بازدید 18561

مخالفت صریح وزیر نیرو با ایده‌های روحانی و همفکرانش!

اگرچه پس از اظهار نظر روحانی، بسیاری از کارشناسان در مخالفت با ایده انتقال آب مقالات و یادداشت‌هایی به رشته تحریر در آورده و کوشیدند دلایل شان برای این مخالفت را به گوش عموم برسانند، اما واکنش مسئولان به ماجرا چیزی جز سکوت نبود؛ سکوتی که حالا شکسته شده است و شکننده آن کسی نیست جز وزیر نیرو.
کد خبر: ۸۸۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸ 27 March 2019
انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس به داخل کشور یا خیر؟ این سوالی است که اخیرا رئیس جمهور به صراحت پاسخ مثبتش به آن را فریاد زده است، اما وزیر نیرو از مخالفتش با آن خبر می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، اگرچه پس از اظهار نظر روحانی، بسیاری از کارشناسان در مخالفت با ایده انتقال آب مقالات و یادداشت‌هایی به رشته تحریر در آورده یا در گفتگو با رسانه ها، کوشیدند دلایل شان برای این مخالفت را به گوش عموم برسانند، اما واکنش مسئولان به ماجرا چیزی جز سکوت نبود.

سکوتی که حالا شکسته شده است و شکننده آن کسی نیست جز وزیر نیرو. وزیری که سال‌ها در حوزه آب در دیگر نقاط کره خاکی تحقیق و پژوهش کرده و بعد از سال‌ها به کشورمان بازگشته تا حالا در بالاترین سطح، سکاندار سیاست‌های آبی کشورمان شود. سیاست‌هایی که ظاهرا یکی از مهم‌ترین دستور کارهایش، انتقال آب است.

«وقتی با خشکسالی مواجه می‌شویم، به‌طور طبیعی باید ما را به فکر بیندازد، حالا که آب کم است این آب موجود را چطور مصرف می‌کنیم و بعد ذهنمان بیاید متوجه این شود که آیا این شیوه مصرف بهترین شیوه است؟ آیا این محصول مناسب‌ترین محصول برای این دشت است؟ آیا این شیوه آبیاری بهترین شیوه آبیاری است؟ نباید آن را تغییر دهیم؟ اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم چه سختی‌هایی دارد و چه هزینه‌هایی باید کنیم؟ چه چیز‌هایی را نباید بکاریم و هر چیز را باید کجا بکاریم؟»
 
بیشتر بخوانید

جملاتی که خواندید، بخشی از سخنان رضا اردکانیان در گفتگو با ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران است که در آن به نقل از وزیر نیرو آمده: «یک قرارداد نانوشته بین همه‌ما وجود دارد که در هیچ دفترخانه‌ای آن را ثبت نکرده‌ایم. بر اساس این تفکر ما وقتی وارد این عرصه‌های سخت می‌شویم، فکر می‌کنیم که از چه راه‌های جدیدی می‌شود آب فراهم کرد. یکی می‌گوید برویم سراغ باروری ابرها، دیگری می‌گوید از اعماق زمین آب ژرف را استخراج کنیم، یکی دیگر می‌گوید ما دریا داریم و باید برویم سراغ شیرین کردن آب دریاها. درحالی که پشت همه این راه‌حل‌ها این است که ما عادت‌ها و ترتیبات فعلی‌مان را برای مصرف نمی‌خواهیم برهم بزنیم.»


همین برش از سخنان وزیر نیرو کافی است تا دریابیم نظر وی به عنوان فردی که در این زمینه متخصص استُ‌کاملا مخالف نظر رئیس جمهور است. مخالفتی که دلیل آن نیز بیان شده و البته منطقی هم به نظر می‌رسد چراکه تا خشکسالی را درک نکرده و نکوشیم مصرف مان را بهینه کنیم، دست اندازی به منابع جدید آب مانند آب دریا‌ها یا آب‌های ژرف نخواهد توانست ما را از بحران آب رهایی بخشد.

به این بخش از سخنان وزیر که نقل تجربیات و حتی خاطرات وی از سال‌ها زندگی در اروپاست، دقت کنید: «در اروپا که معروف به قاره سبز است، یکی از مشکلات مردم، تعداد فراوان روز‌های پربارش است. اما در همین اروپا مناطقی هست که این آب فراوان را تا چندین بار تصفیه و باز مصرف می‌کنند و در این سیکل می‌چرخانند تا دوباره به رودخانه باز گردانند. مجدداً این آب را از رودخانه می‌گیرند و تصفیه می‌کنند.

در همین اروپا با وجود گستردگی فضای سبز قوانین بسیار سختی برای از بین بردن یک بوته و گیاه وجود دارد که اگر بی‌مبالاتی در نگهداری از آن صورت گیرد باید جرایمی پرداخت شود. این حاکی از آن است که در زندگی توسعه یافته یک موضوع مقدم بر شرایط اقلیمی است و آن هم پایبندی به اخلاقیات است. یکی از عرصه‌های آن اخلاق مصرف می‌شود. ما نیز آن را باید دریابیم و از هر عاملی که حواسمان را پرت می‌کند، فاصله بگیریم.

اروپا ۱۰ سال محل زندگی‌ام بوده است... آن زمان بار‌ها و بار‌ها به این مسأله فکر کردم، این‌ها که هیچ مشکل کمبود آب ندارند، چرا اینقدر هزینه می‌کنند که این آب موجود درست مصرف شود؟ بعد پاسخ خودم را در این دیدم که آن‌ها بدمصرفی را منشأ یکسری بداخلاقی‌ها دیگر می‌دانند.

اگر این بدمصرفی در آب یا در انرژی اتفاق افتاد، دامنه‌اش به سایر وجوه زندگی‌مان هم می‌رسد و آن وقت دیگر کسی جلودار آن نیست. البته سیاست تعرفه و قیمت‌ها و اقدامات فرهنگی دیگر هم نیاز است و همه این‌ها کمک می‌کند که آن وجه اخلاقی و درست مصرف کردن پایدار بماند.

ما باید به رفتار درست و همسو با اقلیم کشورمان عادت کنیم. خوشبختانه ملتی هستیم که گذشته نشان می‌دهد پدران ما در همین شرایط اقلیمی با پایداری و استقامت، سازگار با اقلیم و تمدن ساز بوده‌اند. در همین اقلیم ما قنات را به دنیا عرضه کردیم؛ این خشکی و کم‌آبی حادث نیست و کم آبی ربطی به این نظام و آن نظام، این دین و آن دین ندارد. هزاران سال وجود داشته و پدران ما حریف آن شدند و فرار نکردند. اگر آن‌ها توانسته‌اند، ما نیز می‌توانیم.»

دورنمای مثبتی که وزیر ترسیم می‌کند و در آن، بحران آبی پیش آمده را پشت سر گذارده و توانسته ایم به مانند پیشینیان مان، خشکسالی و کم آبی را مدیریت کرده و پشت سر بگذاریم، هرچند مشخص نیست چگونه به رغم سکوت امثال وزیر نیرو در قبال ایده رئیس جمهور برای انتقال آب خزر به سمنان، این مهم محقق شود؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۵
مهم نیست که همه کارشناسان مخالف با یک طرح باشند، رییس جمهور نقد رو از هیچ کس نمیپذیره، حتی وزیر انتخابی خودش.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
شما مخالفان انقال آب میدانید عرب ها سالی دارند چقدر از آب خلیج فارس را شیرین میکنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
توی این مملکت کارشناس کیلو چنده فقط وقتی افتضاحات رو می شود همه دنبال کارشناس هستند
همه از دولت روحانی گله دارند.
مردم گله ندارند شکایت و انزجار دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
پیاز شده 15 هزارتومان
طرح انتقال آب بسیار برای کشور خوب است. چون ما باید یک پشتوانه آبی داشته باشیم و داعما دغدغه مصرف آب رو نداشته باشیم. طرح انتقال آب باید از 20 سال قبل اجرا می‌شد. و این همه بیابان در کشور ایجاد نمیشد. در امارات هم با ایجاد در یاچه مصنوعی وخور هم به زیبایی شهرشون کمک کردند ونه تنها باعث از بین رفتن محیط زیست نشده بلکه کنار این جزایر پر از ماهی‌ها میباشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
اقای باسواد داعما غلط است انوقت با این سواد نظر هم میدهی ان نظرت هم مثل غلط املایی ات غلط است معلوم است چیزی از متن بالا نفهمیدهاید
مهدی
| Germany |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
لطفا با غلطگیری مانع اظهار نظرات
نشوید
کامنت نویسی مثل تلگرافه
دو کلمه اش هم کافی است اگر درست نوشته شود و گر چه بقیه غلط نوشته شده باشند..
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
هوا هم خوب است. دروغ نگفتن هم خوب است. قیمه با ماست نخوردن خوب است.
چه استدلالی چون خوب است آب انتقال داده شود.
جناب وزیر برای مدیریت مصرف هم غیر از مصاحبه باید برنامه داشت و هزینه کرد و میزان ان را مرتبا پایش کرد
ما از بزرگواران در قالب برنامه های مصوب مجلس و در صحنه عمل چیزی ندیدم الا شعار
کاش ايشان در موقع انتقال آب زاينده رود به استان يزد که بخش زيادی از آن به مصرف صنعت(فولاد و کاشی و ...) و کشاورزی(کاشت گلخانه ای و پسته کاری) می رسد، هم چنين نظراتی اظهار می نمودند تا کشاورزان شرق اصفهان قربانی و فنا نمی شدند.
یه فیلسوف هم قادر نبود اینطور گنگ و برنامه حرف بزنه و تبلیغ فرهنگ کشورهای عربی رو دستمایه خودش قرار بده!
ما در گذشته مسولان ناتوان و حراف بدون برنامه نداشتیم که موفق شدیم
واقعا یه وزیر باید اینطور ملی و مبهم بدون راه حل اجرایی برنامه دار حرف بزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
وزیر فقط میخواد بگه رفتم خارج درس خوندم مدرک دارم ولی حتی بلد نیست پلات پلن رو تا کنه
کشور عربی مثل امارات و عربستان هم اب شیرین می کنند ایا باعث از بین رفتن طبیعت دریا شد؟
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
بله . پسماند این اب که شورابه هست وارد دریا میشه و زندگی ابزیان رو به خطر می اندازه. ضمن اینکه شوری اب رو بالا می بره و شیرین سازی اب رو سخت تر میکنه
صحبت های وزیر نیرو در این رابطه کاملا منطقی است. متاسفانه برای حل مشکل آب، بدترین راه حل ها مثل انتقال آب دریا پیشنهاد میشود. بعضی ها تصور میکنند که میتوان آب دریای عمان را به مشهد انتقال داد و با آن کشاورزی نمود در حالی که هر متر مکعب این آب، بالغ بر نود هزار تومان هزینه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
شما مخالفان انقال آب میدانید عرب ها سالی دارند چقدر از آب خلیج فارس را شیرین میکنند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
عقل سلیم و اصول آمایش سرزمین حکم می کند جمعیت و فعالیت ها را به سواحل جنوبی ببریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
بله آبادانی کشور هزینه داره
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
نمیخواد آب رو به مشهد و جاهای دیگه برسونن،همون استانهای ساحلی رو که آب خوردن ندارن مثل شهرهای چابهار،بندرعباس و... رو حداقل عرضه دارن واسه شهروندان همونجا آب رو تهیه کنن بقیه پیشکش
صحبت های وزیر نیرو در این رابطه کاملا منطقی است. متاسفانه برای حل مشکل آب، بدترین راه حل ها مثل انتقال آب دریا پیشنهاد میشود. بعضی ها تصور میکنند که میتوان آب دریای عمان را به مشهد انتقال داد و با آن کشاورزی نمود در حالی که هر متر مکعب این آب، بالغ بر نود هزار تومان هزینه دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
مثلا در زمان احمدی نژاد با افتخار به بار داری ابر ها پرداخته شد ایا نتیجه ای داشت!؟
دانشمندان این طرح و آزمایش بی کنترل آنرا تجویز نکردند و نمی کنند چون قابل کنترول نیست و چه بسا بی تاثیر است و یا بر عکس موجب فاجعه می شود.
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
چرا بدون مطالعه حرف میزنی متر مکعبی نود هزار تومن!!!!!!!!!!! در استرالیا بروش اسمز معکوس (آر او) با داشتن ده حوزچه ،متر مکعبی پنج سنت تو بورس آب سیدنی عرضه میشه
ریشه انتقال آب همانطور که وزیر گفت در بداخلاقی لست همین بداخلاقی در بانکها و گرفتن وامهای بلاعوض هم هست همین بداخلاقی در حفر چاهها و کشیدن آبهای زیرزمینی به بیرون است کلا حرص و طمع بر رفتار ما غالب شده است و همه دنبال اینند تا دیر نشده است به اصطلاح بار خود را ببندند و وضعشان توپ شود
باز هم دعوای زرگری اصلاح طلبان برای منحرف کردن زهن مردم

بسه دیگه

اگر عدالتی وجود داشت خود این وزیر و بسیاری از مسئولین اکنون به خاطر عملکردشان باید بازداشت و محاکمه میشد
گفته های وزیر ورئس هردودرست یعنی مابایستی همگام باصرفه جویی درمصرف انرژی و آب -------------ازآب دریای شمال واقیانوس هم استفاده کنیم ما بایستی باآب دریای عمان دریاچه هامون رازنده کنیم مابایستی یک روزی ایران رود را اجرا کنیم مابایستی بااجرای ایران رود درداخل کویر ماهی تولید کنیم وشغل ایجاد شود وترانزیت کالا انجام شود تاکی از بندرعباس به جلفا وسرخس باکامیون کالا حمل کنیم مانبایستی با هواپیما گوسفند وارد کنیم البته باقوانین وچارت فعلی ممتنع است - -------فعلا ما گرفتار ظاهرسازی ویقه سازی و ژن پروری ونیروهای خودی وغیرخودی هستیم ازاین مرحله که عبورکردیم ........
پاسخ ها
ااااا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
این طرح دراصل کانال خلیج فارس بدرای حز میباشد
این اشاره و کنایه فایده نداره. ایشان وزیر نیرو است. طرح مشخص و مردم و جامع بده. مطمئنا همه متخصصین هم حاضر به همکاری هستند. مشکل ما اینه که مسئولین همه شدند منتقد و طلبکار.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
این آقای وزیر رو باید اخراج کنند چون بجای حل مشکل بی آبی داره چوب لا چرخ کسایی میذاره که میخوا برای مردم آب شرب از دریا شیرین کنن.الان عربا دارن کل خلیج فارس رو با آب شیرین کناشون میبلعن.
هر جا صحبت از مصرف است از اروپا و امریکا مثال می زنند .آقای وزیر بهتر است جهت مقایسه همه موارد و شاخص ها مقایسه شوند.سطح رفاه ،حقوق و دستمزد،سرانه مصرف گوشت ومرغ و ماهی و... خدمات بهداشتی .قیمت خودرو ،اوقات فراغت و... ضمنا به اندازه کافی صرفه جویی یا کمبود مصرف داربم .تامین آب شرب ارزان و سالم برای ملت وظیفه دولت هاست .از عرب ها یاد بگیرید که چطور در صحرای سوزان وفور اب دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
وای بر وزیر بی کفایت
بسیار درست گفته اند.
ای کاش من در اروپا زندگی می کردم.
نه به خاطر فراوانی اب بلکه به خاطر فرهنگ احترام به طبیعت.
نه ایکاش فرهنگ ما به جایی برسد که به طبیعت به محیط زیست احترام بگذاریم.
خانه ما فقط منزل نیست. کوچه و خیابان هم خانه ماست. بیابان هم خانه ماست. کنار جاده هم خانه ماست.
از هر شهر ایران که بیرون بروی مناظر زشت نخالهی ساختمانی و پلاستیکهای گیر کرده در بوته های تیغ انسان را ازار می دهد.
ای کاش بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
چه ربطی به شیرین کردن آب دریا داره،بزاریم تمام آب دریا رو عربا شیرین کنن ببرن جناب وزیربیاد سرمردم غر بزنه بگه آب نخورین کمه.
ااااا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
کسی جلوتو نگرفته بفرمایید برین تا اخر
دمش گرم! بالاخره کسی در مقابل دستورات بدون تفکر دولتی ایستادگی و با آن مخالفت کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
وای بر وزیری که بجای راه کار خودش شده منتقد مردم و دولت،پس آب دریا رو بزارید همه رو عربا شیرین کنن مردم از تشنگی بمیرن
ایشون طرح و ایده اشون رو حرفه ای بیان کرده اند. ولی متاسفانه رسانه ها و جناح ها برای اینکه از این بین نون و آبی برای خودشون دست و پا کنند اخبار رو خیلی بد انعکاس می دهند. تابناک هم بهتر بود به جای تیتر مخالفت زدن و سیاسی کردن اون یک تیتر واقعی تر می گذاشت. مثلا وزیر انرژی از طرح سازگار با زیست بوم کشور برای برون رفت از مشکلات بی آبی و تعدیل مصرف انرژی سخن می گوید.
اگه احمدی نژاد بود الان عزلش کرده بود خخخ
دو صد گفته
چون
نیم کردار نیست.
یکی از راهایی که فعلا میشه انجام داد و این دولت انجام نمیده و سنگ بزرگ همیشه نشانه نزدن هست امیدوارم متوجه شده باشید این هستت که از تبخیر اب سدها جلوگیری شود با راههای نوین ککه در داخل همی به راحتی میشه پیاده کرد
سوال اصلی اینست که با آب شور دریای خزر چه میخواهند انجام دهند.
سوال بعدی اینست که آیا مشترکان ،همسایه های دریای خزر با این کا موافقند؟
سوال و سوالات بیشتری را می توان مطرح کرد.
از جمله چگونه این آب به نقاط دیگر انتقال می یابد با کانال ویا لوله کشی؟
کانال کشی میتواند راهی تجاری ای از شمال بجنوب را امکان پذیر کند امروزه ای بسیار بزرک و مفید میتواند بشود که فعلا توانایی انجام آنرا از تظر اقتصادی نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
عمو جون حوزچه میدن به شرکت های ای پی سی از دریا، بعدم این شرکت ها واحد آر او و پمپ استیشن تاسیس میکنن بعد مالک واحد آب شیرین رو میفروشن به دولت یا تو بورس آب .به این روش قراره انتقال پیدا کنه به شبکه آب کشوری و ....
اگه راست میگه چزا برای تامین اب یزد داره از اب اصفهان وچارمحال برداشت میکنه وبا کم ابی یزد کنار نمیاد دوما وقتی ما منابع ابی مثل درای عمان داریم برداشت نکنیم تشنه بمانیم اسمشو چی میزاره اصفهانو بخشکونیم یزدو اباد کنیم یا برا یزد از دریای عمان برداشت کنیم اصفهانم کاری نداشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
این وزیر منظورش دقیقا همینه ،مردم از تشنگی بمیرن و ایشون مدام از مردم و دولت و همه انقاد منه و کاریم ازش برنمیاد در حالی که عربا آب دریا رو به راحتی و در حجم بالا شیرین میکنن و هیچ دغدغه ای ندارن.
کشاورزی اشتباه بلای جان ایران شده.
سلام
با اهدا سلام و تحقیقات خدمت دکتر اردکانی و نیروهای وزارت نیرو
بایست به عنوان طراح انتقال آب خزر به همگی عرض کنم که دانش وزارت نیرو در محدوده خودش هست و دانش معمار انتقال آب خزر بیش از دانش مهندسین وزارت نیرو
اصولا فرق مهندس و معمار درین هست که وقتی معمار منزلی میسازد
خیابان کوچه وضعیت آب و هوا نوع مصالح نوع شخصیت صاحب کار و دیدگاه مذهبی و موقعیت خانواده و تعداد افراد صاحب خانه و حتی عروس و داماد و ... در نظر میگیره اما مهندس خیر آون فقط آشنا به سخت ابزار کار هست وآرماتور و بتون و ..
حالا آقای اردکانیآن و وزارت نیرو مهندس هستند نه معمار انتقال آب
در بحث انتقال آب ده گزینه شرط هست که شاید یکیش به وزارت نیرو ربط داشته باشد و سازمان جهانی یونسکو به 5 مورد آن دسترسی پیدا کرده و ما به ده مورد
وزارت نیرو در بحث انتقال آب نه مبدا را خوب میشناسد نه مسیر ونه مقصد نه کاربرد آب نه توجیه اقتصادی نه بازه زمانی نه مسائل امنیتی نه مسائل فرهنگی ونه مسائل اجتماعی
لکن میخواهد مدیریت کند حالا این شما این وزیر و این متن واین سرزمین بی آب و این هم دنیای ریاضی و فیزیک و علم بیابید با هم چالش کنیم شاید وزیر خودش در حد من نمیدونه ولی من هم شش دانشگاه در ایران و خارج درس خوندم و مخترع هستم و در رشته برق. الکترونیک . کنترل و ابزار دقیق .و مخابرات تحصیلات دارم
مرید کلام مولایم علی ع هستم ..کاری ندارم که میگوید میبینم چه میگوید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
جنابعالی امدید اینجا نظر بدید یا از خودتون تعریف کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
کاش این امکان وجود داشت تا کارشناسان و امثال شما به اصطلاح معماران بشینن روبروی هم و دلایل کارشناسیشونو مطرح کنن تا مشخص بشه حق با کیه و کی درست میگه.
کی برای حرفاش دلایل منطقی داره و کی دلیل سیاسی .
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
سید
نکنه دنبال کاری؟
اون چیزایی که تو خوندی بدرد این مملکت نمی خوره.
بزار دم کوزه آبش را بخور.
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
دوست داره از خودش تعریف کنه دمشم گرم. شما که آلمان هستی به داخل ایران کار نداشته باش، دیسگوتو برو خوش باش .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
گویا ایشان داماد وزیر سابق صمت و وزیر فعلی رفاه
و البته مدیر عامل چندین مجموعه هستند.
ناشناس
| Romania |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
پس شما همان همه کاره هیچ کاره تشریف دارید. نوشابه زیادی هم برای خودتان باز کردید. نابغه، مخترع، فیلسوف و ... جمع کن برو حیفه اینجا تباه شید
به همین دلایل در زمان خاتمی ، شخص ایشان که معاون آب وزارت نیرو بود طرح آمایش سرزمینی استان یزد رو با کمک خاتمی تغییر داد و به دنبال اون آب زاینده رود اصفهان رو برد یزد؟!!!
این همه واژه وزیر نیرو درای مقاله تکرار شده است ولی اسمی از او برده نشده است. این هم مثل تمام کارهای ما ایرانی ها عجیب است. اگر جناب وزیرکار ۱۰ سال است که در اروپا بوده است، من ۴۰سال در اروپا زندگی می کنم و به تمام کشورهای دنیا مرتب سفر می کنم و آنچه که فرمودند واقعیتی شیرین است که نشانه تکامل و رشد درک اجتماعی می باشد. ما خود مکرر همیشه از والدینمان شنیده ایم که اسراف حرام است. تکرار گفته پروردگار، آفرینده دنیا و آخرت از قرآن شریف. چه آب باشد و چه جنگل و چه حیوانات و یا هوا....
ملت های مترقی آموخته اند که زباله دانی های مجزا داشته باشند. برای پلاستیک، کاغذ و باطری و یا حتی و آهن....! کشوری به وسعت فرهنگی ۹۰۰۰ ساله چگونه آموخته های پدرانمان را به فراموشی سپرده است. یاد بگیرم و یا به یاد بیاوریم محیط زیست خودرا گرانی بداریم و مثل جانمازمان همیشه پاک و محترم بشماریم انشاالله.
ده ها سال از تلویزیون و دهن مقامات عالی کشور شنیدیم که غرب غرق در فساد است و در آستانه فروپاشیست! اما وقتی بر حسب اقتضائ مجبور شدم به غرب سفر کنم دیدم در عدالت اجتماعی آنها نمرشان ۱۸است و ما منفی بی نهایت! تو خود حدیث مفصل بخوان از این موضوع!!
هر چی محمود و محمدباقر بگن همون میشه، اسحاق هم که نخودیه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
احست
محمود و ممد باقر را خوب آمدی
صحنه گردانان تئاتر دولت روحانی
به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
نتیجه عمل بدون تعقل جلوی چشمانمان است ! سیل و خرابی به دلیل جاده سازی و درخت بری و ...
ابن اقای وزیر می گوید محیط زیست را با اقدامات غلط نابجا تخریب نکنیم ومثالهایی از کشورهای پیشرفته دنیا پر ابی که قدر اب را بیشتز از مردم کشور کم اب ما می دانند چرا به یزد اب رسانی کردند که اصفهان کم اب شود وبعد اعتراض بکنند بعد اصفهانی ها مجبور بشند از سرچشمه های کارون اب خوزستان راببرند واینطوری هم کارون کم اب کردند وهم زایندرود را خشک کردند با اقداماتاشتباه پس صد سال پیس بدون این اب مردم یزد چیکار می کردند ولی اکنون باید برای یزد اب بکشند علتش اینه که در یزد بعد از انقلاب با سو استفاده از قدرت نمایندگان وریاست جمهوری صنایعی را استفاده می کنند که اب بر است وبه اب احتیاج داره در شهری که هیچ اب نداره مثل کارخانه فولاد چرا این کارخانه درشمال کشور و یا در جنوب کشور کناردریا احداث نکردند که حالا اب کول کنند وباهزییه فراوان وخشک شدن منابع ان شهرها انجام بشه . یا درکشاورزی از محصولات پراب پیش از نیاز کشور تولید می شود تا صادر شود واین اب به کشورهای دیگر از طریق صدور این محصولات به خارج منتقل می شود خلاصه تا در این کشور اداره کشور از طریق نخبگان انجام نشه این خرابکاری ها که هم می تونه عامدا باشد که خیانت است وهم از روی نا اگهی باشه اتفاق می افته نه فقط در مسئله اب در تمام حوزهای افتصادی فرهنگی و اجتماعی اتفاق میافته
درود بر ایشون! تا زمانی که فرهنگ مصرف و دید نسبت به مسئله آب و سایر منابع اصلاح نشود ما همه دریاها رو هم شیرین کنیم کفاف نخواهد داد والسلام!
حرف وزیر درسته ولی شیرین کردن آب دریاها راه حل کاملا منطقیه که با اصلاح الگوی مصرف سرعت رشد بخش های مختلف خاصه کشاورزی و دامداری را چند ده برابر خواهد کرد

بنابراین با یک حرف خوب یک کار خوب دیگر را ابتر نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
سالانه هزاران هزار بودجه عمرانی تو بیابون ها به اسم سد سازی هزینه میشه.کی کنترل کرد . کی اجرا کرد.اگه آب به فلات مرکزی برسه . این شرکتها از کجا اینهمه پول گیر بیارن. فساد تو پروژه های سد سازی هیچ وقت رسیدگی نمیشه
سلام در دنيا انتقال اب انجام ميشود حرفهاي وزير كاملا منطقي نيست كشورهاي حاشيه خليج فارس خيلي برداشت ابدارند و ...نميدانم چرا بسيار مصاحبه وزير نسنجيده است .ايشان فكر نميكنندعدم انتقال اب يعني نابودي شهرها و مهاجرت به تهران
سلام در دنيا انتقال اب انجام ميشود حرفهاي وزير كاملا منطقي نيست كشورهاي حاشيه خليج فارس خيلي برداشت ابدارند و ...نميدانم چرا بسيار مصاحبه وزير نسنجيده است .ايشان فكر نميكنندعدم انتقال اب يعني نابودي شهرها و مهاجرت به تهران . انتقال اب بسيار كاردرستي هست من متخصص درزمينه اب و محيط زيست هستم متاسفانه بعضي حرفهاي استيد خودم جاي بحث دارند .انتقال اب يعني اباداني ايران .شعار ايرانرود را ندهيد سمنان و مشهد و زابل و يزد و مس و فولاد را نجات بدهيم با انتقال اب .حرفهاي وزير خيلي كليشه اي و كتابي است و فقط تا پايان وزارت خريدار دارد شايد ترس از استيضاح اين حرفها را زده !!!!!بابا وال كن بزار اب انتقال پيدا كنه و شهرها ويران نشه از ساختمان شيشه اي جردن و ....بيا شهرستان زابل ببين چه خبره !!!! اب اگر به زاهدان نميامد مردم ميمردند و ...!!!بيخيال شو و حرفهاي كتابي نزن اروپا وا ول كن ايران را بچسب و...
با سلام
به این موضوع از دو دیدگاه بابد نگریست. دیدگاه اول دیدگاه رئیس جمهور است که عمدتا" کلی نگری و عمدتا" دیدگاه سیاسی است. دیدگاه دوم دیدگاه مسئول مستقیم منابع آب بعنی وزیر نیرو است. اگر واقع بین باشیم باید دیدگاه دوم را بپذیریم هم مردم هم رئیس جمهور و هم سایر مسئولان. از طرفی دیگر رئیس جمهور هم در این مورد باید طبق نظر وزیر عمل کند چون ایشان متخصص این کار است. در انتها باید گفت قبل از کارهای اجرایی و سازه ای باید الگو و فرهنگ مصرف آب تغییر کند. تا این پیش زمینه آماده نشود بقیه راهها جواب نخواهد داد.
از طرف یک کارشناس آب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
الگوی مصرف یعنی گرفتن پول بیشتر از مردم و تصاعدی کردن قیمت ها.اب به معنی کلی باید برنامه ریزی بشه.خیلی جاها آب کشاورزی کم شور هم نیست.شما به شیر آب خونتون نگاه نکن
شما مخالفان انقال آب میدانید عرب ها سالی دارند چقدر از آب خلیج فارس را شیرین میکنند؟چرا یک عده با همه چیز ساز مخالف میزنند؟شما تا حالا طعم تشنگی و بی آبی چشیده اید مرفه بی درد ها که نمیگذارید آب دریا را را برای مردم شیرین کنند؟این آقای وزیر جور دیگری نیتوانست اظهار فضل کند؟آب نیست برادر من خشکه.
آقای وزیر وزارتخانه شما که به کارکنانتان حقوقهای ده میلیونی پرداخت می کند تا حالا چند تا چاه غیر مجاز را پر کرده است لطفا شعار ندهید
این روحانی در دور دوم چقدر شبیه دور دوم احمدی نژاد شده است؟
بخاطر خدا و ممانعت از یک فاجعه دیگر سری به انتهای خیابان متل قو . کلاردشت آباد بزنین ببینین چقدر مقدار زمین از درخت پتک شده و ویلا جای آنرا گرفته . یه گزارش درست شاید خلایقی را نجات دهد
جناب وزير ميفرمايند راه حل دردرست مصرف كرده اب است حرف ظاهرا درستى است درست تر اين بود كه ايشان مرادشان از درست مصرف كردن بيان ميفرمودند كشور ما سه مسئله مهم دارد اول اينكه درمنطقه خشك ونيمه خشك جهان قرار گرفته دوم بخاطر موقعيت وثروت وجمعيت كمى كه دارد مورد طمع ودست اندازى ديگران است وسوم هم اينكه فعلا مورد تحريم صهيونيسم جهانى است با توجه به مشكلات مذكور جمعيت كشور براى حفظ تعادل با دشمنان جمعيت ما بايد خيلى بيش از اين شود ودرثانى با توجه به وجود تحريم ها واينكه ما درمقابل ان نشكنيم بايد از مواد غذايى خود كفا شويم سؤال اينجا است كه ايابادرست نصرف كردن اب مسائل ما قابل حل است يا شماهم مارا سنگ قلاب ميكنيد
وقت آن رسیده است تا مردم نظرشان را در مورد چیدمان توسعه در کشور ببان کنند نه تنها کشور ما بلکه همه کشورها با محدودیت منابع اعن از آب و پول روبرو هستند تا چه وقت بودجه کشور باید برای طرحهای عمرانی بزرگ آبی در کویر صرف شود که هیج فایده ای برای اکثر کشور ندارد بودجه کشور باید برای بهداشت و آموزش تمام کشور صرف شود
صرفه جویی و درست مصرف کردن البته فورا باید اجرا شود ولی انتقال اب هم لارم است و مخالفتی وزیر با ان نکرده است
طرح انتقال آب از خود دریاچه خزر امری واهی است ، وقتی نمایندگان شهرهای ساحلی کشور خودمان به این طرح اعتراض دارند ( که بجا هم هست) ، قطعا بدانید که سایر کشورهای حوضه خزر کاملا مخالفت خواهند کرد( این هم بجاست) ونخواهند گذاشت این طرح اجرایی شود .
بهترین طرح ایجاد آبگیرهایی در کنار رودهاست که با انتقال آب رودها به دشتهای داخلی بدون صرف هزینه آب شیرین کنی از آبهای جاری استفاده کنیم ، البته سدهایی که ساخته میشود باید به کونه ای باشد که در مواقع جاری شدن سیل و گل آلود بودن آب ، سدها باز شده و سیلاب به سمت دریا جاری شود و پس از شفاف شدن تقریبی انتقال آب انجام گیرد ، چرا که با ورود گل و لای در اولین سیلاب مخزن سد با شن و ماسه پر خواهد شد و جایی برای نگهداری آب نخواهد ماند
علی برکت الله....ابر نگاه میکنه به پایین خودش..خب اگر کویر باشه نمیباره میره یه جای دیگه می باره
تقریبا تمام پول عمرانی کشور تو وزارت نیرو و راه هزینه میشه و همیشه وزیر نیرو میگه مصرف نکنین صرفه جوی کنین.
شاید بهتر است قانونی تصویب شود که افراد متولد و ی نسل دومی از مناطق کویری حق کاندیدای ریاست جمهوری نداشته و یا حق اظهار نظر در مورد سیاستهای آبی را ندارند.
خخخخ
در رشته مدیریت، یک نظریه ای هست بعنوان نظریه اقتضایی که میگه هیچ بهترین راه حل وجود نداره و بهترین راه حل بستگی به محیط داره. طرح انتقال آب از دریای عمان و انتقال آب از دریای خزر بصورت هدفمند و برنامه ریزی شده با کنترل های دقیق بر اجرای این فرایند و توزیع گزینشی در استان های بحرانی از نظر منابع آبی همزمان با اجرای سراسری طرح های کشاورزی های هوشمند و کم آب بر مثل نمونه موفق هلندی ها که مصرف آب رو نسبت به روش های سنتی چندین برابر کاهش میده، میتونه موثر و حلال مشکل باشه. عمده هدر رفت آب در ایران در بخش کشاورزیه و اگر کشاورزی ما اصلاح بشه، ما مشکلی در تامین آب آشامیدنی نخواهیم داشت. نمونه های موفق در سراسر دنیا هست، فقط عزمی برای اجرای اونها در داخل نیست!
سلام
الف دریای خزر با عمق متوسط 184 متد و حجم آب 78700 ملیارد متر مکعب یک میلی متر از آب در سطح آن 400 ملیون متر مکعب میشه یعنی تو طرح کوچولو وزارت نیرو سالی نیم میلی متر میتوان آب انتقال بدن که با مسایل مطرح شده 368000 سال طول میکشد که دریا خشک بشه
ب ورودی آب شیرین از ولگا سالی 260 ملیارد متر مکعب و متوسط ورودی آب شیرین به خزر 290 ملیارد وزارت نیرو میخواد سالی دویست ملیون ببره که یک هزارچهارصد وپنجاه برابر ش آب شیرین وارد میشه
ج کشور های حاشیه خزر آیا روس ها که سالی 260 ملیارد آب فقط از ولگا وارد خزر میکنند به آب احتیاج دارند آیا آذربایجان میتونه آب ذخیره کنه آیا ترکمنستان که آب میده قره بغاز ما میتوانیم جلوش بگیریم پس بحث همسایگان بحث انحرافی هس
د انتقال آب از چابهار به مشهد بیش از 4 دلار خرج داره و هزار و پانصد کیلومتر طول مسیر و ارتفاع مشهد از دریا 1000 متر تقریبا
برای صد ملیون متر مکعب آب طرح شرکت طوس آب دولت بایس سالی 400 ملیون دلار یارانه آب بده چون نمی تونه آب را متر مکعبی 4 دلار بفروشد یعنی 50 هزار تومان به دلار 12500 تومانی
حالا آب به مشهد دادی تربت جام چی میشه تربت حیدریه و کاشمر چی میشه نیشابور و ... چی میشه سد دوستی با زدن سد سلما و سد ..در حال احداث در افغانستان داره بی آب میشه تکلیف سرخس چی میشه و تامین مابقی آب مشهد چی میشه
استان خراسان رضوی آب دادی تکلیف خواف و ....و طبس و... چی میشه کل خراسان ها آب دادی با سمنان و گرمسار و ورامین و قم و کاشان .... و ورزنه و ... چی میکنی
تکلیف روستاها چی میشه وقص علی الهذا
انتقال آب برای شهرها مساوی مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی و مصرف آب انتقالی و مضرات بعدی هست
انتقال آب در حد وزارت نیرو نیس این کار معمار خودش میاد
درین کارها وزارت نیرو و شرکت های مشاورش در حد یک محاسب هستن و توان دیدن خیلی از چیزها ندارن
شما برای تامین آب هامون با مساحت پنج ملیارد متر مربع و یا 5000 کیلو متر مربع و ارتفاع آب 2 متری بایس بیست ملیارد دلار صرف کنی و فقط یک سال آب داشته باشی فقط نیم دلار برای شیرین کردن آب در نظر بگیر نیم دلار برای پمپاژ و یک دلار برای سرمایه ءذاری تاسیسات میشه بیس ملیارد دلار داری یا دولت داره
آما موجب هامون مجانی تامین میکنیم ک کل کشور
زاینده رود طول سی و سه پل تقریبا 300 مترو دوسانتی متر آب در ثانیه بخواهد ازش عبور کنه میشه شش متر مکعب و سالی حدود 200 ملیون فاصله اصفهان تا بندر نزدیک 970 کیلو متر ارتفاع اصفهان از سطح دریا حدود 1500 متر برای انتقال آب از بندر به اصفهان هر متر مکعب آب 5 دلار هزینه میره برای 200 ملیون یک ملیارد یا 12500 ملیارد تومان به دلار دوازده و پانصد ی حالا دولت میتونه جور کنه این مبلغ
ما آب اصفهان و ... قمصر و نایین و ورزنه و فولاد و دلیجان و ساوه و میمه و دلیجان و شاهین شهر و سگزی و ...باتلاق گاوخونی و ..مجانی تامین میکنیم به روش خودمون
حالا مطالعات ما تمام شده سوالاتتان بفرمایید شما میتوانید سرج کنید
نامه طراح انتقال آب خزر...و در سایت آپارات فیلم های ببینید
حرف درسته یعنی باید در کشت و الگوی مصرف اصلاحات بشه،
حرفهای اقای وزیر در مورد مصرف صحیح اب از نظر خود شان صدرصد درست است
این آقا اردکانی همشهری خاتمی و معاون وزارت خانه خاتمی بوده هرچی بگه در منافع یزد هست .
آقای اردکانیان در لابلای صحبتش هدف که تصحیح الگوی مصرف است را بیان کرد اما راه رسیدن به آنرا معین نکرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار