ثبت ملی.

بنایی ملقب به «خانه حاج باشی» که آذرماه ۹۶ به ثبت ملی رسید، اما ظاهرا این اتفاق به هیچ عنوان برایش خوب نبود چون ماه به پایان نرسیده، خبر رسید بخشی از این بنا توسط ورثه تخریب شده است؛ اتفاقی که حالا چند روزی است تکمیل شده و دستمایه آن، بارندگی‌ها اعلام شده است.

تخریب بنای ثبت ملی در اراک همزمان با سیلاب و به بهانه سیلاب!

آن گونه که برخی مسئولان کوشیده اند توضیح دهند، با بارش‌های اخیر، بخشی از دیوار خانه حاج باشی تخریب و ترس از تخریب بیشتر آن موجب شد تا بیل مکانیکی به این بنا هدایت شده و این اثر تاریخی را محو کند؛ اتفاقی که هنوز مشخص نیست کار شهرداری اراک است، یا ورثه یا فرد یا افرادی دیگر؛ انگار نه انگار که یک اثر تاریخی چند روزی است محو شده است!

فاجعه‌ای که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی درباره آن توضیح عجیب و غریبی داده و به ایسنا گفته: «صبح روز ششم فروردین ماه، موضوع تخریب خانه حاج‌باشی اراک مطرح شد که پس از اطلاع بلافاصله کارشناسان میراث فرهنگی در محل حاضر شدند و اعلام شد که به دلیل بارش‌ها و تخریب بخشی از این بنا و احتمال خطر ناشی از تخریب بیشتر، آواربرداری از این بنا انجام می‌شود، اما پای بیل مکانیکی به این خانه باز شد و بی‌سلیقگی اتفاق افتاد.»

وی با بیان اینکه خانه حاج‌باشی یک ملک ثبتی است و انتظار می‌رفت که شهرداری اراک در این اقدام، روشی دیگر را به کار می‌گرفت، افزود: «شهر اراک شاید ۱۰ تا ۲۰ خانه قدیمی و تاریخی داشته باشد که این روش و سبک کاری از سوی مدیریت شهری درخصوص این بنا‌ها درست نیست.»

اظهار نظری که به صراحت مشخص نمی‌کند، عامل تخریب این اثر ثبت ملی شهرداری اراک است یا دیگران و تأکید دارد، «بی سلیقگی» عامل رقم خوردن آن است؛ عاملی که خیلی زود قدرتش برای توجیه را هم از دست داد، چون خبر رسید بنای تاریخی دیگری نیز در اراک در روز‌های اخیر تخریب شده است؛ بنایی ملقب به «خانه انصاری»، متعلق به دوره پهلوی که به رغم دارا بودن ویژگی‌های فراوان، ثبت ملی نبود.

دو تخریب در چند روز که نشان می‌دهد نه ثبت ملی و نه رها کردن بنای ارزشمند بی ثبت ملی، هیچ یک نمی‌توانند میراثی را از تخریب نجات دهند و اشکال در جای دیگری است؛ اشکالی بزرگ که سالهاست وجود دارد و در روزهایی مانند تعطیلات نوروز، با تخریب میراث‌های مختلف خودنمایی می‌کند، اما دیده نمی‌شود و رفع آن در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
ای بابا ول کنین مسئولین بی عرضه رو باید مردم اراک دارشون بزنن
چه قشنگ بوده
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
زمینش برای زمینخواران وطنی نوورچشمی قشنگتر است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
باید زمین به نفع دولت ضبط شود و هزینه و جریمه خسارات وارد شده را عامل اصلی تخریب بپردازد تا راه تکرار بر این موضوع بسته شود و درس عبرت آن برای نقاط دیگر ایران بازگو شود (شهرداری نیز بدلیل تعلل باید جریمه سنگین شود)
مملکت هرکی هرکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
میترسم مثل همیشه ماست مالی بشه با چند تا جمله مصلحتی و چند تا شعار ولی هیچ به هیچ
کار داعشی های وطنی است
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
حق داری
قاعده این است که این خبر ابتدا باید در تابناک استان مرکزی منتشر شود نه اینکه ما اراکی ها از طریق صفحه اصلی تابناک کطلع شویمد و ماههاست که تابناک مرکزی به روز نشده است
این موضوع را باید مسئولین تابناک مد نظر قرار دهند و مسئولیت تابناک مرکزی را به اهل فن بسپارند
از بی عرضگی مسئولان است ؟‌ آنچنان که مشخص است عده ای از دی ماه ۹۶ همراه با دونالد ترامپ شده اند ،و قصد نابودی ملت ،و مملکت ،و حکومت را دارند ؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
بسساطت را جمع کن،کسی دنبال ترامپ نیفتاده است.
جامعه به زوال میرود و مردم حق دارند برای زندگی خود فکری کنند.
تنها راه حل استعفای قالیباف است.
من اونجا کار کردم، خانه ی مستوفی است، در اوایل انقلاب ، خانه ای بسیار بزرگ و در زمان خود بی نظیر درکنار رودخانه ای که دیواره های آن تا ارتفاع 8 تا 10 متر سنگ کاری و ایمن سازی بوده، و این بهانه ای بیش نیست، در قسمت سمت راست ا منظره ی زیبای کوه مستوفی بوده سر سبز و با صفا و نسیم خنک در تابستان، ، البته این خانه خانه ی مستوفی هست نه حاج باشی، خانه ی حاج باشی در آخر خیابان ملک در کوچه ی حاج باشی است.
وقتی خواستید ملتی را بی هویت کنید، آثار تمدنی و تاریخی آنرا خراب و نابود کنید...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
این خونه انصاری واقه در خیابان فجر می باشد
باید برای بازسازی بنا از جیب شهردار خرج کرد چون تا ضرر مالی احساس نشود کسی واقعا مسئولیتش را درک نمیکند
وقتی که ریاست میراث فرهنگی استان مرکری بدون ضوابط لازم به این مسئولیت منصوب میشود و ایشان فقط منتظر طی 3 سال زمان تا بازنشستگی خود است،بیش از این نمی توان انتظار داشت.
اشکال اینجاست که شهرداری ها و دیگر نهادهای مسئول میخواهند مفت ومجانی چنین مکانهایی را صاحب شوند. امام حسین (ع) پول زمینی را که قرار بود با یارانش در آنجا شهید شوند به مردم آنجا پرداخت کرد تا....
باید این بناها به قیمت کارشناسی مناسب که نه سیخ بسوزد نه کباب از صاحب ملک خریداری شود. خیلی مشاهده شده که شهرداری ها حق خوری میکنند و جایی که قرار است پول بدهند قیمت کارشناس پایین است و جاهایی که قرار است بابت خدمات یا توجیهات دیگر پولی دریافت کنند کارشناسان بهای ملک را بسیار بالا اعلام میکنند. شهرداری ها تخلفات پرشمار دیگری هم دارند که بنده میتوانم به طور مختصر توضیحاتی راجع به آنها بدهم.
یک کلام مسوول بی ارزه .... عالم توسرت
فقط اینجورنوشتم قابل انتشارباشدوگرنه لیاقت توبدترازاینست
اگر میراث فرهنگی راست میگوید چرا این ساختمان را از ورثه حاجباشی خریداری نمیکند تا آنرا حفظ کند. من شاهد بودم که ساعت 5 صبح به دلیل بارش شدید باران ناگهان سقف ریزش کرد و اکثر بنا تخریب شد و همینطور تخریب شده ماند.البته باقیمانده بنا هم بزودی در بارش های آتی تخریب خواهد شد. این بنا در راه عبور مردم قرار دارد و خطر ریزش جان مردم را تهدید میکند.تقاضای رسیدگی سریع داریم.
نترسید ساختمانهای حالا همه 60 سال دیگه میشن اثر تاریخی
واقعا شرم بر سر مسعولین ک فقط به جهانیان میفهمونیم ک ایرانی جماعت کارش تخریب و خراب کردنه بجای ساختن و اباد کردن بکجا داریم میریم ما...
وقتی که شما به عنوا تابناک یک خبر را کاملا برعکس نام گداری میکنید سهواً و یا بر اثر نداشتن اطلاعات کافی و موثق، پس لااقل اخبار و گزارش را تصحیح کنید. شجاعت راه صاف کن و راه باز کن بسوی بهتر شدن است
به جاش امامزاده بسازید هم درآمد داره هم ملت ما نیازی به فرهنگ و هویت نداره.
من ساکن همون محله هستم. چند وقتی بود این خونه رو به حال خودش رها کرده بودن و بعد شهرداری یک پلاکارد زد که به علت خطر ریزش باید تخریب بشه که هفته گذشته تخریب شد که در حین تخریب وقتی علت پرسیدم گفتند قراره آپارتمان ساخته بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل