بازدید 16534

حداکثر سرعت خودروها در جاده‌ها تغییر می‌کند؟

کد خبر: ۸۸۵۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 15 March 2019

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: کمیسیون ایمنی راه ها روز یکشنبه درباره کاهش حداکثر سرعت خودروها در ایام نوروز اعلام نظر می کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، داوود کشاورزیان، معاون سابق وزیر راه و شهرسازی و رئیس پیشین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در همایش مجمع جهانی راه (پیارک) که در چهارم آذرماه سال ۹۵ برگزار شد، اعلام کرد: این سازمان، به دنبال کاهش حداکثر سرعت خودروهای سواری در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی هر کدام به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت است تا با اجرای این طرح، حداکثر سرعت در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ به ۱۰۰، در راه‌های اصلی از ۹۰ به ۸۰ و در راه‌های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یابد.

وی از ارسال این طرح به کمیسیون ایمنی راه‌ها برای بررسی و تصویب احتمالی آن و اجرای طرح در نوروز ۹۷ خبر داده بود.

مطرح شدن دوباره کاهش سقف سرعت در جاده‌ها پس از یک سال

حالا پس از گذشت یک سال، بار دیگر در آستانه نوروز قرار است طرح کاهش حداکثر سرعت در جاده‌های برون شهری در آستانه سفرهای نوروزی در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شود.

عضو کمیسیون عمران: در کاهش کشته‌های جاده‌ای موفق نبودیم

مجید کیانپور، عضو کمیسیون عمران مجلس سه شنبه این هفته در گفت وگو با یکی از رسانه‌ها با اشاره به افزایش آمار کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، حتی از معاون سابق وزیر مستعفی راه و شهرسازی نیز پیشی گرفته و اعلام کرد: باید حداکثر سرعت در جاده‌ها، بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر کاهش یابد و حداکثر سرعت مجاز در جاده‌ها ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

ی ادامه داد: مسئولان در واکنش به این پیشنهاد اعلام می‌کنند که تغییر تابلوهای سرعت در جاده‌ها برای دولت هزینه بسیاری دارد، اما اگر هزینه‌های مرتبط با تصادفات از جمله تلفات جاده‌ای، درمان مجروحین و حمایت‌های دولت از معلولان را در نظر بگیریم، اصلاح تابلوهای سرعت هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت.

کیانپور افزود: با کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها، قطعاً میزان تلفات و شدت تصادفات کاهش چشمگیری خواهد یافت و می‌توان بعد از برنامه ریزی دقیقی برای اصلاح جاده‌ها و بهبود کیفیت خودروها صورت داد.

حداگثر سرعت خودرو چقدر است؟

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی: کاهش سقف سرعت، تأثیری در کاهش تصادفات ندارد

مهرداد تقی زاده، معاون سابق حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر سابق کمیسیون ایمنی راه‌ها پیش از این کفته بود: این طرح (کاهش سقف سرعت) زمانی می‌تواند توجیه داشته باشد که ببینیم آیا بیشترین تلفات ما در فاصله سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد یا خیر؟

وی افزود: اگر بیشترین میزان تلفات ما در جاده‌ها، بالای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد، کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت دیگر فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر نیز اگر بیشترین تعداد کشته‌های جاده‌ای در کمتر از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت باشد، دیگر کاهش ۱۰ کیلومتری حداکثر سرعت بی معنا است.

دبیر شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: من شخصاً اجرای این طرح را دارای توجیه نمی دانم و فکر نمی‌کنم مشکل ما در بخش ایمنی راه‌ها و تعداد کشته‌های جاده‌ای، سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد.

معاون حمل و نقل وزارت راه: طرح جدید کاهش سقف سرعت خودروها یکشنبه در کمیسیون ایمنی راه‌ها بررسی می‌شود

شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز با بیان اینکه بررسی کاهش حداکثر سرعت در جاده‌ها در کمیسیون ایمنی راه‌ها در دست بررسی است، اظهار داشت: یکشنبه در یکی از کارگروه‌ها بررسی و اعلام نظر خواهد شد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه طرحی که سال گذشته برای کاهش سقف سرعت خودروها اعلام شده بود، مربوط به خودروهای حمل و نقل عمومی بود، گفت: طرح اخیر مربوط به همه ناوگان است که در حال بررسی است.

به گفته دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری، مدیریت سرعت در جاده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان راهداری: کاهش سقف سرعت به سفرهای نوروزی پیش رو نمی‌رسد

عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که ، از منتفی شدن این طرح در روزهای پایانی سال قبل به دلیل عدم استقبال مردم از کاهش حداکثر سرعت در جاده‌ها خبر داده بود بار دیگر روز گذشته با تأیید ارسال طرح کاهش حداکثر سرعت خودروها در جاده‌ها به کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: این طرح در صورت تصویب هم به تعطیلات نوروز ۹۸ نمی‌رسد.

وی ادامه داد: اگر بحث‌های کارشناسی در این خصوص به جامعه منتقل شود، شاید برداشت درستی از آن نشود؛ باید بگذاریم به جمع بندی مثبت یا منفی نهایی برسیم. چون در حال حاضر روزانه ۸ میلیون تردد در جاده‌های کشور داریم که میانگین طول تردد در برخی روزها به ۲۵۰ کیلومتر هم می‌رسد؛ بنابراین آثار اتخاذ چنین تصمیمی بر روی جامعه بسیار بالاست.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: در صورت تصویب این طرح، باید منطق طرفداران آن به قدری قوی باشد که اقناع عمومی در رانندگان و مردم ایجاد کند و به علمی بودن آن در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها مطمئن شوند. اما هنوز این طرح در دست بررسی است و نهایی نشده است.

جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها: تأثیر ۴۰ درصدی تصادفات جاده‌ای با کاهش ۲۰ کیلومتری سقف سرعت

محمد بخارایی رئیس جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نیز درباره کاهش حداکثر سرعت خودروها در جاده‌ها با بیان اینکه سرعت بالا و انحراف به چپ مهم‌ترین موضوع‌ها در ایمنی جاده هاست، یادآور شد: غیر از صدور دستورالعمل‌ها، ترویج فرهنگ رانندگی ایمن و تردد با سرعت مطمئنه نیز در کاهش سوانح جاده‌ای اثرگذار است. ضمن اینکه ویژگی فیزیکی راه‌ها هم در کاهش سوانح مؤثر است.

وی افزود: با توجه به اینکه عمده سوانح جاده‌ای ما متأثر از سرعت بالاست، ایجاد محدودیت در سقف سرعت می‌تواند در کاهش سوانح و تلفات جاده‌ای اثرگذاری بالایی داشته باشد.

به گفته عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها، در اسپانیا با کاهش ۲۰ کیلومتری حداکثر سرعت خودروها و رساندن سقف سرعتی به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در خصوص آزادراه‌های برون شهری و حداکثر ۶۰ کیلومتر بر ساعت در بزرگراه‌های درون شهری، کاهش تصادفات به ۴۰ درصد رسیده است.

بخارایی تأکید کرد: لازم است ما هم در ایران چنین فرآیندی را طی کنیم؛ به خصوص که تولیدات داخلی وسایل نقلیه ما آسیب پذیری بالایی دارند و در تصادفات جاده‌ای با شدت پایین نیز میزان کشته‌ها و تلفات زیاد خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۸
واقعا گیر چه آدمایی افتادیم. فقط بلدن مردم رو محدود کنن. این آشغالایی که به اسم خودرو به مردم میفروشین با سرعت ۴۰ تا هم به جایی بزنن همه سرنشیناش میمیرن. به جای این طرح ها یه کاری کنین مردم بتونن ماشین خوب سوار بشن
آقا کم کم یگویید پیاده یزیم این مسخره است که سرغت را اینقدر پایین بیاوریم که نصادف کمتر بشه به خای اینکه توی تصدیق گرفتن سخت گیری بیشتری کنید ، جاده ها و خودرو ها را با کیفیت کنید همش سرعت را پایین تر بیاورید ، من خودم کل یک اتوبان پشت خودرو یک مرد مسن با 50 کیلومتر حرکت میکردم هر چی بوق زدم کنار نمی رفت و زمانیکه سرعت را بالاتر بردم که ازش سبقت بگیرم از طریق لاین 2 و دوباره بیام تو مسیر خودم دوربین ها من را گرقتند و جریمه کردند در صورتیکه من مقصر نیوده ام و اونیکه تو لاین 3 داره این سرعت را میرود مقصر هست مثل اینکه تو کوچه ، حیابان داشتم حرکت مبکردم نه اتوبان و بغد فعمیدم ماکربمم سرغت در آن تیکه از انوبان 70 است نه 80 !!!!! این سیک قانون ها پیچاندن سوال هست و راه حل اصلی کیفیت است ، جند سال پیش هم یکبار اینکار را کردند که کشته ها کمتر بشه ولی بیشتر شد چون جواب نمیدهد
الحمدالله با همین فرمون برن، ای شالله دو سه سال دیگه حداکثر سرعت به 10، 20 کیلومتر در جاده ها می رسه!
اه مسخرشو در اوردن بحا ایمن کردن راهها و نظارت بیشتر پلیس بر جاده ها هی از مردم مایه میذارن و زور میگن آخه ماشینی که برای سرعت 220 تا طراحی شده براش ظلمه بگی باید تو اتوبان 80 تا بری اینو باید به چه زبونی به مسئولا بگیم آحه. هی میشنن برا خودشون طرح و برنامه میدن.
بسیار پیشنهاد خوبی س شاید جان دهها نفر بااین طرح نجات یابد
کاهش سرعت یعنی خواب آلود شدن راننده و طولانی شدن سفر و تحت فشار قرار گرفتن راننده و افزایش تصادفات و تلفات
به نظرم اگه هیچ کاری نکنیم و همچنان جاده های ما به همین شکل مونده و لکه گیری هم نشود و خودروها همان در حد پراید و نیسان وانت آبی باشه خودی خودی بالاخره این خودروها فرسوده و متلاشی میشه و جاده ها هم برای رفت و آمد الاغ و اسب هموار میشه. اون وقت دیگه هیچ کشته ای در جادها به خاطر سرعت غیر مجاز نخواهیم داشت. فقط می مونه درآمد ناشی از جریمه ها که اونو هم میشه از طریق جریمه کسانی که دو نفره روی الاغ می نشینند یا براش آینه بغل نزدند یا زه پالون ندارند گرفت.
با تصویب این طرح در عمل رانندگانی که قانون احترام میذارن جریمه میشن. چون کسی که خلاف قانون عمل میکنه کاری به سرعت مجاز نداره و همچنان با سرعت غیر مجاز رانندگی میکنه و حادثه درست میکنه
این طرح باعث میشه تعداد بیشتری از راننده ها قانون شکنی کنند و از سرعت مجاز عبور کنند و وقتی هم که از سرعت مجاز عبور کردند دیگه فرقی نداره که چه قدر زیادتر باشه و این روند ادامه پیدا میکنه. با این بُعد مسافت های بین شهری در ایران واقعا کاهش سرعت باعث کاهش صبر و حوصله رانندگان میشه و خطرات رو افزایش میده. به جای اون باید تعداد گشت های نامحسوس و دوربینها هوشمند بررسی جرايم بیشتر بشه
آیا معقولتر نیست سقف سرعت براساس نوع سواری نیز اندکی متغیر باشد.
پلیس برای جریمه کردن و پول درآوردن سرعت ماشینها رو به حرکت لاکپشتی تقلیل داده .
هدف اخذ جریمه است
بايد اين مساله دقيقتر بررسي بشه. چون سرعت شايد تاثير كمتري در حوادث داشته باشه( مخصوصا در محدوده 110 تا 120) وبيشترين حوادث بدليل خواب آلودگي يا رانندگاني هست كه به قوانين و حقوق ديگران توجهي نميكنن و البته با اونها برخورد جدي نميشه!
بجاي كاهش سرعت با رانندگاني كه خيلي بد حركت ميكنند برخورد جدي بشه. چرا تو كشورهاي اروپايي كه حد سرعت بالاتره حوادث كمتره؟ رانندگي اونارو با ايرانيا مقايسه كنيد
اينطوري ميخوان حوادث كم بشه؟ پس سرعتو خيلي كم كنن كه ديگه هيچ حادثه اي پيش نياد. مثلا حد اكثر 20 كيلومتر برساعت!
كاهش سرعت باعث افزايش تراكم خودرو ها در جاده ميشه و خودش ميتونه عامل تصادف بشه. بايد با متخلفان برخورد جدي بشه نه فقط دنبال كاهش سرعت باشن
این طرح قرار است فقط پول توی جیب نیروی راهور کند فقط جریمه کنند بجای فرهنگ سازی صورت مسئله را پاک میکنند.
باتوجه به بی کیفیت بودن ماشین های ایرانی بهتراست سرعت به کمتراز50کیلومتربرسد. بازهم انحصاربیشترایجاد کنید تا خودرو خارجی به کشورنیاید خودرو اگه بنز باشه با سرعت 150کیلومترهم مشکلی پیش نمیاد ولی پرایدچی......؟
اتفاقا این محدویت سرعت باعث خستگی در مسیرهای طولانی و افزایش تصادفات می شود. با خودروهای امروزی این سرعت ها خواب اور است و باید سرعت افزایش یابد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل