بازدید 4764

جزییات ماجرای هک تلفن همراه رقیب «نتانیاهو»

کد خبر: ۸۸۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ 17 March 2019
در حالی که کمتر از یک ماه به موعد برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل باقی مانده، انتشار برخی گزارش‌ها درباره هک شدن تلفن همراه رقیب اصلی نخست‌وزیر کنونی این رژیم، بسیار جنجالی شده است. با این حال، با توجه به مجموعه روند‌های جاری مربوط به این انتخابات و مواضع طرفین، احتمال در جریان بودن سناریویی طراحی شده توسط بنیامین نتانیاهو برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات، دور از ذهن نیست.

به گزارش «آزادی» دو روز پیش بود که برخی رسانه‌های اسرائیلی، از هک شدن تلفن همراه بنی گانتز، رقیب اصلی بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش روی پارلمانی رژیم اسرائیل خبر داده و مدعی شدند ایران در پشت پرده این اقدام قرار داشته است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم اسرائیل ضمن انتشار این گزارش نوشت سازمان امنیت داخلی رژیم اسرائیل (شین بت) پنج هفته از این موضوع اطلاع یافته و درباره آن به گانتز هشدار داده است.

بنی گانتز که از فرماندهان بلندپایه سابق ارتش رژیم اسرائیل به شمار می‌رود، به عنوان اصلی‌ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات پارلمان (کنست) شناخته می‌شود که روز نهم آوریل برگزار خواهد شد. وی مدتی است که به همراه یائیر لاپید، دیگر چهره اپوزیسیون دولت نتانیاهو، یک ائتلاف انتخاباتی را تشکیل داده و هدف خود را پایان دادن به دوره نخست‌وزیری نتانیاهو اعلام کرده است.

بر این اساس، انتشار خبر هک شدن تلفن همراه گانتز، طی همین دو روز به خوبی از سوی نتانیاهو و کمپین انتخاباتی وی برای بی‌اعتبار ساختن رقبا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این راستا، نتانیاهو حتی در ادعایی عجیب، ایران را به حمایت از رقبای انتخاباتی خود متهم کرد. وی در این زمینه در توئیتر خود نوشت: «شاباک تأیید کرده که نخست‌وزیر خبری از مسئله تلفن گانتز نداشته است؛ گانتز و لاپید این حقیقت را مخدوش می‌کنند که حکومت ایران آشکارا از آن‌ها حمایت می‌کند؛ آن‌ها حامی برجام بودند، اما نتانیاهو با آن مبارزه کرد».

در واکنش به این گزارش‌ها، هرچند گانتز و نزدیکانش اصل موضوع هک شدن تلفن همراه را رد نکرده‌اند، اما انتساب این موضوع به ایران را «شایعه سیاسی» می‌خوانند. در این راستا، «موشه یعلون» معاون بنی گانتز، جمعه ۲۴ اسفند گفت: «ایرانی‌ها عامل این هک نیستند؛ آن‌ها افرادی نیستند که رقبای نخست‌وزیر اسرائیل را هدف قرار دهند». وی بدون اشاره به نام نتانیاهو افزود: «یک نفر سیستم سیاسی را به انجماد کشانده و تمامی ارزش‌ها را برای حفظ برتری سیاسی قربانی می‌کند».

یعلون که در گذشته رئیس ستاد ارتش و در کابینه‌های بنیامین نتانیاهو وزیر جنگ نیز بوده، گفت: «من هم نهاد‌های امنیتی و هم دنیای این نخست‌وزیر را می‌شناسم؛ شاباک عامل درز این خبر به رسانه‌ها نبوده است». ژنرال یعلون مشخص نکرد که چه عاملی تلفن بنی گانتز را هک کرده، اما به نوشته تایمز اسرائیل، وی معتقد است که بنیامین نتانیاهو در این ماجرا دخیل است.

هرچند ابعاد دقیق ماجرای فوق و اینکه آیا واقعاً هکر‌های ایرانی در نفوذ به تلفن همراه گانتز دخیل بوده‌اند یا خیر همچنان ابهام وجود دارد، اما به نظر می‌رسد حتی در صورت صحت موضوع، ادعای یعلون درباره اینکه شخص نتانیاهو عامل درز این خبر به رسانه‌ها بوده و وی بر خلاف ادعایش، از این موضوع باخبر بوده، صحیح به نظر می‌رسد. در واقع، با توجه به اینکه نتایج اغلب نظرسنجی‌های اخیر، پیروزی ائتلاف رقیب نتانیاهو در انتخابات پیش رو را پیش‌بینی می‌کنند، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل این روز‌ها به هر موضوعی به چشم یک سوژه امتیازگیری انتخاباتی می‌نگرد.

در همین راستا، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که تنش‌های اخیر در رابطه با غزه که به تبادل آتش میان نیرو‌های مقاومت و ارتش اسرائیل انجامید نیز به نوعی سناریوسازی نتانیاهو برای ملتهب کردن فضا و نشان دادن چهره‌ای قاطع از خود در آستانه انتخابات و به منظور پیروزی در این انتخابات بوده است. در این راستا، دو روز پیش و بعد از آنکه اعلام شد راکت‌هایی از نوار غزه، تل آویو، پایتخت رژیم اسرائیل را هدف قرار داده‌اند، ارتش این رژیم اقدام به هدف قرار دادن مواضعی در غزه نمود.

به طور کلی، این موضوع که واقعه مذکور یا به طور کلی برنامه‌ریزی شده توسط نتانیاهو بوده و یا از سوی وی به نحوی مورد استفاده خاص قرار گرفته باشد، به هیچ وجه بعید به نظر نمی‌رسد؛ به ویژه با توجه به اینکه سازمان جهاد اسلامی فلسطین انتساب این حملات به خود را رد کرد. در مقابل، احزاب و گروه‌های دیگر اسرائیلی اعلام کردند که با وجود اختلاف نظر با دولت نتانیاهو، در زمینه «لزوم اقدام برای حفظ امنیت شهروندان و مقابله با اقدامات مسلحانه علیه آنان» با دولت هم‌نظر و همسو هستند و از نخست‌وزیر در برخورد با این مسئله حمایت می‌کنند.

افزون بر این، نتانیاهو طی روز‌های اخیر اقداماتی نیز در راستای تهییج حس قوم‌گرایی یهودی در میان ساکنین سرزمین‌های اشغالی انجام داده تا آرای پراکنده این گروه را نیز به سبد خود اضافه کند. آخرین اقدام وی در این راستا، اظهار نظر هفته پیش وی بود که در آن، ادعا کرد «اسرائیل» فقط متعلق به یهودیان است و دیگر اقوام در آن جایی ندارند.

در این راستا، وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام در اظهاراتی نژادپرستانه عرب‌های ساکن اراضی اشغالی فلسطین را شهروندانی دانست که رژیم «اسرائیل» به آنان تعلق ندارد. وی اسرائیل را یک نظام نژادی دانست که جز قوم یهود هیچ فردی حقی در آن ندارد.

پیش‌تر پارلمان (کنست) رژیم اسرائیل در تیرماه گذشته در اقدامی بحث‌برانگیز قانونی را تصویب کرد که در آن «اسرائیل»، «کشور قوم یهود» خوانده و قدس نیز پایتخت آن معرفی شده بود. در این قانون همچنین زبان رسمی در اراضی اشغالی فلسطین، «عبری» تعیین شد.

به این ترتیب، آن‌گونه که مشخص است، با نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل، نتانیاهو از هیچ‌گونه اقدامی برای بی‌اعتبار ساختن رقبا و افزایش سبد رأی خود فروگذار نمی‌کنند. با توجه به مواضع فوق‌افراطی و و جنگ‌طلبانه نتانیاهو و دولتش، واضح است که نه ایران و نه گروه‌های مقاومت فلسطینی در شرایط کنونی تمایلی به دادن بهانه به دست وی برای پیروزی دوباره در انتخابات ندارند. به همین دلیل، به نظر می‌رسد از موضوع دست داشتن ایران در ماجرای هک تلفن همراه گانتز گرفته تا وقایع غزه، همگی صرفاً بخشی از کمپین انتخاباتی نتانیاهو باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی