بازدید 4453
گزارش عملکرد سه‌ساله آستان قدس رضوی؛

افزایش زائران امام‌رضا‌(ع) به ۳۰ میلیون نفر در‌سال

کد خبر: ۸۸۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۳ 04 March 2019

تولیت آستان قدس رضوی گفت : سالی ۲۷ میلیون زائر بارگاه امام رضا (ع)را زیارت می کنند که امسال این آمار به ۳۰ میلیون نفر­ می رسد.

به گزارش «تابناک» به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه برنامه‌های ما در موضوع زائرمحوری، تسهیل زیارت زائر است، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم زیارت زائر، خاطره انگیزه، دلنشین و دور از مشکلات باشد.

وی، کمک به ساخت راه و جاده مناسب را برای تسهیل تردد زائران از اقدامات آستان قدس رضوی برشمرد و گفت: فاز نخست زائرشهر در حال بهره برداری است و فاز دوم آن نیز ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و در چند ماه آینده بهره برداری خواهد شد همچنین فاز نخست زائرسرا در حال بهره برداری است و فاز دوم آن نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: شاید حدود ۵۰ تغییر به نحوی در تردد زائران در حرم مطهر داده شده است بدون اینکه به این بنای تاریخی کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد شود تا زیارت و تردد زائران تسهیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: مسئله زائرمحوری، اسکان و تغذیه مناسب از سیاست‌های جدی ماست. اطعام زائران را در برخی ایام، ۴ تا ۵ برابر افزایش دادیم. قبلاً فقط ناهار بود اما اکنون صبحانه و شام هم به آن اضافه شده است و منابع مالی آن از نذورات مردم تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه نذورات مردم تا دو برابر و موقوفات بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است، گفت: در سال ۹۴، چهار مورد وقف داشتیم اما اکنون در این مدت ۳ سال حدود ۸۰ مورد وقفی داشته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: سعی کردیم در جهت کاهش هزینه اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی تلاش کنیم و تلاش کردیم وارد برخی از سرمایه گذاری‌های هزینه زا نشویم و در جاهایی مانند دارو سرمایه گذاری کنیم تا سرمایه اجتماعی افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی‌ها را شرکت‌های دارویی آستان قدس تأمین می‌کنند، ادامه داد: در مدت ۴ ماه اخیر حدود ۱۰۰ درصد داروهای مورد نیاز هموفیلی‌ها را تأمین خواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: برای زیارت اولی‌ها از عید فطر سال ۱۳۹۵ تا کنون به طور متوسط روزانه برای ۱۰۰۰ نفر امکانات لازم از جمله وسایل نقل و انتقال، اسکان و تغذیه را فراهم کردیم و با همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف تا کنون به یک میلیون زائر اولی خدمات ارائه کردیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: مأموریت آستان قدس رضوی، اقدامات فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: آستان قدس رضوی تاکنون پشتیبانی بیش از ۲ هزار و هشتصد گروه جهادی در سراسر کشور را عهده دار شده است. این گروه‌ها از خانه سازی برای مردم، تبلیغات فرهنگی و بسیاری از مسائل دیگر در حوزه سلامت مردم را با هزینه‌های بسیارکمتر از آنچه که باید باشد انجام می‌دهد و پشتیبانی این گروه‌ها تمام و کمال با آستان قدس رضوی است.

او ادامه داد: فعالیت‌های آستان قدس رضوی برمبنای ساماندهی اقتصادی است و موقوفاتی داریم که جزاداره و مدیریت آنها نمی‌توان اقدامی کرد. شرکت‌هایی هم داریم که باید سرپا شوند روزی که کار را آغاز کردیم ۱۴ شرکت زیان ده داشتیم امسال این شرکت‌ها به ۱۰ مورد رسید و در پایان امسال به صفر می‌رسد. از سوی دیگر سود شرکت‌های سوده ده آستان قدس رضوی ۴ الی ۵ برابر شده این در حالیست که اوضاع اقتصادی کشور چندان تعریفی ندارد. درهیچ کدام از این شرکت‌ها حتی یک نفر بیکار نشده است زنجیره شغلی مجموعه‌های تحت مدیریت آستان سبب شده ۷ هزار فرصت شغلی به ۱۰ هزار فرصت افزایش یابد برای مثال درحوزه گیاهان دارویی در خراسان شمالی اقدامات مؤثر و مفیدی صورت گرفته که در سال آینده بهره برداری خوبی از این استان‌بعمل خواهد آمد.

حجت الاسلام رئیسی تصریح کرد: درحوزه کشاورزی به سمت تولید نهال و بذرهای استراتژیک روی آورده ایم در حوزه دارو هم سراغ چندین قلم داروی استراتژیک جهت درمان سرطان، ام اس و بیماران هموفیلی رفته ایم.

او در خصوص وضعیت مالیات‌های آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی تا سال ۹۵ مالیات پرداخت نمی‌کرد. البته به موجب قانون و هم به موجب امر حضرت امام خمینی (ره) از مالیات معاف شدده بود. اما بعد از سال ۹۵، پس از مذاکراتی با مقام معظم رهبری، ایشان امر به پرداخت مالیات کردند و ما هم اطاعت کرده ایم. از آن سال به بعد مالیات ارزش افزوده و تکلیفی را پرداخت می‌کنیم. معتقدیم شفافیت در این زمینه‌ها می‌تواند سبب جلب اعتماد مردمی شود.

تولیت آستان قدس رضوی از وضعیت تبدیل مشهد مال به بیمارستان هم گفت: نیازمندی‌های مشهد به مرکز تجاری نیست بلکه این استان نیازمند تخت بیمارستانی است. تصمیم به تبدیل مشهد مال به بیمارستان داشتیم که تاکنون همکاری‌های لازم صورت نگرفته است.

حجت اسلام رئیسی افزود: با وجود مراکز خیریه و خیرین همیشه در صحنه استان خراسان شمالی این پتانسیل وجود دارد که در این استان هیچ گرسنه ای باقی نماند چه بسا در شأن این استان هم نیست که فردی سر گرسنه به بالین گذارد. در این خصوص نشستهای مؤثری با بخش‌های امدادی صورت گرفته است. البته آمار دقیقی از نیازمندان و گرسنگان این استان نداریم.

او افزود: در پی تلاش‌های آستان قدس رضوی درجهت توانمند سازی مردم بیش از ۳۰۰ پروژه لایروبی قنات‌ها و آبخیزداری بامساعدت و همکاری مردم در حال انجام است که بی شک این اقدام سبب اشتغال زایی هم خواهد شد. وام‌های قرض الحسنه ای از طریق بانک‌های عامل به مردم پرداخت شده است.

رئیسی گفت: فعالیت‌های فرهنگی درون حرم مطهر امام رضا (ع) تا ۴ برابر افزایش یافته برای مثال درجهت فعالیت‌های قرآنی، اقدامات خوبی صورت گرفته است. البته ازحیث کمی و کیفی هم پیشرفتهای زیادی رقم خورده است. راه اندازی و تقویت شبهای شعر رضوی از دیگر اقدامات فرهنگی این مرکز است. روی هم رفته دراین مدت حدود یک میلیون متر مربع به فضای فرهنگی حرم مطهر افزوده شده است. با این توضیح که برای پر کردن اوقات فراغت زائرین اردوگاه‌های فرهنگی و تربیتی در باغات مشهد ایجاد شده است. البته دختران و پسران مشهدی هم برای خودشان از این اردوگاه‌ها استفاده می‌کنند و هم میزبانی هستند برای زائرین امام رضا (ع) ایجاد مرکز دانشجویی هم از دیگر اقدامات آستان قدس رضوی است.

او از ساماندهی ۲۰ هزار خادم یار فرهنگی در استان‌های کشور خبر داد و افزود: با توجه به مشکلات معضل‌های فرهنگی در سطح اجتماع و آمار بالای طلاق، مراکز مشاورهای امام رضا (ع) سراسر کشور بهتر و بیشتر از سایر مشاوره‌ها در حل این معضل جواب داده اند. مثلاً اگر کسی برای مشاوره به مرکز مراجعه و پس از حدود ۱۰ جلسه مشکلش رفع شود، در مراکز مشاوره امام رضا (ع) بخاطر نام مبارک امام رضا (ع) مشکلش با ۲ جلسه حل می‌شود.

رئیسی از راه اندازی بانک ایده‌ها جهت نخبه پروری در سالهای اخیر خبر داد و تصریح کرد: اقدامات نرم افزاری برای راه اندازی شهر علم هم در دست اجراست که حتماً پس از راه اندازی این مرکز به جذب نخبگان اقدام خواهیم کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر