بازدید 12253
بهروز نعمتی در گفت وگو با «تابناک»؛

معنی حمایت از تولید ملی این نیست که خودروساز تا ابد هر کاری دلش بخواهد انجام دهد

سال ۱۳۹۷ برای صنعت خودرو، سال بسیار پر پیچ و خمی بود تا جایی که با توجه به تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خودرویی در عین کاهش کیفیت‌ها و … این صنعت را با چالش نابودی روبه رو کرد.
کد خبر: ۸۸۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ 28 March 2019

سال ۱۳۹۷ برای صنعت خودرو، سال بسیار پر پیچ و خمی بود تا جایی که با توجه به تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقاضا و کمبود عرضه، افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خودرویی در عین کاهش کیفیت‌ها و … این صنعت را با چالش نابودی روبه رو کرد.

به گزارش «تابناک»؛ صنعت خودرو در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دید که آن را در معرض نابودی کامل قرار داده است؛ از واردات برخی خودروها علیرغم ممنوعیت واردات گرفته تا تحریم‌هایی که مهمترین ثمره‌اش را با کمبود قطعات نشان داد.

همچنین نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول ملی و کاهش عرضه نسبت به تقاضا از سوی دیگر موج سواری خودروسازی ها از فرصت ایجاد شده باعث افزایش قیمت خودرو شد؛ اما این آش آنقدر شور شد که حتی صدای نمایندگان حامی تولید ملی در مجلس را نیز درآورد.

بهروز نعمتی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر من در موضوع خودرو چند بحث وجود دارد؛ نخست اینکه باید بگویم زمانی که موضوع تولید ملی مطرح است، همه ما وظیفه داریم که از آن حمایت کنیم و در واقع من حامی حمایت از تولید ملی هستم و موافق تولید خودرو داخلی که در جلسات مختلف نیز به شدت از آن دفاع کرده ام.

بیشتر بخوانید

وی گفت: اما بحث دیگر در این میان به نقاط ضعف خودروسازی ها برمی گردد و با هیچ چیزی هم قابل جبران نیست، به گونه ای که هم اکنون صدها هزار نفر سرمایه زندگی خود را در اختیار خودروسازی ها قرار داده اند به امید اینکه روزی خودرو خود را تحویل می گیرند؛ اما خلف وعده های متعدد خودروسازی ها باعث شده که اینها به خرید خود هرگز نرسند و این مخالف با اصول مشتری مداری است. از سوی دیگر6 نه تنها خودرو این افراد را نمی دهند حتی کتک هم می زنند، اینها چیزی نیست که ما ساده از آن بگذریم. وزیر باید به آن پاسخ دهد.

وی افزود: ما از وزیر صنعت در این باره پرسیدیم و وی باید در مجلس پاسخگو باشد. واقعیت این است که ما به بهانه تولید ملی و حمایت از این صنعت نمی توانیم دست روی دست بگذاریم، چون باید این تولیدات به دست مصرف کننده هم برسد. دلیلی ندارد قیمت خودرو که در کارخانه 38 میلیون است بیرون 50 میلیون باشد.

وی در ادامه یادآور شد: وظیفه سازمان حمایت از مصرف کننده چیست؟ قبلا اختیار این موضوع با شورای رقابت بود اما در جلسه سران قوا این اختیار را از شورای رقابت گرفتند و به مجموعه وزارت صنعت واگذار کردند،مشخص است که اینجا به مشکل برخواهیم خورد.

این نماینده مجلس گفت: نمی شود قیمت تمام شده یک خودرو در کارخانه 38 میلیون باشد و در بیرون به 50 میلیون تومان فروخته شود. تعزیرات حکومتی جزئی از دولت است و باید به این موضوع ورود کند. به اعتقاد ما باید هر کس در این موضوعات دخیل است پاسخگو باشد.

در کمیسیون صنایع مجلس کمیته ای به این منظور تشکیل شده است، ولی متاسفانه تا کنون یک گزارش هم نداده اند که مشخص شود چه کاری انجام شده است. اینها باید توسط مسئولان پاسخ داده شود.

این نماینده با بیان اینکه بازار انحصاری در اختیار خودروسازان قرار دارد گفت: ما مجموعه های خودروسازی های دیگر هم داریم. معنی حمایت ما از تولید ملی این نیست تا ابد خودروساز هر کاری دلش بخواهد می تواند انجام دهد. ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

وی در پاسخ به این که نظارت چه تأثیری در رفتار مسئولان دارد، گفت: چنانچه تذکرات ما اثرگذار نباشد و پرسش های ما به نتیجه نرسید و نتوانستند ما را قانع کنند مجلس روش های دیگری پیش خواهد گرفت و گام های دیگر را برخواهد داشت.

وی در پاسخ به این که معنی پله های بعدی چیست و آیا منظور شما مربوط به انحصارشکنی در صنعت خودروست یا استیضاح وزیر و یا موارد نظیر این، گفت: اگر نظارت اثر نگذارد، حتما پله های بعدی را پیش می بریم، اما در خصوص انحصارشکنی باید بگویم که رقابت تا حدودی وجود دارد؛ اما اینکه بگوییم با خودروساز های بزرگ دنیا که خودروهای لوکس تولید می کنند رقابت کنم، واقعیت این است که توانش را نداریم و شاید دلیل آن این است که هنوز باید از خودروسازها حمایت کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴۶
دو خط اخر صحبت های این نماینده تمام صحبت های اولیه اش را نقض می کند و بدون دادن راه حل و با گفتن باید های متعدد در اخر به این نتیجه می رسد که ما نمیتوانیم و باید از خودروساز داخلی حمایت کنیم
جای بسی تاسف
یک مشت مونتاژ کار و لگن ساز تحساس خودرو سازی و داشتن چایگاه در عرصه بین المللی را دارند. . مشتری نگون بخت هم مجبور است محصولات بنجل داخلی و چینی را به چند برابر قیمت بخرد. مهم این است هزاران نفر بعنوان مدیر و رئیس و کارشناس در این بین حقوق های کلان بین 8 تا 20 میلیونی را دریافت می کنند. من مشتری هم باید توان سو مدیریت و ریخت و پاش ها را بدهم .
عزیز شما برو خودروسازی ایجاد کن که هر کاری دلش می خواهد نکند تا دیگران هم یاد بگیرند.برادر بیرون گود نشستن و گفتن لنگش کن خیلی آسان است
گل بگیر اقا درشو انقدر با جون و اعصاب مردم بازی نکن بزار مردم ماشین خوب سوارشن بدون تعرفه مرسی که بفکر تولید بودید چهل سال زحمت کشیدین سالی 25 هزار نفر رو کشتین بسه دیگه
دقت کرده اید که سخنان سیاسیون ما در این روزها بسیار شبیه سخنان نیکولاس مادرو شده است؟خدا کند کار مملکت را به حایی نرسانند که ما هم دو رئیس جمهور داشته باشیم چون عاقبت عوامی گری به آنجا ختم می شود.برادر من صنعت خودرو سازی پویا محیط کسب و کار مناسب،روابط عادی بین المللی،سرمایه،تکنولوژی،بازار فروش و صادرات می خواهد سرت را مثل کبک زیر برف کرده ای و فقط شعارهای عوام پسند می دهی
در حال حاضر خریداران آشغال های تولید داخل همان بردگان استثمار شدهٔ خودروسازان هستند.

محکوم به خرید آشغال هستیم

انشاالله به دریوزگی بیفتند این خودروسازان.
جناب نعمتی خودتان را بیهوده خسته نکنید مافیای خودروسازی خیلی قویتر از اینهاست که شما و یا حتی رییس جمهور بتواند از عهده آن برآید .
فعلا که 40 ساله داره انجام می ده و کسی هم کاری نمی تونه بکنه
۵ ماه نخریدولی متاسفانه کی گوش میکنه
هرکی به فکر خویش است
لیاقتمان همین است نه بیشتر.
شعار کافی است!
آقای نعمتی فعلا که دولت هرکاری اعم از ،ایجاد نارضایتی در میان مردم نسبت ، حاشیه راندن ایثارگران در ادارات دولتی و جایگزین کردن افرادی که هیچگونه به نظام ونه به کشور دلسوزی وتعهدی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
ایثارگرا
عده اي در اين مملکت براي ملت خدايي مي کنند و هيچ کسي جرات اعتراض ندارد اعتراض به تورم و گراني و عدم پرداخت حقوق و ... برابر است با محارب خود شاخته و بافته خودروسازان هم از اين امر مستثني نيستند البته مردم هم مقصرند بالخصوص نمايندگيها که با ثبت نام و خريدهاي خودرو همين خودروها را دوبله به ملت مي فروشند.
روزی که این دو شرکت لگن سازی تعطیل شن من به همه ی کوچه ومحلمون شیرینی میدم
من ماشینم و فروختم (ال 90) یه ماشین 206 ثبت نام کردم تحویل دی (فروش قطعی)
هنوز دعوت نامه نیامده چه برسه تحویل
ای کاش نگه داشته بودم ماشینو اینا که تحویل نمی دن قیمت ماشین منم دو برابر می شد
تولید ضد ملی هستن اینا.
گوشت ملی ۱۲۰ گوشت وارداتی ۳۶
خودروی ملی همونجور
فعلا که همین معنی رو میده و حدود ۴۰ ساله که هر کاری دلشون میخواد میکنن تازه براشون فرش قرمز پهن میکنن
آقای بهروز نعمتی:
دولت های محترم ما، همواره در صدد اِعمال تفکر و بکارگیری «روش حمایت از تولیدات داخلی» به هر قیمتی بوده اند. اقتصاد فرمایشی با اِعمال رویه های دستوری به معنی حِفظ و پشتیبانی از تجارت داخلی نیست.
کسی قادر نیست خودش همه چیز باشد و به سایرین هیچ احتیاجی نداشته باشد.
این حرفها نخ نما شده است. معنی حمایت از تولید داخلی مثل هر حمایت دیگری یک چیز است: بازار فروش تضمینی، دادن یارانه، نا دیده گرفتن نقاط ضعف و در نهایت اتلاف جان و مال مردم و البته انهدام اقتصاد و اجتماع کشور. گذاشتن ضرب العجل هم سودی ندارد زیرا همیشه توجیه مخرب اقدام بر علیه ... و بیکار شدن کارگر و صنعتگر و ... وجود دارد. درست مانند آموزش شنا باید لحظه ای فرد را به آب عمیق انداخت تا مهارتهایش را به کار گیرد وگرنه ده سال آموزش شنا هم منجر به این نخواهد شد که شاگرد خودش به آب عمیق بزند.
بهتر است دیگر مطلبی در مورد تولیدات داخلی و کیفیت نازل و قیمت سرسام آورشان منتشر نکنید زیرا هنوز مقامات و نمایندگان و حتی کارگران و مهندسان ما آنقدر بالغ نشده اند تا دست از حمایت منفعت طلبانه از صنایع و کشاورزی کشور بردارند
فعلا" که هر چه دلشان بخواهد و اراده کنند انجام می دهند
40 ساله حمایت میکنیم هنوز مدل های 30 سال پیش رو به مردم تحویل میدن ، همین چین که همش میگن جنسش بی کیفیت هست رو ببینید که چطور داره در صنعت خودرو سازی جلو میره اونم توی فقط چند سال الان از صنعت به اصلاح خودروسازی ما شدید جلوتر رفته ، اگه با تاریخ هم باشه کمپانی هیوندای با خودروسازهای ما قدمت یکسانی داره ولی خب محصولات اون رو ببین که دنیا رو برداشته و محصولات ما هنوز 30 سال پیش ایستاده چون بازار داخلی رو برای خودشون تضمین شده میبینن
سالهاست ازش حمایت میکنیم نتیجه اش شده حال و روز اینگونه مردم
همه چیزمان شده انحصار ، تا کی؟؟؟؟
این اتفاقات همه معلول بی توجهی به مردمه !!!!
چرا به تدریج عوارض و گمرک رو حذف نمیکنن؟ سالی ۱۰٪ از اون عوارضی که وضع کردن کم کنن و به خودرو (لگن) سازها هم اولتیماتوم بدن...
خب که چی؟ این حرفا رو میزنین که مثلا بین مردم محبوب بشید؟ وقتی هیچ اتفاق مثبتی نمیفته چرا داغ مردم رو تازه میکنین؟ مردم گوششون از این حرفا پره.
بسمه تعالی
تو گروه خودرو که یکی از بزرگترین بستر رانتخواران هستش مقابله ای به نفع مردم صورت نخواهد گرفت.....
حمایت از تولید ملی یعنی سوار شدن پراید به جای تویوتا هایلوکس
چرت نگو بهروز !!! هر چی کردند به پشتوانه شماها کردند .
با سلام. در ابتدا اف بر آندسته از دستگاههای دولتی سود پرست و بی تدبیر. و بعد لعنت خدا بر بانکهای سود پرست. نفرین پروردگار بر خودروسازهای گران فروش و در نهایت همه این لعن و نفرینها بطور خاص بر آن دسته از مردم سودپرستکه با احتکار و خریدهای مسرفانه و دلال وار خودرو ، ارز و سکه و یا هر چیز دیگری، به افزایش قیمتها دامن زده، و نقش عمده ای در گرانی های اخیر داشته اند. همه با هم مقصرید حالا یکی کمتر یکی بیشتر.
حمایت بی چون و چرا از خودروسازها همانطور که تا حالا بوده فقط باعث فلاکت صنعت خودروسازی ما شده ، خودروهای بی کیفیت ،قطعه سازی های بی کیفیت ...رخوت و رخوت و رخوت ....و به عنوان یک الگوی مضخرف در تمام کشور ....
فعلا که معنی اش دقیفا همین است.
جمعش کنید این بازیهارا

مرد حسابی 20 تومن هم براش خیلی زیاده
برید حمایت کنید تا فرغون سازتون ماشین ۴۰ میلیونی رو ۱۰۰ تومن به مردم بدبخت بندازه!
خودتون رو بیشتر از این با این حرفا سبک نکنید
بانک مرکزی که جلوی واردات را گرفته و شما انسانعها که مملکت را قفل کرده اید ...
تا وقتی این دولتیها هستند وضعیت همینه دپو خودرو تو پادگانها مشکلشون رو تقریبا حل کرده.
آقای روحانی در پیامهاش فرمودند که هرچه نفرت دارید به سر ترامپ بریزید . واقعا وقتی یک وزی مثل وزارت صنعت قیمت خودرو را کف بازار تعین میکنه از ترامپ دیوانه چه انتظاری دارید
فعلا که همین مفهومو داره؟مگه نه غلام
اتفاقا مسئولین قسم خورده اند که تا ابد از گاری سازان که خودرو سازان نامیده میشوند حمایت نمایند
ژستهای انتخاباتی!!!
متاسفانه این شده بدرد نخور ترین خودرو رسید به 50 میلیون
خودروساز .. خودروساز ... خودرو ... ساز .. ساز ...

از خودرو ساز فقط ساز آن باقیمانده ، یک ساز بد صدا
آقای نعمتی اگر الان خودروسازهای ما نمی توانند با دنیا رقابت کنند حمایت ... امثال شما می باشد که الان هم بعد از مشاهده دست پختتان هنوز راه اشتباهی که چهل سال رفنه اید میخواهید ادامه دهید شما یا خوابید و یا خودتان را به خواب زده اید چرا که بیسوادترین فرد مملکت هم فهمیده این راه به ... است البته دلیل حمایت شما را نمی دانم . اما مردم از این حمایت غیرمنطقی شما حالشان به هم میخورد و از این استدلال حمایت از تولید ملی خسته شده اند چه کسی هست که نداند شرکت های خودروساز ما نه دنبال تولید ملی هستند و نه به فکر مردم ، و دلیل ان هم همین وضعی است که این آقا به آن اشاره کرد. بس کنید و به شعور مردم توهین نکنید حرفهای غیر منطقی و بدور از کارشناسی آقای نعمتی باعث عصبانیت مردم می شود و نشان می دهد که ایشان از درد و مشکلات مردم خبر ندارند چرا اگر داشتند پس از چهل سال لاقل خواستار واردات خودرو با کمترین حق گمرکی می شدند . اگر این کار قبلا شده بود الان خودروسازهای ما می توانستند با دنیا رقابت کنند و مردم با رغبت خودروهای داخلی را می خریدند ولی افسوس، و مقصر اصلی این وضع شما نماینده ها هستید که حمایت کردید و نظارت نکردید و از خودرسازها مطالبه نکردید
میشه بفرمایید کی میخواهید لطف کنید و اقدامی بفرمایید؟؟ شما اصلا اراده ای ندارید متاسفانه. بنده به نوبه خودم رای نخواهم داد نه به مجلس و نه هر انتخابات دیگری. چون من و کلا مردم اهمیتی برای کسی ندارد
در ایران ، نه تولید کننده ملی داریم ،ونه سرمایه دار ملی ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار