بازدید 10764

هر شهری چه سوغاتی دارد؟

کد خبر: ۸۸۲۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶ 04 March 2019

یکی از بخش‌های لذت‌بخش سفر سوغاتی خریدن برای کسانی است که دوستشان داریم. اگر اهل سوغاتی خریدن هستید و دوست دارید با سوغات شهرهای مختلف آشنا شوید با ما همراه باشید. اسنپ تریپ در این مطلب سوغات چند شهر توریستی را معرفی کرده است.

 اصفهان

اصفهان سوغاتی‌های متنوعی دارد و هم شیرینی‌های سنتی خوشمزه و خاصی دارد و هم صنایع دستی بسیار زیبا. معروف‌ترین سوغات اصفهان گز است که انواع مختلفی دارد.

امروزه در تهیه گز از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها مانند بادام، پسته و خلال بیدمشک استفاده می شود و به جای شهد انگبین، ترنجبین، شیر خشت، عسل یا انگبین علفی به کار می رود. علاوه بر گز پولکی، نبات، برشتوک و سوهان اصفهان هم سوغاتی‌های خوشمزه و فوق‌العاده‌ای هستند. میناکاری، خاتم‌کاری، منبت‌کاری و قلم‌‌زنی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان هستند که شهرت  جهانی دارند.

برای کاهش هزینه‌های سفر خود به صفحه رزرو هتل در اصفهان با تخفیف مراجعه کنید.

 کرمان

کرمان را به قالی‌های خوش نقش‌ و نگارش می‌شناسند. حتما شما هم شنیده‌اید که وقتی می‌خواهند از جوانی و زیبایی کسی تعریف کنند می‌گویند «مثل قالی کرمونه». البته که هیچ کس بدش نمی‌آید قالی کرمان سوغاتی بگیرد ولی باتوجه به ارزش بسیار بالای فرش‌های دستباف ایرانی و شهرت جهانی آن‌ها، قالی‌های کرمان اغلب بسیار گران‌قیمت هستند و احتمالا بهتر است به دنبال سوغاتی‌های ارزان‌تری باشید.

کرمان غیر از قالی صنایع دستی دیگری هم دارد. پته‌دوزی که یکی از قدیمی‌ترین انواع سوزن‌دوزی است هنر بومی زنان هنرمند کرمانی است. اگر به کرمان سفر کردید می‌توانید انواع  لباس‌ها، روتختی، رومیزی، پرده، سجاده، بالش، کوسن و.. را خریداری کنید که با پته‌دوزی تزیین شده‌اند. هم‌چنین از کرمان می‌توانید انواع ظروف مسی را خریداری کنید که هم بسیار زیبا هستند و هم برای سلامتی مناسب‌ترند. گبردوزی، آجیده‌دوزی، خورجین‌بافی، گلیم شیریکی پیچ و عریض‌بافی از دیگر صنایع دستی کرمان هستند.

کرمان علاوه بر صنایع دستی سوغاتی‌های خوشمزه‌ای هم دارد که محبوب‌ترینشان کلمپه است. کلمپه، نوعی کلوچه محلی استان کرمان است که هم بسیار مغذی است و هم بسیار خوشمزه. قاووت، یکی دیگر از سوغاتی‌های کرمان است که در گویش محلی مردم این شهر به آن «قُووَتو» می‌گویند.

از آنجایی که قووتو بسیار مقوی است در گذشته رسم بوده که قووتو را به زنی که تازه زایمان کرده بدهند. قووتو به شکل پودر است که از انواع مغزها، ادویه‌های مختلف، گیاهان دارویی گوناگون، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه تهیه می‌شود. در میان محصولات کشاورزی کرمان پسته، زیره و خرما نیاز به معرفی ندارند و سوغاتی معروف این شهر هستند. البته مرکز اصلی پسته رفسنجان و مرکز اصلی خرما بم است. 

تهران

وقتی حرف از سوغات تهران می‌شود اولین چیزی که به ذهن همه می‌رسد خرید کیف و کفش و لباس از پاساژهای مختلف و متنوع تهران است. دلیلش هم این است که از یک طرف همه تصور می‌کنند تهران هیچ سوغات محلی و سنتی ندارد و از طرفی تهران بزرگترین شهر ایران است و بیشتر از هر شهر دیگری پاساژها و مراکز خرید رنگارنگ دارد. با این وجود باید بدانید تهران هم مثل هر شهر دیگری سوغات خاص خودش را دارد.

سیب دماوند یکی از سوغاتی‌های خوشمزه تهران است. در فصل تابستان سیب دماوند با نام‌های شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک تولید می‌شود. در فصل پاییز هم چندین نوع مختلف سیب دماوند وجود دارد مثل سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان. دماوند به جز سیب، عسل و گردوی بسیار معروفی دارد.

یکی دیگر از خوردنی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید در تهران بخرید دوغ آبعلی است. آبعلی منطقه‌ای در اطراف تهران است که دوغ فوق‌العاده‌ای دارد. اگرچه داخل شهر تهران هم می‌توانید دوغ آبعلی بخرید ولی برای اینکه خیالتان از بابت اصالت دوغ راحت باشد بهتر است دوغ را از همان منطقه آبعلی در جاده هراز خریداری کنید. کشمش شهریار و  نان گلاج فیروزکوه از دیگر سوغاتی‌های تهران هستند.

برای رزرو هتل در تهران، می‌توانید به صفحه هتل های تخفیف دار تهران بروید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار