بازدید 2358

تشکیل کارگروه استعدادیابی در آموزش و پرورش

کد خبر: ۸۸۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 04 March 2019

شکوهی گفت: حدود ۴۶ هزار دانش‌آموز به اسم تیزهوش در مدارس تحصیل می‌کنند و باید ببینیم آیا نُرم تیزهوشی رعایت می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود شکوهی مدیر کل امور مشاوره در همایش انجمن مشاوره ایران که صبح امروز در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مشاوره دغدغه همه بخش‌های آموزش و پرورش است و حتی خانواده‌ها هم به این موضوع توجه دارند.

سابقه مشاوره در کشور هم با آموزش و پرورش آغاز شد

وی ادامه داد: حوزه سلامت پیچیدگی و ظرافت‌های خاص خودش را دارد و متولیان بیش از این باید به این حوزه ورود کنند؛ البته سابقه مشاوره در کشور هم با آموزش و پرورش آغاز شد.

مدیرکل دفتر مشاوره آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای موضوع راهنمایی و مشاوره، فعالیت‌های ارزشمندی از دهه۵۰ صورت گرفته است، گفت: حوزه مشاوره فراز و فرود‌های بسیاری داشته است، اما تلاش داریم مشاوره که نیاز جدی تعلیم و تربیت ماست توسعه دهیم و برای رسیدن به این نقطه مطلوب به همکاری همه دغدغه‌مندان این بخش داریم.

شکوهی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد همکاران حوزه راهنمایی و مشاوره، تحصیلات مرتبط و سطوح عالی تحصیلی دارند و این جزو فرصت‌های ارزشمند است.

بیش از ۳۰ هزار مشاوره داریم

وی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار کمبود مشاوره داریم، گفت: به ازای هر ۱۵ نفر دانش آموز یک مشاور داریم و همکاران را به مشاوره گروهی سوق می‌دهیم.

مدیرکل دفتر مشاوره آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت روان دانش آموزان گام‌های ارزشمندی داشتیم، گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح نماد است و دستگاه‌های مختلفی در این بخش با آموزش و پرورش همکاری دارند و بنا داریم در ۲ حوزه شناسایی و غربالگری و مداخلات درمانی کار را پیگیری کنیم.

شکوهی با اشاره به اینکه این طرح تاکنون به طور پایلوت در برخی مناطق کشور اجرا شده است، گفت: این طرح تجربه خوبی بود و ایرادات و مشکلات آن را رفع کردیم، امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته این طرح را بیشتر پیش ببریم که در این مسیر همکاری سایر نهاد‌ها ضرورت دارد.

وی با اشاره به آماده شدن نقشه‌های خطرپذیری گفت: علاوه بر این نقشه در حوزه استعدادی اقدامات خوبی داشتیم و دانش آموزان پایه نهم را با آزمون رغبت و استعداد برای انتخاب رشته کمک می‌کنیم البته باید نظام تعلیم و تربیت پیش‌تر این کار می‌کرد.

مدیرکل دفتر مشاوره آموزش و پرورش بیان کرد: اگر طرح نماد به طور کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، اما اکنون مشکل نیروی انسانی داریم البته اقداماتی مانند خرید خدمات، حق‌التدریس و راه‌اندازی مجدد رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان را در دستور کار داریم.

شکوهی با بیان اینکه زیرساخت‌های ما همچون نظام استعدادیابی مناسب نیست، اظهار کرد: اکنون حدود ۴۶ هزار دانش‌آموز به اسم تیزهوش در مدارس تحصیل می‌کنند و باید ببینیم آیا نُرم تیزهوشی رعایت می‌شود.

وی از تشکیل کارگروه استعدادیابی خبر داد و گفت: در حوزه نظام استعدادیابی از مسیر نماد اقداماتی را در حوزه استعداد یابی در دستور کار داریم.

در حوزه استعدادیابی مشکل محتوا داریم

مدیرکل دفتر مشاوره آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه استعدادیابی مشکل محتوا داریم و اکنون اغلب آزمون‌های استعدادی از خارج می‌آیند و بومی سازی نشده‌اند که نیاز به متخصصان داخلی برای آزمون سازی داریم.

شکوهی به موضوع آسیب‌های اجتماعی اشاره و بیان کرد: گاهی امکانات ما به تنهایی ظرفیت لازم برای ورود را ندارد و طرح نماد به رفع این مشکل کمک کرد.

کاهش نرخ جرم در کشورهای توسعه یافته با پیشگیری رشدمدار

در ادامه زنگانه نایب رئیس طرح نماد و مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: پیشگیری رشد مدار از انواع پیشگیری های اجتماعی و غیر کیفری است که به طور ویژه در دنیا به آن توجه می شود و در نظام های مرتبط با آن در کشورهای توسعه یافته، نه تنها نرخ جرم کنترل شد بلکه روند کاهشی را هم تجربه کردند.

وی ادامه داد: کارگروه طرح نماد گپ‌های موجود در نظام پیشگیری را شناسایی کرد؛ با توجه به غفلت از پیشگیری رشد مدار، باید نیاز آموزش ارتقایی و اولیه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی شکل گیرد تا افراد در معرض خطر و بزهکار را شناسایی کنیم و اقدامات حمایتی از آنها داشته باشیم.

در حوزه پیشگیری از آسیب ها نیاز به شبکه ائتلافی داریم

زنگانه با اشاره به اینکه ماموریت طراحی نظام مراقبت اجتماعی به دانشگاه تهران محول شد، گفت: بعد از بررسی های انجام شده مشخص شد که در حوزه پیشگیری از آسیب ها نیاز به شبکه ائتلافی داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها سند ائتلاف تا پایان برنامه ششم پیاده می‌شود.

زنگانه با اشاره به اینکه در طرح نماد امکان تقویت برخی بخش‌های آموزش و پرورش وجود دارد، گفت: بیش از ۲۶ هزار دانش آموز در پایلوت جامع طرح نماد شرکت کردند و ۶ هزار نفر گروه‌های در معرض خطر هستند؛ حدود ۱۴۵ نفر مورد اورژانسی اختلالات هستند و در بستر نظام ارجاع هدفمند قرار گرفتند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل