بازدید 2331

صادرات ایران به عراق ۴۶ درصد افزایش داشته است

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی اهداف سفر رئیس‌جمهور به عراق برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۸ 11 March 2019

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، نوزدهم اسفند ماه)  با موضوع بررسی اهداف سفر رئیس‌جمهور به عراق و با حضور سید حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق و حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا برگزار شد.

اکبری در ابتدای برنامه با بیان اینکه سفر رئیس جمهور پیام خاص خود را دارد، گفت: عراق در حال حاضر شرایط خاصی را تجربه می‌کند؛ داعش از بین رفته است و مردم عراق در یک انتخابات بسیار مهم توانستند برای اولین بار به خوبی انتخابات را برگزار کنند؛ از طرفی عراق در ۱۵ سال گذشته که به طور کامل آزاد شده است در حال حاضر بهترین شرایط را دارد؛ وحدت درونی عراق به خوبی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عراق پیروزی چشمگیری در مقابل داعش داشته است، تصریح کرد: قطعا حمایت‌های جمهوری اسلامی در مقابله با داعش تاثیر گذار بوده است و عراق توانست با توان داخلی و مردم خود با داعش مبارزه کند.

در ادامه حسینی با اشاره به مبادلات تجاری عراق و ایران، یادآور شد: خوشبختانه صادرات ما تا روز گذشته نزدیک به ۸ میلیارد و ۶۰۰ دلار رسیده است و انتظار داریم از ۹ میلیارد دلار هم عبور کند؛ از طرفی مجموع صادرات سال گذشته ۶ میلیارد و ۴۰۰ دلار بوده است و در زمینه روابط دوجانبه و توریسم پیش بینی می‌شود امسال ۳ میلیون توریست عراق داشته باشیم که بخشی از آن‌ها توریسم درمانی هستند؛ به همین خاطر روند صادراتی رونق پیدا کرده است و امیدواریم این روند در سال آینده ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ما در بازار کالایی با عراق نسبت به ترکیه موفق‌تر عمل کردیم، عنوان کرد: ما گمان می‌کنیم که بتوانیم در بازار کالایی از چین سبقت بگیریم و این درحالی است که ما نسبت به شرایط گذشته ۴۶ درصد افزایش صادرات به کشور عراق را داریم.

در ادامه محمد صادق الهاشمی، تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور ایران به عراق گسترش روابط دو کشور را به همراه دارد، خاطر نشان کرد: ملت عراق از سفر روحانی به کشور عراق بسیار خرسند هستند؛ ضمن اینکه این سفر بسیار مهم است و تفاوت بسیاری بارزی با سفر‌های قبلی دارد؛ در این سفر توافق نامه‌های ویژه‌ای در حوزه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری امضا خواهد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی توانست ثبات و استقرار را از طریق حمایت‌های خود به کشور عراق بازگرداند و با چالش‌ها مقابله کند و معتقد هستم ایران کشور تاثیرگذاری در محور مقاومت است و حمایت‌های چشمگیری از جریان مقاومت داشته است.

اکبری تصریح کرد: آمریکایی‌ها علیه کشورمان تحریم اقتصادی داشتند و در صدد بودند که با توان دیگر کشور‌های عربی در روابط ما بین کشور‌های دیگر از جمله عراق خدشه وارد کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها حرکت غیرمنطقی از خود نشان می‌دهند، افزود:هدف آن‌ها این است که عراق را از امتیازات اقتصادی ایران محروم کنند در حالی که سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از دوکشور توریست جابجا می‌شوند. در عراق شاهد اتفاق مهمی هستیم و آن این است که هر چقدر که نفوذ آمریکا در منطقه کم شده است، امنیت و استقلال عراقی‌ها بهبود پیدا کرده است همچنین وضعیت رفاهی آن بهتر شده است؛ به این دلیل که عراق کشور مستقلی شده و می‌تواند برای خود تصمیم بگیرد.

الهاشمی تصریح کرد: آمریکا طرحی‌هایی در منطقه و عراق داشته است که پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی طرح آمریکا را در منطقه متلاشی کرد. آن‌ها می‌خواهند قدرت خود را بازگرداند، اما مقاومت توانست آمریکا را در عراق شکست دهد، از طرفی آمریکا تلاش کرد که پیکره خود را از طریق حزب بعث و القاعده باز یابد اما طرح مقاومت تمام نقشه‌های آمریکایی‌ها را نقش بر آب کرد.

حسینی با اشاره به اینکه مشکل بانکی با توافق صورت گرفته به نظر می‌رسد برطرف شده است، گفت: بانک‌های ایرانی در عراق می‌توانند حداقل برای صادرکنندگان مشکل دینار را حل کنند لذا حاضر شدند تا بانک‌های ایرانی شامل ملی، پارسیان و تعاون اسلامی دینار را دریا فت و در مقابل آن ریال به صادرکننده ارائه دهند لذا این ارز در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بانک مرکزی می‌تواند از آن برای نیاز‌های خود استفاده کند، برگشت ارز به چرخه ارزی با این مسئله حل شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت عراق زیر ۲۵ سال و ۸۰ درصد زیر ۴۵ سال است، افزود: عراق سی سال است که درگیر جنگ با کویت، آمریکا و داعش بوده لذا همه زیرساخت‌های این کشور نابود شده است و نیرو‌های کیفی از این کشور خارج شده‌اند.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه عراق به شدت از نظر نیروی انسانی و زیرساخت‌ها لطمه خورده است، اظهار کرد: این کشور دارای جمعیت جوان است لذا زمینه برای ارائه خدمات وجود دارد و اگر می‌خواهیم به صورت دراز مدت در عراق حضور داشته باشیم قطعا باید برای بخش‌های آموزشی، نرم افزار‌ی، خدمات شهری و خدمات فنی مهندسی حضور پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر ما به دنبال روابط بلندمدت با عراق هستیم باید در بخش خدمات عراق حضور پیدا کنیم، در برخی از بخش‌ها حضور پیدا کرده‌ایم لذا در اینجا استقبال بخش خصوصی حائز اهمیت است، بخش خصوصی باید مقداری ریسک کند، خاطرنشان کرد: در بازار عراق فکر بلند‌مدت نداریم، شرکت‌های بزرگ در این رابطه باید پیش قدم باشند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در عراق در بحث خرده‌فروشی باید وارد شوند.

حسینی ادامه داد: در عراق تهیه آمار و اطلاعات سخت است به طوری که توانستیم کتاب اقتصاد عراق را یک ماه پیش رونمایی کنیم تا اطلاعات کاملی از همه استان‌های عراق داشته باشیم تا هر کسی که می‌خواهد در عراق سرمایه گذاری کند منبعی پیش روی خود داشته باشد.

وی افزود: دشمن در تلاش است تا ما را در محیط ملی منطقه‌ای و بین‌المللی دچار مشکل کند باید از فرصت استفاده کرد به طوری که فرصت بی‌نظیری در بازار عراق وجود دارد پس باید از این فرصت برای مدیریت تحریم‌ها استفاده کرد، عراق بازاری است که از طریق آن می‌توان مشکل بسیاری از واحد‌های صنعتی و خدماتی را برطرف کرد، ما به راحتی می‌توانیم در بحث مسکن وارد شویم، زیرا همه مصالح ساختمانی، نیروی انسانی و امکانات را داریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل