بازدید 4472
۳
تاملی بر طرح عجیب وزارت علوم:

تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود؟!

هنوز تغییرات کنکور به ثمر ننشسته و ابهامات پیرامون آن رفع نشده، برخی مسئولان به فکر فردای حذف کنکور هستند تا جایی که ابایی از بیان طرح‌های آینده نگرانه شان ندارند.
کد خبر: ۸۸۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵ 04 March 2019
هنوز تغییرات کنکور به ثمر ننشسته و ابهامات پیرامون آن رفع نشده، برخی مسئولان در تدارک طرح هایی برای فردای حذف کنکور هستند.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که دانشگاه‌های کشورمان در بسیاری از امور روتین خود مستلزم دریافت تاییدیه‌هایی از مراجع ذی صلاح شده‌اند، وزارت علوم از تدارک طرحی خبر می‌دهد که بر اساس آن ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه واگذار خواهد شد.

طرحی که مجتبی شریعی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم از آن خبر داده و در توضیحش گفته: از سه سال گذشته که بحث تفویض اختیار را شروع کردیم، بحث برنامه‌ریزی درسی و تدوین برنامه‌ها، پذیرش دانشجوی خارجی و تعاملات با مراکز پژوهشی نیز به همین صورت، به دانشگاه‌ها واگذار شد و متناسب با جایگاه دانشگاه‌ها در نظام سطح بندی، مرتب افزایش می‌یابد.

البته واگذاری اختیارات قرار نیست به این امور بدیهی محدود بماند بلکه بر اساس برنامه ریزی مسولان، قرار است به اموری سرایت داده شود که به نوعی از دایره اختیارات وزارت علوم نیز خارج هستند؛ اموری مانند ظرفیت پذیرش دانشجو که تا به امروز مراجع مختلفی در خصوص آن تصمیم می‌گیرند.

این را می‌شود از نحوه ورود به دانشگاه‌ها دریافت که به کنکور گره خورده و در آن امثال وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی مستقیما نقش آفرینی می‌کنند. همان کنکوری که مدت‌های مدیدی است قرار بر حذف آن شده، اما کماکان پابرجا مانده و قدرت‌نمایی می‌کند.

آزمونی که قرار است در سال ۹۸ به پذیرش ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها محدود شود، اما هنوز محقق نشده، دستمایه تفسیر‌های مختلف مسئولان قرار می‌گیرد. امثال شریعتی نیاسر که تاکید دارد این تغییر را می‌بایست «حذف فاز اول کنکور» خواند که سیاستی «در راستای تفویض اختیار به دانشگاه‌ها» است!

جالب نیست؟ تغییر در شیوه پذیرش دانشگاه‌ها در سال ۹۸ و محدود کردن کنکور به پذیرش ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه ها، گامی در راستای تفویض اختیار به دانشگاه‌ها است. تفویض اختیاری که معاون وزیر مدعی است در آینده به تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان توسط دانشگاه‌ها خواهد رسید؛ رویدادی که نیازمند پیش نیازی مهم، یعنی حذف کنکور است!

اما کنکور چه زمانی حذف خواهد شد؟ آیا می‌توان از واگذاری اختیار تعیین ظرفیت پذیرش دانشجویان به دانشگاه‌ها سخن به میان آورد در حالی که هنوز مشخص نیست کنکور چه زمانی حذف خواهد شد؟ سوالی کلیدی که تا پاسخ داده نشود، سخن گفتن درباره طرح‌هایی نظیر واگذاری تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه ها، چیزی بیش از شوخی نخواهد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
لطفا اظهار نظر در مورد آموزش عالی را به اهلش بسپارید. سطح استدلال در این مقاله به حدی پایین است که حتی ارزش نقد کردن هم ندارد.
قطعا هر کسی در راس سازمان سنجش باشد نمی پذیرد که رانت بزرگ کنکور را از دست بدهد و اختیار پذیرش دانشجو را به دانشگاه واگذار کند !
حذف کنکور خواب و خیالی بیش نیست !
درست مثل امسال که نه تنها تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد در مهرماه حذف شد بلکه پذیرش دانشجویان ارشد در نیمسال دوم هم حتی تا کنون که به نیمه اسفند رسیدیم ازش خبری نیست ... ظاهرا آقایان در وزارت علوم سرشان بطور کلی جای دیگری مشغول است ..؟؟؟؟!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل