بازدید 7636
گفتگوی اختصاصی با رئیس کنفدراسیون صادرات ایران؛

چشم انداز اقتصادی سال ۹۸ می‌تواند بهتر از ۹۷ باشد/ رونق تولید در گرو رفع موانع تولید و کاهش نرخ بهره/ افزایش قدرت خرید مردم برای خرید کالای ایرانی/ ارز حاصل از صادرات همواره به چرخه اقتصاد بازگشته است/ صادرات پیشران رونق تولید است

در سال جاری، کاهش هزینه‌های تولید از محورهای مهم می‌باشد که راهکار این موضوع به سیستم بانکی و کاهش نرخ بهره در کشور بر می‌گردد. در شرایط کنونی بایستی به دنبال امنیت سرمایه گذاری و حفظ سرمایه‌های موجود و جلوگیری از خروج سرمایه از تولید با سیاست‌های تشویقی باشیم. امسال که قرار هست تولید رونق بگیرد همه باید در رفع مشکلات تا جایی که برایشان امکان دارد و امکانات وجود دارد کمک کنند.
کد خبر: ۸۸۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 26 March 2019
تابناک اقتصادیسال ۹۸ نیز همانند سال‌های اخیر از سوی رهبر انقلاب با محوریت اقتصاد و معیشت مردم نام گذاری شد. رونق تولید در حالی از سوی رهبر انقلاب برای سال ۹۸ انتخاب شده است که نشان می‌دهد همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد می‌باشد. ایشان در بخشی از پیام نوروزی خود بیان داشتند: "در مسئله‌ی اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئله‌ی مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانه‌جات و کم‌کاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانه‌جات از این قبیل است. این‌ها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناس‌ها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعه‌ی تولید ملّی». سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمیتوانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا میتوانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. می‌خواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم."

به گزارش تابناک اقتصادی؛ آنچه مشخص است، مسئله تولید در کشورمان در این سال‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده است و نتیجه این مشکلات و موانع، خارج شدن واحد‌های تولیدی از ریل کسب و کار بوده است. هرچند با بازگشت تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا علیه ملت ایران، به جهت تأمین مواد اولیه وارداتی برای تولید، دچار مشکلاتی شدیم، اما به باور بسیاری از کارشناسان و فعالان و کارآفرینان، تحریم‌های داخلی و بخشنامه‌های پی در پی و بعضاً متناقض، بیشتر از تحریم‌های خارجی بر روند تولید و اشتغال کشور اثر منفی گذاشته است. به عنوان نمونه در سال گذشته، شاهد دستورالعمل‌هایی در جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور بودیم، ولی در عمل نتیجه این بخشنامه‌ها، ایجاد موانع در جهت صادرات کشور بوده است. صادراتی که به عنوان یکی از اهرم‌های مهم در رونق تولید می‌تواند اثرگذار باشد.

به این بهانه به سراغ یکی از فعالان با تجربه در حوزه تولید و صادرات رفتیم تا با ایشان در خصوص موضوعاتی همچون راهکار‌های رونق تولید ملی با توجه نام‌گذاری سال ۹۸، هدایت شاخص‌های کلان اقتصادی در سال جاری، دغدغه‌های صادرکنندگان در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و پیش بینی شرایط اقتصادی در سال جدید و چشم انداز اقتصاد ایران، گفتگو کنیم.

محمد لاهوتی به عنوان رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است، سال ۹۸ فارغ از موضوعات سیاسی و خارجی می‌تواند بهتر از سال گذشته باشد، در صورتی که تأثیر تصمیم گیری‌ها در حوزه سیاست خارجی سایه بر موضوعات داخلی نیندازد.
 
محمد لاهوتی رئیس کنفدارسیون صادرات

محمد لاهوتی در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص عملیاتی شدن شعار امسال یعنی رونق تولید اظهار داشت: قطعاً با توجه به نام‌گذاری سال ۹۸ در خصوص رونق تولید، اولین نکته ای که به ذهن می‌رسد برای اجرایی شدن این شعار مهم، رفع موانع تولید است. ما در کشورمان با مشکلات جدی در حوزه تولید مواجه هستیم در بخش تولید، ارتقاء کیفیت کالا و افزایش بهره‌وری از نکات مهم هست که بر عهده صنعتگران و تولیدکنندگان ما خواهد بود، ولی بقیه مشکلات، اعم از موانعی که بر سر راه تولید قرار دارد. حتی در خصوص این موانع قانون هم تصویب شده است، ولی تمام و کمال اجرا نشده است. همچنین محیط کسب و کار هم با مشکلات فراوانی مواجه است که برای آن هم قانون وجود دارد که تقریباً اجرا نشده است. کاهش هزینه‌های تولید از محورهای مهم می‌باشد که راهکار این موضوع به سیستم بانکی و کاهش نرخ بهره در کشور بر می‌گردد. در شرایط کنونی بایستی به دنبال امنیت سرمایه گذاری و حفظ سرمایه‌های موجود و جلوگیری از خروج سرمایه از تولید با سیاست‌های تشویقی باشیم. همچنین رفع مشکلاتی مثل تأمین کار، تأمین اجتماعی و هزینه‌های سربار تأمین اجتماعی و مشکلاتی از این دست، مواردی هستند که بر سر راه تولید وجود دارد و امسال که قرار هست تولید رونق بگیرد قانون‌گذار و سیاست‌گذار و مجری، همه باید در رفع مشکلات تا جایی که برایشان امکان دارد و امکانات وجود دارد کمک کنند.
 
بیشتر بخوانید

محمد لاهوتی در ادامه با بیان اینکه با توجه به وضع معیشتی مردم که متأسفانه به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز و متعاقب آن افزایش ناگهانی تورم مشکلات جدی در حوزه معیشتی مردم به وجود آورده، گفت: قطعاً یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود افزایش قدرت خرید مردم هست. سیاست گذاری‌هایی که مردم بتوانند از کارت‌های اعتباری کمک رسانی استفاده کنند و در نتیجه با خرید کالای ایرانی بتوانند تولید را حمایت کنند، زیرا اگر تولید حمایت شود رونق تولید هم محقق می‌شود، البته این بخش داخلی است که در بخش خارجی باید توجه داشت که صادرات به عنوان پیشران تولید و رونق تولید می‌تواند نقش آفرینی کند هرچند متأسفانه با سیاست‌هایی که در سال ۹۷ بر حوزه صادرات تحمیل شده مشکلات جدی دارد که رفع موانع صادرات می‌توانند یکی از راهکار‌های مهم رونق تولید باشد.

یکی از چالش‌های بین بخش خصوصی و بانک مرکزی در سال ۹۷، موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بود. تا جایی که اخیراً همتی رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر بر ضرورت بازگشت ارز به کشور در جهت رونق تولید در کشور تاکید کردند. در این خصوص رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت:

به عقیده من این مطالبه به حق دولت هست که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی برگردد که در گذشته هم این ارز به کشور برمی‌گشت و اینکه بگوییم ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی بازنگشته است حرف درستی نیست، زیرا یک تولید کننده یا یک صادر کننده منابع نامحدود ندارد که کالا صادر کند و ارز آن را برنگرداند و همچنان تولید و صادر کند، ولی اینکه دولت بایستی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات نظارت کند و به نوعی مدیریت هزینه‌کرد ارز‌های صادراتی را مدنظر داشته باشد، از نظر من یک مطالبه به حق دولت هست و ما در این مورد هیچ اختلاف نظری با بانک مرکزی نداریم، ولی مشکلی که وجود دارد روش‌های برگشت است. عملاً در شش ماهه سال ۹۷ سیاست‌هایی اعمال شد که تأثیرات منفی آن تا اواخر سال به طول انجامید و آن سیاست‌هایی که در حوزه ارز و برگشت ارز صادراتی اعلام شد متأسفانه به غیر از یک مورد که آن هم ارز نیما با نرخ‌های تقریباً کنترل شده نیمایی امکان پذیر بود اجرا شد و روش‌های دیگر اجرایی نشد. به همین دلیل هم صادر کنندگانی که مواد اولیه را با ارز‌های ارزان قیمت خریداری نمی‌کردند قادر نبودن ارز صادراتی را در نیما با قیمت‌های کنترل شده نیما عرضه کنند، ولی در ماه‌های پایانی سال سیاست‌گذاران متوجه این شدن که باید اصلاحاتی در بخشنامه‌های ارزی صورت بگیرد که روش‌های واردات در مقابل صادرات، واگذاری ارز صادراتی به واردکنندگان با نرخ توافقی که در خود دستورالعمل هم دیده شده بود، خوشبختانه اجرایی شد. همچنین ثبت سفارش خوشبختانه مشکلاتش تا حدودی برطرف شده است. به هر حال به صادر کننده اجازه دادند و موافقت کردند که ارز صادراتی را در هر گروه کالایی که برای ارز خریدار وجود دارد واگذار کند و به نظر می‌رسد که اگر این روند در سال ۹۸ هم ادامه داشته باشد هم صادر کنندگان از این مشکلات خارج خواهند شد هم بانک مرکزی به منابع ارزی بیشتری دسترسی پیدا خواهد کرد.

ایشان در بخش پایانی گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص پیش بینی و شرایط اقتصادی سال ۹۸ و چشم انداز اقتصادی سال جاری اظهار داشتند:

در خصوص این سؤال به عقیده من سال ۹۸، سالی هست که هم می‌تواند منجر به رونق تولید و بهبود وضعیت کنونی شود و هم می‌توان با مشکلات دیگری مواجه شود. امروز یکی از مشکلات جدی در حوزه تجارت خارجی ما تعیین و تکلیف در موضوع FATF است. الآن چند ماه است که بین مجلس و تشخیص مصلحت نظام این لوایح معطل مانده و از آن طرف هم فشار FATF بر ایران و به نوعی آخرین تعلیقی که در خصوص ایران صورت گرفته همچنان پا برجاست و از آن طرف هم اگر که این لوایح تأیید نشود قطعاً مشکلات دیگری در حوزه تجارت خارجی ما نمود پیدا خواهد کرد که می‌تواند شرایط را در سال ۹۸ به نوعی سخت‌تر کند، ولی چنانچه این لوایح تصویب شود قطعاً مطالبه‌گری ماهم از ۵ کشور طرف قرارداد در موضوع برجام می‌تواند افزایش پیدا کند، زیرا دیگر بهانه‌ای در دست این‌ کشورها برای موضوعات پول‌شویی وجود ندارد و عدم امکان معامله با ایران را به نوعی از آن‌ها گرفته خواهد شد و خلع سلاحشان کرده‌ایم و می‌تواند شرایط را تا حدودی بهتر کند؛ بنابراین سال ۹۸ بستگی به سیاست‌های ما در حوزه داخلی و در حوزه خارجی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ما دارد لذا سال ۹۸ را اگر فارغ از موضوعات سیاسی و موضوعات خارجی بخواهیم بررسی کنیم می‌تواند سال بهتری نسبت به سال ۹۷ باشد، در صورتی که تأثیر تصمیم گیری‌های ما در حوزه سیاست خارجی سایه بر موضوعات داخلی نیندازد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۱
همه دنیا می دانند قدرت خرید پایین آمده در اثر کاهش ارزش پول ملی بوده، اما چرا؟!چرا قبل از تحریم کاهش ارزش پول داشتیم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
دولت خودش خواست
تا وقتی شما کاغذ بازی هارا و پارتی بازی جمع نکنید هیچی رونق نمیگیره
هرکالایی که صادرکردید بازارداخلی نابود مردید وبه افزایش قیمت وکاهش قدرت خرید مردم کمک نمودید
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
شوخی ۱۳ را خیلی زود شروع کردید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
به نظر من بهتره که ایشان بجای صادرات بفرمایند قاچاق محصولات کشاورزی و مورد نیاز مردم به خارج از کشور. تازه بر خلاف گفته ایشان. و به گفته رییس باک مرکزی ارز حاصل از ان به کشور برنمیگردد
جناب رییس کنفدراسیون صادرات ، سال 98 برای تاجرهابهتره نه مردم . اگر راست میگین چرا پراید لگن رو صادر نمی کنین همش گیر دادین به مواد خوراکی ؟ پراید 5 میلیونی قابلیت صادرات نداره قالبش میکنین مردم خودمون 40 میلیون تا توش تکه تکه بشن بجاش کل مواد غذایی رو صادر می کنین و همه رو گرسنه .
دروغ. ۱۳ را خیلی زود بیان کردید!
تنها هنر شما ها بعد از این همه سال صادرات مایحتاج غذایی مردم است در صورتی که در هیچ کجای دنیا اینچنین نیست
متاسفانه برخی تولید کنندگان وطنی هم از این شرایط سوء استفاده کرده اند. الان پیراهن های نخی خوب خارجی ساهت آن بر دنیا در کشور زیر یکصدهزار تومان فراوان است، اما پیراهن وطنی را با صد لطف و منت زا یکصد و هفتاد هزارتومان به یکصد و سی هزار تومان می فروشند، یعنی در تلویزیون تبلیغ می شود و همه کالاهای ساخت داخل نسبت به اوانع خارجی شان قیمت های بسیار گزافی دارند که یارخی ناشی از سوء استفاده، و برخی هم نتیجه هزینه های بالای تولید در داخل کشور است. فقط کافی است نگاهی به کالاهای وطنی تبلیغ شده در تلویزیون و نمونه های خارجی آنها در فروشگاه ها بیاندازید تا متوجه این موضوع بشوید. رونق تولید در داخل هم با مشکلات بسیار بسیار زیادی مواجه است
با قوانینی که بر تولید هست انگیزی برا رونق نیست.تولید در ایران یعنی خود کشی
«صادرات یکی از اهرم‌های مهم در رونق تولید می‌تواند اثرگذار باشد.»؟؟
نویسنده مقاله گویا در اقتصاد تاره وارد است.
صادرات فقط برای تامین مواد خام و یا کالاهایی که فعلا خودمان نمیتوانیم بسازیم مفید است.
ما بهترین تولیدات کشاورزی خود را صادر میکنیم، نفت و صنایع پتروشیمی را صادرمیکنیم تا کالاهایی را واردکنیم که خود بهتر از خارجی ها تولید کرده و میکنیم. شما زمانیکه به فهرست کالاهای صادراتی و وارداتی نگاه میکنید آنرا بوضوح در می یابید.
چیزی که ما بشدت برای رونق تولید احتیاج داریم، همانا وسایل حفظ تولید یعنی کالاهایی که برای تولید وسایل دفاعی مورد لزوم میباشد که همگی جزو «ورود ممنوع های تحریمی» میباشند.
این ارزی هم که اینقدر مورد دعوا قرار دارد فقط برای احتیاجات خارج از محدوده تولیدی میباشد که بشکر دست ها و مغز های قادر و فعال ایرانیان خودمان تاکنون کمبودهای تولیدی خود را تولید کرده ایم و یا درحال تکاپو برای تولید آن هستیم.
پس کلید رونق تولید صادرات نیست، بلکه در تامین این دست ها و مغزها برای تولید کمبود ها میباشد.
اگر سرمایه جاری در این بخش از بخش واردات و خروج ارز برای دیدار از کشورهای خارجی خیلی بیشتر باشد آنوقت است که در آینده نزدیک اقتصادی پویا و سلامت خواهیم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
دانشمند وقتی کالای تولیدی صادر شود، باعث افزایش انگیزه برای تولید بیشتر میشه. شما وقتی بتونی کالای تولیدی مثلا کفش را صادر کنی، ارزآوری باعث افزایش انگیزه برای تولید میشه
رونق اقتصادی به معنی خرید اجباری آشغالهای تولید داخل نیست
در حال حاضر هیچ تولید کننده ای کالای با کیفیت تولید نمیکنه

مردم را با اقتصاد فئودالی دارند به دوران خانسالاری و قاجار بر می گردونند
اقتصاد فئودالی - مافیایی شما به درد آقازاده ها میخوره نه مردم.
اگه راست میگید که نمیگید به مردم همان کالاهایی را بفروشید که به خارج از کشور قاچاق میکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
خوب داره همین کار رو هم میکنه . گوشت قاچاق میشه کشور عزیز دل بعد ته مونده شو میذارن جلوی من و تو کیلویی 130 هزار تومن تا جیغ بنفش بکشیم
بابا جون بچت جون جد و آبادت جون هرچی که بهش اعتقاد داری مجبورمون نکن جنس ایرانی بخریم هزار سالم بگذره چون تکنولوژی وارد نمیشه جنس ایران آشغاله اگه برنامه اینه برای مقابله ملت رو مجبور کنی جنس بنجل بخوره و بخره جون زن و بچت بیخیال شو
مشکل کل خاورمیانه و جهان سوم نداشتن اقتصاد تولید محور است. مثل خانواده ائی که پدر آن فقط از روی پس اندازش خرج می کند و هیچ کسب و کار مولدی ندارد. اقتصاد نفتی هر جا بود پول هم بود وگرنه مثل اردن یا پاکستان فقیر می شوند. اما در اروپا و آمریکا و چین اقتصاد بر مبنای تولید است. و مردم ثروتمند و پول ملی تقویت می شوند. اگر ما فکر کنیم گره کار ما بدست مذاکره و توافق با آمریکا حل می شود همانطور که با برجام نشد با بعدی هم نمی شود. اگر فکر می کنید آمریکا تولید بوئینگ یا اپل یا تسلا و کاترپیلار را به ما می دهد سخت در اشتباهید. تولید را به نزدیکترین متحدخود یعنی عربستان و مصر واردن هم نمی دهند.
تجربه ثابت کرده ،، سال به سال دریغ از پارسال...
سلام. آخه جهل به یک موضوع تا چه حد. خواجه حافظ شیرازی هم فهمید وقتی خواستید میلتون فریدمن بازی در بیارید و به اصطلاح بدون در نظر گرفتن ظرفیتها، حجم نقدینگی، عوامل کار و تولید، بازار کسب و کار و ... همه چیز رو به بازر آزاد و صادرات گره زدید و ترکیب نرخ سود بانکی رو تغییر دادید، در نتیجه اقتصاد کشور منفجر شد. برادر رئیس کنفدراسیون، در شرایط فعلی افزایش صادرات، کاهش سود بانکی و.... معکوس عمل میکند! لطفاً این مساله ساده رو بعد از یکسال و اندی درک کنید و این توصیه ها و مشاوره های اقتصادی و تجاری ضعیف رو به وقت دیگری موکول کنید.
کالاهای ضروری مردم (موادغذایی)راصادرمیکنید،به این کارتون افتخارهم میکنید،پیازهزارتومانی شده سیزده عزار
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
وای بر کسانیکه سفره جلوی مردمو جمع کردن همشو صادر کردن کشورهای همجوار و با این کار قیمت مواد خوراکی را در داخل به فلک رسوندن . مردم عظیم ترین کشور نفت و گاز جهان رو گرسنه کردن
کارشناسان سفارشی!!!!
رونق تولید ؟ کدام تولید ؟ شما که فقط محصولات کشاورزی تان تولید داخل است که آنهم اکثرا" به عراق صادر می شود و مردم را گرسنه نگهداشته اید بقیه محصولات تولید داخل که همه مونتاژ هستند دلیلش تغییر قیمت ارز است که بلافاصله قوطی کبریتی به نام پراید را بالای چهل میلیون تومان به خلق الله انداختید رونق تولید واقعی نیاز به امنیت سرمایه گذار دارد سرمایه گذار باید مطمئن شود که در صورت سرمایه گذاری سود و اصل سرمایه اش از دستبرد در امان است باید مطمئن شود نهادهای فراقانونی کشور مزاحمتی برای او و سرمایه گذاریش ایجاد نمی کنند انگ جاسوسی به او نمی زنند تا تیغش بزنند . با این اوصاف هنوز زود هست که سرمایه گذار واقعی به ایران بیاید .
تولید کننده نیاز به مواد اولیه دارد که 90% آن از خارج وارد میگردد. و بدون مواد اولیه هیچ کاری از دست هیچ تولید کننده ای بر نمیآید. بدون مواد ، رونق تولید هیچ معنایی ندارد و صرفا یک شعار تو خالی خواهد بود. شتر سواری دولا دولا نمیشود. اگر بخواهیم در تولید ما رونقی صورت گیرد بایستی از مواضع متعصبانه خود دست برداریم و با دنیا تعامل برقرار نمائیم.
ثروت عمومی کشور کجاست ؟؟!!

بدون توجه به راه حل اساسی ، تا ابد در حال شکایتیم ! حل مشکلات حقوق و مزایا در ایران بدون شناخت علل آنها و برطرف سازی ممکن نیست ! ........ لطفا دقت فرمایید منابع مالی شرکتهای ثروتمند ایران به کانالهای ویژه ای هدایت میشود . حال به نام خصوصی سازی یا امثالهم . دست دولت خالی شده است . این شرکتهای با ارزش افزوده بالا باید به دولت و مردم بازگردد . ....... چدد مثال .... شرکت ملی مس .... فولاد مبارکه ......... پتروشیمیها ............ فولاد خوزستان ................فولاد نیشابور ....... معادن سنگ آهن ثروتمند چادرملو ، گل گهر ......معادن سرب و روی یزد ، بافق ، اصفهان و .... شرکت مپنا ............ شرکت نفت ........ شرکت گاز .................شرکتهای پشت پرده پتروشیمی ، نفت و گاز ، فولاد ، مس ، سرب و روی ......... ریشه های ضعف اقتصادی و بسته شدن دست دولت این موضوع کلیدی است . بدون توجه به راه حل اساسی ، تا ابد در حال شکایتیم ! شرکتها و اموال غارت شده عمومی باید به مردم و دولت برگردد .... راه دیگری نیست !!
پاسخ ها
واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ !
عمده واگذاریهای بزرگ صنایع و معادن کشور، در شرایط تبانی انجام میگردد .
و این موضوع ، عامل مهم تنزل اقتصاد ، درآمدهای عمومی کشور و در نهایت
تضییع حقوق ملت و تنزل سطح زندگی است .
واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ !
شک نکنید .
پول ایرانیان در جیب سهامداران و کارکنان لاکچری !!

توزیع ۱۰ هزار میلیارد تومان رانت در فقط یک بنگاه صنعتی خصولتی سود نه ماهه ۱۳۹۷ (قبل از مالیات) شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نزدیک به دو برابر افزایش به ۷ هزار میلیارد بالغ گردید. پیش بینی می شود سود سالانه شرکت فولاد مبارکه به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ بالغ گردد.

افزایش دو برابری سود شرکت فولاد مبارکه در اثر بالا رفتن قیمت نرخ ارز و در سوی دیگر افزایش به مراتب کمتر هزینه های تولید (مواد خام، انرژی و نیروی انسانی)، حاصل شده است. افزایش سود حاصل از نرخ ارز شرکت فولاد مبارکه معادل پرداخت بیش از یک میلیون تومان عیدی به کارمندان دولت است.

نظر به معافیت های مالیاتی متنوع، شرکت های صنعتی خصولتی مالیات کمی می پردازند. شرکت فولاد مبارکه مثالی بارز است از آن چه که با افزایش نرخ ارز در اقتصاد ایران به وقوع پیوسته است. در شرایطی که دولت می گوید منابع مالی ندارد و مردم به شدت فقیر شده اند، صدها هزار میلیارد تومان رانت و منافع بین بنگاه های شبه دولتی و خصولتی تقسیم شده است.

کارگران و سهامداران پولدار ... از جیب مردم ایران !!
رونق تولید .با کدام سرمایه ؟برای کدام مشتری ؟با کدام مواد اولیه و با چه تکنولوژی کشور ما خام فروش است تولیدصنعتی کشور ما قابل رقابت با محصولات دنیارا ندارد به لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده کشور ما تحریم است و حتی محصولات صنایع گازمحور ما (سیمان .فولاد .و محصولات پتروشیمی )قابلیت صادرات و بازگشت ارز ندارد اقتصاد ما بیمار است کسانی که برای اقتصاد تصمیم گیرنده اند علم اقتصاد نمیدانند تنها با افزایش نقدینگی و ....باعث افزایش تورم و بیکاری و رکود میشوند اقتصاد ایران یک اقتصاد بسته و تک محصولی است به گذشته رجوع کنیم دلار درسال پنجاه وهفت برابربا هفتاد ریال بوده و امروز به مرز چهارده هزار تومان رسیده همه دولتهاهمان اشتباهات اقتصادی راتکرار میکنند .
بزرگترین فساد اقتصادی کشور در جریان ارزان فروشی صنایع و معادن به ویژه خواران و شرکای خصوصی بخش دولتی ، تحت نام خصوصی سازی ، رخ داده است .
خصوصی سازی یک خیانت فراجناحی است !!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار