بازدید 15963
متن و حاشیه ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان؛

جنتی: باید دست رهبری را برای انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه ببوسیم/ رئیسی برنده رقابت با آملی لاریجانی/ غیبت رئیس‌جمهور به دلیل سفر به عراق

ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری «دوره پنجم» در محل ساختمان این مجلس در تهران برگزار شد. در این اجلاسیه که به ریاست آیت الله احمد جنتی دو روز آغاز شد، اعضای مجلس خبرگان در رقابت دو رئیس سابق و فعلی قوه قضائیه برای جانشینی آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نایب رئیس نخست و فقید مجلس خبرگان، در نهایت حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» را برگزیدند.
کد خبر: ۸۸۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 12 March 2019

ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری «دوره پنجم» در محل ساختمان این مجلس در تهران برگزار شد. در این اجلاسیه که به ریاست آیت الله احمد جنتی دو روز آغاز شد، اعضای مجلس خبرگان در رقابت دو رئیس سابق و فعلی قوه قضائیه برای جانشینی آیت‌الله هاشمی شاهرودی، نایب رئیس نخست و فقید مجلس خبرگان، در نهایت حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» را برگزیدند.

به گزارش «تابناک»؛ آیت الله احمد جنتی امروز طی سخنانی در افتتاحیه اجلاسیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید سر بر خاک بگذاریم و سجده شکر کنیم که این انقلاب را در همه این سال‌ها از همه توطئه‌های دشمنان و کارشکنی آنان حفظ کرد.

جنتی تأکید کرد: این انقلاب خدایی است و دشمنان انقلاب با خداوند طرف هستند و اوست که این انقلاب را حفظ کرده است. کسانی که از سنت‌های الهی آگاه نیستند، نمی‌دانند که چرا مردمی که برای نان شب و گوشت آبگوشت‌شان معطل هستند، در راهپیمایی روز 22 بهمن حضور می‌یابند و هر سال نیز میزان حضور آنان رو به رشد است.

ابراز خرسندی رئیس خبرگان از انتخاب رئیس جدید دستگاه قضایی

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: از این مردم باید تشکر و هرچه می‌توانیم به آنان عرضه کنیم و مسئولان هرچه می‌توانند برای رفاه آنان و رفع مشکلات‌شان انجام دهند، برای مردمی که در برف و باران امسال در این راهپیمایی شرکت کردند.

جنتی با تأکید بر اینکه راهپیمایی بیست و دوم بهمن مشت محکمی بر دهان آمریکا و اسرائیل بود، گفت: آنان می گفتند انقلاب نمی‌تواند چهل سالگی خود را ببیند و داشتند برای فردا برنامه ریزی می کردند که چه کسانی را اینجا سر کار بیاورند و حاکم کنند، اما همه نقشه هایشان به باد رفت.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: یکی از سنت های الهی که در قرآن آمده این است که اگر کسانی اهل حق باشند و در جبهه مقابله با دشمن قرار گیرند و مقاومت کنند، دشمنان را شکست می دهند و این سنتی است که قابل تغییر نیست؛ از زمان آدم بوده و تا قیامت هم هست.

جنتی با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی از مقامات بالا تا پایین‌تر شهید داده‌ایم، گفت: ما هنوز هم داریم شهید می‌دهیم، ولی در نهایت به پیروزی می‌رسیم. ما روز به روز وضع‌مان بهتر می‌شود و پیشرفت می کنیم.

وی افزود: این باید برای ترامپ یک هشدار باشد که شبانه به عراق می رود، ولی هیچ یک از مسئولان عراقی محلش نمی گذارند و او با ترس و لرز در آنجا قدم برمی‌دارد. در حالی که رئیس جمهور ما هم به این کشور رفته و می بینیم که چه استقبالی از او شد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم ما باید دلگرم باشند و سختی ها را تحمل کنند، گفت: من به حال این مردم ترحم می کنم که با همه شهدایی که داده‌اند برای امور روزمره شان معطل باشند، در حالی که ما در این کشور امکانات زیادی داریم. ما مردم نجیبی داریم که سختی‌ها را تحمل می‌کنند و به رهبری احترام می‌گذارند و دعوت او را پاسخ می‌گویند.

وی با اشاره به انتشار بیانیه گام دوم از سوی رهبری، اظهار کرد: ما باید بیانیه گام دوم رهبری را در خبرگان بخوانیم، تشریح و آن را بررسی نماییم تا تحقق پیدا کند. مسئولان هم باید بیش از پیش به این بیانیه و تحقق آن توجه کنند.

جنتی: باید دست رهبری را برای انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه ببوسیم/ رئیسی برنده رقابت با آملی لاریجانی/ غیبت رئیس‌جمهور به دلیل سفر به عراق

جنتی با اشاره به اعطای نشان ذوالفقار تأکید کرد: یکی از چیزهایی که دل ما را در این روزها شاد کرد، نشان ذوالفقار بود که به سردار سلیمانی اهدا شد. او مرد بزرگی است که در خیلی جاها به داد انقلاب، نظام و ولایت فقیه رسیده است و کارهایی کرده که کسی توانایی انجام آن را نداشت. این مرد بدون اینکه خود را مطرح کند کارهای زیادی برای دفاع از انقلاب و نظام انجام داد. در روزهایی که در سوریه حاضر می شد، با طرح ها و نقشه هایی که می‌داد توانست پیروزی های متعددی را در سوریه و جبهه مقاومت به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حضور بشار اسد در ایران، اظهار کرد: مسأله آمدن بشار اسد به ایران خیلی برای دنیا پیام دارد و معنی‌اش این است که ایران بود که سوریه را نجات داد و دشمن را بیرون کرد، در حالی که همه دنیا متحد شده بود تا بشار اسد نباشد، اما جمهوری اسلامی جلوی این کار را گرفت و در کنار مردم سوریه ایستاد و این افتخاری برای نظام ماست.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در مسأله اقتصاد می‌خواهیم چکار کنیم؟ برخی کارهایی می کنند که آدم بهت زده می‌شود و به نظر می رسد خدا این کشور را نگاه داشته است. آمدند و در این کشور شبانه آشوب ارزی درست کردند و رانت‌های زیادی دادند که با آنها توسط آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضاییه برخورد شد و قاطعانه محاکمه کردند، حکم دادند و زندان و اعدام کردند و من از عدم انعطاف ایشان در برابر خواست‌های افراد مختلف تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به انتصاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه، گفت: باید دست رهبری را بوسید که برادر بسیار عزیز و گرامی ما آقای رئیسی را انتخاب کردند. الان همه دشمنان انقلاب از این انتصاب ناراحتند و هر جا دشمنان و منافقین ناراحت بودند، بدانیم که کارمان درست بوده است.

جنتی خطاب به رئیس جدید قوه قضاییه اظهار کرد: ایشان باید مسأله رانت‌های ارزی را پیگیری کنند و در رأس کارهای ایشان باشد. آنها به مردم و اقتصاد کشور ضربه سنگینی زدند که معلوم نیست تا کی باید غرامت آن را بپردازیم.

وی افزود: ایشان باید برخورد با دانه درشتها و گردن کلفتها را دنبال کنند. همان کسانی که وقتی می خواهند محاکمه شوند، تلفنها از این ور و آن ور شروع می شود. من نمی خواهم از نهادها بگویم اما عده‌ای زنگ می زنند و می گویند فلانی این کار را نکرده و آن کار را کرده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایان اظهار کرد: امیدوارم باشیم و ببینیم که مقام معظم رهبری پرچم این انقلاب را به دست امام زمان ما می‌دهد.

«رئیسی» جانشین «شاهرودی» شد

پس از این سخنان، نوبت به انتخاب نایب رئیس اول مجلس خبرگان رسید که در نهایت حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» با ۴۲ رأی به عنوان نایب رئیس نخست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

در ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، دوره پنجم که صبح امروز در محل مجلس قدیم برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی با ۴۲ رأی به عنوان نایب رئیس نخست مجلس خبرگان رهبری جانشین مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی شد.

همچنین آیت الله آملی لاریجانی با ۲۹ رأی و آیت الله فاضل گلپایگانی با ۵ رأی دیگر کاندیداهای نایب رئیسی نخست مجلس خبرگان رهبری بودند.

حواشی افتتاحیه ششمین اجلاسیه مجلس خبرگان

مراسم افتتاحیه ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در غیاب رئیس‌جمهوری و دو تن از اعضای فقید و با سابقه این مجلس برگزار شد.

ششمین اجلاسیه دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری با به صدا درآوردن زنگ توسط آیت‌الله جنتی رئیس این مجلس از ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه سه شنبه در حالی آغاز شد که حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهوری به علت سفر به عراق در این جلسه حضور نداشت.

با قرار گرفتن قاب عکس‌های آیات سید محمود هاشمی شاهرودی و محمد مؤمن روی یکی از صندلی‌های هیأت رئیسه و نیز صندلی‌های صحن مجلس، یاد و خاطره این دو عضو فقید مجلس خبرگان رهبری گرامی داشته شد.

بعد از به صدا درآمدن زنگ آغاز جلسه، رئیس جلسه از آیت‌الله احمد خاتمی سخنگوی هیأت رئیسه خواست دستور جلسه امروز مجلس خبرگان را قرائت کند.

دستور جلسه امروز به ترتیب عبارت بودند از: تلاوت آیات کلام‌الله مجید، نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری، نطق‌های قبل از دستور، انتخاب نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری، انتخاب کمیته ۵ نفره برای تنظیم و پیشنهاد بیانیه پایانی، سخنرانی وزیر امور اقتصاد و دارایی به عنوان سخنران مدعو با موضوع مشکلات معیشتی، عوامل و راه حل‌ها، ادامه بررسی طرح‌های پیشنهادی و ساماندهی نطق‌های پیش از دستور و ادامه بررسی طرح‌های پیشنهادی اصلاح قانون انتخابات باقی مانده از اجلاس پنجم.

بعد از قرائت دستور جلسه و تلاوت آیاتی از قرآن کریم، آیت‌الله جنتی سخنرانی سی دقیقه‌ای خود را آغاز کرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در نطق افتتاحیه اجلاسیه ششم با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، گفت که با انتخاب رئیسی باید دست رهبری را بوسید.

وی همچنین با بیان اینکه مردم ما باید دلگرم باشند و سختی ها را تحمل کنند، اظهار کرد: من به حال این مردم ترحم می کنم که با همه شهدایی که داده‌اند برای امور روزمره شان معطل باشند، در حالی که ما در این کشور امکانات زیادی داریم. ما مردم نجیبی داریم که سختی‌ها را تحمل می‌کنند و به رهبری احترام می‌گذارند و دعوت او را پاسخ می‌گویند.

از جمله موضوعات قابل توجه جلسه امروز، نشستن آیت‌الله محمدعلی موسوی جزایری نمایندهٔ خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بر صندلی شماره ۷ که روبه روی جایگاه هیأت رئیسه قرار دارد، بود؛ پیش از این آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه‌های مختلف روی این صندلی می‌نشست.

همچنین کدخدایی رئیس دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری در یکی از صندلی‌های انتهای صحن نشسته بود.

حجج اسلام موحدی کرمانی، علوی، امامی کاشانی و علم الهدی و محسن اسماعیلی از متاخرین جلسه امروز بودند.

بعد از پایان سخنرانی آیت‌الله جنتی، آیت‌الله محمود محمدی عراقی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری قصد داشت تذکری را بیان کند که با واکنش آیت‌الله خاتمی مواجه شد. خاتمی از او خواست تا بعد از خروج خبرنگاران از صحن این تذکر را مطرح کند.

همچنین آیت‌الله خاتمی به هیأت رئیسه و اعضای مجلس پیشنهاد داد تا انتخاب نایب رئیس را ـ که به عنوان دستور چهارم دستور جلسه امروز قرار گرفته بود ـ زودتر از موعد انجام دهند تا پیش از پایان جلسه، آرای مربوطه شمارش شود که این پیشنهاد با موافقت اعضای هیأت رئیسه همراه شد.

دقایقی بعد از خروج خبرنگاران این رأی گیری انجام شد که بر اساس آن،‌ رئیسی در رقابت با آملی لاریجانی و فاضل گلپایگانی به عنوان نایب رئیس نخست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد

هنگام خروج خبرنگاران از صحن مجلس نیز آیت الله سید علی حسینی اشکوری نماینده استان گیلان قرائت نطق خود را آغاز کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان