بازدید 2580

احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا

کد خبر: ۸۸۲۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴ 02 March 2019

یک دهه پس از پایان رکورد بزرگ اقتصادی، اکنون بسیاری از فعالان اقتصادی آمریکا انتظار وقوع یک رکود دیگر در این کشور را دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، نتایج یک نظرسنجی از اعضای انجمن بازرگانان آمریکا نشان می‌دهد تنها ۱۱ درصد شرکت کنندگان اوضاع فعلی را مساعد می‌دانند و شمار کسانی که معتقدند اقتصاد آمریکا در بازه زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ دچار رکود خواهد شد، ۱۰ درصد افزایش یافته است. دنیل سنکی، تحلیلگر مسائل اقتصاد سیاسی گفت: کنگره آمریکا علاقه‌ای به کار با مردم ندارد بلکه متمایل به ثروتمندان است. زمانی که این رکود اتفاق بیافتد که به عقیده من دیر یا زود رخ خواهد داد، متأثر از چند فاکتور اصلی خواهد بود.

سنگی افزود: جنگ تجاری با چین به بهای از دست رفتن مشاغل و ورود کالاهای مقرون به صرفه به آمریکا تمام خواهد شد. برنامه کاهش مالیاتی نیز به زودی به یکی از دلایل اصلی ورود اقتصاد آمریکا به رکود بروز خواهد کرد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، سطح فزاینده بدهی آمریکا که اینک از ۲۲ تریلیون دلار نیز گذشته است، می‌تواند یکی از دلایل دیگر کاهش شدید رشد اقتصادی آمریکا باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمان کارزار انتخاباتی وعده داده بود بدهی این کشور را در هشت سال به صفر برساند، اما عملکرد وی در دوران تصدی ریاست جمهوری کاملاً برعکس بوده است.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ گفته بود: باید از شر بدهی ۱۹ تریلیون دلاری (رقم مربوط به سال ۲۰۱۶ است) خلاص شویم. فکر می‌کنم بتوانم این کار را به نحوی مؤثر و سریع انجام دهم مثلاً یک دوره هشت ساله.

با تحولات اخیر، روند افزایش بدهی آمریکا سیر صعودی به خود گرفته است به گونه‌ای که با رسیدن کسری بودجه دولت به ۷۷۹ میلیارد دلار در سال گذشته، روند استقراض کاخ سفید افزایش یافته است و حتی منجر به تعطیلی ۳۵ روزه دولت شد که طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا به شمار می‌رود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرده است این وزارت‌خانه در سال گذشته ۱.۳ تریلیون دلار اوراق بدهی صادر کرده که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بی‌سابقه محسوب می‌شود. طبق آخرین آمار منتشر شده، بدهی آمریکا اکنون بیش از ۲۲ تریلیون دلار است که سه تریلیون دلار بیش‌تر از بدهی این کشور در زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان