بازدید 4160

آمریکا خواستار بازگرداندن محدودیت‌های موشکی ایران

کد خبر: ۸۸۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸ 08 March 2019

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد، پرتاب موشک های ماهواره بر را نقض قطعنامه شورای امنیت دانست و خواستار بازگرداندن محدودیت های شدید بین المللی علیه تهران شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جاناتان کوهن روز پنج شنبه با ارسال نامه ای به شورای امنیت، ایران را به شلیک سه موشک ممنوع شده در قطعنامه های شورای امنیت متهم کرد که از نظر آنها موجب بی ثباتی در کل خاورمیانه و ایجاد مسابقه تسلیحاتی شده است.

وی در این نامه آورده است: ایران این سه پرتاب را بر خلاف خواست و اراده شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام داده است و چنین تحریک هایی همچنان به بی ثباتی منطقه خاورمیانه دامن می زنند.

آمریکا در این نامه از شورای امنیت خواسته است تا در تحمیل پیامدهای واقعی به ایران ناشی از نادیده گرفتن خواسته های شورای امنیت بپیوندند و محدودیت های شدید بین المللی را برای جلوگیری از برنامه موشکی ایران بازگردانند.

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد موشک پرتاب شده در یکم دسامبر 2018 ( 10 آذر ماه) را طراحی شده به منظور حمل کلاهک اتمی توصیف کرد و مدعی شد: وسایل نقلیه پرتاب کننده آن هم از تکنولوژی هایی استفاده می کنند که عملا با آنهایی که در موشک های بالستیک استفاده می شود، یکسان و قابل تعویض است.

کوهن ادامه داد: ماهواره های پرتاب شده در 15 ژانویه( 25 دیماه) و 5 فوریه (16 بهمن ماه) هم از فناوری های مرتبط با موشک های بالستیکی استفاده کرده است که ظرفیت حمل کلاهک اتمی را دارند.

وی اضافه کرد: چشم انداز افزایش سریع تنش در منطقه، واقعی است و شاید بیش از این شود اگر ما در ایجاد بازدارندگی شکست بخوریم.

این نخستین باری نیست که آمریکا مدعی می شود آزمایش های موشکی ولو علمی ایران مغایر قطعنامه 2231 شورای امنیت است. پیش از این هم مایک پمپئو چنین ادعایی را مطرح کرد اما اروپایی ها با او همسو نشده و تنها به ناسازگار بودن با این قطعنامه بسنده کردند.

در نشستی که به مناسبت گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای این قطعنامه ارائه می کرد، آمریکا خواستار بازگرداندن قطعنامه های پیشین شورای امنیت شده بود که به موجب برجام لغو شده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار