بازدید 9382

سوال دانشجوی نمونه کشوری از مسئولان و پاسخ وزیر

«با این وضع چرا باید در ایران بمانم؟!»؛ این سوالی است که اخیر یکی از دانشجویان نمونه کشوری از مسئولان پرسیده است. سوالی که نه مختص به آن دانشجو، که سوال بسیاری از دانشجویان ایرانی است.
کد خبر: ۸۸۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ 01 March 2019
«با این وضع چرا باید در ایران بمانم؟!»؛ این سوالی است که اخیر یکی از دانشجویان نمونه کشوری از مسئولان پرسیده است. سوالی که نه مختص به آن دانشجو، که سوال بسیاری از دانشجویان ایرانی است.

به گزارش «تابناک»، این را می‌شود از در پیش گرفتن مهاجرت توسط بسیاری از دانشجویان نمونه ایرانی دریافت. دانشجویانی که وقتی در زمره نخبگان و افراد نمونه قرار می‌گیرند و راه برای مهاجرت‌شان هموارتر می‌شود، بیشتر با این سوال دست به گریبان می‌شوند که چرا نروند و بمانند؟

سوالی کلیدی که سرچشمه بسیاری از مهاجرت‌های دانشجویی از مبدا کشورمان است. همان مهاجرت‌هایی که فرار مغز‌ها نام می‌گیرند و گاه طرح و نقشه‌هایی برای مقابله با آن در دستور کار قرار می‌گیرد، اما چون جامع و کامل نیستند، اثربخشی به دنبال ندارند.

درست مثل دایر کردن جشنواره دانشجویان نمونه کشوری که قرار بوده به تقدیر از دانشجویان برتر و ارائه تسهیلاتی به آن‌ها برای جلوگیری از خروج شان از کشور گره بخورد، اما آنقدر از اهدافش دور مانده که تلاش برگزار کنندگان آن، کمتر دیده شدنش است!

جشنواره‌ای که شرکت کنندگان موفق در آن هم دیده نمی‌شوند. این را می‌شود از گلایه‌های گاه و بی گاه برخی از ایشان دریافت. امثال دانشجویی که در دوره اخیر این جشنواره برگزیده شد و زمانی که برای صحبت کردن پشت تریبون رفت، با اشاره به شرایط نامناسب کسب و کار و نبود امنیت شغلی در کشور از مسؤلان حاضر در جلسه سؤال کرد: «با این وضع چرا باید در ایران بمانم؟!»

سوالی که در حضور معاون اول رییس جمهور و وزرای علوم و بهداشت مطرح می‌شد و اگر سازوکار‌هایی مانند در نظر گرفتن امتیاز برای جذب این دانشجویان کارآمد و سودمند بود، نیازی به طرح آن نبود. سوالی که وزیر بهداشت کوشید به آن پاسخ دهد و نتیجه تلاش وی تاکید بر این نکته بود که «وقتی به سن ما برسید، نتیجه کارتان را خواهید گرفت»!

جمله‌ای که وزیر پیرو آن، دستور جذب این دانشجویان به عنوان مشاور خودش را صادر می‌کند تا مشخص شود که ساختار جذب نخبگان در کشورمان تا چه اندازه ناقص و پر اشکال است؛ ساختاری که در آن اگر وزیر لطف کرده و نخبگان را به عنوان مشاور خود انتخاب کند، تا زمان حضور وی در کابینه لقمه نانی به ایشان خواهد رسید و اگر همین لطف هم نباشد، هیچ بهره‌ای نخواهد برد و بهترین راه پیش رویشان، مهاجرت است.

ببنید و قضاوت کنید:
تعداد بازدید : 1526
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
امروز در شبکه های اجتماعی نخست وزیر ژاپن نخست وزیر انگلستان ترزامی نخست وزیر کانادا و انگلا مرکل و ترامپ بسیار ناراحت بودند خبر نگاری علت ناراحتیشان را جویا شد چی شده انها گفتند اگر مهاجرت ایرانیان به کشور هایشان متوقف شود چه گلی بر سر کنند رشد تکنولوژی کشورشان متوقف خواهد شد انها افزودند ایلان ماسک و مرحوم استیو جابز و بیل گیتس همه از شاگردان مهاجران ایرانی بوده اند
هیچ کس در ان سوی ابها برای این اقایان مشاور فرش قرمز پهن نکرده تازه برای اقامت گرفتن باید سختی های زیادی را تحمل کنند تا امتیاز انها مورد قبول کشوران مهاجر پذیر قرار بگیرد و بیشتر مدعیان نخبه بودن ایرانی پس از طی مراحل قانونی هنگامی که از لحاظ علمی مورد سنجش قرار میگیرند دست از پا دراز تر به ایران بر میگردند
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
پرفسور درد همین جاست
پیشنهاد میدهم نمانید چون نه تنها به جامعه خدمتی نمی کنید بلکه به دلیل مدیریت اشتباه سربار جامعه می شوید و به همان رخوتی که در جامعه است دچار می شوید.حداقل در جای دیگر به خود و بشریت بیشتر خدمت می کنید تا در ایران.
طبق قانون تمامی استخدامات دولتی باید از طریق آزمون انجام بشه، این آقا با این دستور کار غیرقانونی انجام داده و اگر واقعا دستگاه های نظارتی و بازرسی کارشون را درست انجام میدادن این فرد بدلیل دادن دستور که خلاف قانون است باید عزل میشد.
جناب تابناک عزیز، خواهش می کنم نظر من رو منتشر کن اگر چه با نظرات نویسنده ی این خبر همسو نیست.
من هم در وضعیتی مشابه این دانشجوهای ممتاز قرار دارم و اگر برای ارسال مدارکم اقدام می کردم احتمالا من هم جزو این برگزیدگان بودم و نگرانی هاشون را کاملا درک می کنم. در مورد سوال اون دختر خانم، بهترین جواب رو به نظر من وزیر داد. در این مملکت فرصت خدمت به هم وطن وجود داره که این کار بیشترین رضایت رو می تونه برای فرد ایجاد کنه. شعار نمی دم. از ته دل می گم. نفسم هم از جای گرم نمی یاد بلکه با گوشت و پوست و خونم کلی مشکلات رو تجربه کردم. چند ساله که مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان هستم که با دو تا از اساتید و یکی دو تا از دوستام زدیم و به همین دلیل با مشکلاتی مثل فساد اداری و بروکراسی هایی که توی این مملکت وجود داره آشنا هستم. ببینید، باید عاشق بود و عاشقانه زندگی کرد و وقتی که این طور باشی، خدا هم کمک می کنه. در مورد اون درخواست دوست محترممون هم که به دنبال گرفتن جذب در داشگاه برای ۴۰ برگزیده بودند متاسفم. متاسفم که در این سیستم آموزشی به یک دانشجوی دکتری مون اینقدر اعتماد به نفس ندادیم که همه دوست دارند آویزون دولت بشن و خودشون رو به این سیستم وصل کنند و کارمند بشن. که چی؟ که آیندشون تامین باشه. آینده رو دولت و وصل بودن به دولت و استخدام رسمی شدن و هیات علمی شدن نیست که تضمین می کنه. خداست که آینده افراد دست اونه، توانایی های فرد هست که آینده رو می سازه. کارمند شدن، حتی استاد دانشگاه شدن یک سقف روی سر افراده که نمی ذاره پیشرفت کنن، ولی عده ای دوست دارند یک سقف باشه بالا سرشون که بارون نیاد، به فکر رشد که نیستن... من واقعا خجالت کشیدم از خودم وقتی دیدم یک جوون مملکت داره جلوی وزیر و معاون رئیس جمهور التماس می کنه که ما رو تو رو خدا جذب هیات علمی کنید. این همه فضا و ظرفیت برای کار توی کشور ریخته، برید کار کنید توی اون ها و ثروت خلق کنید و خودتون بهره ببرید و به مملکت هم بهره برسونید و جلوی دولتی ها برای این که از پول نفت ارتزاق کنید و خودتون رو به سیستم سنگین دولت وصل کنید و قاطی بقیه کارمندهای بدون بهره وری بشید و صبحتون رو بیهوده شب کنید کوچیک نکنید و سرتون رو خم نکنید...
کسی که می خوادبره بهونه برای رفتن جور میکنه .من خیلیا مث ایشونو دیدم همین جور یه دلیلی درست میکنند برا فرار خدا شاهده اولش که این جور حرف زدنها مد!!نبود میگفتن می ریم یه چیزی یاد بگیریم به درد مملکت بخوریم برگردیم حالا یادشون رفته هوای اونجاها هم بهشون ساخته میگن اینجا پیف پیف بو میده .هر چی اینا حق به جانب کنی کلاه سر خودت گذاشتی..
آقای وزیر عاوم صحبت های اخیر خود را در مورد مهاجرت یک بار دیگر بخوان و واقعیت را بگو و .....
چرا در ایران بمانیم؟
خوشحالم که آقای نمکی جایگزین شدند.
زبونش رو داشت نون یک عمرش رو هم رد به تنور من با کلی مدارک تحصیلی -بلی قربان گو و قوم و خویش هیچ مسئولی نیستم - بیکارم معادل سه تا دکترا درس خوندم کار هم خوب بلدم جربزه مدیریت هم دارم میتونند از دانشگاههای محل تحصیلم سئوال کنند
با سلام

خدمت همه کسانی که این ویدئو را می بینند:

بنده با ارشد مهندسی از دانشگاه شیراز در رشته مهندسی آی تی در آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی شرکت کردم و بدون هیچگونه سهمیه ای موفق به کسب رتبه 1 در آزمون شدم.

در مصاحبه تخصصی سازمان مربوطه نیز نمره من بالاتر از فردی شد که 17 سال در آن سازمان بصورت قراردادی و با پارتی بازی کار می کرد و با اختلاف زیاد در آزمون کتبی رتبه دوم را کسب کرده بود.

علاوه بر این مسائل بر 2 زبان خارجی تسلط کامل دارم. (انگلیسی و فرانسه)
و در حوزه IT خود را از لحاظ فنی با افرادی که 20 سال سابقه کار دارند فقط می توانم مقایسه کنم.

در نهایت پس از گزینش های عجیب و غریب و ثابت کردن برادریمان در یک پست بسیار تخصصی مشغول شدیم.
این وزیر فقط به فکر ریاستش است تنها فدای وزیری چون قاضی زاده هاشمی
آقای وزیر یک سر به دانشگاههای کانادا بزن پر از دانشجوهای ایرانی است. راه حل: تغییر ساختار مدیریت کشوری. باید جوانگرائی و کادر سازی از میان همین جوانان بکنیم. ذهن یک جوان 30 ساله بسیار خلاق تر از یک فرد 70 ساله است. همانطور که جوانان 20 ساله مثل شهید همت و باکری و تهرانی مقدم جنگ را از این همه دشمن بردند امروز هم مدیریت کشور باید بدست همین جوانان علاقمند و پرکار سپرده شود. وزرا باید از میان همین جوانان باشند. الان هیئت دولت را نگاه می کنید انگار سرای سالمندان را می بینید. بخدا جمعیت جوان کشور سرخورده و به حاشیه رانده شده است. بایدجوانگرائی کنیم.
به ضرس قاطع اینو میگم که شک نکنید "ضعیف ترین وزیر علوم پس از انقلاب" آقای منصور غلامی است. اصلا" معلوم نیست با خودش چند چنده.

این وزیر جدید بهداشت هم با این دستوری که دادند و با این سمعا" و اطاعتا" گفتنش - شخصیت دور قاب چین خودش رو بر همگان عیان کرد و نشون داد چطور تونسته تا این جایگاه شغلی پیش بره.
کاش تا دیر نشده ظرفیت پزشکی را افزایش دهند تا این مغناطیس مافیایی از بین برود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل