بازدید 7317
فرید موسوی در یک سخنرانی؛

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطالبه یک نسل بود/ عده‌ای هنوز به فکر ناکام گذاشتن این قانون هستند

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، یکی از مهم‌ترین قوانینی بود که در مجلس دهم به تصویب رسیده است؛ هرچند قانون ایراداتی دارد، گویا هنوز آن گونه که باید به مرحله اجرا نرسیده و عده بسیاری همچنان با دور زدن قانون و تفاسیری که از این قانون دارند، بر سر پست‌های خود هستند.
کد خبر: ۸۸۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳ 02 March 2019

قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مطالبه یک نسل بود/ عده ای هنوز به فکر ناکام گذاشتن این قانون هستندقانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، یکی از مهم‌ترین قوانینی بود که در مجلس دهم به تصویب رسیده است؛ هرچند قانون ایراداتی دارد، گویا هنوز آن گونه که باید به مرحله اجرا نرسیده و عده بسیاری همچنان با دور زدن قانون و تفاسیری که از این قانون دارند، بر سر پست‌های خود هستند.

به گزارش «تابناک»؛ فرید موسوی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سالانه کانون دانش آموختگان دانشگاه تبریز در این باره اظهار داشت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان با تمام احترامی که به پیشکسوتان داریم، مصوب شده و اکنون در مرحله اجراست؛ اما به رغم پمپاژ اخبار در کشور، عده ای ادعا داند قانون به درستی اجرا نشده است.

وی گفت: ارزیابی ها نشان می دهد، قانون در حال اجراست. متأسفانه در زمان تصویب این قانون، تلاش های بسیاری شد تا این قانون به تصویب نرسد، ولی به هر حال تصویب شد؛ اما دوستان هنوز ساکت ننشسته و همچنان در تلاشند تا این قانون به اهداف خود نرسد.

وی همچنین افزود: آمار اداره استخدامی کشور، نشان از اجرای این قانون دارد؛ البته کوتاهی هایی نیز شده و اشکالاتی به بار آورده است؛ بنابراین، نمی شود ادعا کرد که قانون به همه اهداف خود رسیده، ولی باید به آینده امیدوار بود و غالب ادعاهایی هم که می شود، روی مصادیق است.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: گاه برخی می پرسند چرا فلان کس بر سر کار است، یا این قانون تنها برای شهردار نوشته شده بود و از این مسائل مطرح می شود. یکی از اشکالاتی که به آن قانون وارد است، اینکه مشمول های اجرای این قانون محدود است.

موسوی در این باره یادآور شد: دستگاه های هدف در این قانون، شامل دستگاه های ماده 5 قانون خدمات کشور می شود و دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند، شامل این قانون می شوند. برخی مواردی که در این باره گفته می شود، اشکالاتی است که در نظام اجرایی و اداری ماست که در سال های گذشته برخی اقدامات را انجام داده اند.
هم اکنون شرکت و سازمان هایی ثبت شده اند که نه دولتی، نه نهاد غیر دولتی و عمومی و نه وابسته به دولت هستند و در ظاهر خصوصی اند، ولی تحت مدیریت دولت قرار دارند و وزیر در انتصابات دخالت می کند؛ بنابراین، این قانون شامل این شرکت ها نمی شود.

وی در ادامه افزود: گاهی اتفاق می افتد، فردی از استانداری به علت بازنشستگی بیرون می رود، ولی همین فرد در یک شرکت دیگر مدیرعامل می شود. این ایراد از قانون منع بازنشستگان نیست، بلکه از ساختار شرکت هاست. البته هدف از اجرای این قانون هم این نبود که بازنشستگان در خانه های خود بنشینند، بلکه باید از تجربه های این افراد استفاده کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از دستاوردهای این قانون، ایجاد انگیزه در نظام اداری کشور بود؛ البته ارزیابی های علمی انجام نشده، ولی بررسی های میدانی حکایت از برخی موفقیت ها در اجرای این قانون دارد. افرادی که در سطوح بالا بودند، می گفتند، ما حالا حالاها هستیم و ادعا می کردند، هر دولتی بیاید، ما هستیم، ولی اکنون افراد مسن از کار بیکار شده اند، و جوان ها به آینده امیدوار شده اند. نظام اداری در سیستم اقتصادی دولتی تأثیر بسیاری دارد و این انگیزه امروز در میان جوانان ایجاد شده است. کسانی که امروز مسئولیتی گرفته اند، حساب بازنشستگی خود و مدیران بالادستی خود را دارند و این یک دستاورد بزرگ برای ما بود؛ هرچند کوتاهی ها همیشه بوده و قانون را به نحو دیگری تفسیر می کنند و یا در تلاشند قوانین را دور بزنند.

وی در پایان گفت: قانونی که یک مطالبه عمومی برآمده از یک نسل است، باید به اجرا برسد. این قانون نه به اصلاح‌طلبان مربوط است، نه به اصولگرایان. یک نسل این مطالبه را داشت و امروز به هر ترتیب به نتایجی هم رسیده و ظرفیت هایی نیز ایجاد شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۷
برادر من اقای گل شما دومیلیون قانون بزار وقتی نظارت دقیق و شدید و غیرقابل نفوذ نیست یعنی کشک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
قانون وقتی در آن استثنا قایل شوند یعنی کشک
بسیار خوب ولی خوب اجرا نشدوقانون هم نقص دارد چرا خیلی از نهادها مثتسنی شدند من فکر می کنم باید شامل همه قشرها بشودبرای تمام کسانیکه ازخزانه دولت حقوق دریافت می کنند
قانون را اول از سازمان بازنشستگی کشور شروع کنید دیگر از پارتی بازی وافراد وسپردن کارهای بزرگ به افراد کوچک حال ملت را بد می کند
باسلام .نه مجلس نه رئیس جمهورنه کسان دیگر حریف این افراد که عشق پست .حقوق نجومی دارند وطن وجوانان ونظام برایشان هیچند فقط جناب عزرائیل قبول زحمت کند شاید شاید کاری کند
باسلام هیچ نوع بشری حریف این افرادکه عشق پست ومقام وحقوق نجومی وپاداش فوق نجومی دارند نمیشود وبرایشان نظام ومردم اهمیت ندارد فقط دعا کنیم شاید جناب عزرائیل مددی کند
با سلام خدمت تابناک عزیز

با تبصره و راه های فراری که برای منع قانون بکار گیری بازنشتگان گذشته شد این قانون عملا 80% بازدهی خودش را از دست داد فکر نمیکنم تو هیچ مرجع قانون گذاری تو دنیا این اتفاق زشت و ناپسند اتفاق نیفتاده که یه طرح تصویب بشه و در کنارش راههای فرار هم براش تعیین شده باشه
مطالبه 3 نسل بود. نسل دهه 50 و 60 و 70 ها. باید یا تغییر ساختاری مدیریت کشور یک جوانگرائی در مدیریت کشور در سطح وزرا بکنیم. من در ارگانی که خدمت می کردم انقدر افراد فسیل بودند ولی با دیپلم در مناصب کلیدی بکار گمارده شده بودند. جوانها درخواست کار میدادند ولی سازمان مدیریت کشور اجازه استخدام نمی داد. الان هم باید جوانگرائی و تخصص گرائی به سطح وزرا و مدیران ارشد برسد و نسل جوان بتواند تحول ایجاد کند.
آقا کجای کار هستید در وزارت ...طرف بعد از 30سال بازنشسته شده با اجازه شما چیزی نمانده که 30سال دوم را نیز پر کند .
هرزمان هم کارمندان به این موضوع احتراز کردند مدیریت رسیدگی نکرد و بازرسی هم عنوان می کند که فرد مورد نظر چون از پیمانکار حقوق دریافت می کند اشتغال بکار ایشان بلامانع است.
بسوزد پدر پارتی بازی
چراخودتونو گول میزنین الان توی پ م بازنشستگانو بعنوان مشاور اوردن هرکدومشون هم اندازه۴تا جوون حقوق میدن بهشون
قانونی که هزازتا تبصره داشته باشه به درد نمی خوره. الآن اعضاء هیأت علمی که استاد تمام هستند و با درد دست داشتن مراکز تصمیم گیری استاد تمام شدن سایر اعضاء هیأت علمی را هم با هزار تا مانع رو به رو کرده اند رفتن و برای بازنشسته شدن خودشان با آوردن یک سری بهانه کلی امتیاز گرفتن و تبصره گذاشتن. ظاهرا مسخره بازی در کشور هرجا که بری وجود داره.
این کشور ملک پدری این آقایونه.تمام مخ ها از کشور فراری شدند تا آقایون بخورند و قانون تصویب کنند
چرا قانون منع بکارگیری بازنشسته ها اجرایی نمیشه ؟
چرا همشون دارن در پستهای مشاور فعالیت میکنن ؟
هم حقوق بازنسشتگی بگیرن هم حقوق مشاوری ؟
چرا توی مملکت همش داره مسخره بازی طی میشه ؟
همه چی به مسخره گرفته شده
لطفا سانسورنکن بنویس توی پتروشیمی بلاخره برای رفع مشکلات باید انتقاد کرد.
استاندار بازنشسته خراسان را رييس حج كردن
سلام برادر خودشون بازنشسته هستند و این قانون را اجرا نمی‌کنند و یا اعتقاد دارند ۵۰ سال اول مهم نیست و ۵۰ سال دوم مدیریت مهم است. مدیر عامل یکی از شرکتهای زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ۳۵ سال دومش شروع شده عمل قلب باز هم انجام داده اما منتظر تبصره ایست تا مدیر عامل مادام العمر شود. مسئولین بالادستی هم میکنند تازه پسرش را بعنوان پیمانکار آورد و در عرض کمتر از دو ماه قرارداد شرکتی کرد. بعدشم جلوی دوربین و میکروفون و تریبون هم دم از اسلام و ... می زنند.
تو سازمان تحقيقات كشاورزي آقائي داريم كه با ديپلم واره شده و با با دكترا به 35.5 بازنشسته شده در طول سنوات 35.5 سال ما كار خاصي از ايشون نديديم هر روز صبح 9.5 كارت مي زد و ظهر ها هم اكثرا تو چرت بود و در سال سال 96 بازنشسته شد بعد از بازنشستگي شده مشاور مدير كل اداري سازمان با ماهي 4.5 ميليون حقوق از 5 روز هفته سه روزش نيست دو روز ديگه هم رو مخ مديركل ميره و كارش فقط دو به هم زني و مانع تراشي ئ عقده گشايي هاي از بچه هاست.
نه اقا اين حرفا چيه ؟
طرف سي سال برمسند مديريت نشسته . كارش هم خيلي درسته . الان هم 5 سال ديگه جا داره كه مديريت كنه .

حالا شما بشين و نظر بده . كي اهميت مي ده به نظر تو و من .
افسوس که اجرا نمی شه .
جناب موسوس شما بهتر میدانید قانون اگر نوشته شد باید اجرا شود نه اینکه بفرمایند ان بماند واین برود به این ترتیب ارز خود برده اند زحمت ما نه قدرت برکناری دارند ونه میلی به این کار اینکه افراد ی که کار کردهاند وتجربه دارند شکی نیست ولی اینها هم روزی جوان بودند فقط با بالا رفتن سن دلبستگی دنیوی بیشتری پیدا کرده اند واز ترس اینده دوستان واشنا یان وگماردن انها بر سرکار کمی دست دست میکنند تا انها به سن مورد نظر برسند وتحویل بگیرند پست را وبعد بروند \
بنده با مدرك دكتري و٤٥ سال سن خود را بازنشسته كردم نخواستم توي اون وزارت كار كنم سرمايه هم ندارم هرجا هم ميرم ميگن باز نشسته ايي بعد تمام همكاران ما با ٣٦ سال سابقه مشغول به كار هستند و هر سال تمديد ميشن اين معناي اين قانون هست ؟؟؟؟
بنده با مدرك دكتري و٤٥ سال سن خود را بازنشسته كردم نخواستم توي اون وزارت كار كنم سرمايه هم ندارم هرجا هم ميرم ميگن باز نشسته ايي بعد تمام همكاران ما با ٣٦ سال سابقه مشغول به كار هستند و هر سال تمديد ميشن اين معناي اين قانون هست ؟؟؟؟
واقعا ناجوانمردانه است که یک عده در این وانفسای بیکاری جوانان و سدهای موجود بر سر راه ارتقای آنها به پستهای مدیریتی هم دارند حقوق بازنشستگی می گیرند و هم حقوق مشاوره و مدیریت و ...
چرا برای یک قانون باید عده ای همیشه استثنا بشوند؟!
همیشه راه فرار وجود دارد!
یک عده الان هم بازنشستگی خوبی دریافت می کنند و هم دارند با دور زدن قانون از شرکتهای زیرمجموعه و پیمانکاران و ... حقوق مشاوره می گیرند و دوباره در وزارتخانه ها و سازمانها مشغول هستند. فقط به جای خود وزارتخانه از شرکتهای تابعه یا پیمانکاران و ... پول میگیرند
دو تا موضوع در کشور ما بسیار آزاردهنده است 1- ما صبر می کنیم وقتی یک موضوع بحرانی شد دست بکار شده و با افراط کاری بحرانی جدید بوجود می آوریم. مثلا همین موضوع بازنشستگان و جوانگرایی و حقوق زنان که آنقدر صبر کردیم و مدیریت ها دست پیرها بود تا وقتی بحران بوجود آمد و حالا از اینطرف بام می افتیم و قشر باتجربه را فراموش و همه کارها را به افراد خام و جوان (ترجیحا فرزندان و دوستان و آشنایان مدیران) می دهیم. چرا ما نباید حد وسط را دنبال کنیم و از یک اصول منطقی و میانه روانه طبعیت نکنیم
مدیر بالا دستی به مدیر پایین دستی تماس برقرار می کند که هوای فلانی را چهت دادن پست داشته باشد. مدیرپایین دستی جهت حفظ پست خودش و ارتقاء به پست بالاتر فرد سفارش شده را جهت گرفتن پست معرفی می کند و این است حال و روز مدیریت کشور ما و آگر در چنین سیستمی یک شبه گوشت دوبرابر شود و اگر درست توزیع نشود و اگر ارزش ریال روز بروز پایین بیاید و لبنیات تصاعدی بالا رود و کوپن مجددا برقرار شود و اگر های بسیار دیگر ... نباید تعجب کرد چون طبیعی و نرمال است.
من ... هستم و به ملت شریف ایران می خواهم بگویم که ما رفتیم جنگیدیم و جان خود را کف دستمان گذاشتیم تا بر اساس عدالت با مردم برخورد شود و ما هم برای نان و آب مردم جنگیدیم و هم برای گسترش ایمان مردم. من احساس تاسف می کنم سختیهای ما به نتیجه نرسید و عکس آن اتفاق افتاد و در بین مردم احساس شرمندگی می کنم که بگویم رزمنده و جانباز و آزاده هستیم باور کنید ما مقصر نبودیم و ما در آن زمان دنبال اهداف بلند بودیم اما نمی دانیم چرا چنین اتفاقی افتاد و جامعه ما دست عده ای افتاد که در پی ریاست خودشان هستند و بی شک شهدا هم چنین احساسی دارند
سلام
اینها همش حرف است الان وزارت نفت تمام نیروهای بازنشسته را با قرارداد مشاوره 64 ساعت برگردانده فقط تنها کاری که انجام شده یه عده دیگر هم سرکار آمدند جای اینها و اینها هم اضافه بر سازمان شدند گل بود به بستان هم آغشته شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی