بازدید 3817
اقتصاد در گذر زمان

از جیره بندی گوشت، پنیر و کره در آمریکا تا انتشار مفاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری ایران و آمریکا

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 29 March 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۹ فروردین ۱۳۲۱، به سبب جنگ، در آمریکا گوشت و کره و پنیر جیره بندی شد.

۹ فروردین ۱۳۲۵، ایران دارای شورای عالی اقتصاد شد. نخستین جلسه این شورا بعد از ظهر ۹ فروردین در تهران تشکیل شد و دکتر علی امینی به دبیر کلی آن انتخاب گردید. ریاست شورا با نخست وزیر وقت بود. اعضای ۱۱ گانه شورا دست اندر کاران اقتصاد کشور بودند که قبلا تعیین و در نخستین جلسه حضور داشتند. وظیفه این شورا بررسی و تصویب طرح‌های مهم اقتصادی کشور بود. جلسات شورا گاهی هم با حضور شاه تشکیل می‌شد. حسنعلی منصور نیز مدتی طولانی دبیر کل این شورا بود. ایرادی که از همان آغاز کار به این شورا گرفته شد؛ نداشتن اعضایی از میان کارشناسان، استادان و صاحب نظران بود که از مقامات دولتی نباشند و بتوانند آزادانه مسائل را بگویند و درباره طرح‌ها نظر دهند.

۹ فروردین ۱۳۳۰، خوزستان نوروز را در میان اعتصاب کارکنان صنعت نفت که تا هفته‌ها ادامه داشت برگزارکرد. در پی تصویب قانون ملی شدن نفت ایران در پایان اسفند ۱۳۲۹، مقامات شرکت نفت انگلستان با این که هنوز از آن شرکت دولتی خلع ید نشده بود و به بهره برداری از نفت ادامه می‌داد به منظور تحریک کارکنان نفت و نا آرام کردن خوزستان مزایای این کارکنان را قطع کرد و این اعتصاب نتیجه همین اقدام بود. درپی آغاز این اعتصاب، دولت حسین علاء نخست وزیر وقت در خوزستان حکومت نظامی اعلام کرد، ولی موفق به برقراری آرامش نشد و تشنج از پنجم فروردین افزایش یافت و در درگیری‌هایی که روی داد عده‌ای کشته و یا مجروح شدند.

۹ فروردین ۱۳۵۴، مفاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری ایران و آمریکا که مذاکرات مربوط به انعقاد آن در اسفندماه پایان یافته بود انتشار یافت. در این قرارداد آمریکا با فروش هشت رآکتور اتمی به ایران موافقت کرده بود. بخش‌های دیگر قرارداد مربوط به موافقت دولت ایران با فعالیت شرکت‌های آمریکایی در عملیاتی از راه سازی تا آپارتمان سازی و کار‌های عمرانی و صنایع بود. این قرارداد به نام تحکیم مناسبات دوستانه قدیمی ایران و آمریکا بسته شده بود. هنری کیسینجر وزیر امورخارجه وقت آمریکا در آخرین جلسه مذاکرات مربوط به انعقاد این قرارداد حضور داشت.

منابع: سایت روزنامک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی