بازدید 6385

مردم هنوز به مجلس اعتماد دارند/دولت به فراکسیون امید کم لطفی می‌کند

عضو فراکسیون امید معتقد است مردم هنوز به مجلس امیدوارند چراکه شکایات و اعتراضات خود را در تمامی زمینه‌ها با نمایندگان در میان گذاشته و از وکلای خود انتظار رفع مشکلات را دارند.
کد خبر: ۸۸۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲ 30 March 2019

در یکی از روزهای پایانی سال 97 در خانه ملت با بهرام پارسایی درباه دولت روحانی، جایگاه مجلس نزد مردم، شرایط اقتصادی،پالرمو و... به گفت‌وگو نشستیم.

پارسایی که تجربه سخنگویی فراکسیون امید، عضویت در شورای شهر شیراز و هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان فارس را در کارنامه خود دارد و به عنوان یکی از لیدرهای نمایندگان اصلاح طلب شناخته می‌شود هم اکنون مسئولیت سخنگویی در کمیسیون اصل 90 را عهده‌دار است.

خوش مشربی و خوش‌خلقی از ویژگی‌های بارز اوست مردی که علیرغم اینکه اصلاح‌طلب است اما به واسطه شیرازی و خونگرم بودنش میان اصولگراها هم محبوب است.

پزشکی که اگرچه در انتخابات دوره نهم مجلس رد صلاحیت شد اما توانست به شورای شهر شیراز راه یابد و در ادامه مسیر مجددا برای انتخابات دوره دهم مجلس کاندید شد اما در مراحل اولیه رد صلاحیت شده و جزو نفرات آخری بود که توانست تایید صلاحیت خود را دریافت و در لیست امید وارد مجلس شود.

وی معتقد است مسئولیت نمایندگی بسیار سخت و سنگین است چراکه هر فردی که او را پس از یکسال می‌بیند می‌گوید چقدر پیر شده‌ای و موهایت سفید شده است.

عضو فراکسیون امید معتقد است اگرچه دولت کوتاهی‌هایی برای ساماندهی امور در چند ماه اخیر داشته اما مشکل اساسی کشور از زمان خروج ترامپ از برجام شروع شده است.

پارسایی می‌گوید نمی‌توان در حال حاضر درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 و حتی انتخابات دوره یازدهم مجلس قضاوت کرد چراکه رفتارهای پوپولیستی و اتفاقات متعدد می‌تواند در نتیجه هر یک از این رویدادها اثرگذار باشد.

 

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

رشته تحصیلی شما دندانپزشکی بود چرا به سراغ نمایندگی مجلس آمدید؟

مجلس در تخصص‌های مختلف از جمله مباحث پزشکی، گردشگری، اقتصادی و حقوقی به افراد متخصص نیاز دارد. در واقع مجلس تک بعدی نیست که ما انتظار داشته باشیم فقط یک طیف یا تخصص خاص وارد آن شود کما اینکه یکی از دوستان این سوال را از من پرسید من نیز در جواب گفتم "نمونه پزشکان موفق در عرصه سیاست بسیار است از جمله ماهاتیر محمد، اگرچه پزشک بود اما درب مطب خود را بست و با عذرخواهی از بیماران اذعان کرد که بیمار بزرگتری دارم و باید به درمان او بپردازم و خیلی هم موفق عمل کند."

آقای دکتر وارد مجلس شدید، چرا کمیسیون اصل 90، چون شما رشته‌تان پزشکی بوده انتظار می‌رفت در کمیسیون بهداشت عضو شوید، علاقه خاصی در این زمینه وجود داشت؟

زمانی که من به مجلس آمدم در کمیسیون بهداشت و درمان تعداد دوستان پزشک و دندانپزشک زیاد بود و من خلایی در این کمیسیون نمی‌دیدم که حضور من آن را پر کند.

اگرچه شغل اصلی بنده دندانپزشکی است در کنار آن یک واحد تولیدی نیز با هدف اشتغالزایی و رفع محرومیت در یکی از محروم‌ترین مناطق فارس تأسیس کردم که تغییر سیاست‌های کلان در دولت آقای احمدی‌نژاد پس از دولت آقای خاتمی منجر به بی‌ثباتی در بازار شد و در پی آن بسیاری از واحدها متضرر و متوقف شدند، بنده نیز بر این اساس واحد تولیدی را واگذار کردم.

به واسطه این واحد تولیدی و عضویت در هیأت مدیره خانه صنعت و معدن استان فارس، کمیسیون صنایع و معادن یکی از گزینه‌های موردنظر بنده در بدو ورود به مجلس بود که روسای شعب در ابتدای دوره دهم، به این سوابق و تجربه‌ها توجهی ‌نکردند بنابراین بنده عضو کمیسیون اصل 90– که انتخاب بعدی من بود- شدم.

در صورتی که اختیارات کافی  به کمیسیون اصل 90 داده می‌شد این کمیسیون می‌توانست موفق‌تر عمل کند.

براساس مصوبه مجلس کمیسیون اصل 90 باید به دیوان تبدیل می‌شد چرا این مهم محقق نشد؟

شورای نگهبان این مصوبه را رد شد اما به نظر من مجلس باید بر آن اصرار می‌کرد. در حال حاضر کمیسیون‌های تخصصی کار تخصصی می‌کنند و مسئولیت‌های مختلف به آنها واگذار می‌شود و تنها کمیسیون نظارتی مجلس، کمیسیون اصل 90 است که براساس قانون می‌تواند بر عملکرد 3 قوه نظارت کند.

کمیسیون اصل 90 اهرم اعمال رأی ندارد از سوی دیگر ساز و کار این کمیسیون باید گسترده‌تر باشد چراکه پرونده‌های ارجاعی به کمیسیون اصل 90 بسیار است و با ساز و کار فعلی نمی‌توان به همه‌ی مشکلات ارجاعی رسیدگی کرد.

در حال حاضر شاید من بین جلسات و موقع نطق‌ها یا مسائلی که عدم حضورم در مجلس اثر منفی ندارد، وقتم را در کمیسیون و برای بررسی پرونده‌های مرجوعی صرف می‌کنم چراکه زمان خاصی که برای رسیدگی پرونده‌ها به کمیسیون داده‌اند‌، بسیار کم است.

به نظر می‌رسد باید بودجه ویژه‌ای برای در اختیار گرفتن کارشناسان متعدد در ابعاد مختلف به ویژه مسائل حسابرسی، مالی و اداری به کمیسیون اصل 90 اختصاص داده شود.

کمیسیون اصل 90 قدرت بسیاری دارد اما همکاری سایر کمیسیون‌های مجلس را می‌طلبد تا بتواند با کارایی بهتر کارها را انجام دهد.

چه میزان مطالعات سیاسی‌ دارید؟

بزرگترین مطالعه‌ در ابعاد سیاسی، همراه مردم بودن است تا از مطالبات، خواسته‌ها، چالش‌ها و‌ دغدغه‌های مسیر زندگی مردم آگاه شویم. فردی که به دنبال موفقیت در عرصه سیاست است باید از وضعیت مردم اطلاع کافی داشته باشد.

در حوزه های متنوع مطالعه دارم که در این مطالعه سعی می کنم از تجربه سیاستمداران موفق و خوشنام دنیا و افراد ناموفق-برای کسب تجربه- استفاده کنم.

حامیان و همراهان چوب عدم توانمندی دولت در دفاع از عملکردش را می‌خورند

به نظر می‌رسد فراکسیون امید انتظارات مردم را در این چند سال برآورده نکرده است، شما علت آن را چه می‌دانید؟

این موضوع چند دلیل دارد؛ نخست اینکه تصور اولیه مردم این بود که اکثریت نمایندگان مجلس عضو فراکسیون امید هستند این در حالی است که اگرچه بیشتر نمایندگان تهران عضو فراکسیون امید هستند اما این موضوع برای تمامی استان‌ها جامعیت ندارد از سوی دیگر بسیاری از کاندیداها به نام لیست امید وارد مجلس شدند اما پس از ورود از این لیست جدا شدند. وقتی برای جامعه در ابتدا انتظاری به وجود می‌آید تعدیل کردن آن سخت است.

اگرچه فراکسیون امید بزرگترین فراکسیون مجلس است اما مشمول اکثریت مجلس نیست، در واقع اگر این فراکسیون بخواهد به تنهایی موضوعی را مطرح و به سرانجام رساند تنها و با اکتفا به رای اعضا، نمی‌تواند. اما در عین حال رأی این فراکسیون بسیار اثرگذار است و تقریبا بدون رأی فراکسیون امید نیز طرح یا لایحه‌ای به تصویب نخواهد رسید. به نظر من فراکسیون امید در عرصه‌هایی موفق عمل کرد. اما در حال حاضر به عرصه‌ای وارد شده‌ایم که انتظارات به حق مردم افزایش پیدا کرده است و معمولا مردم زبان انتقاد و افرادی که دولت و سیستم را به چالش می‌کشانند را بیشتر می‌پسندند. یکی از چالش‌های مهم برای دولت، خروج ترامپ از برجام بود و گروه‌های مخالف در تلاش‌اند تمامی مشکلات اقتصادی موجود را به دولت، همسویان و همراهان دولت نسبت دهند.

اگرچه بنده نیز دولت را مقصر می‌دانم اما این تقصیر ناشی از ناتوانی دولت در توضیح مسائل و واقعیت موجود به مردم است مثلا دولت چند ماه است که سخنگو ندارد، این یک ایراد جدی است.

قطعا چوب عدم توانمندی دولت در دفاع از خودش را همراهان و کسانی که حمایتشان کرده‌اند هم می‌خورند.

کشور آمادگی کافی و برنامه‌ریزی قبلی برای برخورد با تحریم‌ها را نداشت

علیرغم تمام مشکلاتی که تحریم بر کشور تحمیل کرده، این را هم نباید نادیده بگیریم که دولت حتی در عادی‌ترین مسائل روز مردم وامانده است. مثلا توزیع گوشت مسئله‌ای نیست که بگوییم تحریم فشار آورده است، انگار دولت یکسری از بخش‌ها را رها کرده است.

نخست اینکه دولت قدرت و اختیارات را به طور کامل در دست ندارد به همین دلیل برخی در تصمیم‌گیری‌ها تحت تاثیر این امر قرار می‌گیرد، تا روزی که ترامپ از برجام خارج نشده بود تقریبا همه مسائل عادی بود، تورم چندانی در کشور وجود نداشت و مسیر نسبتا خوب طی می‌شد.

علیرغم اینکه در زمان برجام امور به خوبی در حال اجرا بود اما افراد مخالف برجام از روز اول شروع  به انجام کارهایی کردند تا برجام به نتیجه نرسد نمونه آن حمله به سفارت عربستان است که باعث فرار تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران شد.

برای سرمایه‌گذاری توتال در ایران زحمت بسیاری کشیده شد اما به محض خروج ترامپ از برجام این شرکت نیز همکاری خود با ایران را قطع کرد این در حالی است که توتال می‌توانست برای ایران اشتغال‌زایی و ارزآوری زیادی به ارمغان آورد.

دولت این مسائل و مشکلات را به خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌کند به همین دلیل عده‌ای همواره دم از ناتوانی دولت در اداره امور و کنترل تورم می‌زنند.استارت تورم و بی‌ثباتی اقتصادی با خروج ترامپ از برجام زده شد و دولت باید این مهم را کاملا برای مردم توضیح می‌داد. در حال حاضر بانک‌ها با ما برای صادرات و واردات مراوده و مبادله‌ای ندارند، در این شرایط دولت نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. بنابراین در این شرایط به سراغ کشورهایی مانند عراق می‌رویم.

عراق در حال حاضر درگیر بحران و جنگ است از سوی دیگر ایران از این کشور طلبکار است و علیرغم اینکه این طلب وصول نمی‌شود اما ما مجدد به سراغ این کشور می‌رویم و با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم. به نظر من در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که در بازدیدهای انجام گرفته از عراق نیز صحبتی از مطالبات ایران نشده و فقط می‌خواهند تجارت برقرار باشد و به صفر نرسد تا مشکل بیشتری ایجاد نشود.

عدم هماهنگی میان دستگاه های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف کننده، تعزیرات و سازمان بازرسی باعث شده سوءاستفاده سودجویان از آب گل آلود شده است کما اینکه متأسفانه افراد فاسد و رانت‌خوار تجربه تحریم قبلی را دارند و الان به خوبی از آن بهره‌برداری می‌کنند.

کشور آمادگی کافی و برنامه‌ریزی قبلی برای برخورد با تحریم‌ها نداشت. مثلا پس از مدتی که ارز 4 هزار و 200 تومانی را تخصیص دادند، مشخص شد این سیاست کارساز نیست.

یکی دیگر از کارهای اساسی و مهم فراکسیون امید این بود که در کمیسیون ماده 10 احزاب -که دو نفر از قوه قضائیه، یک نفر از دولت و دو نفر از مجلس حضور دارند- دو نماینده مجلس از افرادی انتخاب شدند که همراه دولت و به نفع احزاب و مطبوعات باشند. این امر در راستای توسعه دموکراسی یک گام بزرگ بود.

در مسائلی مانند تصویب لوایح چهارگانه فراکسیون امید نقش خود را به خوبی ایفا کرد و اثرگذار بود.

فراکسیون امید در فصل بودجه بندی تمام تلاش خود را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و نخبگان به کار گرفت. در واقع در این مدت از این فراکسیون کمتر شعارهای پوپولیستی شنیده شد.

نقص در اطلاع رسانی، ضعف دولت است

یکی از نقاط ضعف دولت، نقص در اطلاع رسانی است. بر اساس گزارش رسیده بیشترین توسعه در مراکز درمانی و شبکه‌های بهداشتی چه در شهر و چه در روستاها مربوط به 20 سال گذشته بوده اما دولت هیچ مانوری روی این موضوع نداد. همراه نبودن صدا و سیما یکی دیگر از دلایلی که عملکرد دولت در سال‌های اخیر به خوبی به مردم معرفی نشده است.

برای اینکه امید در بین مردم به وجود آید باید حقایق گفته شود. در سا‌ل‌های گذشته تعداد درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی و شبکه بهداشت که در روستاها، مناطق محروم و حاشیه شهر‌های محروم ساخته شده، بی‌سابقه بوده که هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص انجام نشده است. 

بیشترین بخش گازرسانی در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد. تقریبا 70 درصد روستاها در این چند سال گازرسانی شدند ولی هیچ اطلاع‌رسانی در این خصوص نمی‌شود. این در حالی است که مخالفان فقط روی تورم تأکید می‌کنند و بیان می کنند برجام نتیجه نداشت در حالیکه برجام اگر بود نتیجه داشت.

در حوزه راه‌های روستایی قطعا تا یک سال آینده که ما هستیم و تا 2 سال دیگر که از عمر دولت باقی است، اطمینان دارم که راه‌های روستایی خاکی نخواهیم داشت. دولت آقای روحانی با وجود کسری بودجه در زمینه توسعه راه‌های روستایی پیشرفت خوبی داشت.

اهم مطالب این مصاحبه شرح ذیل است:

حمله به سفارت عربستان باعث فرار سرمایه‌گذاران شد
دولت به فراکسیون امید کم لطفی می‌کند
نگران رد صلاحیت نیستم
افراد بی‌مسئولیت توپ کم کاری خود را در زمین تحریم می‌اندازند
"تِکرار" در انتخابات مجلس یازدهم  و ریاست جمهوری 1400 بی‌تأثیر نیست
خیلی‌ها اعتقاد دارند رابطه فراکسیون امید با دولت دوازدهم آن طور که توقع داشتیم نبوده است. شما این رابطه را چطور می‌بینید؟

رابطه ما با دولت خوب است. شاید دولت به ما کمی کم لطفی می‌کند.

اگرچه انتظار این است که برای حل معیشت مردم دولت جدیت بیشتری داشته باشد اما مسائلی وجود دارد که می‌توان اسم آن را مافیا گذاشت که بسیار قدرتمند هستند. شاید مجلس بهتر از دولت بتواند با آنها مبارزه کند. زیرا مجلس وظیفه نظارتی دارد. اگر مجلس بیشتر وقت خودش را صرف نظارت بر قوانین وضع شده کند نتیجه بهتری خواهد داشت.

مدیریت مجلس و صندلی مجلس دست هیأت رئیسه مجلس است. هیأت رئیسه زحمت بسیاری می‌کشد. رئیس مجلس در مسائل مختلف که بحث منافع ملی بوده علیرغم اینکه قطعا زیر فشار است خوب ورود کرده ولی در این یک سال باقی مانده مجلس باید مسیری را انتخاب کند که بیشتر در بعد نظارتی ورود کند.

یعنی قانونگذاری را متوقف کند و به سراغ نظارت بر اجرای قوانین برود؟

مجلس دهم در آخرین سال باید به قوانین ضروری و خاص رسیدگی کند و بیشتر وقت را بر روی نظارت بگذارد.

مردم بخواهند برای انتخابات مجلس یازدهم نیز کاندید می‌شوم

 آیا شما دوره بعد کاندید می‌شوید؟

تا وقتی که مردم بخواهند کاندید می‌شوم ولی حقیقت این است که وقتی بخواهید در راستای منافع ملی حرکت کنید، چالش‌های مختلفی وجود دارد که اذیت می‌شوید ولی ناامید نه. با همه چالش‌های موجود تا زمانی که مردم قدرتشان را به من تفویض کنند سعی می‌کنم مردم از این تفویض اختیار پشیمان نشوند ولی حقیقتا در این وضعیت در کنار مردم بودن و مطالبات مردم را پیگیری کردن، کار سختی است مخصوصا در کمیسیونی که ما هستیم که کمیسیون نظارتی است. در حال حاضر برخی مدیران، نظارت و انتقاد را برنمی‌تابند و فورا موضع‌گیری می‌کنند در صورتی که اگر مدیری ریگی در کفشش نباشد نباید نگران این صحبت‌ها باشد و به راحتی پاسخ مشکلات را می‌دهد.

بنده برای اولین بار در نطق خود اجرا و دفاع از اصل 59- که درباره دموکراسی و رأی مردم است- را خواستار شدم یا با استناد به اصل 78 در مورد نحوه نظارت بر کمک‌هایی که دولت به کشورهای خارجی می‌کند، بیان کردم هیچ یک از کمک‌هایی که دولت به کشورهای خارجی می‌کند، از تصویب مجلس نمی‌گذرد در حالی که براساس قانون دریافت یا پرداخت وام یا کمک‌های بلاعوض توسط دولت به کشورهای دیگر باید به تصویب مجلس برسد.

در صورتی که بُعد نظارتی مجلس تقویت شود یا فصل سوم قانون اساسی که حقوق ملت است اجرایی، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود.

یکی از مهمترین دغدغه‌های من بیش از آن که سیاسی باشد، دغدغه اجتماعی، فرهنگی و حفظ انسجام ملی است در صورت تفرقه میان قومیت‌ها، ادیان و مذاهب، خطرات جدی برای کشور ایجاد می‌شود. هویت ملی مسئله‌ای است که می‌‌تواند موجب انسجام ملی شود و همه را زیر یک چتر قرار دهد. به طور مثال یک بار که ترامپ در نخستین سخنرانی‌اش به عمد یا اشتباه در بردن نام خلیج فارس، کلمه فارس را حذف کرد، مردم واکنش شدیدی نشان دادند. شاید واکنشی که مردم روی این موضوع داشتند بر مسئله خروج ترامپ از برجام نداشتند. این نشان‌دهنده این است که مردم روی هویت ملی خودشان حساسند و این فرصتی است که باید از آن استفاده کرد.

مثلا در طول 8 سال جنگ، هویت ملی و عِرق ملی در دفاع از خاک، سرزمین و شرافت ایرانی باعث شد مردم خودجوش از کشور دفاع کردند. در نظر بگیرید که این هویت و عرق کمرنگ باشد مثلا در گوشه‌ای تجاوزی صورت گیرد و مردم بی‌تفاوت برخورد کنند. چه خواهد شد؟ و من در این بحث هم سعی کردم این پیوند و انسجام حفظ شود. 

من در ابتدای نمایندگی بر موضوع قانونگذاری و نظارت تاکید داشتم اما پس از مدتی متوجه شدم بسیاری از کارها از جمله کارهای عمرانی منطقه را تا نماینده پیگیری نکند به نتیجه نمی‌رسد. بر این اساس با وزرای مختلف ارتباط برقرار کرده -آن هم نه در راستای تضییع حقوق سایر استان‌ها و شهرستان‌ها بلکه در ابعادی که احساس می‌کردم حوزه انتخابیه مورد کم لطفی قرار گرفته است- و مشکلات را پیگیر شدم.

در حوزه دفاع از حقوق زنان یکی از انتقادات، نحوه برخورد با زنانی است که حجابشان را رعایت نمی‌کنند، این امر نه تنها نباید به گونه‌ای باشد که باعث موضع‌گیری زنان شود و باید به نحوی باشد که حقوق زنان تضییع نشده، دیگران سوء استفاده نکنند و جبهه‌گیری زنان را به دنبال نداشته باشد.

عدم ارتباط سیستم بانکی ایران با جهان اصلی‌ترین چالش در حوزه گردشگری

در حوزه گردشگری عملکرد دولت را چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از مشکلات اصلی در در حوزه گردشگری، نبود برنامه یا طرح جامع است. اگرچه ایران جزو 5 کشور نخست دنیا از نظر گردشگری است اما از نظر درآمد جزو کشور 93 یا 94 است که میان ظرفیت و استفاده از فرصت اختلاف بسیاری وجود دارد.

در گردشگری دو مقوله بسیار اهمیت دارد؛ آمدن گردشگر و مدت زمان اقامت گردشگر و اینکه چطور بتوانیم پول را از جیب گردشگر در قالب ارز خارج کنیم. مخالفت با پالرمو باعث زمین خوردن گردشگری می‌شود چراکه در حال حاضر مهمترین مشکل ما کارت‌های بانکی‌ است که به دنیا متصل نیست یعنی گردشگر باید پول را چمدانی حمل کند که به دلیل احساس ناامنی حداقل ممکن ارز را  وارد کشور می‌کند.

در صورتی که گردشگر ارز به میزان کافی وارد ایران نکند نمی‌تواند صنایع دستی یا فرش خریداری کند. اصلی‌ترین چالش در حوزه گردشگری عدم ارتباط سیستم بانکی ما با جهان است در صورتی که اگر ما به این سیستم وصل باشیم، مطمئنا با همین تعداد گردشگر که الان هم داریم، درآمدمان دو برابر می‌شود.

استان فارس نزدیک به 3 هزار اثر ثبت ملی و 7 اثر ثبت جهانی دارد یعنی آثار ثبت جهانی فارس از آثار بسیاری از کشورها مانند ترکیه و مالزی -که منبع درآمدشان از گردشگری است- بیشتر است این در حالی است که ایران هیچ برنامه‌ای برای بهره‌برداری از این منابع ندارد و حتی نمی‌تواند از این داشته‌های میراثی به درستی حفاظت کند.

پیش از اینکه آقای ماهاتیر محمد سکان نخست وزیری را به دست بگیرد براساس آمار بی‌طرف و رسمی بالغ بر 50 درصد مردم مالزی زیر خط فقر بودند و زمانی که ایشان پست نخست وزیری را تحویل داد، آمار زیر خط فقر کمتر از 4 درصد بود و این مهم تنها با گردشگری محقق شد. ماهاتیر محمد  طی سفری که به اصفهان داشت گفته بود" که اگر داشته‌های اصفهان را به من بدهند به اندازه چاه‌های نفت ایران از آن درآمد کسب می‌کنم." اصفهان تنها یک بخش از داشته‌های گردشگری ایران است.

با توجه به اینکه فرمودید در شورای شهر و انتخابات دوره نهم و دهم مجلس رد صلاحیت شدید ممکن است این اتفاق مجدد در انتخابات سال 98 نیز تکرار شود.نگران این موضوع نیستید؟

نگران رد صلاحیت نیستم و حاضر نیستم از کوچکترین  موضوع مرتبط با منافع ملی و عمومی در راستای اینکه بخواهم تأیید یا رد صلاحیت شوم، بگذرم. در موضع‌گیری‌ها، دفاع از منافع ملی و حقوق ملت خوش آمد یا ناراحتی افراد و به دنبال آن احتمال پرونده‌سازی مخالفان علیه خود را نادیده گرفته و فقط منافع ملی را در نظر گرفتم.

در آلمان قلعه‌ای روی کوه وجود دارد و گردشگران بسیاری از آن بازدید می کند این در حالی است زمانی که پیگیر ماجرای این قلعه می‌شوی تنها در توضیح می‌گویند" پادشاه در اینجا حضور داشته و نقاشی کرده است." یا میدانی بود که تماشاچی‌ها می‌نشستند و وسط میدان چند نفر شعر می‌گفتند و شاعری که شعر او به دل پادشاه نمی‌نشست، سرش را می‌زدند. اگرچه این ماجرا ننگ بوده و افتخار نیست اما کشورهای اروپایی از آن کسب درآمد می‌کنند. این در حالی است که ما از سرمایه کوروش که به گفته راویان ذوالقرنین است و در تاریخ مطلبی درباره بدی ایشان نوشته نشده به راحتی می‌گذریم.  چرا از این آثار دفاع نکنیم.

معتقدم که اگر نمایندگان یک دوره، در مجلس حاضر شوند و از حقوق ملت دفاع کند بهتر است تا اینکه 3 یا 5 دوره حضور داشته باشند و دچار روزمرگی شوند. اگر تأیید شدم و مردم هم تأیید کردند در خدمت مردم هستم در غیر این صورت به کار قبلی ام یعنی طبابت و دندانپزشکی برمی‌گردم.

 

 کنار وظیفه نمایندگی کار پزشکی هم انجام می‌دهید؟

در مطبم در شیراز یکی از همکاران مشغول به کار است. کار در کمیسیون اصل 90 خیلی زیاد است که فرصت نمی‌شود کار دیگری انجام داد.

رأیی که از فراکسیون امید گرفته شود به سبد جناح مقابل نمی‌رود

به نظرتان در انتخابات پیش رو دوباره رای لیستی تعیین کننده خواهد بود؟

اگر تخریب‌ها به همین شدت ادامه داشته باشد یعنی یک جناح از فرصت پیش آمده و فشاری وارده بر گرده مردم به دنبال بهره‌برداری سیاسی باشد تا جناح و رقبای خودش را تخریب کند، بسیار خطرناک بوده و منجر به کاهش مشارکت می‌شود. در واقع رأیی که از فراکسیون امید گرفته شود به سبد آنها نمی‌رود، در واقع مردم اصلا پای صندوق رای نمی‌آیند.

هر چه مشارکت کمتر باشد دشمن‌ها در رسیدن به اهدافشان و متحد کردن دنیا علیه ما موفق‌تر خواهند شد. من اصلا نگران اصلاح‌طلب و اصولگرا باشند نیستم بلکه نگران ناامیدی مردم هستم. اگر مردم ناامید شوند، روند خوبی را در پیش نخواهیم داشت.

تزریق روحیه ناامیدی به جامعه، خیانت است

در حال حاضر این ناامیدی را در مردم می‌بینید؟  به نظر شما جایگاه مجلس در این شرایط چیست؟

به نظرم هنوز نیز فرصت باقی است تا کمک کنیم مردم ناامیدتر نشوند. بنده نافی مشکلات به وجود آمده نیستم و مشکلاتی که بر گرده مردم است غیرقابل انکار است. بلکه به نظر من حضور مسئولان و مدیرانی که معتقدند امیدی نیست و نمی‌توان مقابل تحریم‌ها ایستاد و با فساد مبارزه کرد ثمره ای جز سم و ظلم برای جامعه ندارد.

تزریق روحیه ناامیدی به جامعه، خیانت است. ماندن مسئولانی که می‌پندارند نمی‌توانند گامی برای مردم بردارند، خطرناک است.

دلیلی ندارد، مدیری که ادعا می‌کند تورم، دلالان و... باعث نابسامانی بازار شده است در پست خود باقی بماند. به طور مثال شرکت های خودروسازی تحریم و حضور دلالان را مانع تحویل خودرو و گرانی آن می‌دانند اگر مدیران این حوزه نمی‌توانند پست مدیریتی را رها کرده تا افراد توانا در این پست حاضر شوند.

سوءمدیریت، ضعف مدیریت و... بر اساس عدم مسئولیت‌‌پذیری شکل گرفته و بهانه‌ای برای افراد سودجواست در واقع این افراد توپ کم کاری خود را در زمین تحریم می‌اندازند. اگرچه تحریم علیه ایران اعمال شده اما اینکه گوشتی که با ارز 4200 وارد کشور می‌شود با ارز  13 هزار تومانی به دست مصرف‌کننده برسد، ارتباطی با تحریم ندارد.

خانواده تان عملکرد شما را در مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ آیا انتقادی نمی‌کنند که چرا اینجا چنین اتفاق افتاد و چرا مسئله‌ای را تصویب کردید و اینکه این چه تصمیمی بود که گرفتید؟

من سعی می‌کنم مشکلات و چالش‌هایی که در مجلس با آن روبه‌رو هستم را به خانه منتقل نکنم، ما صبح زود به مجلس می‌آییم و به دلیل اینکه پیگیر مسئله حوزه انتخابیه یا مسائل دیگر هستیم دیروقت به خانه می‌رویم. ولی فضای مجازی آنقدر گسترده است که همه از مسائل خبردار می‌شوند اما بهرحال خانواده هم گله و انتقاد دارند، در عین حال از نظر روحی هم کمک می‌کنند تا محکم و مصمم پای منافع ملی باشیم. شاید فرزندان من که دانش‌آموز هستند بخشی از موضوعات مدرسه که در بین دانش‌آموزان وجود دارد را به من منتقل می‌کنند. در عین حال من احساس می‌کنم مردم انتظاراتشان به حق و بالا است ولی همچنان امیدوار هستند و ما نباید آنها را ناامید کنیم.

آقای دکتر چند فرزند دارید؟

یک دختر و یک پسر دارم دخترم در مقطع سوم راهنمایی یعنی نهم تحصیل می‌کند و یک پسر دارم که کلاس هفتم است.

پیش بینی خاصی از انتخابات ۱۴۰۰ دارید؟

نمی‌توان در حال حاضر قضاوت کرد ما تا سال 1400 دو سال و نیم فاصله داریم و تحولات آنقدر سریع اتفاق می‌افتد و انتظارات سریع متفاوت می‌شود که اگر بخواهیم در حال حاضر قضاوت کنیم زود است، حتی برای سال آینده مجلس هم نمی‌شود از الان قضاوت کرد. باید ببینم در این چند ماه چه اتفاقاتی می‌افتد.

به نظرتان نظر شخصیت های مطرح و شناخته شده دو جناح در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تعیین کننده خواهد بود؟

اگرچه این موضوع به موارد بسیاری مانند تحولاتی که در یک یا دو سال پیش رو اتفاق می‌افتد، تخریب‌هایی که می‌تواند در راستای شعارهای پوپولیستی داده شود و باعث ناامیدی یا امیدواری مردم شود.

اگر روند کنونی ادامه داشته باشد قطعا کلماتی مانند " تکرار" تأثیرش کمتر خواهد بود ولی اگر مسائل شفاف‌سازی شود و مردم خیلی شفاف از موضوعات باخبر شوند می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد اما در در شرایط فعلی بی‌تأثیر نیست ولی تأثیرش به میزان قبل نخواهد بود.

عملکرد نمایندگان به مطالبه مردم بستگی دارد

اگر احساس می‌کنید نکته‌ای جا افتاده است، بفرمایید.

احساس می‌کنم بخشی از عملکرد نمایندگان به مطالبه مردم بستگی دارد. در حال حاضر ما شاهد تجمعات مردم مقابل مجلس هستیم و این امر نشان می‌دهد که مردم هنوز به مجلس امیدوارند و اعتماد دارند. اینکه تجمع می‌کنند نباید باعث ناراحتی و خشم نمایندگان و مسئولان شود. این نقطه مثبت است، اما انتظار من از مردم به عنوان شهروند این است که از نمایندگان بخواهند، به ویژه در این ایام تعطیلات که نماینده‌ها بیشتر در حوزه انتخابیه هستند. مطالباتشان را بدون تعارف از نمایندگان بخواهند، اگر انتقادی به تصویب طرحی یا عدم تصویب طرحی دارند از نمایندگان بخواهند.

پالرمو به رفراندوم گذاشته شود

به نظر من اصل رفراندوم در مباحث مختلف می‌تواند به نفع نظام باشد. مسائل لاینحلی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین جناح‌های سیاسی مانده است مثلا پالرمو، غیرطبیعی است که این مدت زمان در مجمع تشخیص مصلحت لاینحل مانده است. این نشان‌دهنده این است که چالشی وجود دارد و می‌توان این امر را به رأی مردم گذاشت و از مردم کمک گرفت.

حال از حوزه مباحث جدی کمی فاصله بگیریم؛ موسیقی مورد علاقه شما چیست؟

موسیقی سنتی مانند آقایان شجریان و شهرام ناظری و یا موسیقی‌ محلی بختیاری و کردی بیشتر مورد علاقه من است.

آخرین فیلمی که در سینما دیدید مربوط به چه زمانی هست؟

سینما که فرصت نمی‌کنم بروم و معمولا حتی بچه‌ها هم که درخواست می‌کنند وقت نمی کنم.

اعتراض نمی‌کنند؟

این وضعیت را پذیرفته اند.

ارتباطتان با مطالعه چگونه است؟

کتاب را خیلی دوست دارم

کتاب تخصصی مطالعه می‌کنید یا در حوزه‌های عمومی؟

بیشتر کتاب‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی می‌خوانم. کتاب تاریخی خیلی مطالعه نداشتم اما در بحث کوروش برای افزایش اطلاعاتم کتاب‌های بسیاری مطالعه کردم.

کتاب‌های سیاسی هم می‌خوانم ولی در مجلس آنقدر درگیر مسائل هستیم که مطالعاتمان هم کم شده است.

مطبوعات چطور؟

مطبوعات را هم بیشتر در فضای مجازی مطالعه می‌کنم چراکه در حال حاضر تمامی خبرگزاری‌ها در فضای مجازی حضور دارند. اگر در کمیسیون فرصتی پیش آید میان برنامه‌ها مطبوعات را نیز مطالعه می‌کنم.

واگذاری‌ها در اتاق شیشه‌ای صورت گیرد

به گردش آزاد اطلاعات معتقد هستید؟

یکی از مسائلی که شاید باید به آن مصاحبه‌ای اختصاص داده شود بحث واگذاری‌ها است که به نظرم باید در یک اتاق شیشه‌ای صورت گیرد، در بحث واگذاری نباید کوچکترین ابهامی وجود داشته باشد یعنی همه باید بدانند چه می‌‌گذرد، و این موضوع در پرده و ابهام نباشد. در اطلاعات آزاد باید همه چیز شفاف باشد ولی متأسفانه مقاومت می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل