بازدید 9705
جریان اصلاحات نمی‌تواند خود را از دولت جدا بداند؛

چرا اصلاح‌طلبان به جای عبور از روحانی، بحث کناره‌گیری او را مطرح می‌کنند؟!

رئیس دولت اصلاحات در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فراکسیون امید درباره تأثیرپذیری خودش در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری مطالبی گفته بود که سبب بروز تحلیل‌های گوناگونی در فضای سیاسی کشور شد. رئیس دولت اصلاحات در این دیدار گفته بود، «اعتماد مردم به حرف‌هایش بسیار کم شده است و دیگر نباید از او انتظار داشته باشند که مردم را به رأی دادن منتخبی خاص دعوت کند.»
کد خبر: ۸۸۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱ 18 March 2019

در دوره های مختلف ریاست جمهوری، جریانات سیاسی به ویژه در دوره های دوم و پس از آنکه دولت ها را ناموفق در رسیدن به اهداف پیش بینی شده دیده اند، تلاش خود را برای عبور از رئیس جمهور و دولت مورد حمایتشان آغاز و برای تحقق این مسأله برنامه هایی هم اجرا کرده اند که نمونه آن را می توان در دولت اصلاحات و دولت مهرورزی دید؛ اما این بار گویا قرار است روش دیگری به اجرا گذاشته شود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه دولت «حسن روحانی» در سال اول دوره دومش به دلیل خروج آمریکا از برجام، عدم هماهنگی کامل با بخش های مختلف در کشور، بروز مشکلات اقتصادی و ناتوانی در جلوگیری از افزایش قیمت ها و مسائلی از این دست در بین افکار عمومی به شدت مورد سؤال و انتقاد قرار گرفت، بخش هایی از جریان اصلاح طلبی به بهانه عدم بهره گیری کامل از نیروهای این طیف تلاش کردند حساب خود را از قوه مجریه و دولت تدبیر و امید جدا کنند.

از آنجا که به دلیل حمایت بی چون و چرای اصلاح طلبان و به ویژه رئوس این جریان از دولت روحانی در سال های 92 و 96 طبیعتا عبور از روحانی و دولت او کار خیلی ساده ای نبوده و نیست، این راهکار پیشتر در دو دولت قبلی هم خیلی کارساز نیفتاده است. بنابراین اصلاح طلبان تلاش های دیگری برای جدا کردن حساب خود از دولت تدبیر و امید آغاز کردند که آخرین آن را یکی از وزیران دولت اصلاحات به نقل از سید محمد خاتمی مطرح کرده است.

رئیس دولت اصلاحات در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فراکسیون امید درباره تأثیرپذیری خودش در انتخابات پیش ‌روی مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری مطالبی گفته بود که سبب بروز تحلیل‌های گوناگونی در فضای سیاسی کشور شد. رئیس دولت اصلاحات در این دیدار گفته بود، «اعتماد مردم به حرف‌هایش بسیار کم شده است و دیگر نباید از او انتظار داشته باشند که مردم را به رأی دادن منتخبی خاص دعوت کند.»

رئیس جمهور اسبق ایران در این دیدار با انتقاد از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور گفته بود، «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید.» وی در دیدار با اعضای فراکسیون امید، از نمایندگان اصلاح طلب مجلس پرسید: «فکر می‌کنید در انتخابات آینده مردم به حرف ما پای صندوق‌ می‌آیند؟» خاتمی به پرسش خود این‌گونه پاسخ داد: «بعید می‌دانم، مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد».

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در همین رابطه و پیرامون تحلیل هایی که از سخنان رئیس دولت اصلاحات در رسانه های مختلف برداشت شده است و اینکه نظر وی درباره مشکلات موجود و عملکرد دولت در مقابل آن چیست، عنوان کرده است: «خاتمی معتقد است اگر دولت موانعی در کار خود حس می‌کند، باید این مشکلات را به جدیت پیگیری کند یا آن را با مردم در میان بگذارد. اگر این موارد به نیروهای بالادستی مربوط است یا قوای دیگر باید رئیس‌جمهور تعیین تکلیف کند. اگر نمی‌تواند موانع را برطرف کند کنار بکشد.»

بیشتر بخوانید

وی در پاسخ به این که «یعنی خاتمی به روحانی گفته اگر نمی‌تواند، از ریاست‌جمهوری استعفا دهد؟» تأکید کرده است: « بله. من شنیده ام که خاتمی به روحانی گفته اگر نمی‌تواند، از ریاست‌جمهوری استعفا دهد و شرایط خود را مطرح کند و اگر امکان‌پذیر نیست، اجازه گرفته و کناره‌گیری کند.»

مطرح شدن این موضوع در کنار تقاضاهای مشابهی که بعضا این روزها از سوی جمعی از اصلاح طلبان عنوان می شود، بیانگر این است که خیلی از آنها به این نتیجه رسیده اند که دیگر عبور از رئیس جمهور مورد حمایت یک جریان سیاسی از سوی آن طیف خیلی جوابگو نیست و لذا با توجه به عملکرد روحانی و دولتش در مواجهه با مشکلات و انتقادات فراوان مردم لازم است این جریان سیاسی یک استراتژی مشخص در این رابطه اتخاذ کند.

به نظر می رسد، این استراتژی این بار با «کلیدواژه استعفا و کناره گیری» رئیس جمهور و دولتش از سوی اصلاح طلبان دنبال شود و طرح نظر سید محمد خاتمی در این خصوص هم می تواند آغازگر این مسأله باشد، چون در سال آینده انتخابات مجلس یازدهم را در پیش خواهیم داشت و جریان اصلاحات حتما برنامه های خود را برای حضور هرچه بهتر و اقناع افکار عمومی به رأی دادن به این جریان خواهد داشت.

پیشتر و به دنبال افزایش مشکلات اقتصادی، برخی اصولگرایان خواهان کناره گیری و استعفای حسن روحانی و دولتش بودند، حالا برخی اصلاح طلبان که در رأس آن ـ بنا به گفته وزیر تعاون دولت اصلاحات ـ «سید محمد خاتمی» قرار دارد، خواهان آن هستند که اگر دولت نمی تواند به دلیل ناهماهنگی ها و مشکلات کار را پیش ببرد، استعفا کند؛ هرچند اصل حرف این دو جریان یکی است، هر یک از آنها با نیات مختلفی آن را مطرح کرده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۳۱
من معلم یا کارگر یا بازنشست به بن بست معیشتی منزلتی رسیده ام با این اوصاع اقتصادی اجتماعی و...فعلی
پاسخ ها
مسعودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
خاتمی با خیانت تکرار دیگر راه فرارندارد او هم باید از فعالیت اجتماعی استعفادهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
در هر جامعه استحمار زده فقط با مطالعه میشه به جنگ استحمار رفت
راستشو بگم خیلی از مردم ناامید شدن. این رو اگر نمیخواهید بفهمید، یعنی خودتون رو گول زدید.
ایشان باید پارسال که دلار از 5000 تومان عبور کرد استعفا می داد. دیگر برای استعفا دادن هم دیر شده است و جامعه دچار ناامیدی و بی اعتمادی مطلق و غیر قابل بازگشت شده است.
فرار رو به جلو
جریان اصلاحات عامل بدبختی مردم از سال 88 هستند تا به امروز

در دولت دوم احمدی نژاد برای زمین زدن دولت وقت حاضر شدن منافع ملی زیر پا بزارن و کشور ببرند سمت تحریم و ایجاد بی ثباتی و اخلال در اوضاع اقتصادی سیاسی داخلی


و از سال 92 با حمایت از دو دولت روحانی زمینه بیچارگی امروز ملت فراهم کردن
من توشرکتی کارمیکنم که حدودصدنفردردفترمرکزی اش فعال هستند وازاین تعداد حدود۷۰ نفربه روحانی رای دادند ولی الان بسختی میشود ازاین جمع ۵ نفرراپیداکرد که منتقدجدی عملکرد دولت اونباشند
برای شخص بنده هیچ یک از نظرات.پیشنهادات وانتقادات هیچ ارزشی ندارد.
غیر از زنگه کدام وزیر روحانی اطلاح طلب است؟اتفاقا روحانی خیلی سریع خود را از جریان حامی خود جدا کرد.
رئیس جمهوری که استقلال ندارد بهتر است استعفا دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
چطوره توی ایران ریس جمهورها معاونانش و وزیرانش... برای هر دروغ فساد رانت سواستفاده و فرا از قانون استقلال و توان اجرایی دارند

اما وقتی به خدمت و ساخت کشور میرسه ریس جمهور هیسچ کارس!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
اتفاقا با استقلال تمام‌برجام را امضا کرد و دلار جهانگیری را تخس کرد و شرکتها را مفت واگذار کردو... بهانه ممنوع
بهترین گزینه برای به ثبات رساندن وضعیت موجود استعفا می تواند باشد چون در شش ماه آخر همین سال اوضاع اقتصادی کشور چنان در چرخه سقوط افتاد که احساس می شد که هیچ تدبیری از طرف دولت برای مشکلات بوجود آمده اندیشیده نمی شود و تمام مسائل همین طوری رها شده است چه ایرادی دارد کسی که از عهده مسئولیت خود بر نمی آید کنار رفته وفردی دیگر با انگیزه و انرزی بیشتر اوضاع کشور را سر و سامان ببخشد .
یکی از معدود کسانی که دروغ نمی گوید ، آقای سید محمد خاتمی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
وضع موجود نتیجه دروغ تکرار است
برای اینکه از اول این دولت اصلا اصلاح طلب نبوده و اگر هم بوده شعارهای که برای توسعه سیاسی و حقوق شهروندی و ازادی عقیده و بیان که دادند و ارتباط با جامعه جهانی اصلا امکانپدیر نیست .‌بنابراین اگر این پیشنهاد واقعی باشد اصلاح طلبان در ۱۴۰۰ نباید از مردم بخواهند که به فلان شخصیت رای دهید یا ندهید چون آلان تکلیف مردم‌چی میشود به رای که به روحانی دهدند ایا روحانی میتواند مواردی که در انتخابات گفته اجرای کند تکلیف رای مردم چی میشود
حالا چند نفر نظر خودشون رو گفتن... این به منزله نظر تمام جریان اصلاحات نیست.... ضمن این که شک نکنید که اگه دولت دیگه ای هم رو کار بود وضع از این بهتر نمیشد.... خلاص.... خودتون رو کم مسخره کنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
ناشناس19:45
آره تو خوبی ....بقیه هم که جز قازوات هستند .جمع کن بابا
از خود اصلاح طلب ها باید همین امروز عبور کرد. فساد در دوره روحانی خیلی زیاد شده. مردم دولت روحانی را قبول ندارند چون مردم را به فلاکت انداخته اند. امروز این دولت اصلاح طلب باید برود وگرنه دیر میشود. باید گفتمان جدیدی بیاید و با این گفتمان های الکی اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدال جواب نمی دهد. گفتمان جوانگرائی باید بیاید.
خاتمی: «اعتماد مردم به حرف‌هایش بسیار کم شده است و دیگر نباید از او انتظار داشته باشند که مردم را دعوت به رأی دادن منتخبی خاص کند.»

آقای خاتمی شما با همین تشخیص و تحلیل حوادث ۸۸ را بهمراه موسوی آفریدید و تحریمهای سنگین را به ما تحمیل کردید
۹۲ و ۹۶ هم همینطور و روزگارمان را سیاه کردید
در همان دفتر بمان و بیرون نیایی بهتر است برای ما
خدا نگهدار
رئیس دولت اصلاحات انگار خودش چه گلی به سر مملکت زده بود خودش با رهبر ژاپن آلمان چین اشتباه گرفته بابا فکر کردی چیکار کردی انقد منت میزاری
اولین و بهترین کار اینه که دولت شفاف با مردم حرف بزنه و بگه چه کسانی یا گروههایی مانع بر سر راه دولت هستند. مطمين باشید مردم حرف صادقانه رو قبول می‌کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
دوران این حرف ها که اولین بار رئیس دولت اصلاحات راه انداخت تمام شده.تا به بن بست میخورن میزارن تقصیر این و اون.اینطور نمیشه.همین روحانی 40 سال در این نظام کار کرده،یعنی نمی دونست اوضاع چطوره و این همه وعده داد؟دیگه از این حرف ها نزن که منطق نداره.
آقای روحانی با اینکه پیروزی در انتخابات رو مدیون آقای خاتمی بود، از همون روز اول ایشون رو آگاهانه نادیده گرفت و فقط گاهی که گذارش به یزد می افتاد، از برادر "عزیزش" به نیکی یاد می کرد! آقا روحانی به نام اصلاح طلبی رئیس جمهور این کشور شد ولی منش و کردار و افکار ایشون کمترین قرابتی با اصلاح طلبی نداشت. شاید حق هم داشت، چون به نظر میاد این تقسیم بندی ها فقط برای مردم بینوا معنی و مفهوم داره، نه برای حلقه قدرت، اون بالا، در همیشه و فقط روی یک پاشنه می چرخه! همون انتخاب وزرا نشون داد که آقای روحانی خط و ربط خودش رو دنبال می کنه که متأسفانه عاقبت خوبی هم نداشت. آقای خاتمی راست می گه که مردم دیگه با فراخوان ایشون پای صندوق ها نمیان، چون وقتی به نماینده هایی نگاه می کنه که با لیست امید وارد مجلس شدن، ولی خیلی ها شون یکباره پوست انداختن و سمت و سوی واقعیشون رو در مجلس نشون دادن، وقتی رئیس جمهور و وزراش رو می بینه، وقتی انتخابات مجلس خبرگان رو می بینه و ... و مهندسی بی نظیر انتخابات رو، خب معلومه که خوب می فهمه که خیلی از سیاسیون یا اهل فرصت طلبی و سوء استفاده اند یا حفظ وضعیتی که مردم با هیچ وسیله ای قادر به تغییر اون نیستند. دولت آقای روحانی در همین چند ماه اخیر و بعد از خرداد، سهواً یا عامدانه کاری کرد که قدرت خرید مردمی که اهل دزدی و رشوه و دوز و کلک نیستند و فقط نون حلال به خونه شون می برن، ده ها سال از زندگی عقب بیافتند. فکر نکنم خود ایشون هم متوجه این مسئله تلخ شده باشه. این درد رو به کی باید گفت. چیزی که خیلی از مسئولین البته نمی فهمند اینه که اکثریت مردم سال ها بود که از اصولگرایی قطع امید کرده بودند و امیدوار بودن اصلاح طلبی نجاتشون بده، اما حالا اون ها از همه کس و همه چیز قطع امید کردن و این یعنی فاجعه ویرانگر مصیبت عظمی!
تحلیل بسیار ضعیف
ﻭﻗﺘﻲ ﻋﺒﻮﺭ ﻣﻴﻜﻨﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﻗﺎﻋﺪﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ اﻥ ﺑﺮﺳﻲ. اﺻﻼﺡ ﻃﻠﺒﺎﻥ اﮔﺮ اﺯ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ ﻋﺒﻮﺭ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻛﺠﺎ و ﻳﺎ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﺮﺳﻨﺪ??!!
ﻣﺸﻜﻞ اﺻﻠﻲ ﻋﺪﻡ ﻫﻤﺮاﻫﻲ و اﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﺮﺩﻡ اﺳﺖ و ﻫﻴﭽﻜﺪاﻡ اﺯ ﺟﺮﻳﺎﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﻛﺴﻲ ﺭا ﻧﺪاﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺭﻭ ﻛﻨﻨﺪ و ﻣﻮﺭﺩ اﻋﺘﻤﺎﺩ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
من اصلاح طلب نمیشناسم قدرت طلب زیاده
اقای روحانی کلیدت خیلی وقته توقفل شکسته !!!
روحانی گند زد ، گند ، گند ، گند؟؟؟؟
مشکل اساسی این است که اصولگرایان به خصوص جریانات تندرو نمی‌خواهند بپذیرند که نارضایتی وجود دارد و زمانیکه این نارضایتی خودش را در قالب اعتصاب و اعتراض‌های صنفی نشان می‌دهد تندرو‌ها دو پاسخ بیشتر ندارند، نخست اینکه خارجی‌ها یعنی آمریکا، اسرائیل و عربستان را متهم می‌کنند و پای فتنه را وسط می‌کشند؛ و دوم، انگشت اتهام به سمت بخش انتخابی نظام یعنی دولت ومجلس می‌گیرند که باید پاسخگو باشند، این گروه نمی‌خواهد به عمق نارضایتی مردم نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشد. به هیچ وجه در پی تبرئه اصلاح طلبان نیستم، اما واقع مطلب این است که اگر قرار بر تشکیل دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات متهمانی که موجب نارضایتی مردم شدند باشد به طور قطع اصلاح طلبان متهم ردیف اول این دادگاه نخواهند بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان