بازدید 6550
۵
با ارزان‌ترین استان‌های کشور آشنا شوید؛

نرخ تورم چند استان زیر 20 درصد است؟

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. این گزارش نشان می دهد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری در 29 استان از 31 استان کشورمان بالای 20 درصد بوده است.
کد خبر: ۸۸۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 07 March 2019

تابناک اقتصادیبه تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. این گزارش نشان می دهد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری در 29 استان از 31 استان کشورمان بالای 20 درصد بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، نرخ تورم از جمله شاخص های مهم اقتصادی محسوب می شود که همواره توسط بسیاری از مردم مورد رصد و بررسی قرار می گیرد. از این رو واکاوی گزارش های مربوط به این نرخ که هم اکنون، دیگر تنها توسط مرکز آمار ایران تهیه و منتشر می گردد می تواند حائز جذابیت های خاصی باشد.

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال 1397 را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. از این رو با توجه به همین گزارش حالا می توان به این پرسش ها پاسخ داد که نرخ تورم در چند استان زیر 20 درصد است؟ و کدام استان ها دارای بیشترین نرخ تورم و کدام استان ها دارای کمترین نرخ تورم می باشند؟

قبل از این که به این پرسش ها پاسخ داده شود باید در ابتدا جهت آشنایی هر چه بیشتر با نرخ تورم، آن را تعریف نمود چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در بهمن ماه 1397 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 158.1 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 2.2 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 2.2 درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان یزد با 3.5 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان هرمزگان با 1.6 درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 42.3 درصد بوده است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان کردستان (52.5 درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان قم (35.3 درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه 1397 برای خانوارهای کشور به عدد 23.5 درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان با نرخ تورم 27.9 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان کرمان با نرخ تورم 18.8 درصد می باشد. 

این اعداد بیانگر آن است که خانوارهای ساکن استان لرستان به طور متوسط 4.5 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط 4.7 درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. بنابراین ارزان ترین استان برای زندگی استان کرمان و گران ترین استان برای زندگی استان لرستان بوده است.

همچنین همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد در دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری تنها نرخ تورم در دو استان کرمان و قم زیر 20 درصد بوده است و باقی استان ها دارای نرخ تورمی بیش از 20 درصد بوده اند.

نرخ تورم چند استان زیر 20 درصد است؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
با سه برابر شدن قيمت دلار اين نرخ هاي تورم بيشتر شبيه جوك هست . تورم نقطه به نقطه دوازده ماهه كمتر از 120 درصد نيست . كافيه قيمت اجناس را با قيمت پارسال مقايسه كنيد . با هر فرمولي حساب كنيد تورم بالاي صد ميشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
اینها را ملت می دانند . روحانی نمی دانه
برو بابا باأين آمار آب دوغ خياري كدوم تورم ٢٠ درصدي ؟
کرمان دل عالمست و ما هم اهل دلیم...بسیار جای امن و مهمان نوازیه...
من ساکن شهرکرمانم.چندروزقبل به یک مغازه رفتم چایی بخرم گفتم چند؟گفت 26 بوده الآن چهل است.ولی من به همان نرخ 35 که روی آن نوشته شده می فروشم دست اخر به همان قیمت 26 که خرید قبلش بودبه من فروخت .شهرخوبی است آدم بدهم دارد مثل همه جا. اما هنوزآدم سنتی واصیل بسیارداردمن دوستش دارم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل