بازدید 3105
۲
یک اقتصاددان:

در شرایط فعلی "کوپن" اصلا بد نیست

کد خبر: ۸۸۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ 04 March 2019

مجلس طبق مصوبه‌ای دولت را ملزم به استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین مایحتاج اساسی مردم کرده است که یک اقتصاددان به بررسی ضرورت اجرای این طرح جدید پرداخت و گفت که در شرایط فعلی بهترین گزینه برای دفع نیازهای اساسی شهروندان کوپن است، چرا که در راهکارهای دیگر اتلاف منابع زیادی صورت می‌گیرد و کمک‌های دولت نیز به مردم نمی‌رسد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت خود در اولین روز کاری هفته جاری در ادامه بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش هزینه‌ای با ۱۵۸ رأی موافق، ۳۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع بند مربوط به اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه مجلس، دولت ملزم به استفاده از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی یا پرداخت نقدی شده است. کالابرگی که یادآور کوپن‌های معروف دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و صف‌های طویل دریافت اقلام اساسی مانند قند و شکر، روغن و برنج است.

کالابرگ‌هایی که این بار قرار است به صورت کارت‌های الکترونیکی و احتمالاً در وجه اقلامی مانند گوشت و مرغ صادر شود.

یارانه‌های ارزی دولت به مردم نمی‌رسد!

درباره این شرایط جدید اقتصادی و الزامات آن بهنام ملکی - اقتصاددان - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش رقم یارانه‌های نقدی در شرایط فعلی تبعات تورمی دارد، گفت: در این شرایط بهترین گزینه در نظر گرفتن کوپن‌های الکترونیکی برای مردم است تا از این طریق نیازهای حداقلی شهروندان برطرف شود.

وی با بیان اینکه در شرایط نامتعادلی به سر می‌بریم که در آن قدرت خرید مردم هر روز به شدت کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: در چنین شرایطی بخشی از طبقات فوقانی جامعه به دلیل داشتن سرمایه‌های کلان از شرایط تورمی حداکثر استفاده را می‌برند. دولت و مجلس برای مقابله با این شرایط باید طرح مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی کند.

ملکی با اشاره به پرداخت ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای توسط دولت برای واردات کالاهای اساسی ادامه داد: از این رقم کلان نیز که دولت برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داد نسبت بسیار کمتری به دست مردم رسید. اگر آمارهای رسمی را ملاک قرار دهیم تورم کالاهای اساسی در حال حاضر حدود ۵۰ درصد است که این عدد با نرخ دلار یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی که دولت برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده است هم‌خوانی ندارد. این یعنی اینکه یارانه‌های دولت به طور کامل به مردم نرسیده است.

وی ضمن هشدار نسبت به از چرخه مصرف خارج شدن برخی از طبقات ضعیف در جامعه اظهار کرد: ارز دولت برای واردات کالاها نامحدود نیست؛ بنابراین دولت باید سعی کنند تا از طریق کوپن هزینه‌هایش را به مصرف کنندگان و نیازمندان معطوف کند.

این اقتصاددان تاکید کرد: کوپن یا کالابرگ الکترونیکی در شرایط فعلی یکی از بهترین گزینه‌های است که از آن طریق می‌توان نسبت به تأمین نیازهای اساسی مردم اقدام کرد تا بتوان در شرایط سقوط آزاد قدرت خرید مردم آنها را در چرخه مصرف نگاه داشت.

دولت موظف به حسن نظارت بر اجرای طرح جدید است

به گزارش ایسنا، طبق مصوبه جدید مجلس دولت مکلف شده است تا در سال ۱۳۹۸ مابه‌التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را به شیوه زیر صرف حمایت از معیشت مردم و حمایت از تولید کند:

۱ - واردات یا خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز ترجیحی

۲ - واردات و یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه‌التفاوت آن با نرخ نیمایی برای معیشت مردم و حمایت از تولید

۳ - دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده می‌کند.

۴ - دولت موظف به حسن نظارت بر اجرای این برنامه است و گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک بار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه، اقتصاد، کشاورزی و صنایع مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

گفتنی است؛ پیش از این دو بار مجلس این بند را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ما بی صبرانه منتظر بازگشت به دهه ۶۰ هستیم.
کوپن واجبه وگرنه حقوق مردم ضایع میشه ...یکی 10 تا میگیره و یکی هر روز باید از ته صف دست خالی بره ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر