بازدید 66352

واکنش تند بابک تختی به جمشید مشایخی

کد خبر: ۸۸۵۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴ 15 March 2019

حرف‌های جمشید مشایخی سرانجام سبب شد تا بابک تختی از آمریکا سکوتش را بشکند و به توهین هایی که به مادر و البته پدرش شده پاسخ دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ۲۴ آنلاین، گفت و گویی از بابک تختی با مهدی رستم‌پور گزارشگر و مجری پیشین رسانه ملی که چند سال قبل از کشور رفت در کانال این کشتی نویس منتشر شده که فارغ از مشی تند بابک نسبت به مواضع رسانه ملی توضیحاتی شفاف دارد درباره ابهام بزرگ درباره زندگی جهان پهلوان.

به دلیل همه چارچوب‌ها و خط قرمزهایی که باید رعایت کنیم، بخش‌هایی از حرف‌های بابک تختی در این گفت و گو که صرفا پاسخ به اتهامات مشایخی و حتی رسانه‌های اصلاح طلب به جهان‌پهلوان تختی است با کمی تغییرات به اجبار در تک واژه‌ها، در ادامه برای‌تان نشر می‌شود.

*من به دنبال دانستن اینکه چه اتفاقی برای پدرم رخ داده، رفتم وزارت اطلاعات.آنجا به من گفتند سری به هتل آتلانتیک زدی؟

*من زنگ زدم و آقای ساعدی به من گفت: بابک جان این بیست و چندسال کجا بودی؟ چرا نیامدی قاتل پدرت را ببینی؟

*من در تمام طول مسیر با خودم ترس داشتم که باید می رفتم و او را می دیدم؟ کسی که همه می گفتند هتلش خانه امن ساواک بوده است. حتی در همان فیلم اول تختی هم درباره اش زده شده بود.من با او نشستم و بعد مصاحبه ای کردم و گفتم تختی خودکشی کرده و همه مایی که آقای ساعدی را قاتل تختی می‌دانستیم یک عذرخواهی به او بدهکاریم.

*بعد از آن نشریه یا لثارات به من یک هشدارهایی داد!

*در سال ۱۳۴۶ به طور مداوم نشریات آن زمان درباره خودکشی تختی با جزئیات نوشته بودند ولی بعد ۵۰ سال مدیران تلویزیون آنتن می دهند تا بحث خودکشی تختی به زردترین حالت ممکن منتشر شود.

*حتی دیگر زردترین روزنامه‌ها درباره سلبریتی‌ها هم این طور نمی‌نویسند که همسر فلان سلبریتی با چه کسی بوده و بعد از او چه کرده و این جور حرف‌ها. این یعنی اضمحلال فرهنگی. واقعا کاری می‌کنند آدم مخش سوت می‌کشد که واقعا شاملو و فردوسی و حافظ از این جا در آمدند.

*آقای مشایخی گفتند تختی نمی‌توانست با این زنش زندگی کند. اصلا این کسی که شما می‌شناسید تختی نیست. اصلا تختی لات و لمپن نبوده. زنش را دیده بوده، می دانسته حجابش {چطور است} مثل شما عقب مانده نبوده. ارزش‌هایش با شما تفاوت داشته. با شعبان جعفری و دیگر لات و لوت‌هایی که شما اسم می‌برید، که روایت‌های زندگی تختی را از آنها شنیدید بیگانه بوده و تفاوت داشته است. دوستانش می‌دانند، الان رفقایش هستند، آقای صنعت‌کاران هست، از او بپرسید. تختی اگر توی خیابان شعبان جعفری را می‌دید، مسیرش را عوض می‌کرد.

*تختی عارش از این بود که کشتی با این لات و لمپن‌ها قاطی شده. عارش از این بود که ورزش ملی بود، عشقش بود و راه عشق ورزیدنش به ملتش بود را یکسری لمپن از کنارش تغذیه می‌کردند و شمشیر نشاندند در بدن آقای فاطمی. این تختی شما نیست. تختی مگر مثل شما بود که نتواند از زنش طلاق بگیرد؟

*شما منظورتان اختلاف نیست، شما منظورتان این است که شهلا به تختی خیانت کرده است و تختی تاب نیاورده و خودکشی کرده است. از این اراجیف‌تر و مزخرف‌تر برای من ممکن نیست. اگر این اتفاق افتاده بود چرا نمی‌توانست از شهلا جدا شود؟ مگر رستم و رخشش است که کسی جز رستم نمی‌توانست سوارش شود؟ این چه استدلال بیهوده احمقانه‌ای است.

*این اصلا اسطوره شکنی نیست. دارند اسطوره زایی می‌کنند. برای تختی اسامی مختلفی گذاشتند. گفتند تختی اهل خانواده نبود. می‌گفتند برای خانه و خانواده ساخته نشده بود. آدم مهربانی که همه زندگی‌اش بخشیده بود، به زن و بچه‌اش نمی‌توانسته ببخشد؟

*مادر من که زندگی‌اش را کرد، تمام شد و رفت اما این خجالت‌آور نیست برای مردمی که یک دختر ۲۱ ساله را این بلا را سرش آوردند؟ آن آقای مافی را یادتان هست که این دفاع از تختی نیست، نابود کردن تختی است. اینکه جهان پهلوان یک مملکتی از دست یک دختر بیست و یکساله خودش را کشته است. یعنی چنین مملکتی رئیس‌جمهوری بهتر از احمدی‌نژاد می‌خواهد که جهان پهلوانش از دست یک دختر بیست و یکساله خودکشی می‌کند؟

*مادرم یک دختر ساده از خانواده معمولی که نه ربطی به کبریت توکلی داشت خاندانش و نه اتوتوکل. مادر من کلی به خودش غره شده بود برای ازدواج با تختی. دهانش هیچ وقت از خنده بسته نمی‌شد.

بله با هم اختلاف داشتند. هم اختلاف طبقاتی داشتند و هم اختلاف سنی داشتند و این را مادرم به اطلاعات هفتگی هم گفته بود. ولی خب زن و شوهر بودند. مردم با هم ازدواج می‌کنند که اختلاف هم داشته باشند!

*یکی از اختلاف‌هایی که داشتند مثلا این بود. تو سینما سرود شاهنشاهی می‌زدند و مردم باید بلند می‌شدند. مادرم می‌گفت خب برویم تو سینما و بلند نشویم و این بابا را عصبانی می‌کرد.

*این پروژه شهیدسازی تختی را اولین بار جلال آل‌احمد شروع کرد. او از آن‌جایی که گفت: «جهان پهلوان باشی و در بودن خود جبران کرده باشی ، نبودن دیگران را» و این دروغ باعث و بانی خیلی از مشکلات برای دیگران شد. این آقای ساعد مدیر هتل آتلانتیک بارها زندان رفت. حتی رفت پیش آقای طالقانی و گلایه کرد یا مرا بکشید یا بگذارید زندگی‌ام را بکنم. تا قبل از انقلاب مادر من قاتل تختی بود و بعد از انقلاب این آقای ساعد مدیر هتل آتلانتیک ، قاتل بود!

*سازندگان فیلم اول تختی پیش ساعد رفته بودند. آنها حرف‌های او را شنیده بودند ولی باز فیلم را طوری ساختند که آن هتل ستون ساواک بوده و حرف‌های این مدیر را نساختند. خود من این حرف را باور کرده بودم. نمی‌دانستم حتی این هتل در تهران واقعا وجود داشته باشد که بروم با مدیرش حرف بزنم.

*داوری ما درباره حکومت‌ها هرچه می‌خواهد باشد نباید قاطی واقعیت‌ها کرد. من اسناد پس از مرگش را دیدم. اینکه تختی طرفدار مصدق بود غیرقابل انکار است. تختی با دانشجوها دیدار داشت. در تولیدو با دانشجویان کنوانسیونی در تولیدو دیدار کرد و می‌گوید باید تندتر باشید از جبهه ملی.

*او را نگذاشتند مربی کشتی شود، جلویش را گرفتند. ولی نه نکشتندش!

تختی علیه همه زخم زبان‌ها و فشارها، آگاهانه دست به تصمیمش زده است. تختی با مردم زندگی کرده بوده. من تصور می‌کنم او نمی‌توانست پیش‌بینی کند که چه اتفاقاتی بعدش می‌افتد. آن دوره‌ها را اگر مرور کنیم من تصور می‌کنم رفته بود هتل به این امید بود که یکی سراغش بیاید و نجاتش بدهد. در یادداشت‌هایش می‌گوید من یهودی سرگردانم…

تختی مداوم می‌گوید که با کشتی ادای دین می کند با مردم . او رفت آنجا در جنوب کشتی را آغاز کرد. این آدم راه ارتباط با مردم پیدا کرده بود و برایش خیلی مهم بود. تختی نمی‌خواست این را قبول کند که راهی برای تغییر جهانش را ندارد. آخر زندگی‌اش این بن بستی بود که راهی بین این مبادلانه عاشقانه با مردمش را نداشت. نه می‌توانست مردمش را خوشحال کند، نه می‌توانست انقلاب کند و نه می‌توانست مصدقش را آزاد کند. این بزرگترین چالش روزهای پایان عمرش بود.

*آقای ساعد هتل آتلانتیک نمی توانست هتل را بفروشد برود که اگر می‌رفت

ما مملکت پهلوان پروری نیستیم که اگر بودیم هزار تا مثل تختی داشتیم. نگاه آزار دهنده این است که تختی را از زمین ببرد آسمان .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۳
متن عجیب و غریب فکر کنم باید ۴۲ بار خوند تا کمی از موضوع سر درآورد
پاسخ ها
ناشناس
| Afghanistan |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
آدم دانا با یک بار خواندن می فهمد که تختی خودکشی کرد. شفاف تر از این‌چه جوری بگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
سانسور بیداد میکنه، برای خودم متاسف شدم...
بالاخره خودکشی بوده یا قتل؟
در خودکشی کردن مرحوم جهان پهلوان تختی هیچ شکی نیست. آقای مشایخی هم حقیقت محض رو گفتند اما شما حالا که همسر ایشون و مادر شما فوت کرده زبانتون باز شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
فردی با آن عظمت اخلاق و شخصیت هرگز مثل افراد ضعیف النفس خودکشی نمیکنه . تختی هرگز خودکشی نکرده اما متاسفم که افراد کوته فکری مثل مشایخی خودکشی رو کار بزرگ جلوه میدند و به جهان پهلوان یک ملت اینطور تهمت میزنند!
بنظرم از احساسات غلیط این هنرمند بزرگ در سنین کهولت سو استفاده می کنند و او را وادار به حرفهایی می کنند که اصلا لزومی به زدنشان نیست آنهم بیش از نیم قرن که از آن گذشته است! بنده شبی که تختی فوت شد15 سالم بود و پس از شنیدن خبر همراه خواهرم دیوانه وار در خیابانها بدنبال روزنامه بودیم! پس بخوبی یادم هست و همه چیز را درک داشتم.اصلا لزومی به بازگشایی این پرونده دردناک نیست.هر دو شهلا خانوم و تختی رفته اند.چه لزومی دارد دردانه جهان پهلوان را اینقدر آزار بدهیم تا او هم چیز هایی بگوید که شاید زیاد هم در شان وی نباشد.ما فرهنگ خوبی نداریم! ما اسطوره های خود را آزار میدهیم و این روا نیست.
بابک عاشق تختی و ایران در آمریکا چه میکند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
نه بیاد اینجا حتماً
درود بر بابک تختی، فرزتد بزدگترین پهلوان و قهرمان سراسر تاریخ ایران
درود بر بابک. متأسفانه مشایخی خیلی بیسواده و بزرگش کردن
ای کاش این همه از گذشته حرف نمی زدیم. دنیا در حال پیشرفت است وما تاسف گذشته را می خوریم به هرحال همین حالا که هستیم باید فعال باشیم ومملکت را آباد کنیم واین شعر را دقت کنید که می گوید. ازدی که گذشت هیچ از او یاد مکن. فردا که نیامده. فریاد مکن وتا آخر کرف را لخوان بابا ول کنید وحال رادریابید
انشاء خوبی بود آقا بابک !!!!!!!از چنان پدر مبارزی بقول شما الان شما که فرزند خلف ایشان هستید آمریکا که بلاد کفر است چکار میکنید؟ مگر پدرتان ملی گرا نبود؟ حتما مانند سایرین در آنجا دارید با کفر مبارزه میفرمایید !!!! البته حقیقت تلخ است!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
Iبه شما ربطی نداره
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
تابناک جان تو که خوب می‌دونی چرا بابک تختی و زنش برای همیشه رفتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
به توچه؟
سطح سواد پسر تختی از خودش بیشتره؟؟
به هر حال به شما که بد نشد بااستفاده از نام واوازه پدرت الان در امریکا زندگی میکنی واقعا اگر مردی بیا ایران زندگی کن ولی من ازقدیم که بچه بودم همیشه شنیدم تختی خودکشی کرده تابناک می تواند زحمت کشیده با یک سوال خودکشی تختی بله وخیر یک نظر سنجی بگذارد تختی هم مثل صمد بهرنگی بود که اول گفتند شاه او کشته وبعد اعلام کردند از خودشان به دروغ مطرح کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
شما فقط یه چیزی در مورد نظر سنجی شنیدی مگه با نظر مردم میشه حقیقت رو تغییر داد من نمیدونم چرا همه اصرار دارن بگن کشته شده یا خودکشی کرده این همه آدم سکته میکنن فوت میشن یکی هم تختی
به هر صورت خیابان تختی که به مولوی وصل می شود خیلی شلوغ و ناجور است .کاش اسم بزرگراه نیایش را میذاشتند تختی نه هاشمی رفسنجانی و اسم اون خیابون آزاردهنده و شلوغ و نامیزون رو می ذاشتند مثلا همون هاشمی.
روان جهان پهلوان شاد. بابک هم دلاورانه حقیقت تلخ خودکشی پدرش را گفت
ایشون بیاد ایران بعد در باره ی ایران و ایرانی وفرهنگ ایران نظر بده
در سخنان بابک نکته ای نظرم را جلب کرد بزرگترین اشتباه ما ایرانیان که از ان صدمات بسیار خورده ایم این است که وقتی کسی در کاری موفقیتی نسبی بدست میاورد بیکباره او را تبدیل به یک اسطوره میکنیم واو را از جمیع اشتباهات وخظاها مبرا میدانیم واین خطای بسیار بزرگی است وابنکار در بلاد کفر انجام نمیشود ویکی از عوامل موفقیت انان همین است
پسر جان چون گفتی کار ساواک نیست خوب معلومه باید برای مادرت این حرف رو در بیارن ... مردم دانستنی ها رو خوب می دونن... کسی به حرف این بابا و اون صدا توجهی نمی کنه...
خب اینم که حرف استاد مشایخی شد یعنی خودکشی تختی. فقط مشایخی گفته به خاطر اختلاف با همسرش ولی بابک تختی معتقده چون مرحوم تختی نتونسته جامعه اشو درست کنه سرخورده شده . دلش ی جامعه آرمانی میخواست که امید نداشت مهیا بشه،.ولی هر دوشون نظر به خودکشی داشتن.
اولا وقتی فردی همه حقیقت رو درباره یک موضوعی نمی دونه، نباید درباره آن موضوع اظهار نظر کنه و جمشید مشایخی که عزیز ملت ایران هستند، در آن برنامه کذائی تلویریون نمی بایستی یا قاطعانه در باره جهان پهلون اظهار نظر می کردند. از لابلای برخی نوشته ها می توان اینچنین استنباط کرد؛ تختی شاید با همسرشون اختلاف نظر می داشتند، ولی این امر اصل حقیقت نیست. به نظرم خانم ایشون باعث شده بودند که جهان پهلوان احساس تنهائی کنند و به همین جهت یک خانمی رو به صورت ازدواج موقت عقد کرده بودند و باز هم امکان دارد که همسرشان بانو توکلی از این امر آگاه و اختلافشان تشدید شده باشد، آنهم بعد از تولد بابک عزبز. پرویز ثابتی معاون فراری ساواک، در کتاب (در دامگه حادثه ) این راز رو افشا کرده است. به هر حال زندگی در چشم این مرد بزرگ به قدری تیره و تار شد که دست به خودکشی زد. اما چرا مرگ این بزرگترین پهلوان ایران به صورت رازگونه درآمد و باعث استفاده اپوزوسیون و شخصیت هائی مانند آل احمد قرار گرفت، باید در ندانم کاری رژیم ضد ملی و خیانتکار محمد رضا شاه دانست. ایشون نه این که در آن هنگامه که به ملت شوک وارد شده بود، جرات تعیین یک هیئت حقیقت یاب را نداشت، بلکه یک هفته بعد از این واقعه شوکه آور ملی دستور داد که هیچ مطلبی در باره تختی در روزنامه ها و مجله ها نوشته نشه!!! و همین دستور ابلهانه و احمقانه موضوع رو بغرنج و کاملا سیاسی کرد. به طوری که اپوزوسیون خودکشی رو قتل وانمود و بر روی آن مانور بسیار در داخل و خارج از کشور داد و پایه های حکومت آن رژیم ضد ملی با این واقعه و وقایع دیگری که اتفاق افتاد لرزید و فرو ریخت. همه ایرانیان برخیزند و به روح این پهلوان بزرگ ملی ایران صلوات و درود بفرستند
این که چرا بابک تختی و همسرش برای همیشه از ایران رفتند رو خیلی ها خوب می‌دونن....نکته دوم این که مبدا کلیه شایعات در مورد زندگی زناشویی تختی ،این هست که بلافاصله بعد از فوت تختی برادر وی از همسر تختی شکایت رسمی در دادگستری کرد مبنی بر اینکه رفتارهای همسر وی منجر به خودکشی تختی شده است و در زمان خاکسپاری و مراسم های متعاقب آن نیز ،برادر تختی در مقابل جمعیت عظیم مردم ،همسر وی را سرزنش میکرد،البته این سرزنش هیچگاه بخوبی تبیین نشد که آیا بعلت ناسازگاری و یا خدای نکرده خیانت است. و این شکایت در آن زمان شدیداً از سوی مطبوعات زرد و تحریک ساواک پیگیری و بوق و کرنا میشد.متاسفانه برادر تختی چند ماه قبل از انقلاب فوت کرد و خیلی سخنان را با خود به آن دنیا برد.خیلی ها تحریکات ساواک را محرک شکایت برادر تختی می‌دانستند و وی را به ساده لوحی و غریب خوردن متهم میکردند.در هر صورت اگر این سخنان و شکایت ها از سوی برادر تختی نبود ،شان قهرمان خیلی محفوظ تر میماند و حقیقت خیلی زودتر معلوم میشد.این شکایت عملا منجر به انحراف پرونده قتل یا خود کشی تختی شد.
به شما چه که در امریکا چه میکند بماند تا خدکشی شود؟؟
بعدم این پیرمرد محترم بتازگی این اراجیف را بیان فرموده وایشون جواب دادند.
لطف کنید از افراد بت نسازید.
قبلا هم به رضاعطاران پریده بود
همینهایی که حالا تفرقه می اندازند ،و هو هو ،و ،چو چو میکنند ،برای منافع ،و مقاصد خودشان ،آنزمان هم بودند سافین اینها که برای نابودی شخصیت فرد محبوب ،و بد بین کردن مردم از بخشی از حکومت ، شایعه سازی میکردند ،و اینها همگی نوکر ،و سرسپردهٔ‌انگلیس و‌روسیه هستند ،اکنون نیز همانکارها را میکنند ؟
تختی را کشتند چون از وجهه او میترسیدند من خودم از طرف مدرسه با هنکلاسی ها با باشگاه شعبان بی مخ که الآن به نام هفت تیر شده رفته بودم وقتی شاپور غلامرضا برادر شاه وارد باشگاه شد مردم چند ثانیه کف زدند و ساکت شدند لحظاتی بعد جهان پهلوان تختی وارد شد مردم یکپارچه از جا بلند شدند و مدت زیادی صلوات فرستادند که چهره شاپور غلامرضا برافروخته شد و سالن را ترک کرد و استارت کشتن تختی همان روز زده شد مشایخی آدم بی خبر از اوضاع زمان خود بود و اظهار نظر او پوچ و بی معنی است چرا از دوست تختی که با او بود صحبت نمیشود درود بر بابک تختی
خب
حالا که معلوم شد تختی رو شاه نکشته حاضرید درباره این دروغ عذرخواهی کنید
خیلی واقعا تاسف آوره. دنبال سرگرمی جدید برای مردم هستید؟ مهم زندگی جهان پهلوان تختی است که هنوز مثالش نیامده و نمی آید. واقعا دست از سر مردم بردارین و اجازه بدهید در غربت آرامش داشته باشند.
شما چرا دنبال زیر بغل مار هستید ،چیزی که نزدیک به پنجاه سال است در کشور تکرار نشده پس باید قبول کرد تختی فقط پهلوان نبود او اسطوره بود انشالله که بتوانیم او را الگو در رفتار و کردار مان قرار دهیم .یاحق.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان