بازدید 26693

افزایش قطعی حقوق‌ها در سال ۹۸ چقدر است؟

کد خبر: ۸۸۴۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ 10 March 2019

با توجه به تایید مصوبه مجلس درباره شیوه افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان توسط شورای نگهبان، محاسبات صورت گرفته میزان افزایش قطعی آنها را نشان می دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، موضوع افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان برای سال ۹۸ به یکی از بحث‌های جنجالی و پرتنش تبدیل شد. شنبه هفته قبل و در واپسین ساعات بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ در صحن علنی مجلس به یکباره پیشنهادی برای حقوق مطرح شد که توسط نمایندگان به تصویب رسید.

موضوع از این قرار بود که نمایندگان برای سال آینده مصوب کردند ۴۰۰ هزار تومان ثابت به حقوق‌ها اضافه شود و علاوه بر آن تا ۱۰ درصد نیز به صورت پلکانی در نظر گرفته شود. مخالفت نمایندگان دولت در مجلس در رابطه با این پیشنهاد کار ساز نشد و چالش‌ها به رسانه‌ها کشیده شد. در دو نوبت محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و پس از آن حاجی بابابی از مجلس و پورمحمدی معاون نوبخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مباحث مفصلی درباره این موضوع را مطرح کردند.

نهایتا شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را تایید کرد و بنابراین سال اینده با همین مدل حقوق‌ها پرداخت‌ خواهد شد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تاریخ ۱۳ اسفندماه در این باره با تاکید بر اینکه ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق‌های سال ۹۸ در نظر گرفته شده است، گفته بود:‌ اگر قرار بود همه افراد حقوق بگیر بالای دو میلیون تومان، ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند، مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومان کم می‌آوردیم. مجلس هم اصرار دارد که تنها همین پول را می‌توانیم توزیع کنیم که با این میزان بودجه تنها می‌توان علاوه بر ۴۰۰ هزار تومان، ۵ درصد حقوق این افراد را اضافه کرد.

طبق محاسبات سازمان برنامه و بودجه کشور، اگر بر مبنای لایحه بودجه،‌ حقوق‌ همه افراد ۲۰ درصد افزایش می یافت، میزان حقوق آنها به ۱۴۸۸۰۰۰ تومان تا ۱۶۲۸۵۰۰۰ تومان می رسید که میزان رشد خالص آنها (پس از کسر مالیات) از ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد ثبت شده است.

اما براساس مصوبه مجلس، حداقل بگیران که براساس برآوردها حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد کارمندان دولت هستند که احتمالا بخش اعظم بازنشستگان را باید به آن اضافه کرد بیشترین نفع را از افزایش حقوق‌ها با مدل پیشنهادی مجلس می‌برند. محاسبات صورت گرفته با محوریت مصوبه مجلس (افزایش ۴۰۰ هزار تومانی + ۵ درصد مد نظر دولت) نشان می‌دهد حقوقهای کمتر از ۲ و نیم میلیون تومان از ۳۷ درصد تا ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت. افزایش حقوق برای حقوق های بین ۲ و نیم میلیون تومان تا ۳ میلیون تومان هم حدود ۲۰ درصد (بین ۲۱ درصد تا ۱۸ درصد) خواهد بود و پس از آن ردیف‌های بعدی، از ۶ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

مقایسه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان برای سال ۹۸ در لایحه بودجه به همراه تغییرات مجلس

البته تذکر این نکته ضروری است که هرچند در جدول فوق، تاکید شده که خالص حقوق «بدون مالیات» محاسبه شده اما محاسبات مستقل این گمانه را تقویت می کند که خالص حقوق محاسبه شده در این جدول، «با احتساب مالیات» بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۶
من نمی دانم این چه عدالت و چه قضاوتی است ؟ خوب اگر کسی بالای 4 میلیون حقوق می گیرد آیا خودش برای خودش حقوق نوشته و یا بر اساس قانون مملکت بوده ؛ چرا می آییم و تبعیض قایل می شویم . مگر اجناس برای این دسته افراد کمتر گران شده است ؟ چرا از جیب افراد دولت می خواهد کار کند ؟ اجناس و خدمات حداقل 2 برابر و یا گاهی بیشتر گران شده و آنوقت شما زیر 15 درصد حقوق را افزایش دهید آنهم همان حقوقی که سالهای قبل هم قرار بوده به اندازه تورم افزایش یابد و نیافته و هر سال در واقع حقوق بجای افزایش کاهش یافته است .
بنده در سال 88 ؛ 2.5 میلیون حقوقم بوده است که با دلار 1000 تومان می شود 2500 دلار و الان حقوقم 7 میلیون است که برابر است با حداکثر 700 دلار . تازه اینهم از افزایش این سال جدید . اگر قرار است عدالت باشد باید بررسی کنید که هر فرد چند نفر نان خور دارد و چه سرمایه و چه حساب پس اندازی دارد و بعد حقوق تعیین کنید .... و الا این روش آقایان کلهم دولت و مجلس فقط رفع تکلیف و از سر باز کردن است .
پاسخ ها
سیاوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
بودجه ای در اختیار دولت بوده که باید برای نجات کسانی که در حال غرق شدن بودن صرف میشد شما که شکر خدا سرتان بیرون آب است
خالض حقوق با کسر مالیات برای حکم های حقوقی زیر 7.5 میلیون 10 درصد کسر مالیات دارند. مثلاً حکم 6 میلیونی 600 هزار تومان کسر مالیات دارد. اگر کارمند مربوطه عضو صندوق بازنشستگی کشوری باشد 11 درصد هم کسر بازنشستگی و بیمه دارد که جمعاً 1260000 تومان از حقوقش کسر میشود. تازه کسورات دیگر هم دارد مثل بیمه عمر و مقرری ماه اول (که کل حقوق اضافه شده را به جیب دولت بر می‌گردانند!). اگر این چیزها را حساب کنید می‌بینید حقوق 6 میلیونی 8 درصد اضافه می‌شود.

به جای این‌که سازوکاری تدوین کنند تا جلوی فرارهای مالیاتی متنوع (عده قابل توجهی از پزشکان، دلالان بازار اتومبیل، سکه و طلا، زمین و مسکن، ارز و غیره، صنف‌های مختلف مثل طلا فروشن و غیره) را بگیرند و درآمدهای مالیاتی دولت را بیشتر کنند، فقط گیر دادند به کاهش هزینه‌هی دولت از طریق دستکاری در فرمول‌های افزایش حقوق کارمندان. آن‌هم از نوعی که رآی جمع کنند! همه مایلیم حقوق‌های پایین افزایش بیشتر بیابد ولی این‌که حقوق افراد میانی مثلاً هیأت علمی دانشگاه‌ها تغییر اندکی داشته باشد ظلم هست. این نماینده ها به تبعات این فرمولها فکر نمی‌کنند. آیا برآورد کردید چند درصد از هیأت علمی‌های ما در این یکی دو سال دانشگاه‌های داخل را ترک کردند و یا برنامه‌ریزی برای ترک آن را دارند. لابد می‌گویید ترک کنند، چیزی که زیاد داریم فارغ‌التحصیل دکتری بیکار هست! متأسفانه دکتری‌های بیکار ما (بغیر از استثناهای اندک) افراد شایسته‌ای نیستند و به هیچ وجه نمی‌توانند جای خالی افرادی را که کشور را ترک می‌کنند باشند.
حقوق 350 تا 450 دلاری یک هیأت علمی جاذبه‌ای ندارد تازه با آن همه استرس و فشاری که هست. دانشجوی دکتری در خارج بیش از این مبلغ را پس انداز می‌کند.
تا دیر نشده فکری برای اصلاح ساختار رفاهی جامعه دانشگاهی و آموزش و پرورشی و ساختار آموزشی بکنید.
لایحه مجلس یعنی ایجاد بی انگیزی بین پرسنل کاربلد ونخبه دستگاههای اجرائی.کسی که تازه استخدام شده وکارش بعنوان مثال نامه بری ویا تی کشیدن می باشد حقوقش همسان فرد ی با 25 سال سابقه ومدرک فوق ایسانس وبا بیش از 1500 ساعت اموزش وتجربه گرانبهای کارشناسی یکسان شده واین ظلم مضاعفه. دوغ ودوشاب یکی دانستند نتیجه اش میشه همین که دولت تو تامین مایحتاج اولیه مردم مونده.
باز هم تبعیض بین کسایی که بیشتر عمرشونو تلاش کردن و درس خواندند و تخصص گرفتند و گروه تنبل و بی سواد.
این ها رو همون زمان که ما دانشگاه قبول شده بودیم میگفتید با دیپلم میرفتیم سر کار نه با دکتری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
دقیقا همینطوره اگه با دیپلم رفته بودم سر کار الان بازنشست بودم و راحت میرفتم سرکار دومم و از دو جا حقوق میگرفتم نه اینکه عمروجونمو باسه درس و کلاس هدر کنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
اختلاف درامد به صورت حقوقی نباید تا حد ۱۰ برابر باشد
آقایان مجلسی ودولتی از بازار به والله هیچ خبر نداربد دیروز یک کیلو سیب درختی در پایین ترین نقطه شهر کرمان به خداقسم 10000(ده هزارتومان) بود که من آهی ازته دل کشیدم ونتوانستم بخرم ،اقایان محترم این چه تصمیم نسنجیده ای است که می گیرید مگر برطبق قانونی که خودتان وضع نمودید نبایستی میزان افزایش حقوق با میزان تورم برابری داشته باشدآخه با این قانون که شماها نسنجیده دارید وضع می کنید،کسی که باخون دل رفته مدرک دکترا گرفته وحقوق ایشان با مثلا کسی که دیپلم دارد به یک مقدار وحتی کمتر ازمدرک دیپلم اضافه می شود چه جای دلخوشی برایش بابت درس خواندن باقی می ماند ،مگر رهبری نگفتند من تا جان دربدن دارم از حرکت علمی کشور واز نخبگان جامعه حمایت خواهم کرد،این است گوش دادن شما به گفته رهبری ،آلان کسی که خودش وخانمش کارمند باشند با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم دقیقا دوبرابر دکترایی که خانمش کارمند نیست حقوقشان اضافه می شود وآن دکترا آیا خرجش کمتر این خانواده دو کارمندی با مدرک دیپلم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
می خواستی سیب درجه یک بخری؟ خوب معلومه یک کارگر توان زیادی برای خریدن نداره
با این روش محاسبه و افزایش حقوق ، طی چند سال آینده حقوق یک کارگر ساده و استاد دانشگاه برابر خواهد شد
اینهمه در بوق وکرنا کردند 400هزارتومان به حقوق بازنشستگان وکارمندان اضافه شده که ضمن بالابردن تورم لجام گسیخته فشارهای اقتصادی مضاع بر این اقشارآسیب پذیر واردخواهدشد و اکثریت مانند فعل حال در زیرفشاراقتصادی له خواهندشد واقلیتی بادریافتیهای کلان در نازونعمت خواهند بود بنابراین اینهمه منت گذاشتن برسر اقشارآسیب پذیر فقط برای این قشر باقی ماند
الان کسی که دیپلمه و سه سال سابقه کار داره زحمت اصلی رو می کشه یا اونی که کارشناس و ۲۰ سال سابقه کار داره؟ الان من که سر مهندس ۱۸ سال سابقه کار شرکت نفت در یک سکوی نفتی وسط دریا در شرجی و گرما دور از خانواده هستم و تا حالا بیش از ۱۰۰ دوره آموزشی در کنار شرکتهای بسیار مطرح بین المللی مثل شل، توتال و هیوندای، و مان آلمان دیدم و با کارشناسان این شرکت در چندین پروژه کار کردم و تجربه کسب کردم با انواع و اقسام دستگاهها مختلف از توربین های گاز تا بخار و بویلرهای مختلف و دیزل ژنراتورها و پمپ و کمپرسورهای مختلف کار کردم تعمیر کردم و آموزش دیدم... من کار اصلی رو انجام می دم یا اون کسی که چهارسال پیش استخدام شده و تازه داره دوران کارآموزی شو می گذرونه و توی تهران و یا اصفهان و کنار خانواده اش کار می کنه؟ آیا اگه حقوق یک کارمند کم تجربه با یک کارشناس دوره دیده و متخصص یکی باشه انگیزه ای برای هیچ کدوم باقی می مونه؟ اون تازه کار هم میگه ما که حقوقمون یکی هست پس دلیلی برای یادگیری و پیشرفت نیست!!! موقعی هم که بحران یا توقف تولید نفت پیش بیاد من زیر سوالم یا اون کم سابقه؟ تا وزارت نفت باید پاسخ بدم. متاسفانه کار وقتی کارشناسی نباشه نتیجه منتج به نارضایتی و بی انگیزگی شدید خواهد شد که به زودی فجایعی که در نتیجه این تصمیم رخ خواهد داد . بعضی تصمیم گیری های داخلی از تحریم آمریکا هزار برابر خطرناک تر هستند.
خوب اگر 400 تومان به علاوه 10 درصد بود خوب بود یا این که 20 درصد به علاوه افزایش پلکانی مالیات که باعث میشد حقوق های بالا افزایش حقوقشان تعدیل شود
حال سوال این است که ایا این مبلغ 400000 تومان عینا به حقوق ثابت افراد اضافه می شود و یا متناسب با حقوق ثابت آنها به ضریب سالانه اضافه می شود و راه سوم هم افزایش نرخ ضریب با توجه به مبلغ 400 هزار تومان است.
بازنشستگان صندوق بیمه تامین اجتماعی هم که حقوق آنها از پنج میلیون تومان است بچه میزان حقوشان اضافه خواهد شد؟
این طرح برای افراد با حقوق کم خیلی خوبه .اگر توجه کنید کسانی که اعتراض کردند همشان حقوق بالا دارند حقوق پدر من که سی سال خدمت کرده زیر سه میلیون والا خوشبحالتون با این حقوق هاتون
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس