بازدید 3553

برگزاری جلسات دو شورای عالی معطل روحانی

کد خبر: ۸۸۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 16 March 2019

برگزاری جلسات دو شورای مهم تصمیم‌گیر، معطل رئیس‌جمهور است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه کیهان، این خبر را روزنامه صبح نو منتشر کرد و نوشت: آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز برگزار نشد. با گذشت دو ماه از انتصاب سیدسعید رضا عاملی به عنوان دبیر شورا از سوی رئیس‌جمهور و معرفی وی در جلسه شورا، دیگر هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و طبیعتاً شورا هیچ مصوبه‌ای هم نداشته است. سؤال این است؛ چرا شورایی به این مهمی که سکان فرهنگ انقلابی و انقلاب فرهنگی ما را به دست گرفته و ترکیب آن متشکل از بزرگان سیاسی و فکری کشور است به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است؟

طبق ماده ۵ آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی «جلسات شورای عالی حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود.»؛ همان طور که گفته شد آخرین جلسه این شورا روز ۱۱ دی‌ماه؛ یعنی دو ماه پیش تشکیل شده است که آن هم جلسه انتخاب دبیر شورا بوده و به طور معمول بحثی جدی درباره مسائل کلان فرهنگی صورت نگرفته است.

جالب اینجاست که شورای عالی فضای مجازی هم یک ماه و اندی است که برگزار نشده است. به گزارش پایگاه شورای عالی فضای مجازی آخرین جلسه این شورا در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۶ برگزار شده که در این جلسه شماری از مهم‌ترین مسائل جاری در حوزه فضای مجازی از جمله نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور که در جلسه پیشین این شورا بررسی آن آغاز شده بود، مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و ادامه آن به جلسه بعدی شورا موکول شد؛ جلسه‌ای که تاکنون تشکیل نشده است. عدم تشکیل شورای عالی فضای مجازی، در مصاحبه‌ای که روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان با آقای امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی انجام داده تایید شده، اما او از بیان علت این موضوع خودداری کرده است.

یکی از بهانه‌های برگزار نشدن جلسات شوراها می‌تواند مشغله رئیس‌جمهوری (که همان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است) باشد. در حالی که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نایب رئیس دارد که می‌توانند بدون حضور رئیس‌جمهوری جلسات را تشکیل دهند؛ رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه. جست‌وجوها نشان می‌دهد که در دوره رئیس‌جمهوری کنونی تاکنون جلسه‌ای با ریاست رؤسای قوای مقننه و قضائیه تشکیل نشده است.

ضمناً درباره شورای عالی فضای مجازی هم همین مورد صادق است. در ماده ۵ آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی آمده است: «جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و به ریاست رئیس شورا و در غیاب ایشان، رئیس مجلس شورای اسلامی و یا رئیس قوه قضائیه رسمیت می‌یابد.»

صبح نو در پایان با اشاره به عدم تحمل مواضع مخالف و منتقد از سوی رئیس‌جمهور می‌نویسد: گویا بعضی مسئولان، مباحث فرهنگی را فقط محدود به سخنرانی‌های رأی‌آور درباره حجاب و توییتر و تلگرام و کنسرت می‌دانند و حالا با حربه‌های گوناگونی مانند بستن دهان منتقدان، اجرا نکردن مصوبات قانونی، تعطیل کردن جلسات، عدم شرکت در جلسات و… شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل به شورای عالی انسداد فرهنگی شده است. شورای عالی فضای مجازی هم که بناست سیاست‌گذار «زندگی دوم» ایرانیان باشد، به دعوای تلگرامی تقلیل پیدا کرده است و با سستی و تعطیلی همراه شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان