بازدید 2514
اقتصاد در گذر زمان

از تصویب بودجه سال ۱۳۲۰ توسط مجلس شورای ملی تا رونمایی از اوراق‌های منفعت با نرخ سود ۲۰ درصد

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۸۳۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 06 March 2019
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه‌ای است تمام نما از رویداد‌های اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه‌های تاریخی بسیاری از واقعیت‌های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پانزدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

۱۵ اسفند ۱۳۱۹، مجلس شورای ملی بودجه سال ۱۳۲۰ کشور را به تصویب رساند.

۱۵ اسفند ۱۳۲۱، مجلس شورای ملی اختصاص ۵ میلیون ریال برای مبارزه با بیماری تیفوس را که در تهران شیوع پیدا کرده است تصویب کرد.

۱۵ اسفند ۱۳۳۲، از طرف دولت آمریکا مبلغ شش میلیون دلار اعتبار برای کمک به واردکنندگان کالا در اختیار دولت ایران گذارده شد.

۱۵ اسفند ۱۳۳۸، کارخانه تصفیه شکر اهواز آغاز به کار کرد.۱۵ اسفند ۱۳۴۲، افزایش سرمایه بانک رهنی ایران به تصویب مجلس رسید.۱۵ اسفند ۱۳۴۹، بودجه سال ۱۳۵۰ در مجلس تصویب شد.

۱۵ اسفند ۱۳۵۳، شاه و صدام در دومین ملاقات خود در حاشیه اجلاس سران اوپک پیمان مهمی به امضا رساندند که به «قرارداد ۱۹۷۵ الجزیره» معروف شد. آنان در این پیمان بر سر مرز‌های آبی و خاکی به توافق دست یافتند.

۱۵ اسفند ۱۳۵۷، امام خمینی (ره) طی حکمی به آقای علی حاج طرخانی، وی را مأمور کرد تا به اتفاق اقایان عسگراولادی و شفیق، کلیه اموال، دارایی و همه مستغلات و تأسیسات دامداری متعلق به هژبر یزدانی مصادره شود.

۱۵ اسفند ۱۳۵۹، علیرضا نوبری، رئیس کل بانک مرکزی ایران، اظهار داشت: دولت ریگان کوچکترین اقدامی برای بازپس دادن دارایی و مایملک ایران انجام نداده است.

۱۵ اسفند ۱۳۷۳، سد عظیم ۱۵ خرداد در مراسمی با حضور آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور افتتاح شد. با احداث این سد که دارای ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت می‌باشد، آب کشاورزی اراضی اطراف رودخانه قم و بخشی از آب آشامیدنی قم تأمین می‌شود.

۱۵ اسفند ۱۳۸۹، برای اولین بار در طول عمر مجلس هشتم، محمود احمدی نژاد در جلسه استیضاح یکی از وزیرانش حاضر شد و توانست با وعده اجرای تعهدات بر زمین مانده، وزیر نیروی خود را در کابینه حفظ کند. وزیری که این بخت را داشت تا از سوی رییس جمهور و جمع زیادی از همکارانش درجلسه استیضاح همراهی شود، مجید نامجو بود که توانست بار دیگر از مجلس رای اعتماد بگیرد و در ساختمان معظم وزارت نیرو در بزرگراه نیایش تهران باقی بماند.

۱۵ اسفند ۱۳۹۱، آیت الله مهدوی کنی دوباره به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد.  

۱۵ اسفند ۱۳۹۲، آمار‌های منتشر شده از متوسط هزینه و درآمد ناخالص خانوار‌های شهری در سال گذشته نشان داد که دخل و خرج خانوار‌ها در سال ۹۱ نسبت به سال ۸۱ از رشد ۴۰۰ درصدی برخوردار شده است. میزان هزینه ناخالص سالانه خانوار‌های شهری در سال ۸۱ حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که در سال ۹۱پنج برابر شد و به حدود ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

۱۵ اسفند ۱۳۹۴، خبر فروش پارس خودرو به رنو در شرایطی از چند ماه پیش در «جاده مخصوص» پیچید که مدیرعامل رنوپارس گفت: رنویی‌ها فعلا از خرید سومین خودروساز بزرگ ایران منصرف شده اند. رنو که قصد داشت با توجه به لغو تحریم‌های بین المللی، فعالیت خود در ایران را از سر گیرد و حتی گسترش بدهد، از چند ماه قبل برای خرید پارس‌خودرو ابراز تمایل کرد و پیش‌تر درخواست خود را رسما با سایپا (سهامدار پارس‌خودرو) نیز در میان گذاشت. ایده خرید پارس‌خودرو از آنجا به ذهن رنویی‌ها آمد که آن‌ها تصمیم گرفتند در دور جدید فعالیت شان در ایران، تا حدی مستقل کار کنند.

۱۵ اسفند ۱۳۹۶، مدل جدیدی از صکوک به نام اوراق منفعت در بازار بدهی عرضه شد. این اوراق دارای سود اسمی ۲۰ درصدی و با سررسید ۳.۵ ساله بودند. در شرایطی که بسته ویژه کنترل التهاب ارزی با گواهی سپرده ۲۰ درصدی به پایان رسید، انتشار اوراق منفعت با همان نرخ نشان داد فعلا تصمیمی برای بازگشت نرخ سود به سطوح قبلی وجود ندارد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس