بازدید 6229
۱
آمارهای تجارت خارجی اداره آمار آمریکا در سال 2018 نشان داد:

"تحریم ها" حجم تجارت آمریکا با ایران را 2.5 برابر کرد

در 9 می 2018 یا 18 اردیبهشت ماه 1397 بود که رئیس جمهور آمریکا دستور خروج آمریکا از برجام را امضا کرد و بیان نمود که تحریم های این کشور علیه ایران در 90 روز و 180 روز آینده علیه باز خواهند گشت. حالا آمارهای تجارت خارجی اداره آمار آمریکا نشان می دهد که میزان صادرات این کشور به ایران در سال 2018 و در سایه تحریم ها در مقایسه با سال 2017، 224 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۸۸۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۶ 08 March 2019

در 9 می 2018 یا 18 اردیبهشت ماه 1397 بود که رئیس جمهور آمریکا دستور خروج آمریکا از برجام را امضا کرد و بیان نمود که تحریم های این کشور علیه ایران در 90 روز و 180 روز آینده علیه باز خواهند گشت. حالا آمارهای تجارت خارجی اداره آمار آمریکا نشان می دهد که میزان صادرات این کشور به ایران در سال 2018 و در سایه تحریم ها در مقایسه با سال 2017، 224 درصد رشد داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، زمانی که دونالد ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زد اعلام کرد که توافق برجام یک توافق بد برای آمریکا و هم پیمانانش چون اسرائیل می باشد و به همین منظور از همان روزهای ابتدایی ریاست جمهوری خود تهدید نمود که آمریکا را به صورت یک جانبه از این توافق خارج خواهد کرد. سرانجام این تهدیدهای ترامپ برای خروج از برجام در مورخه 19 اردیبهشت ماه 1397 مصادف با 9 می 2018 عملی شد. در همین روز ترامپ اعلام کرد که تحریم های ایران ظرف مدت 90 روز و 180 روز باز خواهند گشت.

تحریم های 90 روزه آمریکا در مورخه 16 مرداد 1397 یا 7 آگوست 2018 آغاز شد. این تحریم ها شامل مواردی چون تحریم‌ های مربوط به خرید یا اکتساب اسکناس ‌های دلار آمریکا توسط حکومت ایران، تحریم‌ های مربوط به تجارت ایران با طلا یا فلزات گرانبها، تحریم ‌های مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل و انتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم ‌افزار برای یکپارچه ‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران، تحریم ‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب ‌ها و وجوه عمده‌ ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می ‌شوند، تحریم ‌های مربوط به خرید، پذیره ‌نویسی یا تسهیل معاملات دیون حاکمیتی ایران و تحریم‌ های بخش خودروسازی ایران، می شد. علاوه بر این اعلام شد که پس از گذشت این 90 روز، دولت آمریکا مجوزهای برجامی صادر شده برای رفع تحریم های اولیه زیر را لغو خواهد کرد:

ـ مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا و برخی مبادلات مالی مرتبط با آنها ذیل مجوزهای مربوط به قانون تحریم‌ ها و مبادلات ایران؛

ـ فعالیت ‌های انجام‌ شده وفق مجوزهای صادره برای صادرات و بازصادرات هواپیماهای تجاری مسافربری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران.

همچنین از مورخه 14 آبان 1397 مصادف با 5 نوامبر 2018 رسماً تحریم های 180 روزه آمریکا علیه ایران آغاز شد. پمپئو وزیر دفاع آمریکا گفت: تحریم در زمینه ‌های انرژی، بانکی، حمل و نقل و صنایع کشتی سازی می ‌باشد. از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ، ما دست به ۱۹ دور تحریم زده ‌ایم که ۱۶۸ نهاد ایران را مورد هدف قرار داده ‌اند. تحریم ‌های امروز ۵۰ بانک ایران، به‌ علاوه فروع خارجی و داخلی وابسته به آنها را در بر می‌ گیرند. منوچین وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفت: این تحریم ها بخشی از ماکزیمم فشار اقتصادی بی‌ سابقه‌ ای است که ایالات متحده علیه ایران به راه انداخته ‌است. تحریم ‌های امروز بیش از ۷۰۰ نفر، مؤسسه، هواپیما و صنایع موشکی را شامل می ‌شود. بیش از ۳۰۰ مورد تحریم ‌ها، اهداف جدیدی را در بر می ‌گیرند، علاوه براین ۱۰۰ مورد دیگر نیز آنهایی هستند که قبلاً در لیست تحریمها بودند و بخاطر برجام از لیست خارج شده بودند و اکنون مجدداً در لیست قرار می ‌گیرند. این تحریم‌ های بسیار قدرتمند هستند، همچنین سیستم بانکی، انرژی و کشتیرانی ایران را مستقیماً هدف قرار می دهند.

همان گونه که از مصاحبه های سران آمریکا پیداست تمام هدف دولت آمریکا از اعمال این تحریم ها، بستن تمام درهای تبادلات تجاری دنیا بر روی ایران بود اما آمارهای اداره آمار آمریکا نشان می دهد که گویا این کشور در انجام این امر حتی در تجارت کشور خود با ایران هم موفق نبوده است.

آمارهای تجارت خارجی اداره آمار آمریکا نشان می دهد که در سال 2018 ارزش صادرات و واردات این کشور به ایران به ترتیب 440.5 میلیون دلار و 67.9 میلیون دلار بوده است.  این آمارها نشان می دهند که ارزش صادرات و واردت آمریکا به ایران در سال 2018 و در سایه تحریم ها در مقایسه با سال 2017 به ترتیب به میزان 224 درصد و 8 درصد رشد داشته است. این آمارها نشان می دهند که حجم مبادلات تجاری آمریکا با ایران در سال 2018 به 508.4 میلیون دلار رسیده است که این میزان تقریباً 2.5 برابر (افزایش 39 درصدی) حجم مبادلات تجاری آمریکا با ایران در سال 2017 می باشد.

این موضوع باعث اعتراض میگوئل برگر نماینده آلمان در ساز و کار ویژه موسوم به اینستکس (ساحات) نیز شده است و وی در توئیتر خود نوشت: "تجارت ایالات متحده به ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ برابر افزایش یافته و به بالاترین سطح در ۱۰ سال گذشته رسیده است. اما در همین حال، شرکت ‌های اروپایی از تجارت با ایران منع می ‌شوند. "

البته بسیاری از کارشناسان عنوان نموده اند که سهم عمده صادرات آمریکا به ایران در سال ۲۰۱۸ مربوط به دانه ‌های سویا بوده است، که به دلیل جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن، صادرات آن به چین کاهش یافته است. طبق اطلاعات وزارت کشاورزی آمریکا، از ماه جولای 11 محموله آمریکایی سویا معادل 750602 تن به سوی ایران حرکت کرده است  که این مقدار 5 برابر سال گذشته است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ترامپ میدونه داره چیکار میکنه...البته اگر نگاه کنید بعد ماه آگوست واردات ما به آمریکا کاهش پیدا کرده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل