بازدید 6000
ابطحی:

اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ چشم انداز روشنی ندارند

کد خبر: ۸۸۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷ 29 March 2019
چهار سال قبل که انتخابات شد گمان می‌کردند راهکار مناسب را یافته اند. به ظن اصلاح طلبان، ائتلاف با اعتدالیون عملی‌ترین راه برای افزایش کرسی‌های سبزشان در بهارستان بود؛ آن هم بعد از حذف بسیاری از نیرو‌های کارآمد توسط فیلتر‌های نظارتی. مجلس دهم که کار را کلید زد، اما معلوم شد که خیال باطل کرده اند. اعتدالیون تازه به مجلس رسیده به کل از یاد بردند که از کجا آمده و آمدنشان بهر چه بود. راهشان را جدا کردند و فراکسیون امید را با انبوهی از انتقادات به حق تنها گذاشتند. اصلاح طلبان مجلس هر چه توضیح دادند که تعدادشان به محض ورود کاهش یافته و به قدر تصور اثرگذاری ندارند، افاقه نکرد. عملکرد ضعیف برخی از چهره‌های اصلاح طلب هم البته بی تاثیر نبود.

به گزارش سایت «آزادی»، خلاصه سه سال را کج دار و مریز گذراندند و حالا وقت آن است که برای کارزار بعدی مهیا شوند. کمتر از یک سال تا انتخابات بعدی مانده، اما هنوز راه بهتری پیش پایشان نیست. برخی از اصلاح طلبان مثل محمد رضا عارف همه ضعف‌های فراکسیون امید را از چشم رفقای نیمه راه می‌بییند و معتقدند که این بار نباید ائتلاف کرد. برخی دیگر نیز با نگاهی منصفانه‌تر به این نتیجه رسیده اند که امیدی‌ها در مجموع زیادی سکوت کرده و منفعل بود‌ه‌اند لذا اکنون بحث بر سر ائتلاف یا عدم ائتلاف نیست. به اعتقاد این گروه باید روی مسائل اساسی‌تر یعنی نحوه فعالیت نمایندگان در مجلس تمرکز کرد.

خلاصه اینکه اصلاح طلبان چالش دشواری پیش رو دارند. فعالان سیاسی در این اردوگاه، اما ضمن اینکه سخن گفتن در این باره را زودهنگام می‌دانند معتقدند که این جریان سیاسی گزینه‌های زیادی روی میز ندارد.
 
محمد علی ابطحی در این باره به «آزادی» گفت: «برای اظهار نظر در این باره باید به انتخابات نزدیک‌تر شد، اما تصور من این است که اصلاح طلبان گزینه‌های مختلفی ندارند. روشن است که عدم مشارکت در انتخابات مطابق مشی اصلاح طلبی نیست. نحوه ورود این جریان به انتخابات ۹۸، اما بستگی به نظر و عملکرد شورای نگهبان دارد. انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات نیز حتما تاثیر بسیاری خواهد داشت».

وی با اشاره به اینکه «چشم انداز مثبتی برای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نمی‌بینم» گفت: «بهتر است کمی صبر کرده و با نزدیک شدن به زمان انتخابات و فضای سیاسی کشور در همان روز‌ها اظهارنظر و تصمیم گیری کرد».

ابطحی در پاسخ به اینکه اصلاح طلبان باز هم ائتلاف می‌کنند یا خیر، گفت: «در علم پیش بینی تبحر ندارد. اجازه دهید صبر کنیم و ببینم چه می‌شود».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا بعد مصوبه اخیر مجلس در مورد ممنوعیت نمایندگی نمایندگان بعد از سه دوره و حذف لاریجانی، اصلاح طلبان می‌توانند به مجلس یازدهم بیشتر امیدوار باشند؟ گفت: «من گمان نمی‌کنم که شورای نگهبان این مصوبه را تایید کند، زیرا به هر حال محروم کردن افراد از حق نمایندگی است. با فرض اینکه این موضوع قانون شود نیز نمی‌توان گفت که حذف یک فرد چه تاثیری دارد. خیلی از معادلات مثل نتیجه کلی انتخابات و ترکیب مجلس باید معلوم شده باشد. از حالا نمی‌توان در این خصوص اظهار نظرکرد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر